Werk & Studie alle pijlers

Accountancy studeren

04-04-2015 22:11 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben 18 jaar oud en ik ben van plan volgend jaar accountancy te gaan studeren, dat betekent dus dat ik in het beste geval over zo'n 5 jaar afgestudeerd ben. Mij lijkt het een heel interessant beroep om de rest van mijn leven te doen.

Een tijdje geleden zag ik op internet een artikel waarin stond dat het beroep accountant wel eens helemaal kon gaan verdwijnen of in ieder geval een groot deel van de banen daarin. Dat zou komen door de toenemende automatisering die binnen +-20 jaar het beroep accountant en vele andere beroepen overbodig zou kunnen maken ( tot wel +-45% van alle beroepen die we vandaag de dag kennen).

Ik weet dat dit soort onderzoeken vaak niet helemaal uitkomen. Maar dit heeft mij de laatste weken wel aan het denken gezet. Ik ben toch wel bang voor het scenario dat ik accountant word en rond mijn 40e werkloos word doordat het beroep accountant verdwijnt en dat ik dus met een nutteloze accountancy diploma zit waar ik niet meer mee aan de bak kom.

Ik vroeg me dus af hoe jullie hierover denken. Is het terecht dat ik me hier druk over maak of moet ik er gewoon niet over nadenken en de opleiding gaan volgen?
Het lijkt mij erg sterk dat de accountants zouden verdwijnen. Wie moet anders de controles uitvoeren voor betrouwbare cijfers?

Verder zul je met die studie altijd toch wel aan de slag kunnen in de financiele wereld? Als controller, die zullen ook altijd nodig zijn. Of als financieel directeur, ook altijd nodig.
ik denk dat er inderdaad minder werk zal zijn maar het beroep zal niet verdwijnen, iemand moet namelijk de computers controleren
Het zou best kunnen dat het werk verandert, maar verdwijnen zal wel meevallen. Een beetje zoals bv in de ontwerp wereld. de krant werd vroeger met knippen en plakken (letterlijk, met een schaar) in elkaar gezet. Tegenwoordig gaat dat natuurlijk digitaal. Maar iemand moet hem nog steeds in elkaar zetten, alleen dan nu op een computer. De grootste problemen ontstaan dan voor mensen die niet mee willen of kunnen komen met nieuwe ontwikkelingen, dus belangrijk om bij te blijven. Om te beseffen dat het werk niet je hele carriere hetzelfde blijft. Maar dat geldt voor heel veel vakken, en zou voor mij geen reden zijn om het niet te gaan doen.
ja maar in de ontwerpwereld is nu juist heel veel werkeloosheid.
Heb net een audit gehad voor mijn kantoor. Daar zat een heuse echte accountant van vlees en bloed mij en mijn stukken te beoordelen. Mijn man heeft ook zeer regelmatig te maken in zijn werk met een echte, heuse accountant die budgetten en keuzes beoordeeld en zit te mierenneuken over vanallesennogwat. Dat kan eenvoudigweg niet door computers worden gedaan, want er blijven mensenogen, mensenhersens en de afdeling Gezond Boerenverstand nodig voor controleren van zaken.
Accountancy als zodanig is wel degelijk onder bedreiging, je kunt dan beter denken in de richting van legal of tax advisory. Niet voor niets is Deloitte de enige van de 'big five' die groeit vanwege het feit dat ze hun consultancy niet hebben afgestoten. En de branche kijkt met argusogen naar bedrijven als Google die accountantsdiensten gratis zouden kunnen (gaan) aanbieden.
Anti-social behaviour is a trait of intelligence in a world full of conformists - Nikola Tesla
quote:sabbaticalmeds schreef op 04 april 2015 @ 22:45:

ja maar in de ontwerpwereld is nu juist heel veel werkeloosheid.Ik bedoelde niet de ontwerpers, maar degenen die er dan ook een product van maken. In de ontwerpwereld is altijd veel werkeloosheid geweest.
Het beroep verandert. Door de automatisering is de klant relatie anders geworden. Eerder ging het merendeel van het contact over de jaarrekening en administraties. Nu verandert dat in advisering. Hoe kan ik mijn klant verder helpen. Commercie is heel belangrijk geworden. Ik merk bij ons op kantoor dat de commerciële accountants mee veranderen maar dat de teruggetrokken alleen op cijfers gerichte collega's niet mee gaan.
Alle beroepen veranderen in hoog tempo en er zullen sommige verdwijnen. Tegen de tijd dat jij afgestudeerd bent, zijn er beroepen bij gekomen die nu nog niet eens bestaan.

Het is daarom slim bij je studiekeuze niet te denken aan een bepaald vak, dat je dan tot je 40ste gaat uitoefenen, maar aan een bepaalde loopbaan, waarin je je competenties blijft ontwikkelen en telkens nieuw in kan zetten. Op het vmbo is het vrij gebruikelijk zo te kijken, op vwo veel minder.

Er bestaat geen beroep meer dat je de rest van je leven kunt doen. Er bestaan kwaliteiten en talenten en interesses die je zo kunt ontwikkelen, dat je er de rest van je leven mee verder kunt.
Allereerst, wil je AA of RA gaan doen? Daar zit nogal een verschil tussen. Bij AA (en dan de echte samenstel werkzaamheden) merk je wel dat er een verschuiving plaatsvindt, mede door het grote aanbod van online boekhoudpaketten. Als AA die meer de bedrijfsadvieskant opgaat, zie ik veel minder een bedreiging, omdat je inderdaad als mens naar een bedrijf en cijfers moet kijken, en dat kan een computer (of outsourcen naar het buitenland) nooit vervangen.

Voor RA zie ik ook geen bedreiging ten aanzien van de automatisering. Eerder dat we op termijn niet meer voor een commercieel bedrijf werken, maar over gaan in overheidsdienst ( al zal dat op korte termijn zo'n vaart nog niet lopen). Wel merk je door de automatisering en de veranderende controle-aanpak dat er een verschuiving plaatsvindt naar een ander type controle-aanpak.

Maar troost je, er is een grote uitstroom uit de accountancy en er beginnen jaarlijks te weinig nieuwe studenten. Dus je hoeft echt niet bang te zijn dat je werkloos raakt.
Ik wil ook een motto
Op dit moment zit ik in mijn laatste jaar van de havo en ik wil volgend jaar HBO Accountancy gaan doen, of ik daarna AA of RA wil gaan doen weet ik nog niet. Maar ik denk dat de reactie van ''korenwolf'' inderdaad wel klopt. Ik moet denk ik gewoon mijn opleiding afmaken en zorgen dat ik mezelf blijf bijscholen om met de ontwikkelingen mee te gaan. In ieder geval bedankt voor al de reacties tot nu toe!
Eerst RA en dan RE en je zit gebakken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven