Gezondheid alle pijlers

derdehands roken

11-04-2015 23:47 311 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik weet het: roken is slecht. Rook altijd buiten als de kinderen er zijn.

Zodra ze slapen rook ik binnen (slaapkamers zijn wel ver weg van woonkamer)

Nu hoor ik over derdehands rook, ik vind dit zelf zwaar overdreven. 8 jaar geleden en alle jaren daar voor, werd er nog gerookt in cafes en restaurants. Daar zaten we toen toch ook met onze kinderen? Hoe denken jullie hierover?
Het schijnt dat rook niet alleen in de meubels trekt, maar ook 24 uur blijft 'hangen', dus het lijkt me sowieso niet verstandig om binnen te roken. Bovendien verspreidt rook zich ook door het huis, ook al ruik je dat als roker niet (altijd).

En dat het 'vroeger' wel gebeurde betekent natuurlijk niet dat het niet slecht is.
Rook trekt toch gewoon het hele huis door al rook je in de slaapkamer en ja het is slecht dat is toch gewoon bewezen
Voortschrijdend inzicht heet zoiets. Vroeghâh mocht er ook volop met asbest gewerkt worden endezo.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Vroeger gingen we ook nooit in bad of liepen we in een berenvel... Zo kan je alles wel goedpraten!

Rook trekt in meubels en blijft hangen. Ik zou dus ook als je kinderen slapen voortaan gewoon buiten roken.
Rook blijft hangen. Je schaadt je kinderen ermee.

Prima dat je buiten rookt. Binnen is ronduit slecht en goor.

Prima dat je jezelf de dood in rookt, maar laat je kinderen erbuiten,
Ik krijg wel eens rapporten van kinderen terug die dan na 2/3 maanden op mijn keukentafel liggen en je ruikt zo waar er thuis gerookt wordt. Ik snap werkelijk niet dat je denkt dat als de kinderen in bed liggen en je gewoon weer binnen gaat roken dat dat niet schadelijk is voor je kind! Dus nee ik vind het niet overdreven.
Rook stijgt op, ik ruik het altijd meteen als er gerookt is binnen, ook al ben ik op zolder of in mijn slaapkamer en zijn de deuren dicht. Als een iemand rookt is het wel minder sterk dan meerdere personen maar je ruikt het wel.
Ach ja vroeger. Vroeger zat ik los op de achterbank in de auto, tussen de twee voorstoelen in zodat ik door de voorruit kon kijken waar we heen gingen. Of het veilig was is een tweede.

Ik denk dat je het zwaar overdreven vindt omdat je lekker je peukie op de bank wil roken zodra de kinderen op bed liggen.
Vroeger werd ook gedacht dat roken gezond was.
Inderdaad vind ik het lekker om mijn peukkie te roken. Maar ik bedoel, bijvoorbeeld voor het rookverbod, is niet zo lang geleden, toen namen we onze kinderen toch ook mee voor een koffie/ broodje/hapje? Zonder daar teveel over te stressen?
in horeca bedoel ik
TO, praat eens met een longarts over roken. Over de gevaren voor jezelf, maar ook voor je omgeving. Je schrikt je te pletter, dat weet ik zeker.

En bezoek eens een longafdeling van een ziekenhuis. Ik denk dat je je dan nog weleens bedenkt.
ja de giftige chemische stoffen blijven hangen in bekleding maar ook in huid en haar. wassen helpt niet
Vroeger gingen er ook kinderen in de kofferbak zitten als er geen plek meer was op de achterbank en je ging voor je kinderfeestje naar het zwembad,bowlen etc. Geen enkele ouder protesteerde dat het te onveilig was en hun kind niet mee mocht als er geen extra auto was geregeld zodat iedereen veilig vervoerd kon worden. Tenminste nooit meegemaakt.

Nu vind men dat ook asociaal en absoluut niet kunnen.
quote:emmawijsje1 schreef op 12 april 2015 @ 00:02:

Inderdaad vind ik het lekker om mijn peukkie te roken. Maar ik bedoel, bijvoorbeeld voor het rookverbod, is niet zo lang geleden, toen namen we onze kinderen toch ook mee voor een koffie/ broodje/hapje? Zonder daar teveel over te stressen?in een rokerige omgeving? ik ben stokoud maar dat deed je toen ook al niet
Vroeger ,vroeger. Maar ik bedoel 5 jaar geleden, ( wanneer ging rookverbod horeca in) toen zaten jullie toch ook in cafe? En werd er zelfs nog gerookt? dus veel eerste,tweede en derde hands rook.

Ik rook niet bij mijn kinderen maar is dat derdehandsrook nu echt niet een beetje overdreven?
quote:emmawijsje1 schreef op 12 april 2015 @ 00:02:

Inderdaad vind ik het lekker om mijn peukkie te roken. Maar ik bedoel, bijvoorbeeld voor het rookverbod, is niet zo lang geleden, toen namen we onze kinderen toch ook mee voor een koffie/ broodje/hapje? Zonder daar teveel over te stressen?Je zoekt een excuus om toch binnen geoorloofd te kunnen roken. Geeft niet en begrijp ik wel (ben zelf ook verslaafd geweest, weet hoe het is) maar er is geen excuus voor en zal je hier ook niet krijgen. Jouw kinderen ademen tijdens hun slaap jouw rook in, hoe graag je het ook niet zou willen.
quote:emmawijsje1 schreef op 12 april 2015 @ 00:10:

Vroeger ,vroeger. Maar ik bedoel 5 jaar geleden, ( wanneer ging rookverbod horeca in) toen zaten jullie toch ook in cafe? En werd er zelfs nog gerookt? dus veel eerste,tweede en derde hands rook.

Ik rook niet bij mijn kinderen maar is dat derdehandsrook nu echt niet een beetje overdreven?kinderen hebben niks te zoeken in een cafe, vijf jaar geleden niet, 20 jaar geleden ook niet
quote:sabbaticalmeds schreef op 12 april 2015 @ 00:06:

[...]

in een rokerige omgeving? ik ben stokoud maar dat deed je toen ook al nietMaar in elke horecagelegenheid werd er gerookt, dus hoe dan ook tweede/ derderhandsrook
quote:emmawijsje1 schreef op 12 april 2015 @ 00:10:

Ik rook niet bij mijn kinderen maar is dat derdehandsrook nu echt niet een beetje overdreven?derdehandsroken overdreven?

Ik vind het al niet normaal om als volwassene deze spullen in huis te hebben
quote:emmawijsje1 schreef op 12 april 2015 @ 00:12:

[...]

Maar in elke horecagelegenheid werd er gerookt, dus hoe dan ook tweede/ derderhandsrookMensen zitten niet elke avond met kinderen in horecagelegenheden. Jouw kinderen zitten wel elke dag in jouw rook. Dat maakt ook een enorm verschil.
quote:emmawijsje1 schreef op 12 april 2015 @ 00:12:

[...]

Maar in elke horecagelegenheid werd er gerookt, dus hoe dan ook tweede/ derderhandsrook

bedoel je te zeggen omdat er vroeger in de horeca werd gerookt, en er soms kinderen in de rook zaten dat roken niet zo schadelijk is?

Nee dat is het niet. die kinderen zijn blootgesteld aan chemische en kankerverwekkende stoffen. Sommige zullen daar misschien ziek van zijn geworden.
Beste TO, je zoekt niet naar antwoorden op je vragen, maar je zoekt naar excuses.
scientias.nl

Derdehands rook beschadigt DNA en veroorzaakt mogelijk kanker

Sigarettenrook die in muren, meubels en andere spullen trekt, vormt waarschijnlijk een enorm gezondheidsrisico. Dat blijkt uit nieuw onderzoek. In deze ‘derdehands’ rook zit namelijk een stofje dat DNA beschadigt en mogelijk kanker veroorzaakt.

Dat melden onderzoekers tijdens een bijeenkomst van de American Chemical Society. Naast het roken van een sigaret en het meeroken van een sigaret blijkt nu dus ook rook die in muren, meubels en andere spullen trekt en zo langdurig in huis rondhangt een risicofactor. “Het beste argument om roken binnenshuis te verbieden, is derdehands rook,” stelt onderzoeker Bo Hang.

Ozon

Derdehands rook is geen nieuw begrip. In 2009 begonnen onderzoekers er voor het eerst over. En onderzoeken die de laatste jaren werden uitgevoerd suggereren stuk voor stuk dat ook die derdehands rook wel eens een bedreiging kan vormen voor de gezondheid. De stofjes op zichzelf kunnen gevaarlijk zijn. Maar de stofjes kunnen ook reageren op andere stofjes – bijvoorbeeld ozon – en zo geheel nieuwe stoffen vormen die in sommige gevallen kankerverwekkend zijn.

KLEINE KINDEREN

Baby’s en dreumesen lopen het grootste gezondheidsrisico als het gaat om derdehands roken. Wanneer ze kruipen en objecten in de mond stoppen kunnen ze stofjes die in derdehands rook zitten inademen, aanraken en doorslikken. Doordat de kinderen tevens nog klein en volop in ontwikkeling zijn, zijn ze kwetsbaarder dan volwassenen.

NNA

Eén van deze stofjes gaat door het leven als NNA. En Hang heeft dat stofje nu uitgebreid bestudeerd. Hij toont aan dat het zich vastklemt aan DNA. Bovendien blijkt het stofje DNA ongeveer net zo vaak kapot te maken als het stofje NNK (een bekend kankerverwekkend bijproduct van nicotine). De beschadigingen die zo aan het DNA ontstaan, kunnen leiden tot ongecontroleerde groei van cellen en de totstandkoming van tumoren.

Meer onderzoek

Het heeft vrij lang geduurd voor onderzoekers de risico’s van roken in kaart hadden gebracht. Naar verwachting zal het ook wel even duren voor de risico’s van derdehands rook duidelijk zijn. Maar de resultaten die vooralsnog verzameld zijn, zijn duidelijk. Derdehands rook vormt hoogstwaarschijnlijk een gezondheidsrisico en wie weet is het de reden waarom roken binnenshuis in de toekomst verboden wordt.

Maar zelfs stoppen met roken in huis is niet genoeg. De rook zit dan immers al in de muren, meubels, enzovoort. De beste manier om ervan af te komen, is de muren opnieuw verven en ‘aangetaste’ meubels te vervangen. En mocht dat onmogelijk zijn, dan komt u met goed stofzuigen, het wassen van kleding, gordijnen en beddengoed ook een eind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven