Gezondheid alle pijlers

Tandarts

11-04-2015 11:58 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Ben een aantal weken geleden bij mijn tandarts geweest voor de jaarlijkse controle van mijn tanden.

Hier werd mij op niet zo'n hele vriendelijke manier verteld dat mijn gebit eigenlijk helemaal niet zo goed meer was, volgens de tandarts waren er verschillende 'grote' problemen aan de hand. Zo zou mijn glazuur voor een groot deel weg zijn, zou ik 5 grote gaatjes hebben, al mijn vullingen waren niet goed en wilden alles opnieuw gaan vullen, ook wilden ze het hele gebit een grondige gebitsreiniging geven want tandvlees is niet goed, en tandsteen moest weg.

Ben hier wel een beetje van geschrokken, heb haar meteen gevraagd wat dit geintje allemaal zou gaan kosten en dit heeft ze meteen voor mij in een overzicht gezet, 765,40 EURO!! nou, vrijwel direct thuis wist ik meteen dat ik hiermee niet akkoord ging.

Op zoek naar een andere tandarts dus, want tja, ik kon hier niet direct genoegen mee nemen of het allemaal wel echt zo was, dus ben ik maandag bij die andere tandarts geweest. Nieuwe.. deze wist overigens niks van het verhaal wat ik hierboven vertel, ik kwam daar gewoon als 'nieuwe patient'.

Hele gebit nagekeken, gevraagd of ik klachten had ergens? Nee heb ik niet. Nou ziet er goed uit zei de tandarts, enkel wel een gaatje in je kies onderin die moeten we even maken. Nou prima. Ben er dus wel heel blij mee, maar het blijft wel in mijn achterhoofd spoken. Zit er ook aan te denken mijn oude tandarts hierover op te bellen maar goed of dat zin heeft?

Ik snap er werkelijk niks van.

Zijn er nou echt tandarts die je op deze manier op kosten willen jagen? Ik snapte er al niks van. Mijn gebit is altijd goed geweest, ik ga elk jaar. Nooit grote dingen aan de hand geweest en nu inééns waren er grote problemen.

Hoor graag jullie meningen. Of hebben jullie een keer hetzelfde meegemaakt ?
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
quote:justme4you schreef op 11 april 2015 @ 16:33:

Beste Lotte35,

misschien is dat het wantrouwen wat ik inmiddels heb naar tandartsen .

Dat begrijp ik hoor.

Het is ook lastig.

Ik werk in een groepspraktijk, en merk al dat niet elke tandarts overal hetzelfde over denkt.

Ook kregen wij afgelopen week een nieuwe patiënt, die vier maanden geleden nog van haar vorige tandarts had gehoord dat alles prima in orde was, terwijl ze toch echt een enorm tandvleesprobleem had (inclusief botafbraak, dus niet iets wat in vier maanden was ontstaan).

Vertrouwen is inderdaad heel belangrijk.
Oh lotte. Zal degene ook wel enorm balen.
Ze schrok zich kapot, wished.

Erg sneu.
Goed zo TO, maak er maar wel werk van. Dit kan gewoon echt niet. Ging het nou om één klein dingetje maar kom aan, had ze die '4 grote gaatjes' in gezonde kiezen geboord?
Winkelfanaat dat vraag ik me ook af ja. Ik ga er zeker wat mee doen. Ik dank jullie allemaal voor het meedenken.

Lotte ja dat snap ik goed zeg. Als je denkt dat alles oke is. Hoor je dat ineens
Ik zou nog voor een 3e mening gaan. Want wie weet is die nieuwe wel een prutser...
Suze. De nieuwe tandarts ken ik wel. Ken meerdere mensen die er komen. Man kwam er vroeger altijd. Hij heeft zijn praktijk daar sinds 1997. En ontzettend goede recensies. Hij doet ook vrijwel alles zelf. Vind hem best een betrouwbare tandarts. Als ik weer naar een ander moet tja. Wanneer is het einde dan zoek?
quote:wished- schreef op 11 april 2015 @ 18:47:

Suze. De nieuwe tandarts ken ik wel. Ken meerdere mensen die er komen. Man kwam er vroeger altijd. Hij heeft zijn praktijk daar sinds 1997. En ontzettend goede recensies. Hij doet ook vrijwel alles zelf. Vind hem best een betrouwbare tandarts. Als ik weer naar een ander moet tja. Wanneer is het einde dan zoek?

Als je een meerderheid hebt.

Nu is het veel te vaag: je hebt een uitstekende reden om deze te geloven en de eerste niet: geld. Altijd een slechte raadgever. Ik zou het zeker willen hebben en naar ACTA gaan met deze twee totaal verschillende diagnoses.
Daar heb je absoluut een punt suze. Ik zal maandag is even gaan uitzoeken hoe en wat.
Succes! Ik ga duimen dat je nwe tandarts het goed gezien heeft!
Dankje suze ik hoop het ook.
Ik blijf het volgen, ben ook benieuwd.

Misschien ligt de juiste diagnose ergens in het midden....
Jullie horen het van me als ik meer weet.
Dank je.
Jullie ook bedankt voor alle meningen en nieuwe inzichten!
Jaren geleden heb ik dit ook aan de hand gehad. Ik was verhuisd en had een nieuwe tandarts. In de jaren daarvoor nooit wat bijzonders gehad met mijn gebit behalve het gebruikelijke tandsteen af en toe, zelfs geen gaatjes. De eerste keer bij de nieuwe tandarts was het meteen raak; er was van alles mis met mijn tanden en dat zou geld gaan kosten. Omdat ik het niet geloofde gezien mijn verleden met regelmatige controles en zonder problemen, heb ik aangegeven dat ik die behandelingen niet zag zitten en het dus niet ging doen. De tandarts was erg dwingend en drong erg aan op een behandelafspraak. Ik heb gezegd dat ik wel zou bellen voor een afspraak maar heb me toen uitgeschreven daar, onder opgaaf van redenen. Ik heb dus gezegd hoe ik erover dacht en dat ik daarom een andere tandarts in de arm nam. Die nieuwe tandarts heeft nooit iets gevonden en ik had alleen maar tandsteen, hoef maar eens per jaar langs te komen. Dus het was maar goed dat ik een andere heb gezocht. Mijn nieuwe tandarts is wel een goede en ik vertrouw haar ook. Ze heeft zeer goede recensies en ik ken meer mensen die er onder behandeling zijn. Inmiddels ben ik alweer jaren patiënt bij haar en ik hoop dat ze er nooit mee stopt
quote:Suze02 schreef op 11 april 2015 @ 18:51:

[...]

Als je een meerderheid hebt.

Nu is het veel te vaag: je hebt een uitstekende reden om deze te geloven en de eerste niet: geld. Altijd een slechte raadgever. Ik zou het zeker willen hebben en naar ACTA gaan met deze twee totaal verschillende diagnoses.Op zich dacht ik hier ook aan. Maar TO gaat braaf elk jaar naar de tandarts. Dus dan zou haar gebit óf in 1 jaar tijd enorm achteruit gegaan zijn óf de oude tandarts heeft zijn werk niet gedaan. Dan zou tandarts 2 gelijk hebben en zou tandarts 3 ook zijn werk niet goed doen. Daarbij denk ik dat iets simpels als op gaatjes controleren en in dit geval 4 gaatjes 'missen' bijna onmogelijk lijkt.
Eens hoor, en de kans dat die ouwe een oplichter is is aanwezig, maar ik zou dat zeker willen weten.
Overigens: zou je zo'n oplichter dan nog ergens kunnen aangeven? Het is toch bezopen dat het zomaar kan?
Mijn tandarts laat altijd zien op de foto waar er gaatjes zitten en ik zie dan ook wel inderdaad dat er een gaatje zit.

Heeft jouw oude tandarts niet laten zien waar die gaatjes moesten zitten zodat je aan de nieuwe kan vragen wat hij daar ziet ?
Ja dat denk ik dus ook. Waarom is dit nooit opgemerkt? Ook door de tandarts van diezelfde praktijk. Ik ga echt elk jaar. Dus ja. Ik kan de tandarts wel aangeven en een slechte recensie schrijven zodat andere patienten zijn gewaarschuwd. Verder zal ik ze ook zelf bellen en de waarheid vertellen. Wat ze daarmee doen is aan hun.
Wat vervelend sylphide. Zo zie je maar. Het gebeurd wel degelijk
quote:ratatoeje schreef op 11 april 2015 @ 21:34:

Mijn tandarts laat altijd zien op de foto waar er gaatjes zitten en ik zie dan ook wel inderdaad dat er een gaatje zit.

Heeft jouw oude tandarts niet laten zien waar die gaatjes moesten zitten zodat je aan de nieuwe kan vragen wat hij daar ziet ?Jazeker. Dat gaatje wat ik op de foto zag. Zag de nieuwe tandarts ook. De andere 4 gaatjes heb ik nergens gezien. Mijn nieuwe tandarts heeft de fotos nog niet gezien. Maar ik blijf erbij dat uit die fotos niet ineens hele grote problemen kunnen komen. Hooguit nog enkele gaatjes.
quote:wished- schreef op 11 april 2015 @ 21:44:

De andere 4 gaatjes heb ik nergens gezien.

Nu moet ik zeggen dat cariësdiagnostiek niet bepaald simpel is hoor.

Soms is een gaatje heel duidelijk te zien op een foto, maar heel vaak ook niet.

Dat je zelf niks zag, zegt dus niet heel veel.

Neemt niet weg dat het een vaag verhaal is hoor, waar je zeker iets mee moet.
Oke goed dat je het zegt lotte. Heb de fotos thuis gekregen en zelf wel al bekeken. Ik zie er niets op maar inderdaad ik heb er niet voor geleerd en weet niet waar ik moet kijken.

Ach de fotos zouden we bespreken als ik kwam om dat gaatje te laten maken. Hoor het dan wel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven