Cavia alleen...

23-04-2015 12:24 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil het andere caviatopic wat nu loopt niet vervuilen, dus even een nieuwe.

Ik vroeg me wel iets af namelijk.

Heb 1 cavia in moeten laten slapen.

Heb nu nog 1 cavia over. Die heb ik bewust naar binnen gehaald, omdat ie zo wat meer 'aanspraak' heeft.

Hond en kat lopen heen en weer. Kinderen nemen hem vaker op schoot. Hij scharrelt wat vaker op de bank bij ons.

Dit, omdat ze doodongelukkig worden natuurlijk, zodra ze echt alleen zijn.

Maar, is dit voldoende voor een cavia alleen? Ik wil namelijk hierna geen cavia's meer.

Dus de optie op er 1 bij te zetten, doe ik liever niet.

Hem wegbrengen naar een plek waar meerdere cavia's zijn, vind ik ook weer wat.

Jullie ervaving / advies?
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Wij hebben de laatste overgebleven cavia ook alleen gehouden op het eind. Hij had sowieso niet veel met de andere cavia's die erbij hebben gezeten. Het was altijd al een beetje een loner zeg maar heb ook niks gemerkt aan hem, toen zijn vriendje weg was. Hij zat niet weg te kwijnen ofzo. En idd, wegbrengen vond ik ook weer zowat. Hij heeft het laatste jaar extra veel aandacht gehad en inmiddels hadden we ook een dochter die regelmatig in z'n kooi stond te kijken en hem zat te aaien als hij op de grond zat. Hier ging het dus prima.
Nee cavia's zijn groepsdieren.

Het is toch echt beter als er nog 1tje bijkomt.

Zo heb ik het geleerd bij de dierenopvang en ik heb er ook altijd twee in een kooi.
Ja, dat idee heb ik ook wel dat het prima gaat. Hij zit niet weg te kwijnen. Scharrelt lekker door zijn hok. (De eerste 2 weken was ie wel van slag, wilde zijn huisje niet uit) Nu wel..

Piept hard als ie aandacht wil. Krijgt ie dan ook.

Gelukkig, bij jullie dus een positieve ervaring.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Caviadier, wat zou jij dan doen als je hierna geen cavia's meer wilt hebben?

En deze is ook bijna 6.

Zou je hem dan wegbrengen?
Ik had ook altijd 2 cavia`s. Het zijn immers groepsdieren.

Toen er 1 overbleef en ik echt niet meer wilde heb ik een goede cavia opvang gezocht. Daar heeft ze de laatste jaren gesleten. Ze zaten daar met 13 cavia`s in een grote toren en had ook een naar buiten loop mogelijkheid. Ik heb haar daar met een goed gevoel achter gelaten.
Hier ook cavia alleen. Geen problemen mee hoor. Hij staat met kooi in de huiskamer en krijgt regelmatig aandacht en mag zo nu en dan vrij rondlopen.

Cavia erbij zetten is niet echt een oplossing, omdat je dan een jonger dier erbij moet zetten. Een oudere cavia accepteert een jonge cavia wel in zijn domein, maar een leeftijdgenoot niet.

Zet je er een jonkie bij, dan heb je dus over een paar jaar weer hetzelfde probleem.

Nee hoor, vertroetel het diertje nu lekker wat meer en zet er desnoods een nepcavia (pluche te koop bij Intratuin) bij. Hebben wij ook gedaan en onze caafjes zijn de beste vriendjes. De echte slaapt altijd bovenop zijn pluche vriendinnetje
Oh wat schattig een pluche cavia erbij haha Das ook nog een optie.

Ja hij krijgt nu flink aandacht hier. En ik heb ook echt niet het idee dat ie verveeld / eenzaam is. Maar ja, ik kan natuurlijk niet in zijn koppie kijken.

Caviaopvang. Kan er toch eens over denken misschien. Ik ga zo ook maar eens rondlezen op t caviaforum hierover.
Hier ook gehad. De dame die achterbleef was erg oud. Daar hebben we wel weer een jong ding bij gezet. Achteraf was dat niet nodig geweest, want onze oude brompot werd er met regelmaat chagrijnig van. Driekwart jaar later stierf zij ook. Nu 2 jonge dames samen en dat is zo leuk!!!

Ik zou nu bij een oud dametje geen cavia meer bijzetten. Is de overblijver jong dan zeker doen!!

Het dilemma zo kom ik nooit van mijn cavia's af herken ik. Het is nu wel weer heel erg leuk, maar had niet meer gehoeven. Ik zou dan toch uiteindelijk de afweging maken als ik echt niet meer wil en de laatste is nog jong om die dan weg te brengen naar een goed huis. (Vrienden met caafs of desnoods kinderboerderij) Een cavia is echt een groepsdier en een vrolijk jong ding alleen is zo zielig.
Die van mij zit ook alleen na het inslapen van zijn maatje.

Ook bewust naar binnen gehaald voor aanspraak en niet het idee dat hij eenzaam is.

zoals genoemd een pluche cavia is een idee.
Maar is dat dan echt een idee? Zo'n pluche cavia?

Ik bedoel, ze ruiken toch wel dat dat beest niet echt is?

En maakt het dan nog uit of je een pluche cavia pakt, of een oude knuffel van de kinderen?

Kan me niet voorstellen dat dat echt werkt zeg maar
quote:Spininhoek schreef op 23 april 2015 @ 12:50:

Maar is dat dan echt een idee? Zo'n pluche cavia?

Ik bedoel, ze ruiken toch wel dat dat beest niet echt is?

En maakt het dan nog uit of je een pluche cavia pakt, of een oude knuffel van de kinderen?

Kan me niet voorstellen dat dat echt werkt zeg maar

Zou zeggen, probeer het eens met een knuffeltje van je kinderen. Heeft ie ook meteen een bekende geur.

Enne, wat je eerder al schreef over dat je niet het idee had, dat ie eenzaam was.

Een goede graadmeter is zijn eet-/drinkgedrag. Zolang dat dat goed is, hoef je je geen zorgen te maken.

Af en toe een lekker snoepstokje en bol hooi zorgt ook voor afleiding en geeft meteen lichaamsbeweging.

Ook ik wil na deze caaf geen nieuwe meer. Kinderen zijn volwassen, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik het wel heel gezellig vind. Werk niet en ben dus hele dagen thuis, anderzijds.... Tis maar een klein beestje, maar een hoop rommel (stof, keuteltjes) dat ie veroorzaakt....

Die van ons ligt nu overigens vol overgave gras te eten in het zonnetje
Ik heb zelf al jaren cavia's.

Het zijn groepsdieren. Niet, ik heb er ook gehad die prima alleen konden zijn, maar dan moet je er ook echt veel aandacht aan geven. Ik werk fulltime dus ben niet veel thuis. Dus heb ik nu 2 heren die het erg gezellig met elkaar hebben. Geloof dat mijn oude beer ook nog wel alleen had kunnen zijn, mijn jongste niet, die kan echt niet zonder zijn vriendje. Het is echt kleffie en beffie met elkaar. Liggen ook samen in een speelhuisje. Mijn moeder heeft een vrouwtje. Dat is een pittige. Die zat in de dierenwinkel al alleen omdat ze niet goed met andere caafjes om kon gaan. Wilde continue de baas zijn (het kleine kreng :p). Wat dat betreft is die heel goed terecht gekomen, want bij mijn moeder is het de koningin :p.

Zo een pluche knuffel zou ik niet doen. Het zijn knaagdieren he. Weet niet of zo een vulling slecht voor de darmpjes kan zijn. Plus, ik heb zelf 3 knuffelcavia's (in een ver verleden gekregen), die zet ik wel eens voor de fun bij ze in de kooi. Ze moeten er beide niets van hebben.

Dan zou ik idd eerder voor een nieuw (goed) huisje voor hem zorgen.

Heb je een heer of een dame?
Carpe Diem!
Ik heb vroeger 2 keer 1 cavia gehad. Die waren dus allebei alleen, ik wist niet eens dat het groepsdieren zijn.

Tussen mijn 7e en 14e ofzo, en allebei de cavia's zagen er heel happy uit.

Altijd vrolijk ronddartelen en we praatten ook veel tegen ze, en we kregen dan antwoord.

Maar wij waren thuis met z'n vijven, en altijd wel iemand thuis en de cavia's mochten vaak loslopen en op schoot, en hadden een enorme kooi in huis. (had mijn vader gemaakt)
het is hier binnen beter dan buiten
Het is een mannetje. En de loner van het stel.

De ene die nu dood is dat was degene die steeds bij de ander ging liggen.

Af en toe kreeg ie dan een snauw, zo van; rot op, ik wil ff alleen.

Dus wat dat betreft heb ik mazzel dat de loner zeg maar alleen over blijft en niet die ander.

Heb er nu een knuffel ingezet, kijken wat ie ermee doet.
Ach jeu. Maar beter alleen dan ruzie op zijn ouwe dag denk ik?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:Spininhoek schreef op 23 april 2015 @ 14:24:

Het is een mannetje. En de loner van het stel.

De ene die nu dood is dat was degene die steeds bij de ander ging liggen.

Af en toe kreeg ie dan een snauw, zo van; rot op, ik wil ff alleen.

Dus wat dat betreift heb ik mazzel dat de loner zeg maar alleen over blijft en niet die ander.

Heb er nu een knuffel ingezet, kijken wat ie ermee doet.Ik zou me er maar niet al te druk over maken en wat dat knagen betreft aan een knuffel wat eerder geschreven werd, dat valt bij die van ons wel mee. Eigenlijk knaagt ie er helemaal niet aan. Daarvoor gebruikt hij zijn huisje en knaagstokjes en zucht..... De tralies van de kooi. Hoef de koelkast maar open te doen of met iets van plastic te ritselen en meneer staat te hengsten aan zijn tralies, zo van: "hallo, horen jullie mij, ik ben er ook nog" Alsof we dat zouden vergeten met zo'n kleine kabaal maker en van stoppen weet ie niet, dus meneer gaat net zolang door tot ie iets lekkers krijgt (witlof, andijvie, worteltje....)
quote:Spininhoek schreef op 23 april 2015 @ 12:32:

En deze is ook bijna 6.

Lees nu pas dat ie bijna 6 is. Dan zou ik hem helemaal lekker vertroetelen en mee kroelen. Zo'n lang leven hebben deze lieve beestjes nu ook weer niet.

Die van ons word 3, heb er 1 gehad die 7 werd, maar ook 1 die nog geen 2 werd....

Ook al is het de bedoeling dat er straks geen cavia meer terugkomt, toch zie ik nu al op tegen de "eenzaamheid". Als ik weg ben geweest en weer binnenkom, begroet ie me, zoals ik al eerder schreef, koelkast openen/ritselen met iets = rammelen met tralies. Hij loopt ook als een hondje achter je aan, scharrelt door zijn bak en speelt echt met zijn knuffel = van de 1 naar de andere kant gooien enne uch berijden.... Haalt capriolen uit waardoor we in een deuk liggen. Zo heeft deze caaf bijv. geen al te goed evenwichtsvermogen. Als ie met zijn achterpootje achter zijn orenkrabt, valt ie regelmatig om. Zo grappig om te zien, maar ook het popcornen (in de lucht springen) is zo leuk om te zien

Zou een eenzame cavia, want die van ons zit tenslotte alleen, dit allemaal doen? Ik denk het niet, volgens mij is ie best wel gelukkig en tevreden....

Oh ja, en dan vergeet ik nog zijn gekke 5 minuten. Hij rent dan als een idioot keihard rondjes door de kamer en keuken daarna vervolgens voldaan te gaan liggen op zijn kussen. Jawel, meneer hier heeft een eigen (plat) kussen. Is niet zo'n beetje verwend dus
*Alleen OP gelezen*

Hier hetzelfde probleem, maar dan vier jaar geleden. Wij hebben Caafje toch maar alleen laten zitten. Wel in de keuken trouwens, en als we zelf buiten zaten ging ze naast het terras in een buitenren.

Ongeveer anderhalf jaar geleden nam een van onze katten een konijntje mee en we merkten echt wel aan Caafje dat ze blij was met het gezelschap, ze is nog bijna 8 geworden. Voor Nijn hebben we nu bij de konijnenopvang een tweede konijntje gehaald.

Ik zou dus, gezien de leeftijd van jouw cavia, ofwel bij de opvang eentje zoeken met een vergelijkbare leeftijd, of caaf alleen laten. En cavia´s schijnen van muziek te houden, dus zet de radio aan als je weggaat.

En deze is ook bijna 6.

6 is wel oud ja.

Meestal worden ze 8 jaar oud.

Ik zou em gewoon lekker verwennen of een evenoude cavia erbij nemen maar niet wegbrengen.

En deze is ook bijna 6.

Zou je hem dan wegbrengen?Bij bijna 6 niet wegbrengen maar vertroetelen en aandacht geven! Bij een jonger dier zou ik wat anders adviseren.
Ik heb vier buitencavias, altijd caafjes gehad en in de regel is een cavia alleen niet gelukkig. Er zijn echter uitzonderingen.

a Oude caaf die het wel best vind en niet veel gaf om exmaatje

b Getraumatiseerde caaf die helemaal niet met soortgenoten op kan schieten.

Alle andere gevallen, altijd een geschikt maatje er bij zoeken! Dominante zeug? Zet een gecastreerde beer er bij!

Dominante gecastreerde beer? Plaats hem in een groep zeugjes.

Sulletje beer, plaat hem bij een andere sul {beer}

Ook bij zeugjes is er een rangorde in de groep, nr 1 nr 2 etc.. Als er een zeugje is die altijd de lul is en niks mag, haal haar er uit want zo is ze niet gelukkig en plaats haar bij een geschikt maatje of groep.

Gaan twee beren een maal vechten, kunnen ze niet meer bij elkaar ook castratie helpt dan niet.
Oké. 6 jaar, dat wist ik niet. Als hij idd happy nu is, dan hem zo laten en hem wat meer and acht geven.

@ Caaf67: wat jij typt komt mij zo bekend voor van hier. :D Heerlijke dieren. Ik ga zo afwassen. Dan krijg ik een piep concert. Want: kraan laten lopen betekent hier: de andijvie wordt gewassen, dus etenstijd! :p
Carpe Diem!
Wat een leuke verhalen allemaal tussen door

Bedankt voor de tips. Ik vertroetel hem extra. Hopelijk heeft ie daar genoeg aan op zijn oude dag.

Hij huppelt inderdaad het hok rond, maakt herrie als hij plastic hoort ritselen ook. Komt blij en happy over, zit niet weg te kwijnen, dus dan zit t denk ik wel oke.

Dank allemaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven