Kamperen voor beginners!

22-04-2015 19:50 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit jaar willen we voor t eerst gaan kamperen. 2 volwassen met 2 kinderen (7 en 4)

Maar waar naar toe?

Ik wil max 10 uur rijafstand,kleine/gemiddelde camping.

Iemand ideeen?

Fener
waarom zou je eerst in Nederland moeten gaan oefenen? Kamperen in Nederland is koud en nat, in een zuid Europees land is het een stuk aangenamer om te kamperen. Het is niet een raketlancering ofzo dat eerst uitgebreid geoefend en geleerd moet worden
[

uote]fener schreef op 22 april 2015 @ 19:51:

Oja en wij gaan in het hoogseizoen, wat is n ok prijs voor 1 en/of 2weken kamperen?[/quote]

Ga je met eigen tent of caravan of huur je iets?

Wij betalen in de bouwvak 60 euro per nacht voor een staanplaats met eigen caravan en tentjes voor de kinderen, wel op een grote 5 sterren camping, huren kost je minstens 100 euro per nacht.

Wij rijden elk jaar 1300 km , ik heb geen adresje korter bij huis.

Voor je kinderen is het geweldig, wij gingen de 1e x toen onze oudste 1 was, nu 10 jaar later gaan we nog steeds elk jaar 3 weken en hebben we een eigen caravan gekocht.
Kamperen in Nederland is totaal anders dan in bv Frankrijk, daar hebben we 3 weken warm weer , kunnen onze zwem spullen lekker buiten in de zon hangen te drogen , en de schone was( ja je moet naar de wasserette als je 3 weken gaat) en hoef je door de weer garantie alleen maar 4bikinis en slippers mee te nemen hooguit 2 jurkjes voor als je van de camping af gaat, maar van de 21 dagen zuid Frankrijk loop ik er 20 in bikini , of shorts en singlet met slippers
quote:sandy1974 schreef op 23 april 2015 @ 14:33:

Kamperen in Nederland is totaal anders dan in bv Frankrijk, daar hebben we 3 weken warm weer , kunnen onze zwem spullen lekker buiten in de zon hangen te drogen , en de schone was( ja je moet naar de wasserette als je 3 weken gaat) en hoef je door de weer garantie alleen maar 4bikinis en slippers mee te nemen hooguit 2 jurkjes voor als je van de camping af gaat, maar van de 21 dagen zuid Frankrijk loop ik er 20 in bikini , of shorts en singlet met slippers

Ik zal het maar niet hebben over zuid frankrijk in 2010. Toen kwam ik er niet met 4 bikini's, 2 jurkjes en een paar slippers. Waarom niet? Omdat we toen het water totaan de onderkant van de caravan hadden staan en even verderop een paar doden zijn gevallen op verschillende campings. De caravans hingen in de bomen. Dus zo geweldig als jij het doet voorkomen heb ik het niet gehad helaas. Buiten dat werd het ook nog eens echt kreperen daar, aangezien er geen stroom en drinkwater meer was en we de camping in beide richtingen niet af konden ivm afgesloten wegen. Het leger en rode kruis moest flessen water komen brengen, 2x 1,5 liter per dag per persoon. Fijn, zo'n zonovergoten vakantie in zuid frankrijk...

TO : hou je er wel rekening mee dat je met een vouwwagen wat minder hard kan rijden en je dus minder km's aflegt in dezelfde tijd. Je zegt max 10 uur rijden, met een vouwwagen kom je dan dus niet in Kroatië, zuid-frankrijk, italië oid. Dan zit je eerder in midden frankrijk of duitsland ergens. Denemarken is ook nog wel te halen in die tijd, maar veel verder gaat hem dan niet worden.
Nog nooit gekampeerd en je leent spullen?

Ga een weekend oefenen. Het opzetten, wil je wel of niet kunnen koken, waar slaap je op (matjes luchtbedden veldbedjes) Hebben jouw kinderen entertainment nodig of is een speelveld of meertje genoeg. Zit je op de grond of neem je tafel en stoelen mee Wil je bos of zee. etc etc.
Met een goed onderstel (banden, vering) mag je in theorie 130 km/u in Frankrijk met je vouwwagen. Wij rijden zelf 100/110 km/u.

Duitsland is minder, daar mag je maar 80 km/u. En als je vouwwagen (goed)gekeurd is 100 km/u.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Btw waarom maar 10 uur rijden? Als je de tent makkelijk op kan zetten waarom dan niet al kamperend naar het zuiden.
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 23 april 2015 @ 16:41:

Met een goed onderstel (banden, vering) mag je in theorie 130 km/u in Frankrijk met je vouwwagen. Wij rijden zelf 100/110 km/u.

Duitsland is minder, daar mag je maar 80 km/u. En als je vouwwagen (goed)gekeurd is 100 km/u.Het mag, wil nog niet zeggen dat het veilig is. Je mag in frankrijk ook 130 met je caravan degene die ik dat heb zien doen, kwam ik later langs de weg weer tegen met de onderbroeken in de berm
Tien uur rij-afstand met kinderen, dan kom je niet héél ver tenzij je maar één keer stopt voor een hapje en een plasje. Ga een eindje verder, overnacht in een hotelletje, of overnacht twee keer, hotels zijn er meer dan genoeg tenzij je in augustus vertrekt, dan moet je echt ruim vooraf reserveren omdat dat natuurlijk de Franse vakantiemaand is.
verba volant, scripta manent.
quote:longwayhome schreef op 23 april 2015 @ 13:20:

waarom zou je eerst in Nederland moeten gaan oefenen? Het is niet een raketlancering ofzo dat eerst uitgebreid geoefend en geleerd moet worden Nou dit inderdaad.
quote:dolfje schreef op 23 april 2015 @ 17:06:

[...]

Nou dit inderdaad.Als je een nieuwe tent hebt aangeschaft is het wel handig om hem eerst een keer op te zetten, bijvoorbeeld gewoon in je eigen tuin of in een plantsoentje in de buurt. Wij hebben destijds de stokken gemerkt (was wel een behoorlijk grote bungalowtent). Links voor, rechts achter enzovoort, gewoon met leukoplast om de tentstokken, daar kun je op schrijven. We hebben daarna over het opzetten van de tent nooit langer gedaan dan een minuut of twintig, inclusief de binnentent en het grondzeil. We schopten eerst de koters naar het speelveld of het zwembad en dan was het in een vloek en een zucht gebeurd.
quote:Desperate_Housewive schreef op 23 april 2015 @ 16:52:

[...]

Het mag, wil nog niet zeggen dat het veilig is. Je mag in frankrijk ook 130 met je caravan degene die ik dat heb zien doen, kwam ik later langs de weg weer tegen met de onderbroeken in de berm Met een caravan zijn de regels toch anders? Met een caravan moet je het echt niet willen natuurlijk tenzij je levensmoe bent.
Ja ok dat je hem even een keer opzet snap ik maar om nou te gaan ''proefkamperen'' zou ik niet doen.

Gewoon gaan.
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 23 april 2015 @ 17:47:

[...]

Met een caravan zijn de regels toch anders? Met een caravan moet je het echt niet willen natuurlijk tenzij je levensmoe bent.Onder een combi-gewicht van 3500kg mag je gewoon 130. Vind het ook echt raar, genoeg mensen nl die niet zelf logisch nadenken en dat dus gewoon doen. Je zou er achter rijden...
Nou, doodeng.
Wat n reacties:)

We hebben de koepeltent nu 2 keer opgezet, gaat prima.

Alle spullen ( stoelen, tafels, kookspuled) mogen we ook lenen. İn ruil dat zij onze auto lenen wanneer zij gaan:)

İk zeg max 10 uur rijden omdat we maar een week weg gaan.

Afgelopen jaar hebben we een autoreis gemaakt naar t zuiden van turkije, ging prima met 2 kinderen erbij.maar dat was voor 4 weken, dus ook de moeite!

İk heb inmiddels wat meer rondgegoogled en zie leuke dingen voorbij komen!
Wij rijden wel door, af en toe korte plas stop of wisselen van bestuurder maar verder gas erop ( wel save natuurlijk)
Tien uur rijden is te doen maar je moet ook rekening houden met de weersomstandigheden. Als je aan het eind van de dag aankomt op een camping en het is mooi weer is het een ander geval dan wanneer je aankomt tijdens een regenbui. Je hebt er al een rit opzitten en dan moet je ook nog eens een tent opzetten met twee kinderen die doodmoe zijn of zich stierlijk vervelen. Voor een week zou ik lekker een hotelletje zoeken, is nog een stuk goedkoper ook.
quote:dolfje schreef op 23 april 2015 @ 17:48:

Ja ok dat je hem even een keer opzet snap ik maar om nou te gaan ''proefkamperen'' zou ik niet doen.

Gewoon gaan.En dat heb je je rit gehad, tent opgezet en kun je na drie dagen weer naar huis omdat de een niet tegen insecten kan, de ander niet kan poepen op dat vreemde toilet etc etc. Kamperen is niet voor iedereen weggelegd en het is echt raadzaam om eerst een weekend in de buurt te doen.
quote:MarianneDavids schreef op 23 april 2015 @ 19:17:

Tien uur rijden is te doen maar je moet ook rekening houden met de weersomstandigheden. Als je aan het eind van de dag aankomt op een camping en het is mooi weer is het een ander geval dan wanneer je aankomt tijdens een regenbui. Je hebt er al een rit opzitten en dan moet je ook nog eens een tent opzetten met twee kinderen die doodmoe zijn of zich stierlijk vervelen. Voor een week zou ik lekker een hotelletje zoeken, is nog een stuk goedkoper ook.Wij rijden 1300 km in 2 dagen, na 700 km nemen we een hotel of camping of B&B, volgende ochtend vroeg op en lekker uitgerust en fris uit de douche de laatste 6 uurtjes, komen we rond 15u aan op de camping, kinderen gaan fietsen/voetballen en wij zetten de caravan/tenten etc op, moet er niet aan denken om dit doodmoe met jengelende kinderen(want kapot van 10 uur rijden)te doen , in de brandende zon.
quote:sandy1974 schreef op 24 april 2015 @ 12:32:

[...]

Wij rijden 1300 km in 2 dagen, na 700 km nemen we een hotel of camping of B&B, volgende ochtend vroeg op en lekker uitgerust en fris uit de douche de laatste 6 uurtjes, komen we rond 15u aan op de camping, kinderen gaan fietsen/voetballen en wij zetten de caravan/tenten etc op, moet er niet aan denken om dit doodmoe met jengelende kinderen(want kapot van 10 uur rijden)te doen , in de brandende zon.Sterker nog, wij reden die afstand in drie dagen, lekker binnendoor door dorpjes, uitkijken naar het bordje "plat du jour" of naar een bakker, charcuterie, supermarkt om het één en ander te halen voor de lunch om die dan op een leuk plekje te verorberen. Onderweg zijn is ook vakantie.
quote:nina1966 schreef op 23 april 2015 @ 19:32:

[...]

En dat heb je je rit gehad, tent opgezet en kun je na drie dagen weer naar huis omdat de een niet tegen insecten kan, de ander niet kan poepen op dat vreemde toilet etc etc. Kamperen is niet voor iedereen weggelegd en het is echt raadzaam om eerst een weekend in de buurt te doen.

Toch vind ik het raar.

Ik vind een weekend kamperen in Nederland ook niet te vergelijken met 2/3 weken (in de brandende zon of stromende regen) in Frankrijk, Italie of Spanje. Je weet hooguit hoe het is om op een luchtbed te slapen en om s'nachts eruit te moeten als je naar de wc moet maar dat kan je in je eigen tuin ook oefenen als het moet.

En de dingen als niet kunnen poepen etc kan ook in een hotel gebeuren,net als insecten(kakkerlakken etc).
quote:longwayhome schreef op 23 april 2015 @ 13:20:

waarom zou je eerst in Nederland moeten gaan oefenen? Kamperen in Nederland is koud en nat, in een zuid Europees land is het een stuk aangenamer om te kamperen. Het is niet een raketlancering ofzo dat eerst uitgebreid geoefend en geleerd moet worden Precies.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:dolfje schreef op 24 april 2015 @ 12:44:

[...]

Toch vind ik het raar.

Ik vind een weekend kamperen in Nederland ook niet te vergelijken met 2/3 weken (in de brandende zon of stromende regen) in Frankrijk, Italie of Spanje. Je weet hooguit hoe het is om op een luchtbed te slapen en om s'nachts eruit te moeten als je naar de wc moet maar dat kan je in je eigen tuin ook oefenen als het moet.

En de dingen als niet kunnen poepen etc kan ook in een hotel gebeuren,net als insecten(kakkerlakken etc).De eerste kampeervakantie was in Nederland, ik was elf. Mijn ouders wilden nooit kamperen, we zaten altijd in een huisje of een hotel maar een tante had een keer een seizoenplaats ergens op de Veluwe (waar dat was weet ik niet meer, het was in 1961), groot gezin dus een enorme tent. Ze heeft lang aangedrongen om het toch een keer te proberen en bingo. Het jaar daarna gingen we met een complete kampeeruitrusting naar Bretagne. Daar deden we twee dagen over, er was nog geen snelweg. Halverwege overnachtten we op een municipal waar je een tent kon huren, je kon daar ook je eten bestellen (eten wat de pot schaft), je moest dan je pan of pannen inleveren, daar werd dan een label aangehangen en als het klaar stond werd het omgeroepen, "de familie Huppeldepup kan het eten afhalen". Je hoefde dus niet veel uit te pakken, alleen de slaapzakken (er lagen matjes), pannen, borden en bestek. 's Ochtends kon je er ook ontbijten, net als in de kroeg, een mandje croissants op tafel (afrekenen wat je eet), een grote mok koffie, thee of chocolademelk, verder niets maar genoeg om op gang te komen. Goeie ouwe tijd.
Insecten vind je overal, daarom heb je een binnentent en die kun je afsluiten. Wie niet tegen insecten kan moet zeker niet gaan kamperen in de Camarque, daar stikt het van de muggen (moerassen) en van de horzels (omdat het een paardengebied is). wij hebben van alles en nog wat in de tent gehad, grote kevers maar die doen niets, twee keer een egel die onder de tent was doorgekropen en toen een ontiegelijk lawaai maakte midden in de nacht, kleine groene kikkertjes toen we een plek hadden met eigen sanitair, ze zaten in de WC pot en daar heb ik ze uit gehaald omdat ik ze niet wilde doorspoelen, kreeg er wel rare uitslag van in mijn hand, sprinkhanen, gemene kaken hebben die als je ze pakt, ze gaan dwars door je vel. Dat zijn gewoon de genoegens van het kamperen, net als je wasgoed in een vuilniszak, met water en biotex, in de zon zetten, zo nu en dan schudden, uitspoelen in het washok, ophangen aan de touwtjes van de tentharingen. Nu vind je overal wasmachines maar vroeger niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven