Bang dat er iets niet klopt
dinsdag 5 mei 2015 om 09:21
Sinds ik 16 ben, heb ik eigenlijk geen natuurlijke cyclus meer gehad. Tot mijn 16e werd ik zeer onregelmatig ongesteld, daarna ben ik op mijn 16e +/- 2 jaar aan de pil gegaan. Hierna ben ik gestopt en ruim een jaar niet ongesteld geworden. De huisarts heeft toen geadviseerd om weer met de pil te starten zodat er in ieder geval maandelijks een kunstmatige bloeding op zou treden. Vervolgens heb ik de pil geslikt tot december 2013, toen overgestapt naar Mirena. De Mirena heb ik een jaar gehad, tijdens dit jaar ben ik helemaal niet ongesteld geworden. Na een jaar heb ik hem laten verwijderen (afgelopen januari).
Sinds het verwijderen van de Mirena heb ik nog geen menstruatie gehad. Aangezien het 4 maanden geleden is en omdat ik destijds ook ruim een jaar niet ongesteld werd, begin ik me toch een beetje zorgen te maken. Ben beetje bang dat er iets als PCOS speelt, ook gezien mn acne. Heb geen overgewicht (60 kilo bij 1.68). Ik ben 24 en mn vriend en ik beginnen langzaam over kinderen na te denken. Ik ben niet zwanger (test regelmatig), we gebruiken condooms. Donderdag staat een afspraak bij de huisarts gepland, om het probleem aan te kaarten.
Wie heeft er ervaring met een soortgelijke situatie?
Sinds het verwijderen van de Mirena heb ik nog geen menstruatie gehad. Aangezien het 4 maanden geleden is en omdat ik destijds ook ruim een jaar niet ongesteld werd, begin ik me toch een beetje zorgen te maken. Ben beetje bang dat er iets als PCOS speelt, ook gezien mn acne. Heb geen overgewicht (60 kilo bij 1.68). Ik ben 24 en mn vriend en ik beginnen langzaam over kinderen na te denken. Ik ben niet zwanger (test regelmatig), we gebruiken condooms. Donderdag staat een afspraak bij de huisarts gepland, om het probleem aan te kaarten.
Wie heeft er ervaring met een soortgelijke situatie?
dinsdag 5 mei 2015 om 09:52
Hier ervaring. Ik werd op mijn elfde voor het eerst ongesteld. Tot ik op mijn twintigste aan de pil ging nooit een regelmatige cyclus gehad. Soms 6 weken tussen menstruaties, soms 3 maanden. Er was geen pijl op te trekken. Na ruim elf jaar de pil te hebben geslikt gestopt ivm kinderwens. De menstruatie kwam echter niet op gang. Na een half jaar naar de huisarts gegaan die me doorstuurde naar de gynaecoloog. Tests gedaan die niets uitwezen behalve een zeer, zeer onregelmatige eisprong. Ik kreeg het medicijn Clomid. Dit werkte helaas niet waardoor ik aan de hormooninjecties moest. Lastig, maar niet meer dan dat. Het resultaat was in ieder geval prima. Twee keer zwanger en twee gezonde kinderen.
Ik hoop dat je iets hebt aan mijn positieve ervaringen. Ik kan er nu luchtig over schrijven omdat deze hele ervaring al een poos achter me ligt. De onzekerheid is heel vervelend. Ik heb menig traantje gelaten en ben bang geweest nooit moeder te worden. Succes!
Ik hoop dat je iets hebt aan mijn positieve ervaringen. Ik kan er nu luchtig over schrijven omdat deze hele ervaring al een poos achter me ligt. De onzekerheid is heel vervelend. Ik heb menig traantje gelaten en ben bang geweest nooit moeder te worden. Succes!
dinsdag 5 mei 2015 om 11:15
yasmijn ik vraag ook niet om een diagnose hier, ben gewoon nieuwsgierig of er vrouwen zich in dit verhaal herkennen.
Ik ben niet doorverwezen door de huisarts, toen ik destijds maar niet ongesteld werd. Was er toen (in mn studententijd) ook nog niet echt mee bezig. Ik ga donderdag aangeven dat ik t graag uitgezocht wil hebben, omdat ik hier vrij onzeker van word.
Dikkiedik fijn dat t uiteindelijk 2 keer gelukt is! Kan me voorstellen dat zoiets je niet in de koude kleren gaat zitten..
Ik ben niet doorverwezen door de huisarts, toen ik destijds maar niet ongesteld werd. Was er toen (in mn studententijd) ook nog niet echt mee bezig. Ik ga donderdag aangeven dat ik t graag uitgezocht wil hebben, omdat ik hier vrij onzeker van word.
Dikkiedik fijn dat t uiteindelijk 2 keer gelukt is! Kan me voorstellen dat zoiets je niet in de koude kleren gaat zitten..
donderdag 7 mei 2015 om 12:30
donderdag 7 mei 2015 om 12:58
Ik had het ook. Zeer onregelmatig ongesteld en na stoppen met de pil tot twee keer aan toe meer dan een jaar helemaal geen menstruatie. Ik ben toen vanaf mijn 25ste gestopt met hormonale anticonceptie en verwezen naar de gynaecoloog die inderdaad PCOS vaststelde obv de echo. Als ik een kinderwens kreeg moets ik het 6 maanden proberen, bij dan ook geen menstruaties was ik welkom in het ziekenhuis voor Clomid. Op mijn 27ste ontstond de kinderwens en in die twee jaar was mijn cyclus langzaam regelmatiger geworden. Wel nog wisselende cyclussen tussen de 25 en de 64 dagen, maar wel onegsteldheden. Ik was binnen 3 maanden zwanger (mijn tweede cyclus). Na die eerste zwangerschap werd mijn cyclus keurig regelmatig en bij mijn tweede en derde was ik meteen de eerste maand zwanger.
Kortom, het hoeft helemaal geen probleem te zijn voor je vruchtbaarheid
Kortom, het hoeft helemaal geen probleem te zijn voor je vruchtbaarheid
donderdag 7 mei 2015 om 19:45
donderdag 7 mei 2015 om 19:48
donderdag 7 mei 2015 om 20:08
Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik heb geen acne, overbeharing en overgewicht en toch echt wel PCOS En zoals je zelf ook al benoemde, hoeft zwanger worden daarmee niet per se een probleem te zijn. Je kan wellicht wat hulp van clomid/hormooninjecties gebruiken, maar er zijn gelukkig genoeg succesverhalen! Sterkte met alles en succes!
donderdag 7 mei 2015 om 20:10
Ja ik vind het ook spannend, maar vind het ook fijn dat er verder gekeken wordt. En dat de arts me doorverwezen heeft, was toch beetje bang dat ze het nog even aan wou kijken. Ook al komt er niet meteen iets naar voren, dan is er in ieder geval onderzoek verricht en zijn een aantal dingen wel uitgesloten
donderdag 7 mei 2015 om 20:12
Sjors2000 ja ik had ook gelezen dat je lang niet altijd alle symptomen hoeft te hebben van het klassieke schoolvoorbeeld. Dus heb het idee dat het nog wel zoiets zou kunnen zijn. We shall see!
Trouwens, heb wel vaak een licht krampachtig gevoel in mijn buik. Alsof je ongesteld moet worden, maar dan stuk lichter. Herken jij (of iemand) dit?
Trouwens, heb wel vaak een licht krampachtig gevoel in mijn buik. Alsof je ongesteld moet worden, maar dan stuk lichter. Herken jij (of iemand) dit?
donderdag 7 mei 2015 om 20:25
Ik vind het lastig om daar iets over te zeggen Sunflower. Ik ben, nu anderhalf jaar geleden, gestopt met de pil omdat mijn vriend en ik een kinderwens hebben. Ik heb toen nooit een eigen menstruatiecyclus gekregen. Maar ik voelde toen wel van alles. Ik denk zelf dat dat kwam omdat ik op ieder klein pijntje of krampje lette, waardoor ik dacht ineens veel meer dingen te voelen dat toen ik de pil nog wel slikte. Zo heb ik ook heel vaak ''zwangerschapsklachten'' gehad zonder zwanger te zijn. Echt mindfucking is het af en toe. Dus om antwoord te geven op je vraag: Ja ik voelde wel wat in mijn buik, maar ik durf niet met zekerheid te zeggen dat pas is gekomen sinds ik gestopt ben met de pil. Ik was erg gefocust op het hele proces van stoppen met pil/hopen op een eigen cyclus/zwanger worden/etc. dat ik mezelf soms dingen inbeeldde denk ik.
dinsdag 2 juni 2015 om 12:45
dinsdag 2 juni 2015 om 19:51
Pcos is vervelend maar niet het einde van de wereld. Ze kunnen vrouwen met pcos vaak goed helpen. Ik heb ondanks pcos twee kindjes gekregen (en een engeltje) en dit achteraf gezien allemaal vrij gemakkelijk. Ik reageerde niet op clomid (maar 80% van de vrouwen wel) en heb toen gonal f gespoten. Het is naar zulk nieuws te horen maar er is dan wel een oorzaak en daar kunnen ze dus wel wat mee!