Werk & Studie alle pijlers

Pedagogische opleiding

03-04-2015 21:29 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve meiden,

Sinds een tijdje zit ik te denken aan een opleiding volgen. Op dit moment ben ik receptioniste met weinig uren en ben uitzendkracht, solliciteren gaat moeizaam. En ben toe aan een nieuwe uitdaging. Vroeger, ben nu 28, volgde ik de opleiding spw, helaas niet kunnen afmaken.

Nu zit ik rond te kijken, pedagogisch werk mbo niveau bbl. Maar nu zag ik een oud topic van 2011 waarin stond dat je met een mbo diploma bijna geen voet aan de grond krijgt, wel met hbo. Ik heb gekeken voor hbo maar de opleiding is er alleen in voltijd en duurt 4 jaar, dat is eigenlijk vrij lang. En eigenlijk moet ik gewoon werken om alles te kunnen bekostigen. Zijn er hier mensen die werken als woonbegeleider? Hier las ik over dat er meer werk voor is als mbo'er.. Ik wil graag werken met jeugd, probleem jeugd etc. GEEN kleine kinderen dus geen kinderopvang. Ik woon in Friesland. Dus als iemand me helpen kan?? Welke opleiding sluit aan bij mijn wensen? Ben me aan het oriënteren.

Thanks allemaal!
anoniem_206376 wijzigde dit bericht op 03-04-2015 21:54
Reden: Ik moest nog iets belangrijks toevoegen
% gewijzigd
quote:happy28 schreef op 09 april 2015 @ 13:15:

Capabel is iets meer dan 4000 euro maar als je hiervoor spaart.. En die opleiding kun je op elke leeftijd ook nog doen. Goede tip ik heb de website opgeslagen.

Klopt.

Ik had geluk dat mijn toenmalige werkgever betaalde.

Je kunt echter wel studiefinanciering krijgen bij deze opleiding, dus wellicht de moeite waard om het na te kijken?
Ik ga me er nog even in verdiepen. Heb de baan helaas niet gekregen.
Heb ook nog gekeken naar de opleiding:

persoonlijk begeleider specifieke doelgroepen.

Is hier misschien meer werk in te vinden? Het lijkt mij namelijk ook een erg leuke opleiding.
Ik heb net mijn opleiding maatschappelijke zorg niveau 4 afgerond. Ik heb mijn opleiding BOL gevolgd (dus eigenlijk alleen stage en school). Ik had voor mijn gevoel beter BBL kunnen doen (werken+leren). Bij BBL wordt je opleiding betaald en ontvang je een salaris. (wanneer je je opleiding niet behaald, zal je waarschijnlijk je schoolgeld terug moeten betalen)

Als je bij grote zorginstellingen op de site kijkt, zou je kunnen reageren op vacatures voor een leerling maatschappelijke zorg opleiding.

Er wordt idd gezegd dat met HBO je kansen vergroot worden... Wat ik heb gehoord bij verschillende zorgorganisaties, is dat de HBO'ers over een paar jaar de behandelplannen/zorgdossiers schrijven, en dat de MBO'ers juist werkzaam zijn op een woonvorm. Ik zie dit bij mijn werk nu ook al. Ik kies daarom bewust niet voor een HBO studie omdat ik liever op de groep werk.

Ik werk op een woonvorm voor mensen met een verstandelijke beperking er is, bij mij in de buurt, genoeg werk in te vinden. Ik weet niet hoe het is in Friesland, maar ook daar zullen woonvormen zijn waar je wellicht zou kunnen kijken.

Qua salaris, zorg verdient niet extreem goed, maar ook niet heel slecht. Je ontvangt onregelmatigheidstoeslag in het weekend-'s avonds,'s nachts en met de feestdagen. Dit is een leuk extraatje!

Als je vragen hebt over de opleiding oid, mag je me altijd een berichtje sturen.

Succes!
Happy, bij mij op de opleiding kon ik een keuze maken tussen gehandicaptenzorg en specifieke doelgroepen.

Specifieke doelgroepen is psychiatrie (hieronder valt oa. verslavingszorg, psychiatrische instellingen etc)

Bij gehandicaptenzorg heb je ook veel psychiatrische aandoeningen, maar heb je ook te maken met de lichamelijke/verstandelijke beperking van iemand.

Het maakt niet veel uit welke richting je kiest, je kan met je diploma als gehandicaptenzorg ook in de psychiatrie werken en andersom.

Let wel; bij de uitstroomrichting gehandicaptenzorg krijg je basis verpleegtechnische handelingen, zoals sondevoeding toedienen, wondverzorging, medicatie toedienen etc. Dit is een certificaat waar je veel voordeel uit zou kunnen halen bij je toekomstige werkgever.

Het eerste jaar hoef je je niet druk te maken welke richting je kiest, je krijgt vakken over beide uitstroomrichtingen waardoor je breed wordt opgeleid. Na het 1e jaar maak je een keuze, en krijg je hier extra vakken over.
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Nadieh dan kies ik ook liever mbo ik ben nu jarenlang administratie medewerkster geweest en ga nu liever met mensen werken dan achter een bureau zitten te schrijven. Heb ik lang genoeg gedaan haha.

Ik ga me eens verdiepen in deze opleiding en kijken hoeveel werk hierin te vinden is. Het liefst zou ik werken en leren, lekker aan de slag, verdienen en leren. Dat zou de mooiste situatie zijn.

Heb je al werk gevonden of ben je druk aan het solliciteren?
Ik heb een baan bij mijn stage aangeboden gekregen. Aankomende zomer blijf ik hier zeker werken. Ik ben nog aan het kijken voor ene BBL plaats voor verzorgende ig.. Daar heb ik 1 sollicitatie bij lopen en dat ziet er wel hoopvol uit. Dus ik blijf even duimen!

Ik heb net even gekeken op internet voor je, http://www.zorggidsnederland.nl/Zorgins ... /Friesland

Hier zou je instellingen kunnen vinden, wellicht bij jou in de buurt.

Als je intern een opleidingsplaats zou kunnen vinden, zou je ook eventueel versneld kunnen doen. Niveau 4 in 2 jaar geloof ik. Dat is wel aanpoten, maar te doen. Als je eenmaal door hebt hoe de 'nieuwe manier van leren' in elkaar zit, ga je als een trein.

Heb je kennissen/vrienden in je omgeving die bij zorgorganisaties werken? Misschien kunnen zij een balletje voor je opgooien en een goed woordje doen.

Vaak in de psychiatrie zijn de eisen minimaal niveau 4 / hbo. Maar wie weet, maak je een goede kans. Zeg nooit nooit!

Succes!
Ik volg momenteel zelf de opleiding Pedagogisch medewerker Jeugdzorg op niveau 4 en zit in de klas bij mensen die gehandicaptenzorg doen en specifieke doelgroepen. Specifieke doelgroepen is naar mijn mening het breedste. Jeugdzorg op mbo niveau is moeilijk werk in te krijgen en gehandicaptenzorg is echt met gehandicapten. Specifieke doelgroepen kan ook met jeugd zijn, met mensen met gedragsstoornissen zoals autisme, adhd etc., maar ook voor mensen met een beperking. Zo lopen er een aantal uit mijn klas die gekozen hebben voor specifieke doelgroepen stage bij een groot tehuis in Beekbergen waar beperkte jongeren wonen, werken en leren. Er loopt ook iemand bij een PI en ook 1 bij een instelling waar clienten komen die moeilijk een baan krijgen enz. Je kunt daarmee vrij veel kanten op. Deze opleiding heeft op de school waar ik zit een 18+ klas en drie differentiaties in 1 klas. Wij moesten kiezen na 4 maanden welke richting we op wilden. Deze opleiding doe ik versneld (2 jaar). Daar hangt natuurlijk wel wat vanaf. Daarnaast krijg ik ook gewoon stufi en ik ben ook 25. Ik vind het een leuke opleiding en met specifieke doelgroepen kun je vrij veel kanten op. Jeugdzorg adviseer ik je door te leren naar het HBO. En gezien het salaris van een mbo'er met deze opleiding, mag je blij zijn met 1500,00 per maand. Het verdient niet denderend. Ik zelf ga nog door naar het hbo en heb het idee dat ik dan breder in kan worden gezet.

Maar vergis je niet, je gaat veel naar jezelf kijken tijdens zo'n opleiding en je moet geen mietje zijn, je kunt er namelijk behoorlijk heftige dingen meemaken of zien die wel wat met je doen tijdens stages, en er wordt veel gereflecteerd, geëvalueerd, alles wordt besproken en je moet ook veel verslagen schrijven. De eerste drie kwart jaar die ik er nu heb opzitten daarvoor heb ik nu al rond de 20 verslagen in moeten leveren. En ik moet nu nog een jaar en 3 maanden.
anoniem_184273 wijzigde dit bericht op 22-04-2015 19:48
Reden: Wat vergeten
% gewijzigd
Bedankt voor je verhaal!

Specifieke doelgroepen lijkt mij idd het meest aantrekkelijk. Ik heb nog steeds geen echte keuze gemaakt over wat ik ga doen.. Ik wacht eigenlijk een beetje op het moment dat mn vriend klaar met school is en een baan heeft. Dan kan ik hopelijk fulltime naar school gaan. Op dit moment ben ik vaste invaller geworden op mijn werk, toch iets vastigheid..

Maar mijn hart gaat nog steeds uit naar een opleiding. Moet alleen nog even geduld hebben en kijken wat de toekomst doet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven