Gezondheid alle pijlers

cups: beter en makkelijker ongesteld

23-02-2008 16:53 362 berichten
Ik vroeg me af hoeveel vrouwen/meiden ervaring hebben met menstruatiecups zoals de lunette, mooncup, keeper of diva-cup?

Ikzelf heb sinds kort een mooncup en vind het zo'n uitkomst. Maar een paar keer per dag verschonen,, ideaal met zwemmen/sporten, geen touwtjes, geen droogheid -had ik altijd de laatste dagen- of chemicalien in je lijf, en nog goedkoper en veel milieuvriendelijker ook.

Maar mijn meeste vriendinnen hadden er nog nooit van gehoord.

Voor degenen die het niet kennen op deze site kun je meer info vinden.

http://home.tiscali.nl/cupper/

Zijn er ook vrouwen die ervaring hebben met zeesponsen (zg sea pearls) -heb gehoord dat die in Australie wel gebruikt worden , beter dan die nieuwe synthetische lijkt mij?
Alle reacties Link kopieren
ik heb het andere topic doorgelezen en inmiddels de keeper besteld. Die webwinkel geeft 3 maanden garantie, dat als het me niet bevalt ik hem terug mag sturen, zonder opgaaf van redenen. Lijkt me dat ze dat niet doen als iedereen hem terug zou sturen...

iloon
waar hebben jullie de mooncup gekocht? zit daar ook een niet goed-geld terug garantie op? Ik heb net de siliconen keeper besteld, en daar krijg ik 3 maanden garantie op. Gewoon bij een webwinkel in Nederland. Ik koop het toch liever in Nederland...
Ik heb eigenlijk heel weinig 'research' gedaan voordat ik de Mooncup kocht. Ik kwam op de site van Mooncup UK terecht en heb hem daar meteen besteld. Pas later kwam ik erachter dat er veel meer opties waren. De Lunette kun je geloof ik niet direct in NL bestellen.

Die garantie vind ik inderdaad een heel slim idee, omdat veel mensen denk ik toch zo iets hebben van 'nou dat moet ik nog maar zien...'. en geeft wel aan dat het bedrijf zeker is van z'n product.

De Keeper (ik geloof dat ze nu ook Keeper siliconen gebruiken voor wat ook wel Mooncup US wordt genoemd) is wel een iets langer model dan de meeste andere cups, maar ik lees er eigenlijk ook alleen maar goede verhalen over.

Leuk Iloon, hou ons ook op de hoogte. Hoe heb jij van de cups gehoord?
Ik heb hem vandaag binnen gekregen. Mijn man zei direct: 'Wat een groot ding', maar ik vind hem zelf helemaal niet groot. Helaas ben ik nu net niet meer ongesteld dus ik zal even moeten wachten voor ik hem uit kan proberen. Nu inbrengen kan wel, maar dan zie ik niet of het doorlekt enzo.

Ik ben benieuwd!
quote:Anna37 schreef op 24 februari 2008 @ 20:53:

Ik heb een sticker ergens gezien (in Engeland notabene) en ben toen op internet gaan zoeken, maar had er dus nooit eerder van gehoord, noch mijn vriendinnen waarvan er veel toch wel open staan voor dit soort dingen. Ik moet je zeggen dat ik zo verontwaardigd was (en nog steeds wel ben) toen ik uitvond dat die cups al zo lang bestonden, maar die kennis op een of andere manier de wereld niet echt inkomt (das misschien wel een nadeel van niet door een groot bedrijf geproduceerd worden), dat ik ogenblikkelijk iedereen ben gaan mailen...

Ik zit met verbazing jouw topic te lezen, ik had hier nog nooit van gehoord. Je hebt helemaal gelijk, waarvoor maakt de zorg niet een soort info pakket voor moeders om aan hun dochters te geven/bespreken als ze voor het eerst ongesteld worden met al dit soort info erin.
quote:merretje schreef op 07 mei 2008 @ 14:58:

[...]

Ik zit met verbazing jouw topic te lezen, ik had hier nog nooit van gehoord. Je hebt helemaal gelijk, waarvoor maakt de zorg niet een soort info pakket voor moeders om aan hun dochters te geven/bespreken als ze voor het eerst ongesteld worden met al dit soort info erin.*Cynische modus aan*: Omdat de maandverband en tamponia industrie nogal veel geld hebben en dus veel meer reclame kunnen maken voor hun producten. Ga maar na: helft van de bevolking eenmaal per maan een paar dagen afhankelijk van jou wegwerpproduct....wat dat betreft is maanverband toch wel de droom van de productontwikkelaar.
Jep, en om ziezelfde reden wordt er ook niet verteld dat je de pil gewoon door kan slikken. Best bewaarde geheim van de industrie, zodat alle vrouwen denken dat die stopweek MOET omdat het anders slecht is voor je lijf en maanderband/tampons kopen. (heb ik van een gynaecoloog).

Eigenlijk is het 1 groot plot.....
quote:merretje schreef op 07 mei 2008 @ 14:58:

[...]

waarvoor maakt de zorg niet een soort info pakket voor moeders om aan hun dochters te geven/bespreken als ze voor het eerst ongesteld worden met al dit soort info erin.

Ja zorg, of onderwijs, sommige producenten staan geloof ik wel op beurzen, maar TV bijvoorbeeld lijkt me nog handiger. In Engeland en de US worden ze wel (heel beperkt) in natuurvoedingswinkels verkocht. Gek eigenlijk want NL is volgens mij veel minder preuts. In Engeland mocht tot (geloof ik) begin jaren tachtig geen reclame gemaakt worden voor menstruatie producten -dat was niet kies-.

Zou toch fantastisch zijn als de Bodyshop (helaas nu onderdeel van L'oreal ofzo), de Tuinen (onderdeel van appie, dus ook niet ws) en dat soort winkels cups zouden verkopen (of natuurlijk gewoon de Etos, maar ja die hebben idd hun winst op wegwerp producten)

Ik heb weleens gedacht dat een of andere celebrity dit zou moeten gaan promoten. Iemand contacten???
Nog even een keertje up...

Ja hier still going strong dus eigenlijk niet zoveel te melden.

Maar misschien Iloon of Empress?
Ik slik de pil door dus het duurt weer even voordat ik weer ongesteld word, maar zodra het zover is plant in mijn bevindigen hier neer.
Ik heb ondertussen gevonden hoe ik de lunette lekloos kan houden, blijkbaar moet die iets hoger zitten dan ik met mijn mooncup gewoon ben.

Anna dat van de vouw kan ik ook volledig volgen, ik ondervond de c-vouw ook als een heel geprop en gebruik diegene waar je een rand naarbinnen duwt, dat werkt heel wat makkelijker.

Dat soort infopakketten bestaat wel degelijk maar is vooral gericht op scholen. In BE wordt het dan ook op alle scholen gegeven rond de leeftijd van 11-12jaar.
Ik gebruik de Diva-cup (kleinere maat) nu sinds een jaar en ben een tevreden gebruikster. Ik heb hem gekocht omdat ik een milieuvriendelijker alternatief zocht voor tampons. Heb hem trouwens gekocht in een natuurwinkel.

De eerste paar keer was wel even oefenen, maar het inbrengen en uithalen gaat rima, zonder knoeien en zonder problemen. Als hij zit dan ga ik met mijn vinger langs het randje om er zeker van te zijn dat de cup goed is uitgeklapt. Ik spoel hem 3 keer per dag om met koud water en na mijn menstruatie maak ik hem schoon door een klein schepje soda toe te voegen en er kokend water over te gieten en te laten weken. Ik was ook verbaasd dat de cup al jaren bestaat en ik er nooit wat over gelezen of gehoord had.
Ik sta er ook telkens weer van te kijken hoe weinig mensen het systeem kennen en er in eerste instantie ook door afgeschrikt zijn, in ieder geval ben en blijf ik een zeer tevreden gebruiker ondertussen van zowel moon als lunette, ik zou echt niet meer weten waarmee te beginnen zonder.

Maandverband is zo een vieze donder in je broek en tampons irriteren mijn baarmoederhals enorm, nee mij moet je de voordelen niet meer vertellen...
Wat leuk dat je het topic weer hebt opgediept Johanna. Ik zat er ook net aan te denken.

Het is hier dan ook weer mooncup-tijd, en ik blijf het ideaal vinden. Zeker ook in de zomer, geen afval, geruik of gezweet.

Wat ik ook een supervoordeel vind is dat je het ding inbrengt als je aanvoelt dat je ongesteld gaat worden. Niks geen nerveus naar het toilet om je onderbroek te checken, om te kijken of het al begonnen is... vooral ook handig bij dagjes weg enzo.
Ik heb ook de Lunette deze week voor het eerst gebruikt. (Ik slik de pil door dus vandaar lang geen menstruatie gehad, maar nu was het weer zover)

Ik ben nog niet bijster enthousiast. Het inbrengen en uithalen is echt geen enkel probleem, dat lukte vanaf de eerste keer gelijk goed. Alleen, hij zakt nogal af bij mij. Ik heb het steeltje helemaal afgeknipt en de afgeknipte onderkant zit echt aan de ingang van mijn vagina. Als ik probeer hem hoger in te brengen of terug te duwen zakt hij toch weer naar beneden. Ik voel hem dus heel onprettig zitten. Het doet geen pijn ofzo, maar het is een beetje een onzeker gevoel. Terwijl as ik hem er dan uit haal, hij echt goed vacuum zit. Ook heb ik een heel klein beetje last van lekken, vooral als ik op de bank hang in allerlei houdingen merk ik dat het niet helemaal lekvrij is.

Ik heb al wat zitten zoeken naar de oorzaak en ik ben verschillende mogelijkheden tegengekomen.

De eerste is slappe bekkenbodemspieren en die heb ik, dat weet ik van mezelf, dat dat zou een mogelijkheid kunnen zijn. Ten tweede kwam ik tegen dat bij sommige vrouwen tijdens hun menstruatie de baarmoeder wat naar beneden komt, dat zou ook een reden kunnen zijn, dan kun je hem niet hoog (nou ja, hoger dan dat je hem gelijk bij de ingang al voelt) inbrengen en het veroorzaakt ook eerder lekken. Of een combinatie van die 2.

Ik ga nog wel verder met proberen en bekkenbodemspier oefeningen doen, want opzich vind ik het dus wel ideaal. Maar ik heb er nu nog niet genoeg vertrouwen in en ook geen comfort genoeg, vandaar heb ik op mijn werk toch maar weer mijn oude vertrouwde maanverband gepakt.

Jullie misschien nog tips??
Ik ben op dit moment ook bezig en misschien ligt het aan mijn door hormonen benevelde brein, maar toen ik gisteren dit topic zag, besloot ik om maar eens zo'n ding te bestellen. Dus volgende maand van mij de eerste poging met de Lunette (tja, Scandinavisten kopen Scandinavisch :o)

Ik heb juist geen last van slappe bekkenbodemspieren, ik ben juist (wegens wat eufemistisch "vroegere ervaringen" genoemd wordt) behandeld voor incontinentie wegens hypertonie*. Ik ben benieuwd wat voor effect dat heeft.

Ik heb ook meteen dat wasbare maandverband besteld voor de dag ervoor en erna wanneer ik een inlegkruisje (just in case) draag. Ik hoop dat dat wat minder broeierig is, en ik voel me in ieder geval minder bezwaard met iets wasbaars dan met weggooispul.

* ik heb dus juist moeite die spieren te ontspannen
He Empress, bij mij zit ie ook laag, vooral aan het begin van de menstruatie. De eerste maand(en) voelde ik hem ook wel zitten, nu meestal niet, soms een beetje -maar niet meer opvallend of vervelend-. Ik denk dat het ook een beetje wennen is, zoals een nieuwe ring of een nieuw horlogo of zo. Bij jou duurt ws langer, omdat je weinig ongesteld bent.

Lekkage is wel echt vervelend. Laag inbrengen helpt bij mij. En om een of andere reden lijkt het alsof ik met de c-vouw (twee keer dubbel, wat minder makkelijk in te brengen dan de 7 vouw, maar misschien voor jou geen probleem), betere suctie krijg.

Ik heb ook wel eens lekkage gehad (met 7 vouw) terwijl ik toch echt dacht dat de suctie wel goed zat..

Succes verder!
@JWvB Houd ons op de hoogte!

Mijn Lunette heb ik in zo'n bakje op Schiphol laten liggen.. Had alle spullen uit mijn toilettetasje erin gedumpt, inclusief mijn nog niet uitgekookte Lunette in een boterhammenzakje.... Haast, haast, haast.

Ze ligt nu misschien wel in een of ander depot tussen de toupetjes en kunstgebitten en andere vergeten waar.. Nou ja maar niet teveel bij nadenken ...
De levering was snel genoeg dat ik hem deze maand nog gebruiken kon.Inbrengen: geen probleem.Lekvrij: geen probleem.Verwijderen: duidelijk nog even oefenen.Ik had hier van gelezen over dat mensen dat steeltje hadden verwijderd om irritatie te voorkomen, dus daar had ik preventief de helft vanaf geknipt. Ik had het beter nog even kunnen laten zitten tot ik wat beter ben in het verwijderen van het ding.
Kun je ook fietsen met een cup. Beetje rare vraag misschien, maar ik ga op fietsvakantie in Azie en zo'n cup lijkt me een uitkomst dan.

En hoe weet ik nou welke maat ik nodig heb? Ik ben 40+, geen kinderen en schijn een smal bekken te hebben (heeft de gyn een keer gezegd vroeger...)
Had geen zin op antwoord te wachten, heb er meteen maar 1 besteld. Geloof dat de maten niet zo veel verschil uitmaken, daar gok ik dan maar op. (maat A dus, 40+ he...)
@JWvB Ja goede scandinavische service he?

Succes met oefenen, goed dat er in elk geval nog een half steeltje aanzit, dat geeft tenminste een beetje ''grip''. Bij mij ging het met de dag beter, en ik heb het steeltje in de tweede maand helemaal verwijderd.

@Mayou, fietsen, zwemmen, wat ever, kan allemaal. Voor fietsen is het zoveel beter dan schurend maandverband -ik ging soms maar liever lopen- en voor vakantie zo wie zo heel handig. De maten verschillen maar enkele milimeters, dus ik zou bij twijfel idd voor de grotere maat gaan.
Ik heb net de divacup besteld, dat kostte 22 dollar bij iherb.com Ben heel benieuwd!
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Ik heb'm. Wat is dat ding groot! En natuurlijk net niet meer ongesteld... Wordt vervolgd.
Toch maar even uitgeprobeerd. Met die 7 fold gaat het erg makkelijk. Heb het steeltje er meteen afgeknipt want dat ding irriteerde. Volgens mij is dit een hele goeie aankoop geweest!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven