Nee is nee?

08-04-2015 01:46 2858 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanavond was ik op een verjaardag waar een flinke discussie ontstond over een artikel in de NRC over seksueel misbruik. Voor mij lijkt het zo duidelijk: iemand die nee zegt, wil geen seks en dat heeft de ander maar te accepteren. Jammerdebammer maar je hebt altijd je eigen hand nog als je vindt dat je opgegeild bent en toch per se aan je gerief wilt komen.

Als ik lekker uitgebreid voor iemand kook en diegene reageert daar enorm enthousiast op - maar 1 van de gangen stuit op een 'nee, dat hoef ik eigenlijk niet', dan prop ik het eten ook niet in zijn of haar mond.

Tot mijn verbazing was iedereen op het verjaardagsfeestje het ermee eens dat je iemand die iets niet wil eten niets opdringt, ongeacht of het het voorgerecht, het toetje of de hoofdmaaltijd zou zijn, maar waren de meningen over opgedrongen seks nogal verdeeld.

Ik plak het artikel hieronder en ik ben heel benieuwd hoe de meningen hier zijn. Is een dronken 16-jarige die nee zegt wel of niet verkracht, als de jongen die zich de hele avond aangemoedigd voelde haar 'tot hier en niet verder' negeert?

En maakt het nog verschil of een ongewenste ontmaagding wel of niet pijnlijk is voor het meisje?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 11 april 2015 @ 01:35:

[...]

Ik vroeg; ben je je er van bewust dat je posts zo gelezen zouden kunnen worden?

Nee daar was ik me niet van bewust. Omdat ik er zelf een hele andere bedoeling mee had.

Zo van 'Kap eens met dat geneuzel dat alleen mannen seks willen. En dat alleen vrouwen de ingewikkelde wezens zijn'

Maar goed, zoals ik net al aangaf ik realiseer me dat geschreven woord op een forum heel anders kan binnenkomen.

Dus ik vind het wel fijn dat je het gewoon op de vrouw af tegen me zegt
Wakker worden. Naar de bank strompelen. Uitstrekken. Verder slapen. Ik zou een prima huisdier zijn.
quote:Audrey-Parker schreef op 11 april 2015 @ 01:37:

Maar goed ik hoor vaker dat het overkomt alsof ik persee 'stoer wil doen'

Kan me alleen het desbetreffende topic niet herinneren.

Doet er ook niet toe, ik realiseer me maar al te goed dat we hier afgaan op een anders geschreven woord.

Net zoals de een Paard anders leest dan de ander zal dat ook met mijn posts gebeuren.

Ik heb niet de illusie dat iedereen me aardig gaat vinden.

Andersom lees ik de een ook liever dan de ander.

Maar probeer dat wel los te zien. Soms lig je in het ene topic nog net niet met iemand in de clinch,

maar lees je vervolgens super nuttige en rake goeie posts van diezelfde persoon in een ander topic.

Ik probeer niet te oordelen. En dat lukt heus niet altijd.

Je moet je niet aangevallen voelen, meid, ik vroeg het me gewoon af. Niks meer, niks minder. Het heeft ook niets te maken met niet aardig vinden.

Je zet een beeld van jezelf neer en ik vraag ; weet je dat en waarom doe je dat? Geen waarde oordeel.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Con, ik herken het zo goed. Daarom kan ik ook de woorden zo moeilijk vinden, denk ik. Ik heb ergens in mijn leven er heel bewust voor gekozen om me niet te willen laten inperken, en om me liever dood te vechten dan me ooit nog door anderen te laten voorschrijven wat ik moet doen, waar ik op welk tijdstip mag komen en wat ik wel of niet zou mogen voelen of zou mogen uiten. Maar de worsteling daaronder herken ik zo goed. Ik weet ook niet of mijn manier om met mijn woede om te gaan beter is of niet, het is een keuze die ik gemaakt heb en waar ik voor mijzelf nogal aan hecht. Voor mij voelt dat vrijer.

Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
dana wijzigde dit bericht op 11-04-2015 01:53
Reden: Off topic
% gewijzigd
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Do you wanna get married (Andere versie van het filmpje 10 hours walking as a woman in NY)

Of, als we het dan toch zelf moeten oplossen, op deze manier? Met directheid en humor?

En ja hoor ik ben er nog.
Wat jij aanhaalt Bgb over de stappen tijdens de seks, dat vind ik dus de regels van seks ( of je moet samen iets anders afgesproken hebben)

In dit topic wordt zo naar voren gebracht dat vrouwen ingewikkeld en onduidelijk zijn.

En ik denk dan, tijdens de seks zijn de signalen toch niet al te ingewikkeld?

Als vrouw zou ik wanneer een man ineens stil blijft liggen, afstandelijk wordt, geen contact meer maakt net zo goed denken ohw de lol is er vanaf bij de ander.

Hoe kan de interactie tijdens de seks ( en vooral het ontbreken daarvan ) je nu compleet ontgaan? Of hoe kan je dan maar negeren en gewoon doorgaan met wat je doet?

Ik begrijp dat echt niet.
Poppetje gezien, kastje dicht.
dana wijzigde dit bericht op 11-04-2015 01:53
Reden: Off topic
% gewijzigd
Ah okay, dat kan natuurlijk ook. Bedankt voor de uitleg
quote:consuelabananahammok schreef op 11 april 2015 @ 01:47:

Als vrouw zou ik wanneer een man ineens stil blijft liggen, afstandelijk wordt, geen contact meer maakt net zo goed denken ohw de lol is er vanaf bij de ander. Als JEZELF, Con. Niet als vrouw. Nou ben je toevallig ook een vrouw,....

Hoe kan de interactie tijdens de seks ( en vooral het ontbreken daarvan ) je nu compleet ontgaan? Of hoe kan je dan maar negeren en gewoon doorgaan met wat je doet?

Ik begrijp dat echt niet.Ik kan het alleen begrijpen als iemand seks als een kado'tje voor zichzelf ziet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 11 april 2015 @ 01:40:

[...]

Je moet je niet aangevallen voelen, meid, ik vroeg het me gewoon af. Niks meer, niks minder. Het heeft ook niets te maken met niet aardig vinden.

Je zet een beeld van jezelf neer en ik vraag ; weet je dat en waarom doe je dat? Geen waarde oordeel.

Ik voel me niet aangevallen

En ik zet niet bewust een beeld neer.

Dat het zo kan overkomen is een wijze les.

Hopelijk is het na mijn toelichting wat meer duidelijk waarom ik het aanhaalde.
Wakker worden. Naar de bank strompelen. Uitstrekken. Verder slapen. Ik zou een prima huisdier zijn.
quote:consuelabananahammok schreef op 11 april 2015 @ 01:47:

Wat jij aanhaalt Bgb over de stappen tijdens de seks, dat vind ik dus de regels van seks ( of je moet samen iets anders afgesproken hebben)

In dit topic wordt zo naar voren gebracht dat vrouwen ingewikkeld en onduidelijk zijn.

En ik denk dan, tijdens de seks zijn de signalen toch niet al te ingewikkeld?

Als vrouw zou ik wanneer een man ineens stil blijft liggen, afstandelijk wordt, geen contact meer maakt net zo goed denken ohw de lol is er vanaf bij de ander.

Ik begrijp dat echt niet.

Ik ook niet. Echt niet.

Ben het wel met BGB eens dat de woordkeus natuurlijk best wat vriendelijker mag zijn dan 'wil je neuken'. Graag zelfs. 'Mag ik in je komen' of 'wil je in me komen' vind ik bijvoorbeeld al een veel "nettere" omschrijving.

Maar het is inderdaad niet alleen verbaal. En doorgaan met iets terwijl je geen enthousiaste respons meer krijgt, ik begrijp ook echt niet hoe iemand daar nog van kan denken dat het oké is. Vrijen doe je toch samen? Of, zoals ik hier ergens las: vrijen is toch niet hetzelfde als masturberen op een ander?
quote:Dana schreef op 11 april 2015 @ 01:41:

Con, ik herken het zo goed. Daarom kan ik ook de woorden zo moeilijk vinden, denk ik. Ik heb ergens in mijn leven er heel bewust voor gekozen om me niet te willen laten inperken, en om me liever dood te vechten dan me ooit nog door anderen te laten voorschrijven wat ik moet doen, waar ik op welk tijdstip mag komen en wat ik wel of niet zou mogen voelen of zou mogen uiten. Maar de worsteling daaronder herken ik zo goed. Ik weet ook niet of mijn manier om met mijn woede om te gaan beter is of niet, het is een keuze die ik gemaakt heb en waar ik voor mijzelf nogal aan hecht. Voor mij voelt dat vrijer.

Ik denk ook dat het een keuze is hoe je er mee omgaat en die keuze moet je ook wat opleveren.

Weet je Dana, ik heb lang van anderen gehoord dat ik het moet overwinnen. Allemaal enorm goed en steunend bedoelt.

Stappen zetten, doorgaan,niet je leven erdoor laten beheersen.

Jaren en therapie na therapie heeft dat juist mijn leven zo beheerst. Daar werd ik dus vooral heel moe van.

Het kostte mij allemaal zoveel energie en ik wist op een gegeven moment eigenlijk helemaal niet meer waarvoor ik het deed, want het leverde mij helemaal geen bevredigend resultaat op.

Het voelde ook vaak als falen,ik moest van alles maar het lukte gewoon niet.

Ik merk dat ik meer rust heb door mijzelf niet zo te blijven kwellen.

Tuurlijk baal ik weleens dat ik mijzelf ook beperk, maar het levert mij rust op.

De vraag is denk ik ook niet of iets goed of fout is, maar waar je als persoon mee uit de voeten kan.
quote:Audrey-Parker schreef op 11 april 2015 @ 02:01:

[...]

Hopelijk is het na mijn toelichting wat meer duidelijk waarom ik het aanhaalde.Je hebt mijn nieuwsgierigheid bevredigd, hoor.
Ik zit regelmatig uiterst kalm met een bakje thee een in mijn ogen weloverwogen post te tikken,

en vervolgens reageert iemand daar dan op alsof ik iets totaal anders zeg.

Ik heb maar zoiets dan van 'die ander kan niet dwars door beeldscherm in mijn hoofd kijken'

Maar jammer vind ik het wel hoor, dat er zo'n verschil in kan zitten tussen hoe je zelf dingen beleeft en hoe het kan overkomen.
quote:Dana schreef op 11 april 2015 @ 02:03:

[...]

'Mag ik in je komen' of 'wil je in me komen'

Eerlijk gezegd denk ik, dat als we dát voortaan zouden gebruiken, of iets wat daarop lijkt ipv " neuken " , dat we ook al een stuk verder komen.

Wat zegt neuken nou eigenlijk? Maar dat iemand IN een ander komt, dat zegt toch veel meer over de impact die het heeft of zou kunnen of zou moeten hebben.

En misschien is dat waarom seks voor mannen zo anders lijkt te zijn ( ben geen man dus kan er slechts naar raden ) ; zij laten niemand IN zich.
Ik moet ineens denken aan dat liedje van pink.

I'm not here for your entertainment, you dont really want to mess with me tonight, just stop and take a second! I was fine before you walked into my life. lalala its just you and your hand tonight!

Of zoiets.

Ben te lui om de lyrics te zoeken.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 11 april 2015 @ 01:55:

[...]

Ik kan het alleen begrijpen als iemand seks als een kado'tje voor zichzelf ziet.

Ik bedoel ook meer dat die signalen universeel zijn. Niet alleen voor de man, maar ook voor de vrouw.

Maar in ieder geval zijn ze voor mijzelf sowieso duidelijk, en mocht ik er toch geen kaas van kunnen maken dan vraag ik het.

Ja als je seks puur uit egoïsme hebt,dan zijn signalen ook niet relevant.
Conny, rust is ook het belangrijkste volgens mij. Je eigen weg zoeken, die bij je past, je leven niet door de eisen en wensen van anderen laten beheersen, dat is waar het uiteindelijk om draait. Voor iedereen trouwens. Daar is inderdaad geen goed of fout of beter in. Mooi hoe helder jij dit soort dingen altijd kunt formuleren.
quote:Audrey-Parker schreef op 11 april 2015 @ 02:04:

Maar jammer vind ik het wel hoor, dat er zo'n verschil in kan zitten tussen hoe je zelf dingen beleeft en hoe het kan overkomen.Dat is ook jammer. Tough life :-)
lol
Ach ja een forum is net als het echte leven.

Je hoeft niet iedereen leuk te vinden en je kan niet met iedereen vriendjes zijn.
"U + Ur Hand"

Uh uh uh uh uh uh uh oh

Uh uh uh uh uh uh uh oh

Check it out

Going out

On the late night

Looking tight

Feeling nice

It's a **** fight

I can tell

I just know

That it's going down

Tonight

At the door we don't wait cause we know them

At the bar six shots just beginning

That's when dick head put his hands on me

But you see

I'm not here for your entertainment

You don't really want to mess with me tonight

Just stop and take a second

I was fine before you walked into my life

Cause you know it's over

Before it began

Keep your drink just give me the money

It's just you and your hand tonight

Uh uh uh uh uh uh uh oh

Uh uh uh uh uh uh uh oh

Midnight

I'm drunk

I don't give a ***k

Wanna dance

By myself

Guess you're outta luck

Don't touch

Back up

I'm not the one

Buh bye

Listen up it's just not happening

You can say what you want to your boyfriends

Just let me have my fun tonight

Aiight

Cause you know it's over

Before it began

Uh uh uh uh uh uh uh oh

Break break

Break it down

In the corner with your boys you bet 'em five bucks

You'd get the girl that just walked in but she thinks you suck

We didn't get all dressed up just for you to see

So quit spilling your drinks on me yeah

You know who you are

High fivin, talking ****, but you're going home alone arentcha?

Cause I'm not here for your entertainment

No

Cause you know it's over

Know it's over

Before it began

It's just you and your hand

No no no

Just take a second

Cause you know it's over

Before it began

Yeah oh
quote:blijfgewoonbianca schreef op 11 april 2015 @ 02:11:

[...]

Eerlijk gezegd denk ik, dat als we dát voortaan zouden gebruiken, of iets wat daarop lijkt ipv " neuken " , dat we ook al een stuk verder komen.

Wat zegt neuken nou eigenlijk? Maar dat iemand IN een ander komt, dat zegt toch veel meer over de impact die het heeft of zou kunnen of zou moeten hebben.

En misschien is dat waarom seks voor mannen zo anders lijkt te zijn ( ben geen man dus kan er slechts naar raden ) ; zij laten niemand IN zich.Zó mee eens.
We kunnen ook massaal naar de kroeg en dan deze button dragen: I'm not here for your entertainment
quote:Dana schreef op 11 april 2015 @ 02:12:

Conny, rust is ook het belangrijkste volgens mij. Je eigen weg zoeken, die bij je past, je leven niet door de eisen en wensen van anderen laten beheersen, dat is waar het uiteindelijk om draait. Voor iedereen trouwens. Daar is inderdaad geen goed of fout of beter in. Mooi hoe helder jij dit soort dingen altijd kunt formuleren.

Je zou het terugnemen van zelfbeschikking kunnen noemen, alleen die invulling daarvan is persoonlijk.

Lief om te lezen dat je vind dat ik het helder kan formuleren.

Hebben al die jaaaren therapie toch nog iets opgeleverd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven