Structuur van onder andere kip

30-04-2015 19:31 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iets wat ik me al lang afvraag en als ik me iets afvraag wil ik het ook gewoon weten.

Wellicht dat hier op viva ofwel een slager ofwel een kok (of wie dan ook die me het weet) zit die me eindelijk eens het antwoord kan geven. Ik ben namelijk een vlees noob. Ik eet het, ik bereid het maar vet, mager, gemarineerd, gebakken, gekookt bladiebla het kan allemaal.

Nou valt het me vaak op dat hetzelfde soort vlees een andere structuur kan hebben.

Zo heb je bij varkensvlees en bij kippenvlees vaak dat hetzelfde stukje vlees na lang genoeg bakken toch iets anders uitziet op verschillende plekken.

Zo aten wij vandaag kip en dan controleren we op het dikste deel of het gaar is. En als dat zo is dan moet het goed zijn.

Maar zodra je dan gaat eten en je komt dan notabene bij het dunste stukje van de filet dan is het wel wit maar doorzichtiger. En dan denk je weer 'het is toch gaar??!'

Het vlees is daar zachter en minder draderig maar zeker weten gaar! Op het dikste stuk gaat het dan al bijna tegen draderig aan.

Zelfde heb je bij speklapjes ten opzichte van filetlapjes. Spek is doorzichtig. Filetlapjes ook meer draderig. Maar komt van hetzelfde dier. Dus zal wel plaatsafhankelijk zijn. Net welk deel je hebt.

Klopt dit?

Nogmaals, just curious! Heb het me nou al vaker afgevraagd. Misschien tijd dat ik eindelijk de kennis eens krijg. Kan ik daar ook weer de rust vinden.

En dat laatste niet te serieus opvatten he.
Ik ben geen slager, maar ik weet wel dat er verschillende soorten spieren bestaan, die dus anders zijn opgebouwd. Ik denk dat de structuur van vlees kan verschillen, afhankelijk van welke spier het afkomstig is. Verder maakt de leeftijd van het dier en het vetgehalte van het vlees ook een hoop uit.
Bij spek komt het volgens mij omdat het een ver stuk vlees is vandaar dat doorzichtige denk ik .
Puur spierstructuur en vet.
That's a fine looking high horse, what you got in the stable!
Je hebt ook nog pezen en zenen die door het vlees heen lopen. Daarnaast maakt het uit hoe je het vlees insnijd of hij snel of minder snel gaar wordt. Overigens is kipfilet een stuk vlees waar een slager echt helemaal niets mee doet.

Ik weet niet of er een ambachtelijke slager bij je in de buurt zit, maar loop gewoon eens binnen. Ze vinden het vaak heel leuk om te vertellen over hun vak.
Dus waarschijnlijk was dat dunste stukje dus vooral vet? Het deed me namelijk wel denken aan hoe een speklapje eruit ziet als die gebakken is.
Of een pees dus.
That's a fine looking high horse, what you got in the stable!
Kan inderdaad. Maar een pees dat proef je dan meestal wel. Zodra ik een pees of kraakbeen tijdens een hap in mijn mond heb dan gruwel ik voor enkele secondes wel. Brrr vies.

Volgens mij was dit geen pees. Maar klopt wel ja. Als je een flinke kipfilet met pees hebt en je snijd dat er niet af dan zie je die na het bakken ook nog duidelijk ja. Ook kleurverschil ja.
Hoe meer een spier gebruikt wordt, hoe draderiger, taaier.

Als een spier minder gebruikt wordt, is hij malser en zie je bijna geen draden. Dus een gladde structuur.

Draadjesvlees is dus vaak van een spier die heel veel gebruikt wordt en wordt alleen eetbaar na lang stoven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven