Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatie succes topic

24-04-2015 14:34 158 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb m'n bedrijf verkocht en wil eens bij een groot bedrijf gaan werken.

Vorige week begonnen met solliciteren. Eerste gesprek voor een baan achter de rug, moet ik nog terugkoppeling op krijgen.

Een onverwacht telefonisch sollicitatie gesprek gehad tijdens het koken.... (is dat tegenwoordig normaal?)

En een gesprek voor een detacheringsklus die helaas niet door gaat.

Heb nog nooit van m'n leven gesolliciteerd, dus het is allemaal wat nieuw zo voor deze vijftiger.

Het gaat allemaal zo snel en op stel en sprong.

Ik dacht misschien is het leuk om hier je positieve ervaringen met solliciteren te delen.

Tips & tricks

goede sites om vacatures te vinden

hoe werkt dat met headhunters, dat soort dingen.

Leek me motiverender dan klagen.
Op Internet is er heel veel informatie over hoe je moet voorbereiden op een sollicitatie en wat je kan verwachten op een sollicitatiegesprek, hoe je lichaamshouding moet zijn wat je moet vertellen en wat niet. Een goede voorbereiding voorkomt veel zenuwachtigheid. ik heb vaak informatie van Internet en je hebt zelfs boeken over sollicitatievoorbereiding.
quote:demetsivrihisar1991 schreef op 24 april 2015 @ 18:39:

Op Internet is er heel veel informatie over hoe je moet voorbereiden op een collicitatie en wat je kan verwachten op een collicitatiegesprek, hoe je lichaamshouding moet zijn wat je moet vertellen en wat niet. Een goede voorbereiding voorkomt veel zenuwachtigheid. ik heb vaak informatie van Internet en je hebt zelfs boeken over collicitatievoorbereiding.Het is een sollicitatie geen collicitatie
Hier ook een succesverhaal. Eind vorig jaar gedwongen ontslagen na 20 jaar werkzaam te zijn geweest in de financiele dienstverlening. De mark is slecht en ik woon in een uithoek van het land. Ik zag de bui hangen, maar vier weken later kon ik aan de slag. Ik heb via een detacheerder gereageerd op een vacature bij de overheid en ben aangenomen omdat ik uit een "andere wereld" kom. Ik maak een verschil met mijn zakelijke aanpak, mijn voortvarendheid en een andere blik op hun wereld. Dat wordt door mijn collega's en het hoger management gewaardeerd en ik vind het mooi dat ik verandering breng. Inmiddels ben ik gevraagd voor een volgend project en op dit moment ben ik mensen aan het werven. Ook ik zoek naar mensen die het verschil maken, die iets brengen wat ik nog niet in mijn team heb. Soms is dit specifieke ervaring of kennis, maar meestal gaat het om houding en gedrag. In sollicitatiegesprekken merk ik dat kandidaten niet altijd duidelijk kunnen verwoorden wat ze komen brengen. Waarom zou ik jou in mijn team willen hebben? Welke rol pak je op en wat is je toegevoegde waarde? Overtuig mij en je bent binnen. Oh, en mijn cv bestaat uit 2 A-4tjes, waarbij in beginsel alleen de werkzaamheden van de afgelopen 5 jaar worden toegelicht. Recruiters vertelden mij dat alleen de ervaring van de afgelopen 5 jaar relevant is, vandaar. Succes met solliciteren Noreservations.
In ICT is het trouwens goed om alle programma's en systemen die je kent op je cv te zetten, liefst met versienr.
quote:strikjemetstippels schreef op 24 april 2015 @ 14:46:

Tja ik zou mijn CV beknopt houden (2 pagina's max) en dan je site/linkedin hyperlinken, zo lastig is dat niet, alles gaat toch digitaal.

En geen CV's in Word, ik krijg er lichamelijke reacties van.CV met pen en papier ?
quote:strikjemetstippels schreef op 24 april 2015 @ 14:52:

[...]

Nou in mijn veld kan je er niet mee aan komen en ik zie het echt als brevet van onvermogen. Kan me voorstellen dat als je in de IT solliciteert (en in die hoek zit ik zelf niet overigens) dat men je helemaal uit lacht.Ik zit wel in die hoek, en denk dat 8 op de 10 cv's die ik open geen pdf-bestand zijn. Wat bij mij persoonlijk ook irritatie opwekt (omdat het langer duurt om te openen), maar gebruikelijk is het dus wel bij ons.
Een sollicitante vertelde mij dat ze in haar profiel had geschreven dat ze moeder is van een prachtig kind dat ze gekregen heeft door middel van donorzaad. Het lijkt een open deur, maar schrijf in je profiel alleen wat relevant is voor een werkgever en dat is zeker niet donorzaad.
quote:Vl43inder schreef op 24 april 2015 @ 14:59:

[...]

Ik zit wel in de ICT maar wij krijgen gewoon sollicitatiebrieven in Word of als PDF hoor. Lachen doen we eigenlijk alleen om de inhoud, als die nogal apart is. Niet zo vaak maar er zitten pareltjes tussen.Goed om te horen, sneu strikje dat je zo veroordelend bent
Ik heb net een nieuwe baan! Via mijn netwerk, ik heb niet eens een sollicitatiebrief geschreven.

Nou heb ik eerder voor die afdeling van dat bedrijf gewerkt, dus ik heb alleen een mailtje aan mijn oude baas gestuurd toen mijn oude collega's, die wisten dat ik op zoek was, me smsten dat er een functie vrij kwam.

Het sollicitatiegesprek liep ook vreemd, met mijn oude coördinator. Het was geen gesprek van wat kun je, maar meer hoe is het nu met jou en wat zijn deze keer knelpunten op de afdeling? Wat is er de afgelopen drie jaar veranderd bij jullie?

De afgelopen twee jaar heb ik eigenlijk geen vast werk gehad, dagje hier werken, projectje daar. Dat kwam ook allemaal binnen door iedereen op de hoogte te brengen dat ik werk zocht.
Hoe krijg je het in godsnaam voor elkaar om binnen 1 week al 2 sollicitatiegesprekken te voeren. Wij proberen (gaat over man) dat al een jaar met 0 resultaat. Voel me beetje een sukkel nu , als ik jullie zo hoor met links naar eigen website enzo. Dan iemand die zonder solliciteren een baan vind! Jeetje zeg.
Hier staan goede tips:

http://www.carrieretijger.nl/carriere/solliciteren

Wanneer je een brief en cv stuurt, zorg dan dat er geen taalfouten in staan en dat e.e.a. er verzorgd uitziet.

Als je een gesprek hebt, zorg dan dat je de competenties en ervaring die je noemt concreet kunt onderbouwen. Iedereen kan wel zeggen dat hij/zij innovatief, ondernemend, collegiaal etc. is. Maar wat heb je echt gedaan waarmee je dat ook daadwerkelijk kunt laten zien.

Zorg dat je goed op de hoogte bent van het bedrijf en ga niet meteen voluit beginnen over wat jij allemaal wil als dat taken zijn die niet in de vacature genoemd worden. Wij hadden vorig jaar een sollicitante die op papier heel goed leek, maar in het gesprek ging het vooral over wat zij allemaal wilde en dat was helemaal niet wat wij vroegen. Erg vreemd en ze heeft de baan ook niet gekregen.
Dat van geen cv in word is echt kolder. Voor sommige sectoren zal dat misschien gelden, maar voor de meeste is word prima. Mijn man werkt in de hr, en die zegt dat 99% van de cv's gewoon in word worden aangeleverd en dat dat prima is. En extra proberen op te vallen schijnt ook niet te werken, dat werkt op de zenuwen.

En met zijn adviezen had ik binnen 2 maanden na mijn eerste sollicitatie een baan. Sterker nog, ik kon kiezen uit 3 banen en was nog vaker uitgenodigd dan dat, ik ben maar bij 1 sollicitatie níet uitgenodigd en bij de rest wel. En dat alles met een saaie cv in word, een brief in Word, geen kleurtjes, opvallende toestanden of poespas. Gewoon de info die ik kwijt wilde, zonder opsmuk. Wel zonder spelfouten en grammaticafouten.

Sector wel zorg/hulpverlening. Kan me voorstellen dat als je als grafisch vormgever aan aan de slag wilt dat je dan de boel iets meer moet aankleden.
Tenzij je in een bepaalde sector werkt waar tekorten zijn, kom je nergens als je niet ergens een mannetje kent.

Dat van goeie cv en pakkende brief is allemaal fasa fiso. Er reageren 250 mensen op 1 vacature. Nou reken maar uit hoe klein je kans is.

Het is gewoon niet eerlijk. Vind het op vriendjespolitiek lijken.
quote:muurbloempje66 schreef op 24 april 2015 @ 21:30:

Tenzij je in een bepaalde sector werkt waar tekorten zijn, kom je nergens als je niet ergens een mannetje kent.

Dat van goeie cv en pakkende brief is allemaal fasa fiso. Er reageren 250 mensen op 1 vacature. Nou reken maar uit hoe klein je kans is.

Het is gewoon niet eerlijk. Vind het op vriendjespolitiek lijken.

Ik was één van de 200+ brieven en ik ken niemand in de organisatie waar ik ben aangenomen.

En in mijn sector zitten ontzettend veel mensen thuis omdat er al jaren bezuinigd wordt. Veel mensen uit mijn afstudeerjaar zitten zonder baan.

Het helpt om iemand te kennen, zeker. Maar het heeft mij in dit geval niet geholpen. Gewoon een goed cv en een goede brief.
quote:noreservations schreef op 24 april 2015 @ 15:07:

Bedankt voor alle input en tips.

Zijn er nog succesverhalen?

Iemand deze week uitgenodigd voor een gesprek?Deze week gehoord dat ik in juni mag beginnen :D !!
Ik heb mijn baan ook gekregen zonder iemand in de organisatie te kennen.

Dat het sollicitatiegesprek super ging en het gelijk klikte met de mensen rond de tafel heeft zeker geholpen en met zo'n match moet je ook wel een beetje geluk hebben.
Ik ben ook niet van de cv in Word, altijd pdf. In Word ben je nooit volledig zeker van de opmaak, stel het bedrijf waar je solliciteert werkt met Macs en hebben geen Word for Mac... Bijvoorbeeld.
Nou hier een super cv en goede brief. Tig keer gesolliciteerd en maar 1 keer op een gesprek geweest bij recruiter. Klikte goed, die man was super enthousiast!

Maar er was toch nog iemand net iets beter. Die had iets meer ervaring. Maar dat alleen wil nog niet zeggen dat een ander beter is vind ik. Ik heb met 0 ervaring twee jaar voor de klas gestaan en ik was echt vele malen beter dan die collega die dat al 20 jaar deed. Maar ja hij was op papier beter. En hij was bevoegd natuurlijk.

Wij weten gewoon niet waar we nog de motivatie vandaan moeten halen om verder te solliciteren.
Maar ts solliciteerd nu nog maar een week en heeft al een gesprek. Vind ik echt leuk voor ts, maar werkt hier demotiverend
En inderdaad, bij elke vacature je cv opnieuw bekijken, sommige werkzaamheden weglaten, andere werkzaamheden (meer) benadrukken etc.

Ik heb nog nooit een pasfoto toegevoegd aan mijn cv en ben nog nooit niet uitgenodigd.

Deze sollicitatieronde kreeg ik veel complimenten over mijn motievatiebrieven, dit filmpje geeft een goede uitleg
quote:muurbloempje66 schreef op 24 april 2015 @ 21:30:

Het is gewoon niet eerlijk. Vind het op vriendjespolitiek lijken.Nee hoor, dat denk je misschien omdat het zo moeizaam gaat. Heeft je man al advies gevraagd? Mensen naar zijn cv en motivatiebrieven laten kijken? Gevraagd waarom hij is afgewezen voor een bepaalde functie? Na het insturen van sollicitatiebrief en cv nagebeld om te vragen of het goed was aangekomen?
Pasfoto zou hier alleen maar averechts werken denk ik haha , getinte kop, donkere webkbrouwen, kaal. Alsof hij zo uit opsporing verzocht komt. Hij heeft nou eenmaal geen vriendelijke uitstraling. Om goed over te komen moet hij echt aan het woord zijn.
Muurbloempje, ik heb pas succes na 2 jaar he? In die twee jaar heb ik me het ongans gesolliciteerd en dagjes werk en projectjes aangenomen om maar geen bijstandsuitkering te hoeven.

Al die tijd solliciteren, ik heb vier gesprekken gehad waarbij ze bij eentje me alleen aan wilden nemen als ik in amsterdam woonde en in die gemeente al 6 maanden bijstand trok.

Ik woon niet in amsterdam, heb nooit een bijstanduitkering gehad en de reden dat ze dat wilden was omdat ze dan de helft van het loon konden afschuiven naar de gemeente, een of andere regeling voor werkelozen. Minimumloon was wat ze te bieden hadden, en zelfs dat wilden ze nog niet voor personeel betalen dus.

Dus mijn nieuwe baan was superveel geluk! Het topic gaat over succesverhalen toch?
quote:Gear schreef op 24 april 2015 @ 21:59:

[...]

Nee hoor, dat denk je misschien omdat het zo moeizaam gaat. Heeft je man al advies gevraagd? Mensen naar zijn cv en motivatiebrieven laten kijken? Gevraagd waarom hij is afgewezen voor een bepaalde functie? Na het insturen van sollicitatiebrief en cv nagebeld om te vragen of het goed was aangekomen?

Ja recruiters vonden het een goed c.v. En tijdens het gesprek vonden ze hem ook goed overkomen. Een recruiter zei laatst tegen hem dat hij echt net een lopend rekenmachine was(rekentest hoorde bij de procedure) . Maar het wil gewoon niet lukken.

We hebben ook afgesproken een paar weken niet te solliciteren, te zoeken, of erover te praten.
quote:muurbloempje66 schreef op 24 april 2015 @ 21:50:

Nou hier een super cv en goede brief.

^ En wie zegt dat het een super cv is en een goede brief? Jullie zelf of ook anderen? (frisse blik)

quote:Wij weten gewoon niet waar we nog de motivatie vandaan moeten halen om verder te solliciteren.Gewoon doorgaan, en blijf dingen uitproberen, pas je cv aan, probeer eens een vaardigheden cv, etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven