Ben jij wel eens onder narcose geweest?
vrijdag 27 maart 2015 om 00:24
Ok, ik heb dus een knobbel in mijn borst en die moet eruit. Uit de punctie kwam dat het goedaardig was, maar ze willen het toch verder onderzoeken omdat het net iets groter is dan 3 cm.
Ik dacht dat het gewoon verdoven/snijden/hechten en weer naar huis rijden was, maar dat was wat te positief gedacht. Het wordt dus een narcose.
De artsen vertellen dan dat ze een buis in m'n keel proppen voor de beademing (maar dan wat vriendelijker), dat ik aan een infuus kom en allerlei apparaten mijn bloeddruk, hartslag en zuurstof checken, maar dat hadden ze misschien beter niet kunnen zeggen. Ik word er doodnerveus van!
Hoe heb jij het ervaren? Besef je dat je bijkomt als je bijkomt? Had je last van je keel, door die buis? En hoe lang voordat je weer naar huis mocht?
Ik dacht dat het gewoon verdoven/snijden/hechten en weer naar huis rijden was, maar dat was wat te positief gedacht. Het wordt dus een narcose.
De artsen vertellen dan dat ze een buis in m'n keel proppen voor de beademing (maar dan wat vriendelijker), dat ik aan een infuus kom en allerlei apparaten mijn bloeddruk, hartslag en zuurstof checken, maar dat hadden ze misschien beter niet kunnen zeggen. Ik word er doodnerveus van!
Hoe heb jij het ervaren? Besef je dat je bijkomt als je bijkomt? Had je last van je keel, door die buis? En hoe lang voordat je weer naar huis mocht?
En sneller dan de wind, dit was ik voor...reken er goed op.
vrijdag 27 maart 2015 om 11:48
Het middeltje wat ik kreeg voor ik de narcose in ging was echt heerlijk. Ik heb nog nooit drugs gebruikt, maar zo fijn kun je je daar blijkbaar van gaan voelen. De hele wereld was ineens mijn grote lachende vriend. Ik was ook gigazenuwachig van tevoren, maar dat was meteen weg.
En ik heb er nog wel een tijdje last van gehad omdat ik wat sneller moe was dan anders, maar misselijk of zo, nee hoor helemaal niks. Maar ze houden je zo goed in het oog tegenwoordig dat ze je ook veel minder diep in slaap moeten brengen is me verteld. Weet niet in hoeverre dat geruststelling was of waarheid.
Komt vast goed. Wel spannend natuurlijk, dus heel veel sterkte!
En ik heb er nog wel een tijdje last van gehad omdat ik wat sneller moe was dan anders, maar misselijk of zo, nee hoor helemaal niks. Maar ze houden je zo goed in het oog tegenwoordig dat ze je ook veel minder diep in slaap moeten brengen is me verteld. Weet niet in hoeverre dat geruststelling was of waarheid.
Komt vast goed. Wel spannend natuurlijk, dus heel veel sterkte!
vrijdag 27 maart 2015 om 12:32
quote:NummerZoveel schreef op 27 maart 2015 @ 06:39:
Je wordt wakker zoals je erin gaat.
Ikke niet hoor! Ik ging heel gezellig de narcose in en ik kwam er toch echt boos uit!
Misschien dat ik een eventuele volgende keer maar bloedje-chagrijnig de narcose in moet gaan, kom ik later wel vertellen of het omgekeerd ook werkt.
Je wordt wakker zoals je erin gaat.
Ikke niet hoor! Ik ging heel gezellig de narcose in en ik kwam er toch echt boos uit!
Misschien dat ik een eventuele volgende keer maar bloedje-chagrijnig de narcose in moet gaan, kom ik later wel vertellen of het omgekeerd ook werkt.
vrijdag 27 maart 2015 om 14:09
Jaren geleden onder narcose geweest. Ik kan me nog herinneren dat het toen ze de "narcose-melk" door het infuus deden ik dat als het ware door de aders in mijn arm voelde stromen. Ik had nog net tijd om te denken dat een drugsverslaafde zich waarschijnlijk zo moet voelen voordat ik in slaap viel. Heerlijk gevoel!
Van het wakker worden kan ik me niet veel herinneren: geen keelpijn of pijn volgens mij.
Succes met de operatie!
Van het wakker worden kan ik me niet veel herinneren: geen keelpijn of pijn volgens mij.
Succes met de operatie!
vrijdag 27 maart 2015 om 16:57
Heb al vaak narcose gehad. De eerste 2 keer (1982 en 1990) ben ik wel ziek geweest en heb erg overgegeven, bij alle operaties daarna niet. En als ik al iets van misselijkheid voelde dan kreeg ik er al iets voor.
Laatste keer narcose was een heftige operatie onder heftige omstandigheden. Was toen (voor de operatie al hoor!) zo kritiek dat mijn familie in het zh moest zijn tijdens de operatie. Kans op overlijden was nl erg groot. Het bijkomen uit die operatie was euforie in de overtreffende trap Het eerste dat ik zei was "Dus ik lééf nog?" waarop de anesthesist zei "dat had ik je toch beloofd?"
Heb toen gezegd "Ohhh wat ben je toch een schatje he?!" *schaam* Anesthesist kwam later bij me vertellen dat ie dat zo lief vond.
De chirurg haalde het de dag erna (met bezoek erbij) ook nog even aan
(ondanks dat dit een erg lange operatie (bijna 9 uur) was heb ik ook bij deze operatie geen last gehad van mijn keel)
Succes met de operatie! Binnenkort kom je hier vast melden dat het je 100% meegevallen is!
Laatste keer narcose was een heftige operatie onder heftige omstandigheden. Was toen (voor de operatie al hoor!) zo kritiek dat mijn familie in het zh moest zijn tijdens de operatie. Kans op overlijden was nl erg groot. Het bijkomen uit die operatie was euforie in de overtreffende trap Het eerste dat ik zei was "Dus ik lééf nog?" waarop de anesthesist zei "dat had ik je toch beloofd?"
Heb toen gezegd "Ohhh wat ben je toch een schatje he?!" *schaam* Anesthesist kwam later bij me vertellen dat ie dat zo lief vond.
De chirurg haalde het de dag erna (met bezoek erbij) ook nog even aan
(ondanks dat dit een erg lange operatie (bijna 9 uur) was heb ik ook bij deze operatie geen last gehad van mijn keel)
Succes met de operatie! Binnenkort kom je hier vast melden dat het je 100% meegevallen is!
vrijdag 27 maart 2015 om 23:32
quote:sandt2.0 schreef op 27 maart 2015 @ 08:12:
Niet druk maken, hier iemand met heel veel ervaring en alleen maar positief. Die buis in je keel, halen ze er al uit voordat je echt wakker bent, dus dat merk je vaak niet eens.
Als je per ongeluk al wel wakker bent merk je dat ook niet, heb ik ontdekt. Ik heb zitten praten met dat ding in mijn mond en merkte wel dat mijn mond wat moeilijk bewoog maar had niet in de gaten dat de beademing er nog in zat. Heb ook niet gevoeld dat ze hem er uit trokken. Weet het omdat het gezegd werd. En ik was toch echt heel erg wakker.
Inmiddels vijf keer onder narcose geweest, en zou het zo weer doen! Gelukkig nu even niet nodig.
Niet druk maken, hier iemand met heel veel ervaring en alleen maar positief. Die buis in je keel, halen ze er al uit voordat je echt wakker bent, dus dat merk je vaak niet eens.
Als je per ongeluk al wel wakker bent merk je dat ook niet, heb ik ontdekt. Ik heb zitten praten met dat ding in mijn mond en merkte wel dat mijn mond wat moeilijk bewoog maar had niet in de gaten dat de beademing er nog in zat. Heb ook niet gevoeld dat ze hem er uit trokken. Weet het omdat het gezegd werd. En ik was toch echt heel erg wakker.
Inmiddels vijf keer onder narcose geweest, en zou het zo weer doen! Gelukkig nu even niet nodig.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
vrijdag 27 maart 2015 om 23:40
zondag 29 maart 2015 om 09:49
Afgelopen donderdag nog onder narcose geweest. Was nog het meest bang voor de infuusprik, maar deed deze x gewoon echt geen pijn en hij Zat er in 1x in, ging allemaal heel snel, voelde allemaal prikkels bij m'n keel en toen dacht ik oh gewoon lekker slapen nu en weg was ik. Kreeg geen kapje op m'n mond, tenminste toen ik nog wakker was. Van de uitslaapkamer kan ik niks herinderen, alleen heel vaag dat ze me probeerde wakker te maken. Opeens lag ik weer op m'n kamer en was m'n moeder daar. Verder de hele dag bijna geslapen, alleen 's avonds effe tv gekeken maar kon amper m'n ogen open houden.
3 jaar geleden voor m'n verstandskiezen, iets minder heftige. Narcose denk ik. Ook toen leek het wel of ik door de grond weg zakte, ook van toen kan ik mij bijna niks herinderen van de uitslaapkamer, heel vaag, werd pas echt wakker op m'n gewone kamer, na een uurtje in m'n kamer mocht ik m'n bed uit en naar huis.
Narcose valt echt mee, stelt niks voor want jij slaapt gewoon. Alleen bij binnenkomst operatie kamer denk je mis effe wtf, maar je wordt heel snel plat gespoten dan.
Oh en 1e keer wel veel keelpijn, 2e kleinbeetje.
3 jaar geleden voor m'n verstandskiezen, iets minder heftige. Narcose denk ik. Ook toen leek het wel of ik door de grond weg zakte, ook van toen kan ik mij bijna niks herinderen van de uitslaapkamer, heel vaag, werd pas echt wakker op m'n gewone kamer, na een uurtje in m'n kamer mocht ik m'n bed uit en naar huis.
Narcose valt echt mee, stelt niks voor want jij slaapt gewoon. Alleen bij binnenkomst operatie kamer denk je mis effe wtf, maar je wordt heel snel plat gespoten dan.
Oh en 1e keer wel veel keelpijn, 2e kleinbeetje.
zondag 29 maart 2015 om 10:09
Bruja, een lumpectomie zoals jij krijgt is een fluitje van een cent. Je zult misschien een uurtje onder narcose zijn. Als je het spannend vindt om onder narcose te gaan, praat dan gewoon wat met de anesthesist en kies vantevoren iets uit waar je je op kunt concentreren (ik had een blije foto in mijn hoofd, maar het niet onprettige hoofd van de anesthesist hielp ook). En als je erg nerveus bent zijn er pilletjes die ze weleens geven. Er blijft steeds iemand in de buurt.
Belangrijk is dat je niet gelijk actief wordt wanneer je weer wakker wordt. Ook al denk je dat je gelijk je bed wel uit kunt, blijf nog even rustig liggen (je wil niet overvallen worden door misselijkheid op de wc zoals ik). Succes, het komt allemaal goed!
Belangrijk is dat je niet gelijk actief wordt wanneer je weer wakker wordt. Ook al denk je dat je gelijk je bed wel uit kunt, blijf nog even rustig liggen (je wil niet overvallen worden door misselijkheid op de wc zoals ik). Succes, het komt allemaal goed!
zondag 29 maart 2015 om 10:13
Oh ja, bij mij hadden ze wat moeite met infuus aanleggen. Na een mislukte poging bij de elleboog is er eentje provisorisch aangelegd bij mijn pols. Pas nadat ik onder zeil was zijn ze verder gaan proberen tot het echt goed zat. Dus ik werd wakker met prikken op beide armen en voeten, waar ik total niets van gemerkt heb, en een infuus in jawel: dezelfde arm die eerst niet lukte.
zondag 29 maart 2015 om 23:02
Thnx allemaal, ik ben er inmiddels best wel relaxed onder eigenlijk. Heel veel lieve berichten en succeswensen van mijn naasten en ik ga inderdaad maar aan leuke dingen denken als ik morgen onder narcose ga. Ik weet in ieder geval nu ongeveer wat me te wachten staat, dat scheelt een hoop. Dus dank jullie!
maandag 30 maart 2015 om 23:27
Nou ik ben weer thuis hoor, was vanochtend helemaal niet zenuwachtig, zelfs in de ok niet. Wel wat pijn in mijn keel en ik ben wat wiebelig, maar verder helemaal prima. Leek wel of ik stomdronken was vlak voordat ik onder zeil ging
Bij thuiskomst stonden van mijn moeder en broers en zussen door het hele huis heen kaartjes, sapjes, fruit, chocolade, tijdschriften en bloemen. Dàt is nog eens leuk thuiskomen!
Bij thuiskomst stonden van mijn moeder en broers en zussen door het hele huis heen kaartjes, sapjes, fruit, chocolade, tijdschriften en bloemen. Dàt is nog eens leuk thuiskomen!
dinsdag 31 maart 2015 om 10:05
Vannacht maar eens een zaklamp op m'n keel gezet om te kijken waar die pijn nou vandaan kwam want het werd steeds erger, maar het ziet er niet uit! Grote paarsachtige plekken, niet zo raar dan ik daar nog de meeste pijn heb. Volgens mij hebben ze flink staan douwen met dat buisje dus ik leef nu zo ongeveer op ijsjes