Help! Ik ben een jas?

30-03-2015 23:52 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een paar maanden heb ik een relatie met een jongen uit Volendam. Het gaat hartstikke goed tussen ons. Zelfs zo goed, dat hij wil dat ik zijn familie ontmoet en we niet meer al te lang willen wachten met samenwonen.

Hij heeft zijn eigen huisje. Ik ben wel een paar keer bij hem thuis geweest maar toen zijn we het dorp niet ingegaan en ik heb dus verder ook nog niemand van zijn kant ontmoet.

Ik ben echter bang dat ik als een beruchte JAS word gezien in Volendam. Ik ben zelf immers niet uit het dorp afkomstig. Kom zelf uit Venlo.

Is de mentaliteit in Volendam heel anders dan in Venlo?

Hoe zijn de Volendamse families?

Wordt je als JAS snel opgenomen in de gemeenschap?

Praat iedereen in Volendam dialect?

Het lijkt me leuk om een nieuw leven te beginnen maar doe ik er goed aan om dat te beginnen in een hechte gemeenschap als Volendam?

Groetjes Lidewij.
De vriendin van een vriend van man is een Volendamse, echt een hele leuke vrouw.

Zij is vanuit Volendam hier in het dorp terecht gekomen, voor haar vriend, maar als hij nu zegt dat ze in Volendam gaan wonen, dan is over 5 minuten het huis hier leeg en zit ze al in Volendam.

Ze woont hier nu een jaar of 8, en ze heeft nog steeds heimwee naar 'huis'.

Maar je kunt echt wel goed verschil merken in gewoontes en doen en laten.

Man en ik zijn mee geweest naar de kermis op de jassendag, echt heel leuk en ik vind het wel wat hebben om in zo'n dorp te wonen, maar dan zul je er toch echt geboren moeten worden.
quote:OldWood schreef op 31 maart 2015 @ 14:00:

De vriendin van een vriend van man is een Volendamse, echt een hele leuke vrouw.

Zij is vanuit Volendam hier in het dorp terecht gekomen, voor haar vriend, maar als hij nu zegt dat ze in Volendam gaan wonen, dan is over 5 minuten het huis hier leeg en zit ze al in Volendam.

Man en ik zijn mee geweest naar de kermis op de jassendag, echt heel leuk en ik vind het wel wat hebben om in zo'n dorp te wonen, maar dan zul je er toch echt geboren moeten worden.Kijk met een ingeborene mee naar de kermis dan ben je een butenstaanderdieleukisomdatdieertochnietkomtwonen. Ik schreef het al eerder, ze accepteren je dan prima............als een ornament, speeltje, afleiding whatever. Maar er wónen..dat is echt andere vis koek
quote:Dertigmin schreef op 31 maart 2015 @ 13:19:

Iemand wel eens een Volendamse Bruiloft meegemaakt? Nee wel een verloving.
quote:Vl43inder schreef op 31 maart 2015 @ 11:16:

[...]

Lastig te zeggen. Voorkomen, blik, houding, uiterlijk. Alles bij elkaar. Ik kan het aan mensen buiten mijn regio lastig uitleggen merk ik. Aan anderen uit dezelfde regio hoef ik het eigenlijk niet uit te leggen. Het is ook eigenlijk helemaal geen gespreksonderwerp.Yup. "Sjieke boeren" dekt de lading een beetje. Ik pik ze er ook altijd zo tussenuit.
quote:Dertigmin schreef op 31 maart 2015 @ 13:38:

Ik vind Volendammers dus wel erg leuke mensen. Lekker direct, hard werken. Het enige wat ik niet begrijp is dat de mannen en de vrouwen echt heel erg veel gescheiden doen. Dus de mannen gaan naar de voetbal, daarna naar de kroeg en de vrouwen zitten met elkaar thuis.Klinkt eigenlijk als de travellers, die zigeuners. Alleen zingen die niet.
Dat er vriendengroepen zijn die al van jongs af aan bij elkaar zijn, is niet alleen in Volendam zo. Ik denk dat je die in elke Nederlandse gemeente wel vinden kan.

Of je daar tussen kan komen, hangt onder andere af van je eigen doen en laten. Ik zou je wel adviseren om een eigen sociaal leven op te bouwen, dus niet alleen vrienden zoekt die ook vrienden zijn met je partner. Je zou op een (sport-) club kunnen gaan, dat helpt vaak wel. Sowieso ga je geen vrienden krijgen als je thuis blijft.
Hoe staat je partner er eigenlijk in?

Hij heeft een huis in Volendam, hij woont er waarschijnlijk al heel zijn leven.

Wil hij dat ooit opgeven voor jou? Zijn huis verkopen en voor iets samen gaan.

Of heeft hij meer iets van "trek maar in bij mij"?
quote:OldWood schreef op 31 maart 2015 @ 14:00:

Man en ik zijn mee geweest naar de kermis op de jassendag, echt heel leuk en ik vind het wel wat hebben om in zo'n dorp te wonen, maar dan zul je er toch echt geboren moeten worden.

Jassendag??

Een speciale dag waarop mensen buiten Volendam mogen komen op de kermis?

Of hoe moet ik dat zien.

En kom je op een andere dag dan word je eruit geknikkerd?

Volendam klinkt steeds vreselijker. Ik zou er niet eens meer voor een dag naar toe willen.

Het is er nog erger dan het dorp waar ik ben opgegroeid, en dat is al een ons kent ons dorp
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Jassendag?

Doen ze in Volendam aan apartheid?
Zo, weer een heleboel reacties

Wat is er met Volendamse bruiloften?

Zoals het nu omschreven wordt, doet het me een beetje denken aan de mentaliteit op Urk. Heb daar ooit eens een reportage van gezien. Klopt dat een beetje?

Ik ben niet katholiek en kom inderdaad uit Limburg. Ik heb er zelf geen ervaring mee, dat het in Limburg ook ons kent ons is. Misschien scheelt het omdat mijn ouders geen echte Limburgers zijn. Ik heb er nooit iets van gemerkt, ook niet in mijn omgeving.

Mijn vriend wil in Volendam blijven wonen ja. Ik moet wel zeggen dat dit topic vrij ontnuchterend werkt. Ik ga er toch maar eens rustig over nadenken. Op zich heb ik er geen moeite mee om ergens anders opnieuw te beginnen maar na al deze verhalen ga ik er nog eens goed over nadenken en geen overhaaste beslissingen nemen.

Wat bizar dat deuren open gingen om jullie te vertellen dat jullie jassen waren! Wat was jullie reactie?
En hoe zit dat met die families in Volendam? Is het echt allemaal via via familie? Omdat ze allemaal Tuijp, Buijs, Keizer, Smit en Veerman heten?
quote:Ikbenanoniem schreef op 31 maart 2015 @ 15:54:

[...]

Klinkt eigenlijk als de travellers, die zigeuners. Alleen zingen die niet.Ow geloof me bij een reizigers familie kun je prima in trouwen. Als jij je conform hun gebruiken gedraagt word je met open armen ontvangen. Dat is het tegenovergestelde bij volendammers. Dialect kun je misschien vloeiend leren maar je zult er echt nooit bij horen.
quote:Ikbenlidewij schreef op 31 maart 2015 @ 23:38:

En hoe zit dat met die families in Volendam? Is het echt allemaal via via familie? Omdat ze allemaal Tuijp, Buijs, Keizer, Smit en Veerman heten?O ja. Buijs is getrouwd met koning en koning is famlie van veerman en veerman is weer met een buijs etc etc. Ga voor de gein maar eens facebooken op een koning, keizer of veerman. en dan een paar pagina's naast elkaar leggen en namen vergelijken
Jassendag op de Kermis? Is dit echt serieus?

To, wat zegt jouw vriend hier zelf over dan?

Ik zou er gillend ontsnappen als ik daar zou wonen.
quote:Ikbenlidewij schreef op 31 maart 2015 @ 23:38:

En hoe zit dat met die families in Volendam? Is het echt allemaal via via familie? Omdat ze allemaal Tuijp, Buijs, Keizer, Smit en Veerman heten?Lees dit eens.

Geen inteelt maar founder effect
Speechless
Alles wat hierboven staat is waar. Ik woon in een nabijgelegen dorp en herken veel.

Volendammers hebben echt een eigen cultuur. Ze werken hard, houden van dure merken,auto's, schone schijn.

Het is heel moeilijk om er tussen te komen.

Emancipatie is in Volendam nog niet echt doorgedrongen. Misschien wil jouw man best wel iets doen in huis. Maar de buren zullen er dan wel schande van spreken. En ze zijn ook rasistisch. Stemmen masaal op de pvv.
quote:spectral schreef op 31 maart 2015 @ 12:19:

[...]

Maar dat schoonmaken doet vast de man niet

Ja wel hoor ! Keiharde werkers en zeer schoon en opruimend, ook de mannen.

Denk maar aan de visserij en vis verwerkings industrie das flink schoonmaken me dunkt.

Mijn Volendammer vriendenstel was de man zelfs een schoonmaak bedrijf begonnen. Nix te beroerd om vuile handen te krijgen of flink aan te pakken.
quote:Dertigmin schreef op 31 maart 2015 @ 13:38:

Ik vind Volendammers dus wel erg leuke mensen. Lekker direct, hard werken"

Precies !

". Het enige wat ik niet begrijp is dat de mannen en de vrouwen echt heel erg veel gescheiden doen. Dus de mannen gaan naar de voetbal, daarna naar de kroeg en de vrouwen zitten met elkaar thuis.

Dat komt denk ik doordat de mannen van oudsher veel langdurig (weken, maanden ?) op de visserij / vaart waren en de vrouwen geleerd hebben erg zelfstandig te zijn binnen hun eigen ook alleen zonder hun man en vader thuis achterblijvende (familie & vriendinnen) vrouwen netwerken.

Als ze dan thuis zijn trokken de mannen nog veel met hun vissers maten misschien op en de vrouwen waren vooral gewend om alles met hun zussen, moeders, nichtjes, tantes oma's en vriendinnen te doen.

Lijkt mij dat dat zo heel sterk vast gegroeid is.
quote:MadameQetesh schreef op 31 maart 2015 @ 22:56:

[...]

Jassendag??

Een speciale dag waarop mensen buiten Volendam mogen komen op de kermis?

Of hoe moet ik dat zien.

En kom je op een andere dag dan word je eruit geknikkerd?

Volendam klinkt steeds vreselijker. Ik zou er niet eens meer voor een dag naar toe willen.

Het is er nog erger dan het dorp waar ik ben opgegroeid, en dat is al een ons kent ons dorp

Een jassendag ja, die dag is dan voor mensen die niet uit Volendam komen, die daar dan mogen komen.

Of je er uit geknikkerd word op de niet jassendag dat weet ik niet, maar het zal je vast niet in dank worden afgenomen.

Zal het eens navragen.

Voor de Volendammers is het een hele week feesten en naar de kermis.

Hier niet zo'n moeite met de ons kent ons cultuur, hebben we hier in het dorp ook.

Alleen niet zo vast als Volendammers.

Ze hebben zelfs een liedje over de kermis gemaakt https://m.youtube.com/watch?v=CfYr0iPLK1U
quote:Enn schreef op 31 maart 2015 @ 00:05:

Ok, nou voor het eerst snap ik Yolanthe oprecht.

Zoveel beter dat zij de citruspers en 10 gastendoekjes in haar vlucht heeft gegrepen en nu een Xavy Cabouter met Wesley heeft gemaakt. Echt zó-veel beter. Ik zou het ook gedaan hebben. Echt.

Eindelijk begrip en steun vóór Yolanthe.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
quote:amreg schreef op 31 maart 2015 @ 00:12:

Het feit dat men precies van iedereen weet of het een jas of een bodywarmer is zegt natuurlijk wel iets over de levenswijze. Men weet heel veel over elkaar.

En ( serieuze vraag hoor) wat ben je dan als allebei je ouders uit Volendam komen? Of heb ik daar overheen gelezen ?Iets met hoed & rand, vermoed ik.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
quote:unuance schreef op 01 april 2015 @ 05:08:

[...]

Ja wel hoor ! Keiharde werkers en zeer schoon en opruimend, ook de mannen.

Denk maar aan de visserij en vis verwerkings industrie das flink schoonmaken me dunkt.

Mijn Volendammer vriendenstel was de man zelfs een schoonmaak bedrijf begonnen. Nix te beroerd om vuile handen te krijgen of flink aan te pakken.Maar niet in het eigen huis. Daar moet de vrouw het doen.
Ik ben dus zelf in Volendam geboren en getogen en studeer/woon sinds een paar jaar buiten Volendam. Ik heb daar een meisje leren kennen, nu al sinds 1,5 jaar mijn vriendin en wij zijn van plan om na onze studie samen naar Volendam te verhuizen. Mijn vriendin had dus exact dezelfde vragen in haar hoofd. Ik zou je eventueel als Volendammer kunnen helpen met het beantwoorden van een paar vragen.
Leuk en dapper dat je reageert Ppp, en, klopt het geschetste beeld een beetje ?

En maakt TO kansen geaccepteerd te worden, ingeburgerd te raken ? (Ik denk van wel als ze zich een beetje inzet en gewoon meedoet).
Ik zal proberen vanuit een zo neutraal mogelijk perspectief te reageren:

Ikzelf denk dat inburgeren niet nodig is om geaccepteerd te worden. Je zult überhaupt nooit een 'echte' Volendammer zijn of worden.

Maar dat betekend niet dat je niet geaccepteerd zult worden. Zolang je jezelf bent en jezelf niet te serieus neemt zul je vanzelf geaccepteerd worden.

Het betreurd mij echter dat ik op het internet telkens de voornamelijk negatieve kijk op Volendam tegenkom. Desondanks is het inderdaad de waarheid wat word geschreven. Maar het feit dat de meerderheid van de Volendammers inderdaad kortzichtig is en zich op de eerdergenoemde wijze gedragen/kleden, houdt niet in dat ieder mens in Volendam diezelfde mentaliteit heeft. Zelfs ik als 'rasechte' Volendammer, samen met vele vrienden, kennissen en familieleden van mij beschouwen het gedrag en mentaliteit van vele Volendammers (die door de buitenwereld worden gezien als 'stereotype Volendammers') als ouderwets en dorps.

Het klopt dat vandaag de dag nog steeds veel Volendamse vrouwen voor de traditionele rolverdeling kiezen. Dit is naar mijn mening echter niet het gevolg van verplichting, maar een overblijfsel van de oude dorpscultuur. Wij zouden hier eindeloos over kunnen speculeren, maar in mijn ogen is dit fenomeen te verklaren als cultureel verschil. In de ogen van vele Nederlanders gezien als iets negatiefs, in de ogen van vele Volendammers als de normaalste zaak van de wereld.

Naar mijn mening klopt het dat vrienden maken in Volendam lastig kan zijn door het feit dat de meeste vriendengroepen zijn gevormd tijdens de basisschool of middelbare schooltijd. Ik zou je geen bruikbare tips kunnen geven, omdat elk mens verschilt. Ook in Volendam. Als ik zelf als buitenstaander in Volendam vrienden zou proberen te maken en niet geaccepteerd word? Grof gezegd heel simpel: 'fuck hun'. Als zij niet open staan voor jou, waarom zou jij dan wel open staan voor hun? Toch ben ik ben ervan overtuigd dat wanneer jij jezelf bent en laat zien dat je een gevoel voor humor hebt, dat je vanzelf vrienden maakt. Houdt er alleen wel rekening mee, dat zij misschien een heel andere logica en mentaliteit hebben, doordat zij zijn opgegroeid met heel eigen en andere 'culturele regels' dan jij.

In Volendam wordt het Volendamse dialect door iedereen gesproken. Wanneer er echter wordt gemerkt dat iemand niet uit Volendam komt en niet bekend is met het dialect, wordt er direct overgeschakeld naar het Nederlands (Nederlands + Volendams accent). Volendams leren spreken is naar mijn mening onmogelijk, maar het Volendams kunnen verstaan is heel simpel. Volgens mijn vriendin wen je er gauw aan. Ikzelf spreek altijd Volendams tegen mijn vriendin wanneer ik met haar praat, en buiten het feit om dat ik soms uitgelachen wordt door bepaalde woorden of uitspraken, verstaat zij alles wat ik zeg.

Ik weet niet of ik alle onderwerpen heb kunnen beantwoorden, maar mochten er meer vragen zijn, vraag maar raak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven