Opblaasbare tent, is het wat?

30-04-2015 14:51 66 berichten
Zoals de titel al zegt; langzamerhand zijn er van meer merken opblaasbare tenten te koop dan alleen van karsten. Heeft iemand daar al ervaring mee?

Ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Een kennis van mij is er nu mee aan het kamperen en hij is nog niet weggewaaid

Let wel op dat je er een goede pomp bij doet want dat maakt een wereld van verschil.. Verder fijn, want niet zo zwaar!
Niet zo zeuren joh. Vogels, die hebben pas last van katers!
Mijn ervaring is van héél lang geleden, zal rond 1962 en '63 geweest zijn. Onderweg naar Bretagne overnachtten we altijd op een camping waar je zo'n tentje kon huren, dat was een stuk makkelijker dan de grote tent opzetten voor één nachtje. Het ding stond in een paar minuten, kuipzeil, aan vier punten een haring en een scheerlijntje en klaar. Alleen bij harde wind moest hij beter worden vastgezet. Wij hebben nog een mini tentje dat in vijf minuten staat, buigzame stokken erdoor, even schudden. Natuurlijk moet je dat ding ook vastzetten.
verba volant, scripta manent.
Outwell Tent Harrier L Oppomptent
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
http://www.lamainscamping ... en/outwell-harrier-l-5503
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Geen ervaring mee, alleen in winkel gezien, maar ik vond ze juist wel heel zwaar? Zelfde formaat tent met aluminium stokken is een stuk lichter, en gaat voor mijn gevoel ook langer mee.

Maar ik geloof niet zo hard in die 'pop-up', 'opblaas' en andere vernieuwingen die het opzetten van een tent eenvoudiger moeten maken. Met 2 personen zet je na 1 keer oefenen vrijwel elke tent in 2 minuten op. Het enige dat meer tijd kost is haringen de grond in krijgen, maar dat is voor alle tenten hetzelfde, want ook al die nieuwlichterij moet je gewoon met scheerlijnen en haringen vastzetten als 't gaat waaien of regenen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ik zag deze (wil namelijk geen minitentje):

quote:handigmetgeld schreef op 30 april 2015 @ 15:06:

Geen ervaring mee, alleen in winkel gezien, maar ik vond ze juist wel heel zwaar? Zelfde formaat tent met aluminium stokken is een stuk lichter, en gaat voor mijn gevoel ook langer mee.

Maar ik geloof niet zo hard in die 'pop-up', 'opblaas' en andere vernieuwingen die het opzetten van een tent eenvoudiger moeten maken. Met 2 personen zet je na 1 keer oefenen vrijwel elke tent in 2 minuten op. Het enige dat meer tijd kost is haringen de grond in krijgen, maar dat is voor alle tenten hetzelfde, want ook al die nieuwlichterij moet je gewoon met scheerlijnen en haringen vastzetten als 't gaat waaien of regenen.

Bedoel je niet de Karsten tenten? Die zijn namelijk inderdaad loeizwaar!

Die van de foto weegt 8,8 kg, dat valt volgens mij wel mee
Wij hebben een karsten tent van ongeveer 20 jaar oud, doet het nog prima! Tent is wel zwaar, maar is ook van katoen. We hebben de buizen laten vervangen omdat die op een gegeven moment lek waren (na ongeveer 15 jaar) en deze nieuwe geven de garantie nooit lek te kunnen. Tent zelf staat snel maar met voortent en al ben je ongeveer een half uurtje bezig denk ik, maakt qua grootte geloof ik niet uit.

Ik zou niet snel een andere tent willen hebben.
..
quote:theamuts schreef op 30 april 2015 @ 15:12:

Ik zag deze (wil namelijk geen minitentje):

[afbeelding]Eerlijk gezegd nog nooit iets positiefs over dat merk gehoord in mijn kampeerwereldje.. Ik zou eens bij Obelink kijken als ik jou was. Is een Nederlands merk en ze hebben ook een fysieke winkel in Nederland. Dan weet je altijd waar je kan aankloppen als er wat mee is
Niet zo zeuren joh. Vogels, die hebben pas last van katers!
Misschien wel heel dom maar wat wordt er nou opgepompt/opgeblazen bij zo'n tent?

Kijk zo'n ''zelfuitvouwbaarding'' snap ik maar ik zie de logica van een pomp er eigenlijk niet in.
Oh wacht ik lees nu in die link dat buizen vervangen worden en daar zit lucht in.

Goh,zo leer je nog eens wat hier op Viva
Ja, het zijn gewoon een soort 'binnenbanden' die de normale aluminium/glasfiber buizen vervangen. Maar ik zie het voordeel dus niet zo, want die aluminium dingen schuif je bijna net zo snel erin als dat je zo'n ding oppompt, en verder maakt het allemaal nauwelijks uit qua gemak. Maar misschien ben ik heel ouderwets.
De Karsten tenten zijn idd wel erg mooi en duurzaam. Maar daardoor ook heel erg duur.

In een goedkopere prijsklasse zag ik ook deze:

Beetje kleine foto zie ik, hier is ie beter te bekijken:

http://www.obelink.nl/ten ... n/cadiz-500-easy-air.html
quote:handigmetgeld schreef op 30 april 2015 @ 15:38:

Ja, het zijn gewoon een soort 'binnenbanden' die de normale aluminium/glasfiber buizen vervangen. Maar ik zie het voordeel dus niet zo, want die aluminium dingen schuif je bijna net zo snel erin als dat je zo'n ding oppompt, en verder maakt het allemaal nauwelijks uit qua gemak. Maar misschien ben ik heel ouderwets.Het gaat er mij om dat ik een wat grotere tent in mijn eentje op wil kunnen zetten. Bij de opblaasbare gevallen gaat het doek volgens mij vanzelf overeind staan als je ze oppompt.
quote:handigmetgeld schreef op 30 april 2015 @ 15:38:

Ja, het zijn gewoon een soort 'binnenbanden' die de normale aluminium/glasfiber buizen vervangen. Maar ik zie het voordeel dus niet zo, want die aluminium dingen schuif je bijna net zo snel erin als dat je zo'n ding oppompt, en verder maakt het allemaal nauwelijks uit qua gemak. Maar misschien ben ik heel ouderwets.

Ik zie het voordeel ook eigenlijk niet echt.

Wij hadden een tunneltent met 3 stokken en die stond ook binnen enkele minuten.
Oh ja alleen opzetten zou dan misschien een voordeel kunnen zijn,dat kon met die van ons niet echt.
En dan wil ik er dit bed in hebben (jaja, ik ben een luxepaardje ):

Grotere tunneltenten zijn lastig alleen opzetten, maar koepels kun je meestal wel alleen (al is een 2e persoon wel heel handig). Maar mijn redenering: als je alleen slaapt, heb je geen grote tent nodig. En als je met 2 of meer in een tent slaapt, kun je hem ook wel even samen opzetten.

Maar ik vergeet misschien dat er mensen zijn met kleine kinderen die hun handen vol hebben en dan graag even het opzetten overlaten aan een partner.
quote:theamuts schreef op 30 april 2015 @ 15:50:

En dan wil ik er dit bed in hebben (jaja, ik ben een luxepaardje ):

[afbeelding]

Haha geweldig!

Wij gaan een weekje naar vrienden op een camping en zij nemen onze spullen mee,zal eens vragen of zo'n ding ook nog mee kan
quote:handigmetgeld schreef op 30 april 2015 @ 16:01:

Grotere tunneltenten zijn lastig alleen opzetten, maar koepels kun je meestal wel alleen (al is een 2e persoon wel heel handig). Maar mijn redenering: als je alleen slaapt, heb je geen grote tent nodig. En als je met 2 of meer in een tent slaapt, kun je hem ook wel even samen opzetten.

Maar ik vergeet misschien dat er mensen zijn met kleine kinderen die hun handen vol hebben en dan graag even het opzetten overlaten aan een partner.Nee, die heb ik niet nodig, maar die wil ik graag!
quote:theamuts schreef op 30 april 2015 @ 15:18:

[...]

Bedoel je niet de Karsten tenten? Die zijn namelijk inderdaad loeizwaar!

Die van de foto weegt 8,8 kg, dat valt volgens mij wel mee

Ik kijk nu naar tenten tussen de 2 en 3 kilo. Bij 4 kilo dacht ik al 'oei wat zwaar'. Maar jij gaat vast niet door de bergen trekken met dat bed achterop je rug?

Geen tips over opblaasbaar trouwens. Ik vraag me altijd af hoe het gaat als zo'n "buis" lek gaat. Sta je daar midden in de nacht in de stromende regen met een bandenplaksetje te hannessen?
Nee hoor, niet de bergen in met een rugzak, ik heb geen zin in een caravan achter mijn auto, maar wil eigenlijk wel de luxe ervan.

Om onder een tentdoek te moeten slapen vind ik dan weer niet erg (mits het waterdicht is natuurlijk). Ik moet vanaf volgend jaar in mijn eentje op vakantie, dus het moet allemaal wel een beetje te hanteren zijn.

Vandaar mijn interesse in zo'n opblaasbare tent.
Geen ervaring met opblaas tenten, wel eens in actie gezien.

Het lijkt me handig maar qua duurzaamheid en hoe lang een tent meegaat ben je duur uit lijkt me, een goede tent kan zo 20- 30 jaar mee, dat zie ik niet gebeuren bij een opblaas tent eigenlijk.

Ik zou ook eens informeren hoe je zo'n tent opgeblazen krijgt, is het een elektrische pomp? Dan moet je er wel zeker van zijn dat een camping elektriciteit heeft (hebben de meeste campings in europa wel maar je zult ergens staan met je hippe tent en hem niet opgeblazen krijgen )
Tent opblazen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven