Werk & Studie alle pijlers

Salaris verhoging als junior?

22-04-2015 16:06 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen!

Ik heb al verschillende topics gelezen met een onderwerp als salaris verhoging, maar ik wil het toch graag even persoonlijk maken.

Een jaar geleden ben ik als junior gestart bij een bedrijf. Ik ben een echte junior, dus 1.5 jaar geleden afgestudeerd en nu net mijn eerste jaar werkervaring achter de rug. Tijdens het sollicitatie gesprek heeft het bedrijf aangegeven dat ze echt opzoek zijn naar een junior, iemand die ze kunnen vormen en opleiden. Er is een planning voor 2 jaar gemaakt die als volgt klinkt: eerste jaar aftasten van beide kanten, kijken hoe ik het oppak. Bevalt dit, dan wordt het contract met het jaar verlengt. Na twee jaar zal het duidelijk zijn of ze de juiste keuze hebben gemaakt. Je kan het dus zien als een soort van opleidingstraject van 2 jaar.

enfin, ik heb nu een jaar achter de rug en net een beoordelingsgesprek gehad. Ze zijn erg tevreden, dit is ook meerdere malen tijdens tussentijdse gesprekken aangegeven. Natuurlijk moet ik me nog verder ontwikkelen, maar ze vinden dat ik het erg goed heb opgepakt en gaan met vertrouwen nog een jaar verder. Tevens hebben ze me de mogelijkheid van een cursus aangeboden. Helemaal top natuurlijk.

Het geen waar ik nu mee zit is mijn salaris. Ik heb niet om verhoging gevraagd, mede omdat het gesprek meer eenzijdig was en ik niet het gevoel had dat ik zoiets kon vragen. Het gesprek was met name een evaluatie, we hebben het niet concreet over mijn contract gehad aangezien het aan het begin al aangegeven is dat het met een jaar verlengt zou worden. Een aantal dagen later kreeg ik mijn contract waarop ik constateerde dat mijn salaris onveranderd is. Ik heb dit al ondertekend, maar het zit me toch nog een beetje dwars, ik heb niet goed gehandeld (of onderhandeld). Dit komt ook mede omdat ik zo twijfel over wat ik wel kan maken en wat niet. Wat is normaal?

Is het normaal om als junior, in een traject om loonsverhoging te vragen? Is het normaal om na het tekenen van een contract hier nog een vraag over te stellen of er op terug te komen?

Overigens, niet geheel onbelangrijk, ik verdien niet slecht, vind ik. Mijn salaris is (denk ik) iets boven marktconform. Ik ben 26, HBO afgestudeerd en verdien op basis van 32 uur 2193,-.

Ik hoor heel erg graag jullie reactie op het bovenstaande en wellicht hebben jullie tips of ideeën.

Alvast heel erg bedankt!
iedereen mag om salarisverhoging vragen, dat is het punt niet.

Echter, als je al boven marktconform verdiend, zul je eerder 'nee' horen. Misschien eerst even uitzoeken hoe de markt in elkaar steekt? Dan weet je, wat je vragen kunt.
Als je je Nederlands nog een beetje bijspijkert maak je vast een betere kans.
verba volant, scripta manent.
Er zijn sites waar je op sector en functie kunt zoeken naar wat conform is voor iemand met jouw ervaring en opleiding. Echt even doen.

Los van wat je bevindingen dan zijn, om meer vragen mág altijd. Schaam je daar niet voor en doe het gewoon, er is niemand die je dat gaat aanrekenen.
Ga voltijds werken, verdien je ook 20% meer.
quote:MarianneDavids schreef op 22 april 2015 @ 16:10:

Als je je Nederlands nog een beetje bijspijkert maak je vast een betere kans.Dat weet jij helemaal niet, want je weet niet wat ze doet.
Bedankt voor je reactie lilalinda.

Dat is dus een beetje het probleem. Ik heb het uiteraard uitgezocht en het geen wat ik kon vinden kwam redelijk overeen met wat ik verdien. Ik zit in een redelijk specifieke branche dus het is niet heel makkelijk om hier veel over te vinden.

Mede omdat ik, zoals het lijkt, niet slecht verdien vind ik het heel moeilijk om in te schatten of het redelijk is om salaris verhoging te vragen.
je salaris is een echt goed salaris voor HBO en 1,5 jaar salaris (2741,- op FT-basis), behalve als je als Engineer in de Olie & Gas sector werkt waar men schreeuwt om mensen. Ze investeren nu ook in jou met een opleiding, dat kost ook geld.
WTF?
quote:Justmaartje123 schreef op 22 april 2015 @ 16:12:

[...]

Dat weet jij helemaal niet, want je weet niet wat ze doet.

Een HBO'er hoort gewoon fatsoenlijk te kunnen spellen, klaar.

TO, heb je collega's die ook als junior zijn begonnen waar je eens bij zou kunnen informeren?
quote:markovic schreef op 22 april 2015 @ 16:11:

Ga voltijds werken, verdien je ook 20% meer.

Precies mijn idee. Het is niet mijn keuze om 32 uur te werken.

Dit konden ze helaas nog niet beloven. bedankt voor je reactie.
quote:isa1503 schreef op 22 april 2015 @ 16:13:

Mede omdat ik, zoals het lijkt, niet slecht verdien vind ik het heel moeilijk om in te schatten of het redelijk is om salaris verhoging te vragen.tja... vragen staat vrij natuurlijk
quote:Star schreef op 22 april 2015 @ 16:15:

[...]

Een HBO'er hoort gewoon fatsoenlijk te kunnen spellen, klaar.

TO, heb je collega's die ook als junior zijn begonnen waar je eens bij zou kunnen informeren?

Als nog, best een neerbuigende opmerking.

Maar goed, bedankt voor je reactie. Helaas kan dit niet. Collega's in dezelfde functie hebben al jaren werkervaring (15+) en zijn in een andere tijd als junior begonnen. Moeilijk vergelijken.
Je krijgt ok niet een jaarlijkse periodiek er bij?

Ik zou het nu niet meer ter sprake brengen, dan had je dat in het gesprek moeten doen. Ik zou het voor volgend jaar op de agenda zetten als je een vast contract krijgt. Onderhandel dan goed! Als het goed is kan je dan ook je meerwaarde in geld uitdrukken en weet je wat je effectief waard bent binnen de organisatie. Voor nu is het een leerpuntje voor jezelf.
quote:Justmaartje123 schreef op 22 april 2015 @ 16:12:

[...]

Dat weet jij helemaal niet, want je weet niet wat ze doet.Doet niet terzake, al vult ze zakjes in een koekjesfabriek.
quote:Boarn schreef op 22 april 2015 @ 16:30:

Je krijgt ok niet een jaarlijkse periodiek er bij?

Ik zou het nu niet meer ter sprake brengen, dan had je dat in het gesprek moeten doen. Ik zou het voor volgend jaar op de agenda zetten als je een vast contract krijgt. Onderhandel dan goed! Als het goed is kan je dan ook je meerwaarde in geld uitdrukken en weet je wat je effectief waard bent binnen de organisatie. Voor nu is het een leerpuntje voor jezelf.

Ook niet periodiek nee, helaas.

Bedankt voor je reactie!!
quote:isa1503 schreef op 22 april 2015 @ 16:23:

[...]

Als nog, best een neerbuigende opmerking.

Maar goed, bedankt voor je reactie. Helaas kan dit niet. Collega's in dezelfde functie hebben al jaren werkervaring (15+) en zijn in een andere tijd als junior begonnen. Moeilijk vergelijken.

Je zou het ook als tip kunnen zien. Niet alles is per definitie slecht bedoeld.

Jammer dat je het niet na kan vragen. En anders gewoon aan HR vragen? Wie niet waagt enzo
TO, je bent een junior en in een opleidingstraject in je eerste baan. Je hebt nog veel te leren maar hebt, lijkt mij, ook veel te bieden aan dit bedrijf. Dus ja - vraag het!

Je omschrijft de situatie en jouw gevoel daarbij heel duidelijk en, als ik je was, zou ik het op precies deze manier aan je leidinggevende overbrengen. Dus in de trant van 'we hebben een evaluatie gehad waarover ik heel blij en tevreden ben en ik ben ook blij dat we een contract voor nog een jaar aangaan. Echter, er is iets wat mij niet lekker zit. Ik heb het gevoel dat ik niet de kans had of heb gepakt om het over mijn salaris te hebben. Zouden we daarvoor alsnog een afspraak kunnen maken?'

Nee heb je en ja kun je krijgen. In het slechtste geval zegt jouw baas 'nee, we gaan pas over jouw salaris praten wanneer je een volwaardig medewerker bent dus volgend jaar' en dan ben je op hetzelfde punt als nu met het verschil dat je wel assertief bent geweest en hebt laten merken dat je nadenkt over jouw waarde voor het bedrijf. In het beste geval krijg je de kans om het nog eens over je salaris te hebben en dan moet je maar even terugkomen op het forum voor onderhandelinstips!

Succes! Laat je ons weten hoe het ging?
quote:MarianneDavids schreef op 22 april 2015 @ 16:32:

[...]

Doet niet terzake, al vult ze zakjes in een koekjesfabriek.

Ik ben mij ervan bewust dat mijn spelling niet uitmuntend is. Daarvoor heb ik jouw geniaal gevonden opmerking niet nodig.

Ik doe er wel mijn best op en leer nog steeds, maar ik maak ook nog fouten. Jouw opmerking is niet erg aardig. Heb je naast minder aardige opmerkingen ook nog tips of ideeën betreft het topic?
quote:mizzpiggie schreef op 22 april 2015 @ 16:38:

TO, je bent een junior en in een opleidingstraject in je eerste baan. Je hebt nog veel te leren maar hebt, lijkt mij, ook veel te bieden aan dit bedrijf. Dus ja - vraag het!

Je omschrijft de situatie en jouw gevoel daarbij heel duidelijk en, als ik je was, zou ik het op precies deze manier aan je leidinggevende overbrengen. Dus in de trant van 'we hebben een evaluatie gehad waarover ik heel blij en tevreden ben en ik ben ook blij dat we een contract voor nog een jaar aangaan. Echter, er is iets wat mij niet lekker zit. Ik heb het gevoel dat ik niet de kans had of heb gepakt om het over mijn salaris te hebben. Zouden we daarvoor alsnog een afspraak kunnen maken?'

Nee heb je en ja kun je krijgen. In het slechtste geval zegt jouw baas 'nee, we gaan pas over jouw salaris praten wanneer je een volwaardig medewerker bent dus volgend jaar' en dan ben je op hetzelfde punt als nu met het verschil dat je wel assertief bent geweest en hebt laten merken dat je nadenkt over jouw waarde voor het bedrijf. In het beste geval krijg je de kans om het nog eens over je salaris te hebben en dan moet je maar even terugkomen op het forum voor onderhandelinstips!

Succes! Laat je ons weten hoe het ging?

Bedankt voor je tips!! Ik kan mij hier erg in vinden

Ik ga er over nadenken en zal laten weten of ik er op terug gekomen ben.
quote:isa1503 schreef op 22 april 2015 @ 16:45:

[...]

Ik ben mij ervan bewust dat mijn spelling niet uitmuntend is. Daarvoor heb ik jouw geniaal gevonden opmerking niet nodig.

Ik doe er wel mijn best op en leer nog steeds, maar ik maak ook nog fouten. Jouw opmerking is niet erg aardig. Heb je naast minder aardige opmerkingen ook nog tips of ideeën betreft het topic?Vast wel, in mijn werkzame leven heb ik heel wat staigiars opgeleid. Overschat jezelf niet.
quote:MarianneDavids schreef op 22 april 2015 @ 16:50:

[...]

Vast wel, in mijn werkzame leven heb ik heel wat staigiars opgeleid. Overschat jezelf niet.Dat hebben ze jou nooit aan je verstand weten te brengen, "staigiars".
**
anoniem_194514 wijzigde dit bericht op 22-04-2015 17:05
Reden: Laat maar, topicvervuiling.**
% gewijzigd
quote:Justmaartje123 schreef op 22 april 2015 @ 17:01:

[...]

Dat hebben ze jou nooit aan je verstand weten te brengen, "staigiars".Voorheen had men het over stagiaires, tegenwoordig over stagiairs. De woorden "directrice, doctores, advocate" worden ook niet meer gebruikt. Beetje bij de tijd blijven.
quote:MarianneDavids schreef op 22 april 2015 @ 17:08:

[...]

Voorheen had men het over stagiaires, tegenwoordig over stagiairs. De woorden "directrice, doctores, advocate" worden ook niet meer gebruikt. Beetje bij de tijd blijven.Klopt, maar je typte staigiars en dat komt dan weer niet zo slim over als je het net over andermans taalfouten had.
quote:MarianneDavids schreef op 22 april 2015 @ 17:08:

[...]

Voorheen had men het over stagiaires, tegenwoordig over stagiairs. De woorden "directrice, doctores, advocate" worden ook niet meer gebruikt. Beetje bij de tijd blijven.Le-zen, tante pedant.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven