ergerniswekkende dooddoeners

07-04-2015 16:23 181 berichten
Er zijn van die uitspraken waarvan je denkt: maar dat vind toch iedereen? En toch worden ze gebracht alsof men iets unieks zegt. Ik trap af met mijn 2 grootste ergernissen:

1. 'maar ik kan niet tegen onrecht'. Vooral gebezigd door mensen die vinden dat hen enorm onrecht is aangedaan, maar ze kunnen er niets aan doen. De stem slaat over, de tranen schieten in de ogen en half trillend van woede weet diegene dan nog net uit te brengen dat íe niet tegen onrecht kan. Alsof dat iets heel bijzonders is. Maar niemand kan tegen onrecht, en diezelfde mensen gaan niet de straat op tegen bezuinigingen in de gezondheidszorg of om te protesteren tegen het geweld op de Gazastrook. Ze kunnen vooral niet tegen onrecht dat hen is aangedaan, maar vergeten voor het gemak even dat wat zij onrecht vinden, voor de tegenpartij misschien wel terecht is.

2. Maar dat had *naam van de overledene* zo gewild. Of juist andersom, dat had *naam van de overledene* ook niet gewild. De overledene kan zich niet verweren, dus je kunt alles wel zeggen over wat de overledene wel of niet kies vind, en het gaat dan ook altijd over een feestje of iets dergelijks wat wel erg snel na het overlijden van diegene komt. 'Jan had ook niet gewild dat ik thuis zou blijven zitten' / 'Jan had vast gezegd dat ik gewoon op vakantie moet gaan'. Nooit andersom, dat Jan liever had gewild dat de nabestaanden wekenlang zich de haren uit het hoofd zouden trekken van ellende en maanden in de rouw zouden zijn.

Ken jij nog meer ergerniswekkende dooddoeners?
quote:-kuuk- schreef op 07 april 2015 @ 18:20:

Verkoopsters aan de kassa: "Deze doen?"

Ik ga ooit nog eens zeggen "Nee, ik vond het gewoon leuk om het hier bij de kassa neer te leggen.."

(al weet ik donders goed dat er niet echt een goede tekst is ipv 'deze doen?')Ja of: "Heeft u alles kunnen vinden?" Pffff anders was ik het wel komen vragen hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:Stokstaartjenl schreef op 02 mei 2015 @ 21:55:

'Ik vind het knap hoe je ermee omgaat', als je iets vervelends hebt meegemaakt.

Tja, wat verwacht je dan? Ik ben verder gegaan met mijn leven, oke ik ben niet aan de alcohol/drugs. Maar is dat knap?

Mooi antwoord!

Of: Hoe jij je leven weer hebt opgepakt.. Dat had ik écht niet gekund!

Oh nee? Hoe weet je dat nou? Je hebt het toch niet meegemaakt? Volgens mij heb je niet echt veel smaakjes te kiezen. Het is óf stil gaan staan, janken en jezelfd opsluiten óf nog iets van je leven proberen te maken en doorgaan. Keuze lijkt me makkelijk...
quote:fleetfox schreef op 02 mei 2015 @ 21:53:

Meneertje of dametje bij kinderen vind ik ook zo denigrerend... Laatst op Whatsapp ook iemand die haar zoon meneertje noemt. Het is een jongen, je zoon. Komaan hé.

Wij vinden het dolkomisch. Vooral omdat meneertje hier een heel eigenwijs hoofd heeft en met zijn buik naar voren allerlei acties heel zelfverzekerd probeert uit te voeren die hij nog niet kan.

'Wat doet hij?'

'Meneertje denkt dat hij stiekem aan het tekenen is op de bank maar hij heeft een haarklem vast'

Of:

' meneertje staat op de step en denkt dat als hij lang genoeg wacht hij vanzelf gaat rijden'

Het meneertje benadrukt het potsierlijke zeg maar.
quote:patra schreef op 02 mei 2015 @ 22:05:

[...]

Ja of: "Heeft u alles kunnen vinden?" Pffff anders was ik het wel komen vragen hoor.Oh, die vind ik altijd juist heel lief/sympathiek klinken.
quote:dubbeltje4 schreef op 02 mei 2015 @ 21:44:

[...]

Doe niet zo slaafs joh!Bemoei je niet met mij, joh!
quote:IkBenIkenbenertrotsop schreef op 02 mei 2015 @ 21:38:

[...]

Deze inderdaad. Ik heb dat zo vaak te horen gekregen wanneer ik er echt doorheen zat. Vaak gevolgd met de al genoemde zin: je bent zo sterk.

Ow en wat ik ook heel vervelend vind is het als mensen zeggen "je bent nog jong" eh ja soms is het juist zo schrijnend wat me allemaal overkomen is juist omdat ik zo jong ben.

Niemand bedoeld dit kwaad hoor en soms weet je ook gewoon niks zinnigs te zeggen maar dan heb ik liever dat iemand niks zegt. Of gewoon: ik weet gewoon niet wat ik moet zeggen tegen je.Mag ik dit heel erg slachtofferig vinden overkomen of ben ik dan erg gemeen?
quote:NYC schreef op 02 mei 2015 @ 22:11:

[...]Oh, die vind ik altijd juist heel lief/sympathiek klinken.Maar zo vreselijk onlogisch en opgelegd door de werkgever (standaard vraag bij een bepaalde keten). Je gaat toch niet een kwartier in de rij staan met je product om dan als je bij de kassa bent aangeland op hun vraag te antwoorden dat je eigenlijk nog dit of dat moest hebben maar het niet kon vinden?
quote:duvivavel schreef op 02 mei 2015 @ 22:21:

[...]

Mag ik dit heel erg slachtofferig vinden overkomen of ben ik dan erg gemeen?Ik vind het wel gemeen. De eerste opmerking (je bent zo sterk) vind ik persoonlijk wel een mooie. Klinkt een beetje alsof iemand je een hart onder de riem wil steken, ook al heb je daar op dat moment helemaal niets aan. " Je bent nog jong" vind ik gewoon een hele harde opmerking. Alsof het allemaal niet erg is.
quote:patra schreef op 02 mei 2015 @ 22:26:

[...]

Maar zo vreselijk onlogisch en opgelegd door de werkgever (standaard vraag bij een bepaalde keten). Je gaat toch niet een kwartier in de rij staan met je product om dan als je bij de kassa bent aangeland op hun vraag te antwoorden dat je eigenlijk nog dit of dat moest hebben maar het niet kon vinden?Is ook zo. Maar beter dan dat iemand je nauwelijks aankijkt, het product nauwelijks bekijkt, scant, en enkel het bedrag wat mompelt, zonder (glim)lachje of wat dan ook.
Mensen die zo reageren op een lief bedoelde opmerking vind ik niet sympathiek. Ja, het is allemaal kut, en ja het is allemaal erg, en ja je mag best verdrietig zijn. Ik wens je sterkte, ik wens je dat het de komende jaren fijner wordt, ik vind het knap dat je het allemaal draagt. Dat zegt dat ik het naar voor je vind dat je dit allemaal hebt meegemaakt en daar is niets aan gelogen. Als je dan beledigd reageert (of niet reageert maar een post als bovenstaande op een forum zet) dan snap je dus niet wat er tegen je gezegd wordt en blijf je hangen in je gekwetst-door-het-universum-gevoel. Zulke opmerkingen doen niets af aan jouw leed, ze zijn alleen bedoeld als contact, als troost, als meegevoel. Accepteer ze als medeleven.
@NYC: da's ook weer waar.

"Nah ja, dat weet toch iedereen?" Eh nou nee, ik niet dus, anders zou ik het niet vragen. Het komt ook wel bevestigend voor: "Dat weet iedereen.' Oké, dus ik ben stom.
Het leven is te kort om je druk te maken om dooddoeners, om er nog naar even zo'n dooddoener tegenaan te gooien .

Zullen we een universele manier bedenken om op vervelende maar waarschijnlijk goedbedoeld ( ook zo'n dooddoener) te reageren? Volgens mij is niets zeggen nog her beste...

En als ik ooit een kind krijg noem ik hem wonder . Eureka!
Patra, ik zie de opmerking een beetje in het licht van 'Heeft het allemaal gesmaakt?' in een restaurant. Nou ja, ik weet niet of ik echt het type ben dat in een restaurant de vinger op zou gaan steken en zeggen: "Dit smaakt mij niet. Breng maar terug naar de keuken."

Heb ik in mijn leven slechts 1 keer gedaan. Toen was het ook echt niet te eten. Was op vakantie in Kroatië, een vegetarisch pastagerecht. Kon me niet voorstellen dat dáár wat mis mee kon gaan. Ik lust pasta. Ik lust groenten. Maar het was VIES. En de ober beledigd: "U heeft het ZELF besteld!!!!"
quote:duvivavel schreef op 02 mei 2015 @ 22:38:

Mensen die zo reageren op een lief bedoelde opmerking vind ik niet sympathiek. Ja, het is allemaal kut, en ja het is allemaal erg, en ja je mag best verdrietig zijn. Ik wens je sterkte, ik wens je dat het de komende jaren fijner wordt, ik vind het knap dat je het allemaal draagt. Dat zegt dat ik het naar voor je vind dat je dit allemaal hebt meegemaakt en daar is niets aan gelogen. Als je dan beledigd reageert (of niet reageert maar een post als bovenstaande op een forum zet) dan snap je dus niet wat er tegen je gezegd wordt en blijf je hangen in je gekwetst-door-het-universum-gevoel. Zulke opmerkingen doen niets af aan jouw leed, ze zijn alleen bedoeld als contact, als troost, als meegevoel. Accepteer ze als medeleven.

Hmmm je mag me best als slachtofferig zien zonder dat ik je gemeen vind hoor geen punt.

Deze post met totale invulling van jouw kant vind ik dan weer niet zo sympathiek eerlijk gezegd. Staan ook veel invullingen in die niet correct zijn en mijn laatste toevoeging is blijkbaar ook niet aan jou besteed.
Wat was je laatste toevoeging?

En invullen doe ik inderdaad hier: quote:Als je dan beledigd reageert (of niet reageert maar een post als bovenstaande op een forum zet) dan snap je dus niet wat er tegen je gezegd wordt en blijf je hangen in je gekwetst-door-het-universum-gevoel.Als dat niet klopt, dan ben ik benieuwd waarom je dan wél beledigd/gekwetst bent als iemand zijn medeleven uitspreekt en je probeert een hart onder de riem te steken.
Duvivavel, denk dat IBI doelt op: dan kun je ook gewoon niks zeggen, of zeggen dat je niet weet wat je moet zeggen.

Je hóeft niet altijd per se iets te zeggen of je mening/visie te geven.

Ervaar dat zelf ook heel vaak, en dan niet eens bij hele heftige, levensingrijpende gebeurtenissen.

Maar ja, een ander zal dan denken: dan wordt het ook zo stil. Als niemand meer wat zegt of vraagt of opmerkt etc.
quote:NYC schreef op 02 mei 2015 @ 22:47:

Patra, ik zie de opmerking een beetje in het licht van 'Heeft het allemaal gesmaakt?' in een restaurant. Nou ja, ik weet niet of ik echt het type ben dat in een restaurant de vinger op zou gaan steken en zeggen: "Dit smaakt mij niet. Breng maar terug naar de keuken."

Heb ik in mijn leven slechts 1 keer gedaan. Toen was het ook echt niet te eten. Was op vakantie in Kroatië, een vegetarisch pastagerecht. Kon me niet voorstellen dat dáár wat mis mee kon gaan. Ik lust pasta. Ik lust groenten. Maar het was VIES. En de ober beledigd: "U heeft het ZELF besteld!!!!"

Haha!

Deze vraag is wel een beetje hetzelfde inderdaad. Het zou in dit geval logischer zijn om het halverwege eens te vragen, dan valt er eventueel nog wat bij te stellen. Dat gebeurt ook wel vaak eigenlijk.
quote:NYC schreef op 02 mei 2015 @ 23:00:

Duvivavel, denk dat IBI doelt op: dan kun je ook gewoon niks zeggen, of zeggen dat je niet weet wat je moet zeggen.

Je hóeft niet altijd per se iets te zeggen of je mening/visie te geven.

Ervaar dat zelf ook heel vaak, en dan niet eens bij hele heftige, levensingrijpende gebeurtenissen.

Maar ja, een ander zal dan denken: dan wordt het ook zo stil. Als niemand meer wat zegt of vraagt of opmerkt etc.Ohja, ok, zo kan het inderdaad ook uitgelegd worden. Dankje!
"Ik hou niet van uitvaarten"
quote:tjoepatjoep schreef op 02 mei 2015 @ 23:14:

"Ik hou niet van uitvaarten"

(Bijna) zelfde categorie : Ik kan niet tegen ziekenhuizen, dus nee ik ga niet op bezoek.

Alsof de patiënt er voor zijn lol ligt, omdat die er wel zo goed tegen kan
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Wij moeten op het werk ' omdenken'. Hoe kunnen we dit probleem omdenken?????
never a failure, always a lesson
quote:nlies schreef op 02 mei 2015 @ 23:16:

[...]

(Bijna) zelfde categorie : Ik kan niet tegen ziekenhuizen, dus nee ik ga niet op bezoek.

Alsof de patiënt er voor zijn lol ligt, omdat die er wel zo goed tegen kanJa en er dan ook nog zo dramatisch bij roepen; alleen die geur al!
quote:nlies schreef op 02 mei 2015 @ 23:16:

[...]

Alsof de patiënt er voor zijn lol ligt, omdat die er wel zo goed tegen kanIk vraag aan zulke mensen altijd waar ze dan hun been laten gipsen als ze morgen van hun fiets gereden worden..
Iedereen heeft wel eens wat.
'Mijn peuter eet alles, zelfs olijven!'. Deze hoor ik ironisch genoeg heel vaak.
't Is al met al een heel gedoe

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven