Elke drank???
maandag 11 augustus 2008 om 18:59
Wat vinden jullie van deze situatie: mijn vriend drinkt elke dag, zo ongeveer tussen de 4 en 7 biertjes, je weet wel uit zo'n fantastische beertender. Glazen van 0,35 liter, reken maar uit dus. Ja hij heeft best een bierbuikje en nee ik sleep dat ding niet naar boven om er mijn haren met het bier te spoelen. Dronken wordt ie niet maar je ziet toch wel iets aan iemand he die drinkt. Eigenlijk irriteer ik me daar aan, dat weet ie ook wel maar hij zegt dan ik word toch niet dronken of ik doe toch niet vervelend? Nee daar heeft ie gelijk in maar ik vind het toch een beetje vervelende verslaving, ik drink of rook zelf helemaal niet. O ja een beetje slap ge-o.h. komt er wel bij hem uit na die biertjes. Verder is ie erg lief.
dinsdag 12 augustus 2008 om 11:36
Ik vraag me ook af wat er gebeurt als er geen bier in huis is. Zou hij er dan toch voor zorgen, of iig proberen, om een biertje of een borrel te nuttigen?
Mijn ex dronk ook dezelfde hoeveelheid, werd ook nooit dronken of vervelend, maar als er geen bier was dan moest er wel bier komen. Of iets anders met alcohol. En die ging om half 10 's avonds echt nog wel naar de cafetaria om bier te halen omdat ik het was "vergeten" . Als ik hem daar dan mee confronteerde werd hij geirriteerd en moest ik niet zo zeuren....
Mijn ex dronk ook dezelfde hoeveelheid, werd ook nooit dronken of vervelend, maar als er geen bier was dan moest er wel bier komen. Of iets anders met alcohol. En die ging om half 10 's avonds echt nog wel naar de cafetaria om bier te halen omdat ik het was "vergeten" . Als ik hem daar dan mee confronteerde werd hij geirriteerd en moest ik niet zo zeuren....
Die hormoonslavernij!!
dinsdag 12 augustus 2008 om 13:08
Het is trouwens ook gewoon heel erg slecht als je van zulke hoeveelheden níet dronken wordt. Alcohol is in principe een gif, en aangeschoten worden is in principe een waarschuwing waaruit je moet opmaken dat je iets drinkt wat níet goed voor je lijf is. Als je nooit gedronken hebt ben je na 1 glas al teut. Doe je het regelmatig dan ga je eraan wennen, dus je lichaam reageert pas later op een giftige stof en dat is dus eigenlijk juist heel erg slecht.
dinsdag 12 augustus 2008 om 16:43
Tja toch wel wat ik dacht. Ik bedoelde met de titel dus elke dag drank. Maar dat begrepen jullie al. Anyway, hij zegt dus idd ik word toch niet vervelend maar ik las een erg goeie zin dat je dus niet vervelend hoeft te worden en toch alcoholist kunt zijn. Ik ga vandaag eens met hem praten over een paar alcoholvrije dagen in de week. Ben benieuwd. Let you know!!!
dinsdag 12 augustus 2008 om 16:50
Nog even een paar antwoorden op jullie vragen trouwens, ja hij haalt de vaatjes zelf. De laatste dagen trouwens is dan de bierhoeveelheid minder, maar dan later op de avond ineens weer twee bacootjes. Begin zomer was het echt erg, iedere week 3/4 van die vaatjes. Schaamde me voor de buurt want hij draagt ze gewoon zo naar binnen he. Ze kunnen 1x denken, he feestje!! maar niet elke week natuurlijk. En vorig jaar was het altijd rose, zo'n anderhalve fles per avond en daar kreeg ie wel zo'n irritante klik van, ogen op half 7, slap lullen en waggelen. Ik ben toen een paar keer erg boos geweest en hem vooral gemeld dat ik die klik niet wilde zien. Heeft een paar keer geduurd maar uiteindelijk is de klik er niet meer maar ja, wat al eerder werd gezegd je hoeft niet de lamstraal uit te hangen terwijl je lam bent. En dan heb ik ook nog eens de pech dat ie de ene sigaret met de andere aansteekt. Nou lekker dan!! Daarvan hoop ik dan maar dat ie er ooit mee stopt maar de drank vind ik problematischer. Dank voor jullie tips en hou jullie op de hoogte.
dinsdag 12 augustus 2008 om 16:52
Als hij (zoals hij ongetwijfeld zegt) geen alcoholist is, is dat geen probleem. Is het wel een probleem, dan moet hij maar bij zichzelf te rade gaan waarom.
Vraag maar of hij zich 2 weken lang aan het advies van een eerder genoemde site kan houden: http://www.alcoholinfo.nl...act=esite.tonen&pagina=15
Vraag maar of hij zich 2 weken lang aan het advies van een eerder genoemde site kan houden: http://www.alcoholinfo.nl...act=esite.tonen&pagina=15
dinsdag 12 augustus 2008 om 16:56
O ennuh madamemicmac, voor zover ik weet al een jaar zeker, zolang hebben wij wat en daarvoor was het ook al raak, hij had een huwelijk waar hij zich niet happy bij voelde en toen is het begonnen in de avonduren. Destijds is hij toen bij zo'n verslavingskliniek geweest verteld hij mij, maar daar hadden ze hem weer weggestuurd want volgens hen was hij geen alcoholist, ik was er niet bij natuurlijk destijds maar blijkbaar vond zijn ex het toch ook wel wat veel. Hij kreeg daar testen e.d. maar al zijn functies waren goed, nog wel denk ik dan als hij dat verteld.
dinsdag 12 augustus 2008 om 20:48
Sweetmoon, bij problematisch drankgebruik is het zo dat je steeds meer nodig hebt om hetzelfde effect te bereiken. Dit kan een reden zijn om over te stappen op sterkere drank. Het valt misschien ook minder op om met een paar flessen Bacardi binnen te komen dan met zo'n vaatje.
Ik heb zo'n vermoeden dat hij je een wat, laat ik zeggen, gekleurde versie van zijn huwelijk heeft gegeven. Is zijn alcoholgebruik niet de reden van zijn scheiding geweest? Hij is toch niet voor niets bij een verslavingskliniek geweest? Volgens mij worden daar bijzonder veel mensen weggestuurd omdat ze geen alcoholprobleem hebben. Althans, naar eigen zeggen. Op een ander topic las ik dat iemand in een cursus alcoholbeheersing het advies had gekregen bier in plaats van sterke drank te drinken. Dat is natuurlijk helemaal niet waar. Maar mensen met een drankprobleem doen alles om het in stand te houden, inclusief liegen.
Ik zou dan ook niet te zeer vertrouwen op zijn versie van de waarheid. Je zou bijvoorbeeld kunnen vragen of hij zich nog eens wil laten testen (dat kan gewoon via de huisarts, het gaat om bloedonderzoek) om te zien hoe zijn waarden nu zijn. Dat kun je als pure bezorgdheid verpakken (dat is het ook), zodat hij het niet als beschuldiging hoeft te zien. Als hij iets te verbergen heeft (een verslaving), dan zal hij daar niet aan mee willen werken. Je kunt op een paar manieren testen of hij bereid is jouw probleem met zijn drankgebruik serieus te nemen. Als dat niet zo is, dan is óf zijn verslaving te erg óf neemt hij jou niet serieus.
In het eerste geval moet je besluiten of je je leven wilt delen met een alcoholist. JIJ KAN HEM NIET REDDEN. Als hij kiest voor alcohol, dan kiest hij niet voor jou, want de drank gaat altijd voor. Als je daar niet mee kan leven, moet je je conclusies trekken.
dubio
Ik heb zo'n vermoeden dat hij je een wat, laat ik zeggen, gekleurde versie van zijn huwelijk heeft gegeven. Is zijn alcoholgebruik niet de reden van zijn scheiding geweest? Hij is toch niet voor niets bij een verslavingskliniek geweest? Volgens mij worden daar bijzonder veel mensen weggestuurd omdat ze geen alcoholprobleem hebben. Althans, naar eigen zeggen. Op een ander topic las ik dat iemand in een cursus alcoholbeheersing het advies had gekregen bier in plaats van sterke drank te drinken. Dat is natuurlijk helemaal niet waar. Maar mensen met een drankprobleem doen alles om het in stand te houden, inclusief liegen.
Ik zou dan ook niet te zeer vertrouwen op zijn versie van de waarheid. Je zou bijvoorbeeld kunnen vragen of hij zich nog eens wil laten testen (dat kan gewoon via de huisarts, het gaat om bloedonderzoek) om te zien hoe zijn waarden nu zijn. Dat kun je als pure bezorgdheid verpakken (dat is het ook), zodat hij het niet als beschuldiging hoeft te zien. Als hij iets te verbergen heeft (een verslaving), dan zal hij daar niet aan mee willen werken. Je kunt op een paar manieren testen of hij bereid is jouw probleem met zijn drankgebruik serieus te nemen. Als dat niet zo is, dan is óf zijn verslaving te erg óf neemt hij jou niet serieus.
In het eerste geval moet je besluiten of je je leven wilt delen met een alcoholist. JIJ KAN HEM NIET REDDEN. Als hij kiest voor alcohol, dan kiest hij niet voor jou, want de drank gaat altijd voor. Als je daar niet mee kan leven, moet je je conclusies trekken.
dubio
Ga in therapie!
dinsdag 12 augustus 2008 om 20:58
Uit ervaring weet ik dat de drinker 4 tot 7 glazen echt geen overmatig drankgebruik vind. Iedere opmerking over het drankgebruik leid tot veel gezeik en alleen nog maar meer drankgebruik.
Als jouw vriend het niet als overmatigdrankgebruik ziet kun jij hem ook niet zonder slag of stoot er van overtuigen dat het wel zo is.
Probeer vooral voor jezelf het allemaal op een rijtje te zetten.
Wil je zo met je vriend oud worden? Kun jij het opbrengen om je vriend zichzelf langzaam kapot te zien gaan aan de drank en daar je mond over moeten houden voor de lieve vrede?
Probeer contact te zoeken met partners van andere gewoonte drinkers, die kunnen je vertellen wat je toekomst zal worden.
(sorry dat ik niet positief ben maar zolang hij het niet ziet zul je aan het kortste eind trekken)
Sterkte
Als jouw vriend het niet als overmatigdrankgebruik ziet kun jij hem ook niet zonder slag of stoot er van overtuigen dat het wel zo is.
Probeer vooral voor jezelf het allemaal op een rijtje te zetten.
Wil je zo met je vriend oud worden? Kun jij het opbrengen om je vriend zichzelf langzaam kapot te zien gaan aan de drank en daar je mond over moeten houden voor de lieve vrede?
Probeer contact te zoeken met partners van andere gewoonte drinkers, die kunnen je vertellen wat je toekomst zal worden.
(sorry dat ik niet positief ben maar zolang hij het niet ziet zul je aan het kortste eind trekken)
Sterkte
zondag 17 augustus 2008 om 17:09
Wat vind ik ervan? Ik heb een flink aantal jaren achter de rug met een partner met een slechte dronk -hij dronk op zich minder dan jouw partner- en dat heeft gevolgen voor mijn relatie met alcohol. Ik wil het niet ruiken, ik wil ook geen gegiebel vanwege alcohol of dat soort veranderingen, ik denk dat ik hard de deur dichttrek als een evt. vriendje -flink- van alcohol blijkt te houden.
Zelfs op vriendinnen stoort de geur van verschaalde alcohol me.
In jouw geval denk ik dat je met hem moet bespreken wat zijn alcoholgebruik met jóu doet. Dat je hem in een bepaalde zin onaantrekkelijk vindt als hij zijn sloot weer achter de kiezen heeft. Dat je je zorgen maakt om zijn gezondheid. Dat die redenen voor jou belangrijk genoeg zijn om hem te vragen om te minderen of alcoholloze dagen in te lassen.
Wat wij ervan vinden doet er eigenlijk niet zo toe. Want als jij per saldo vindt dat zijn lievigheid opweegt tegen zijn gewoonte, verandert er niets.
Zelfs op vriendinnen stoort de geur van verschaalde alcohol me.
In jouw geval denk ik dat je met hem moet bespreken wat zijn alcoholgebruik met jóu doet. Dat je hem in een bepaalde zin onaantrekkelijk vindt als hij zijn sloot weer achter de kiezen heeft. Dat je je zorgen maakt om zijn gezondheid. Dat die redenen voor jou belangrijk genoeg zijn om hem te vragen om te minderen of alcoholloze dagen in te lassen.
Wat wij ervan vinden doet er eigenlijk niet zo toe. Want als jij per saldo vindt dat zijn lievigheid opweegt tegen zijn gewoonte, verandert er niets.
vrijdag 22 augustus 2008 om 18:44
Nou Elessare, mijn probleem is eigenlijk de toekomst. Dat iemand afglijdt door de alcohol, iemand waar ik van hou en die ik liever niet zie afglijden. Maar ik ben het met de anderen eens dat je iemand niet kunt redden, dat diegene dat zelf moet doen.
Heb hem meerdere malen gezegd dat ik iemand die veel drinkt niet aantrekkelijk vind, ook niet als je er weinig van merkt. Bovendien vergeet hij veel en verteld soms 4x in een week hetzelfde. De reden dat hij in zijn huwelijk ging drinken ontstond door het feit dat zijn ex nooit sex wilde, zij ging vroeg slapen en hij ging die pijn verdoven. Misschien hoor ik het ooit nog eens van haar. Ken haar nog niet zo goed. Maar goed de laatste week leek er iets te veranderen nadat ik hem de site had laten lezen. Maar dat was een dag of twee/drie. En nog steeds geen alcoholvrije dag ertussen. Hij beloofd dan toch beterschap maar dan zijn het weer keinere glazen bier maar toch een stuk of 4 a 5. Of gister en eergister 3 glaasjes rose. We zullen de komende dagen zien. Hou jullie op de hoogte.
Heb hem meerdere malen gezegd dat ik iemand die veel drinkt niet aantrekkelijk vind, ook niet als je er weinig van merkt. Bovendien vergeet hij veel en verteld soms 4x in een week hetzelfde. De reden dat hij in zijn huwelijk ging drinken ontstond door het feit dat zijn ex nooit sex wilde, zij ging vroeg slapen en hij ging die pijn verdoven. Misschien hoor ik het ooit nog eens van haar. Ken haar nog niet zo goed. Maar goed de laatste week leek er iets te veranderen nadat ik hem de site had laten lezen. Maar dat was een dag of twee/drie. En nog steeds geen alcoholvrije dag ertussen. Hij beloofd dan toch beterschap maar dan zijn het weer keinere glazen bier maar toch een stuk of 4 a 5. Of gister en eergister 3 glaasjes rose. We zullen de komende dagen zien. Hou jullie op de hoogte.
vrijdag 22 augustus 2008 om 19:42
Lieve Sweetmoon, de reden om te drinken lijkt misschien van buitenaf te komen, maar die zit echt uiteindelijk in de persoon zelf. Als hij was gaan drinken uit frustratie over zijn seksleven, dan zou hij nu toch inmiddels wel gestopt zijn, zou je denken. Dit is dus iemand die als hij problemen heeft, naar de fles grijpt in plaats van ze op te lossen. Een vlucht.
Zoek de antwoorden niet bij de ex van je vriend, maar stel jezelf de juiste vragen. Is mijn vriend alcoholist? Als het antwoord daarop ja is, is de volgende vraag: kan ik daarmee leven? Het kán zijn dat hij pogingen gaat doen te stoppen als je druk op hem uitoefent. Maar de motivatie moet binnenuit komen, niet van buitenaf. Soms kan er een 'klikmoment' komen waardoor een alcoholist beseft dat hij hulp nodig heeft. Maar bij sommigen komt dat moment nooit. Dat besef moet hoe dan ook uit hemzelf komen, daar heb jij geen invloed op.
Bovendien kan ook een alcoholist die droogstaat, zelfs na (tientallen) jaren weer terugvallen. Hij is en blijft een alcoholist. De kans blijft bestaan dat hij bij een crisis die hij niet aankan, toch weer gaat drinken. En dan is één biertje genoeg. In no time zit hij dan weer op zijn oude niveau, of erger. Dat is iets waar je altijd rekening zal moeten houden. Ook als je besluit je leven met hem definitiever te maken, bijvoorbeeld door te trouwen of (vooral) kinderen te krijgen. Die krijgen dan een vader die alcoholist is.
Ik denk dat je vriend hulp nodig heeft om te stoppen. Hij moet ook echt stoppen, minderen helpt niet. Cold turkey. En jij moet voor jezelf bedenken of je wilt leven met een man die alcoholist is (al dan niet droogstaand). Ik heb het gedaan en zeg: nooit meer.
Misschien kun je op internet eens zoeken naar fora van partners van alcoholisten. Dan krijg je een idee van wat het betekent, en wat je in de toekomst mogelijk te wachten staat. Je kan natuurlijk ook eens met zijn ex gaan praten, maar dat ligt misschien wat gevoelig (van beide kanten). Ik vermoed dat je dan wel een ander beeld krijgt. Misschien helpt dat helderder te krijgen wat je wilt.
dubio
Zoek de antwoorden niet bij de ex van je vriend, maar stel jezelf de juiste vragen. Is mijn vriend alcoholist? Als het antwoord daarop ja is, is de volgende vraag: kan ik daarmee leven? Het kán zijn dat hij pogingen gaat doen te stoppen als je druk op hem uitoefent. Maar de motivatie moet binnenuit komen, niet van buitenaf. Soms kan er een 'klikmoment' komen waardoor een alcoholist beseft dat hij hulp nodig heeft. Maar bij sommigen komt dat moment nooit. Dat besef moet hoe dan ook uit hemzelf komen, daar heb jij geen invloed op.
Bovendien kan ook een alcoholist die droogstaat, zelfs na (tientallen) jaren weer terugvallen. Hij is en blijft een alcoholist. De kans blijft bestaan dat hij bij een crisis die hij niet aankan, toch weer gaat drinken. En dan is één biertje genoeg. In no time zit hij dan weer op zijn oude niveau, of erger. Dat is iets waar je altijd rekening zal moeten houden. Ook als je besluit je leven met hem definitiever te maken, bijvoorbeeld door te trouwen of (vooral) kinderen te krijgen. Die krijgen dan een vader die alcoholist is.
Ik denk dat je vriend hulp nodig heeft om te stoppen. Hij moet ook echt stoppen, minderen helpt niet. Cold turkey. En jij moet voor jezelf bedenken of je wilt leven met een man die alcoholist is (al dan niet droogstaand). Ik heb het gedaan en zeg: nooit meer.
Misschien kun je op internet eens zoeken naar fora van partners van alcoholisten. Dan krijg je een idee van wat het betekent, en wat je in de toekomst mogelijk te wachten staat. Je kan natuurlijk ook eens met zijn ex gaan praten, maar dat ligt misschien wat gevoelig (van beide kanten). Ik vermoed dat je dan wel een ander beeld krijgt. Misschien helpt dat helderder te krijgen wat je wilt.
dubio
Ga in therapie!
zondag 28 september 2008 om 14:39
Thanx dubio, beetje late reactie. Zit nu idd in een fase van aankijken of ik het aankan of niet. Want het is misschien wel een of twee glaasjes minder geworden maar het stopt gewoon niet, er zit geen dag tussen zonder. Het excuus is telkens weer, ik vind het lekker om te ontspannen. Ik zie hem lichamelijk achteruitgaan maar toch ook wel qua persoonlijkheid. Ik raas dan weer eens uit tegen hem en vraag hem om te stoppen en of ie niet ziet wat die troep aanricht. Maar het komt gewoon niet aan. Dus overdenkperiode nu dus. Hou je op de hoogte.