Tol in Frankrijk

02-04-2015 11:37 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen! Na dit jaar ben ik klaar met mijn studie en mijn vent heeft deze vakantie ook weer eens lekker veel vrij, dus wilden we samen op vakantie gaan, want het is zo lang geleden dat een van ons beiden op vakantie is geweest (drukte, stress, persoonlijke problemen bij mijn man) en dit leek ons echt een prachtige mogelijkheid om er weer eens op uit te gaan.

Aangezien we allebei dol zijn op Frankrijk was dat natuurlijk de eerste keus en snel beslist, we hebben ook al wat rondgekeken en echt een hele leuke camping gevonden.

Enige probleem is dat je in Frankrijk zoveel tol moet betalen op de snelweg.

Is het echt zoveel? En is er een manier om daar iets tegen te doen?

Vinden jullie het ook zo vervelend om zoveel tol te betalen als jullie naar Frankrijk gaan?
Wij rijden elke zomer naar biarritz en betalen 150 euro tol, ga je met caravan? Dan betaal je 200 euro, die van ons staat al in Frankrijk en dus betalen we alleen voor de auto
Tolwegen vermijden en kleinere baantjes nemen. Doe je er natuurlijk een stuk langer over, maar je komt wel in mooie onbekende gebieden met wat geluk.
Nee, dat vind ik niet vervelend. Het zijn gewoon kosten die bij de vakantie horen (net als huur van huisje/staanplaats, uitjes en benzine). Vakantie kost nu eenmaal geld.
Wij betalen zelden tot nooit tol in Frankrijk. Wij mijden de peage, dat bevalt ons prima. De route national zijn goede wegen, vaak door leuke dorpjes e.d.. Het schiet minder op, de route is leuker, voor ons is de reis echt onderdeel va onze vakantie.
je hoeft geen tol te betalen, er zijn altijd tolloze mogelijkheden. Dit is zelfs verplicht, er moet altijd een alternatief zonder tol zijn. Maar dat zijn dan vaak nationale wegen waar je minder snel kan rijden.

Anders kan je ook deels een tolweg gebruiken, en deels een nationale weg.

Ik vind het eigenlijk niet erg om tol te betalen, het is een eerlijker systeem als wegenbelasting. (Maar ik woon dan ook in Frankrijk en heb een auto met Frans nummerbord )

TIP : rij op een zondag over de nationale wegen, dan rijden er geen vrachtwagens.
En als je 90 km/uur rijdt, verbruik je ook nog eens stukken minder benzine dan bij 130 km/uur ;) reden te meer om de nat. wegen te gebruiken ;)
Hier vorige zomer door Frankrijk naar Spanje gereden. Weet niet meer precies welke route. Gedeeltelijk door Duitsland en Luxemburg gereden.

We hadden zo'n tol badge, kun je bij de tolpoorten gewoon doorrijden en tol wordt achteraf van je bankrekening geïncasseerd.
Dan rijd je toch gewoon niet over de péage ? De Route National ligt er gewoon naast.

Wil je op die-en-die-dag op je gereserveerde camping zijn, dan kún je de péage nemen. Of je vertrekt een paar dagen eerder en hebt overnachtingskosten.

Je mag het zelf weten.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Razzmatazz schreef op 02 april 2015 @ 11:51:

En als je 90 km/uur rijdt, verbruik je ook nog eens stukken minder benzine dan bij 130 km/uur ;) reden te meer om de nat. wegen te gebruiken ;)Dat voordeel verlies je weer door het vele remmen en optrekken in de dorpjes en bij de verkeerslichten. Wij rijden met ongeveer 110 kilometer per uur over de péage.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Check even ook dat je niet vertrekt op/rond zwarte zaterdag..

Wij hebben vorig jaar niet zo goed opgelet met boeken en zijn dus 25 uur onderweg geweest naar Spanje..
De toltarieven vind je op de site van de ANWB, vergelijk ze met de overnachtingskosten. Wij doen een beetje half om half, het eerste stuk (meestal gaan we naar de Languedoc of Camarque) via de péage en daarna nemen we binnenwegen, we overnachten twee keer, gewoon omdat we dat leuk en relaxed vinden en de hotelletjes vinden we op de site of het boekje van Logis de France. Meestal proberen we tussen 16.00 en 17.00 onderdak te vinden, soms reserveren we vooraf. Dan heb je even de tijd om je op te frissen, een ommetje te maken, een apèro op een terras, op je gemak lekker te eten (we zoeken voor het gemak altijd een hotel met restaurant) en 's ochtends na het ontbijt gaan we verder. Liever 500 kilometer per dag rijden en niet brak aankomen dan achter elkaar doorkarren. Vakantie moet ontspanning zijn, geen inspanning.
verba volant, scripta manent.
Waar ga je heen?, je kan natuurlijk helemaal binnendoor via alle dorpjes rijden ipv snelweg,maar dan ben je 3 dagen onderweg
Enige probleem is dat je in Frankrijk zoveel tol moet betalen op de snelweg.

Is het echt zoveel? En is er een manier om daar iets tegen te doen?

Met het vliegtuig gaan.

Verder vind ik het gezeur,vakantie kost nou eenmaal geld.
Daar waar er geen alternatief is, is de snelweg gratis. Zie bijgevoegde link.
quote:nephthys schreef op 02 april 2015 @ 11:42:

Tolwegen vermijden en kleinere baantjes nemen. Doe je er natuurlijk een stuk langer over, maar je komt wel in mooie onbekende gebieden met wat geluk.Zoveel langer doe je er vaak niet eens over. Er zijn veel goede b-wegen in Frankrijk en als je toch als doel "Frankrijk" hebt, heb je over de grens je doel al bereikt. Op de b-wegen zie je bovendien nog veel meer moois
Later is nu
quote:sandy1974 schreef op 02 april 2015 @ 12:10:

Waar ga je heen?, je kan natuurlijk helemaal binnendoor via alle dorpjes rijden ipv snelweg,maar dan ben je 3 dagen onderwegMijn ouders reden met de caravan door Frankrijk over de Route National en deden er echt geen 3 dagen over hoor.
Later is nu
quote:Snoesje666 schreef op 02 april 2015 @ 11:55:

[...]

Dat voordeel verlies je weer door het vele remmen en optrekken in de dorpjes en bij de verkeerslichten. Wij rijden met ongeveer 110 kilometer per uur over de péage.Voor ons valt dat wel mee. De laatste jaren zijn de nationale wegen erg verbeterd (maar wij rijden dan ook nooit over de standaard noord-zuid route, dus ik weet eigenlijk niet hoe die wegen zijn...). En over de tolwegen rij ik altijd 130 (heb geen caravan)
quote:Enige probleem is dat je in Frankrijk zoveel tol moet betalen op de snelweg.

Is het echt zoveel?

Aparte vraagstelling

Maar goed, nee, het is niet zoveel. Het is vrij weinig zelfs, zeker als je het vergelijkt met de enorme tol die je in Nederland betaalt via de accijns.

Voor een groot land als Frankrijk is een 130-km/u weg, met goede voorzieningen onderweg, wel vrij nuttig als je niet in het noorden wil kamperen. En dan is de prijs echt laag voor wat je krijgt.
Vriend en ik, ook dól op Frankrijk, hebben de TomTom op vermijd snelwegen gezet . We hebben er 2 keer zo lang over gedaan, maar wat hebben we prachtige dorpjes, heuvels en landschappen gezien.
Ik ben toen ik jonger was lopend gegaan. Dan zie je nog meer, nog beter, en geheel zonder tol
Route nationale is geen tol, autoroute is wel tol.

Op routeplanners en GPS kan je idd aangeven dat je tol wilt vermijden.

Kijk van te voren eens op een kaart. je kan namelijk ook stukjes tolwegen en stukjes RN doen. Soms loopt de RN gewoon naast de autoroute (zonder rotondes en kleine dorpjes). En dan doe je alleen de tolweg als je vindt dat de RN te moeilijk/te lang/een omweg is.

Scheelt toch alweer wat
Ach, zo'n rasechte française als jij, Ephina (zelfs met taalfoutjes in onderschrift) weet toch dat snelweg "autoroute" heet in FR?

"route nationale" is de aanduiding voor de voornaamste niet-betalende wegen. Nog een maatje kleiner heet "route départementale".
Nou, lekker dan, mijn onderschrift is een tijd geleden gewijzigd mbv een Francaise die zei dat ik het toch echt verkeerd had staan. En nu zeg jij weer anders . Ik laat hem lekker staan.

En verder; bedankt voor de les betreffende de wegen . Heb niet zo goed opgelet toen vriend het uitlegde vorig jaar. En Frans benniknie hoor . Mocht ik willen!
quote:Razzmatazz schreef op 02 april 2015 @ 12:18:

[...]

Voor ons valt dat wel mee. De laatste jaren zijn de nationale wegen erg verbeterd (maar wij rijden dan ook nooit over de standaard noord-zuid route, dus ik weet eigenlijk niet hoe die wegen zijn...). En over de tolwegen rij ik altijd 130 (heb geen caravan)Kun je nagaan, wij reden 30 jaar terug al over de RN en konden in 1 dag zuid Frankrijk halen (met een karretje mag (mocht?) je ook op de snelwegen niet harder dan 100, dus qua km/u maakte het niet veel uit toen.. )
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven