Werk & Studie alle pijlers

Help. Statistiek. Vanaf de basis...

07-05-2015 17:21 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik volg een studie, waarvoor ik volgend jaar een scriptie moet schrijven. Ik moet daar hoogstwaarschijnlijk ook een onderzoek voor doen, dus SPSS gebruiken. En daar maak ik me zorgen over.

Ik snap helemaal namelijk niets van statistiek (en kan daardoor dus ook weinig met SPSS). Nou ja, niets... modus, mediaan en gemiddelde (mean) snap ik wel, maar verder? Ik heb het misschien op de middelbare school gehad, maar ik kan het me niet meer herinneren. Het is ook wel bijna 15 jaar geleden dat ik op de middelbare school zat...

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kon geen topic vinden dat antwoord gaf op mijn vraag; ik wil namelijk snappen wat ik bereken, hoe ik dat moet doen en waarom op die manier. Alleen lezen wat ik moet doen is voor mij niet genoeg (ik heb het boek van Vocht. De stappen volgen lukt wel, maar dan snap ik niet wat ik gedaan heb. En waarom op die manier. Tabellen kan ik dan ook niet interpreteren.) Als ik het niet snap, blijft het niet hangen. Dan blijf ik keer op keer tijd investeren in een activiteit die me niets oplevert

Mijn vriend snapt het een beetje en heeft het mij tientallen keren proberen uit te leggen, maar het mocht niet baten. Soms denk ik dat ik het snap en een week later is het weer weg. Maar meestal snap ik het gewoon niet.

Ik heb ook wel door andere boeken dan die van Vocht gebladerd, maar die schijnen er allemaal vanuit te gaan dat je al een bepaalde basiskennis hebt. Ik vraag me dus af hoe ik dit het beste kan aanpakken. Ik wil het echt snappen, want volgens mij is het best leuk. Ik wil leren hoe het zit, vanaf de basis dus. Bijles is een mogelijkheid, maar misschien zijn er leerboeken voor de middelbare school waar ik mee kan starten? Iemand een gouden tip?

Alvast bedankt voor het meedenken
Een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest
Examenbundel wiskunde voor de middelbare school? Daar staat de uitwerking geloof ik ook bij. Na een paar keer zien hoe het gaat, kun je het zelf proberen en dan controleren met de antwoorden achterin.
Heb je geen statistiekvak gehad op je studie dan?

Waarmee ben je nu aan het oefenen? Wat voor data? Er zijn zoveel statistische tests die je kunt doen, en wat je moet doen hangt af van je data. Dus we kunnen moeilijk zeggen 'oh, een t-test doe je omdat bla bla bla' als jij eigenlijk een logistische regressie moet hebben.

Ik zou zeggen: kijk of je een statistiekvak kunt volgen ergens. Als jouw studie er geen heeft, kijk dan bij andere soortgelijke studies en volg het daar.

En anders zou ik toch voor bijles kiezen. Met uitleg van je vriend lukt het niet, en puur op basis van boeken lijkt het ook niet te lukken, dus ik zou investeren in iemand die met jou kan zitten en het echt kan doorwerken op een manier die voor jou logisch is.
Het boek van Andy Field schijnt goed en duidelijk te zijn.
Gewoon even op youtube zoeken op spss. Genoeg tutorials te vinden.
Ik kan je wel slides sturen met uitleg in het Engels.

Het beste wat je kan doen is oefenen. Je leert het niet door te lezen maar door te doen. Ik neem aan dat in dat boek wat je hebt ook oefenopgaven staan? Gewoon er voor gaan zitten en die maken lijkt me het beste.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Statistiek voor dummies en wiskunde voor statistiek. Met deze twee boekjes heb ik mijzelf aangeleerd hoe het moet. Daarna snap je als het goed is de basis en daar kun je dan op bouwen. Voor wat betreft het gebruik van spss, het hangt er een beetje vanaf wat je wil gebruiken. De menufuncties van spss zijn redelijk uitgebreid maar met de syntax kan je nog veel meer leuks! Voor spss helpt googlen op je specifieke vraag goed en natuurlijk trail by error. Succes!!
Bijles nemen. Als iemand het je een paar keer goed uitlegt valt het kwartje vanzelf.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Nushy schreef op 07 mei 2015 @ 17:28:

Het boek van Andy Field schijnt goed en duidelijk te zijn.

Precies, heb ik nu ook naast me liggen voor mijn masterscriptie. Alles is duidelijk uitgelegd en ook waarom en met achtergronden en zo'n manier opgebouwd dat als je de achtergrond niet hoeft te weten je het makkelijk kan overslaan. Verder heeft hij het leuk proberen te omschrijven. Het is wel een prijzig boek, maar ik heb er heel veel aan gehad (en heb er nog steeds veel aan), vaak kan je het ook wel 2e hands vinden.

Voor de volledigheid: Andy Field - Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics
Andy field inderdaad. Ook kan je vaak op je universiteit terecht bij de afdeling methodologie of statistiek oid, die kunnen je ook goed helpen.
We gon' boogie oogie oggi, jiggle, wiggle and dance. Like the roof on fire.
Met R werken. Dat doet je programma geen statestiek maar jijzelf
Bij lang niet ieder onderzoek moet je SPSS gebruiken. Als jij nooit statistiek hebt gehad, lijkt het me vreemd als dat bij het afstuderen wel moet. Weet je zeker dat dat gaat komen of is het alleen een angst? Ik zou dat eerst eens navragen,
Andy Field is mijn held. Helder duidelijk geschreven en man, die man heeft humor!

Maar ik vraag me af of je hier wel iets aan hebt. Zo te lezen heb jij nooit statistiek gehad (verder dan normaal verdeling gaat middelbare school eigenlijk niet). Lijkt me sterk dat jij analyses dan gebruik moet maken van deze statistische analyses.

En anders lijkt mij dat dit door jou studie aangeboden moet worden
Het lijkt mij ook sterk inderdaad.
FIELD!

de eerste pagina's zijn foto's van katten. 'Catisfied customers' staat erboven. Heerlijk. (Ik kijk er nu naar want ik volg op dit moment ook weer een statistiek vak) Hij leest lekker weg en kan je vast goed op weg helpen!

En idd, mocht je iets niet begrijpen, google! Zet erachter 'for dummies' en je krijgt de makkelijkere niet ultiem ingewikkelde uitleg

En je kunt specifieke vragen hier ook stellen denk ik? Vast een paar lieve studenten hier die je willen helpen!
“Time you enjoy wasting is not wasted time.”
Ik ben even gaan kijken hoe specifiek field is (heb er zelf nog niet genoeg mee gedaan, oeps!) maar er staat, and i quote,

'What background knowledge do I need?

In essence, i assume that you know nothing about statistics, but that you have a very basic grasp of computers (I won't be telling you how to switch them on, for example) and maths (although I have included a quick revision of some very basic concepts, so i really don't assume much).'

Dus. Jouw weekend wordt gewoon dit hele boek verslinden en dan komt het vast en zeker goed!
“Time you enjoy wasting is not wasted time.”
De kans dat ik dit ga snappen is vandaag nihil.
Andy Field FTW
Bijles...

Als je in paniek raakt van tabellen is Field echt wel hoog gegrepen. Hoewel het inderdaad een geweldig boek is.

En niet zozeer lezen, maar oefenen! Dus zelf net zo lang zelf tabellen máken tot je het snapt. Actief ipv passief.
Even gekeken en ik vind de examenbundel vwo wel een goed idee.. Voor wiskunde A. En dan Heeeeeel Veeel opgaven maken deze zomer. Eventueel met een sympathieke bijlesdocent(e).

Als je bezig bent met je these en je hebt een beetje gevoel van de basis door die eindexamenopgaven, dán is andy field helemaal prima. En dan lees je gewoon de hoofdstukken die je nodig hebt voor je these..

Daarnaast is er vaak ook statistiekhulp beschikbaar op je instelling.

Je komt er wel
Spss survival manual van Pallant.

Was echt mijn bijbel tijdens mijn studie.
Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga proberen op iedereen te reageren:

@ ikeaverslaafde: Daar zat ik ook aan te denken. Ik wist gewoon niet waar te beginnen, maar middelbare school lijkt me wel de basis.

@minnim: Ik heb maar liefst 5 uur les gehad in statistiek in mijn hele studie. De meesten van mijn medestudenten hebben in het verleden wel statistiek gehad, dus voor hun was het een kwestie van kennis opfrissen. Ik heb ook al tentamens voor dit vak gemaakt en die heb ik gehaald, omdat ik bepaalde ezelsbruggetjes uit mijn hoofd leerde. Maar zodra het over een hele andere casus gaat, snap ik het niet meer.

Ik krijg binnenkort een opdracht voor school bij een echte commerciële opdrachtgever. Ik weet al dat ik daar kwantitatief onderzoek voor zal moeten doen.

‘Ergens’ een statistiekvak volgen is lastig. Ik werk parttime en zit aan de andere kant van het land op school (kon niet anders met deze opleiding), dus dat is niet zo gemakkelijk te combineren. Ik kan vast een LOI-cursus o.i.d. volgen, maar dat kost ook weer bakken met geld. En ik kom op dit moment nog maar net rond.

@Nushy, banaaaana, infinity, theegek en amby: ik heb van medestudenten gehoord dat dat op een gegeven moment ook te snel ging en ze afhaakten. Mijn kennis van wiskunde is ook nihil. Ik ben dan weer heel goed in talen, maar daar heb je bar weinig aan bij statistiek. Ik heb dat boek zelf nog niet gelezen, maar gezien jullie enthousiasme ga ik er toch maar naar kijken. Bedankt!

Ik zit trouwens op het HBO.

@ Lutha: genoeg tutorials, maar ik wordt er niet veel wijzer op. Als mijn vriend een andere casus schetst over hetzelfde onderwerp, weet ik het niet. Dat geeft voor mij al aan dat ik het dus niet echt snap.

@ missmesery: Gedurende een semester heb ik het vak SPSS gehad, waarbij je opgaven moest doorwerken. Dat ging prima, want er stond stap voor stap aangegeven wat ik moest doen, maar ik snapte echt niet wat ik aan het doen was. Wel een voldoende voor gehad. Slecht eigenlijk. Dus SPSS komt vast goed, maar het hele verhaal erachter (statistiek), snap ik dus niet.

@ shadowfaxx en _lupine_: Ik vind ook dat het uitgebreider door mijn studie aangeboden had moeten worden. Maar dat is helaas niet zo. Op een andere faculteit dit vak volgen is tot nu toe nog niet mogelijk geweest, omdat dat op momenten wordt gegeven waarop ik niet kan (niet te combineren met werk of mijn huidige studie).

Docenten hebben ook geen tijd, dus schepen me af. Snap ik, want werkdruk is hoog.

Er klopt overigens wel meer niet op mijn opleiding, maar daar doe ik niks aan. Ik maak er gewoon het beste van 

@ Nouschi: Dat is ook een goed idee. Maar best prijzig aangezien ik verwacht veeeeeeele uren bijles te moeten krijgen. Ik ga het daarom eerst proberen met wiskunde en Andy.

@ Waszak: ik ben niet echt fan van de Voor Dummies boeken, maar die voor Statistiek is wel ok?

@ Maackii: Ik heb nog nooit van R gehoord, dus ik weet ook niet hoe dat in elkaar zit.

@ pocketsize: Als ik dreig te zakken of in de knel te raken ten tijde van mijn scriptie, zal ik vast wel hulp kunnen krijgen vanuit school. Maar meer basic dan dit wordt het niet echt denk ik, dus dan zal ik alsnog een hele inhaalslag moeten maken. Dan begin ik liever nu al.

Op basis van jullie input ben ik nu van plan Wiskunde voor statistiek of de VWO examenbundel wiskunde A aan te schaffen (aangezien ik voor Andy wel basiswiskunde nodig heb en dat bij mij al veel te ver weggezakt is. Ik stond volgens mij ook met veel pijn en moeite net een 6 op mijn eindrapport voor Wiskunde A, afgerond naar boven. Dan hebben jullie een idee hoe erg het met me gesteld is). Daarna aan de slag met Andy en dan kijken waar ik sta. Als ik concrete dingen niet snap, kan ik daar bijles in nemen. Of misschien heb ik tegen die tijd voldoende kennis, zodat de uitleg van mijn vriend wel blijft kleven.

Nogmaals bedankt voor jullie tijd en moeite!
Als je bezig gaat: niet paniekeren.

Maak vooral veel opgaven, en maak dezelfde opgaven 2,3 of desnoods 4 keer. En als het in eerste instantie niet lukt, pak dan maar eerst gewoon de antwoorden erbij. En probeer ze later een keer te maken zonder de antwoorden erbij.

Ik denk dat het heel verstandig is dat je er nu alvast mee bezig gaat. Je bent niet de enige hoor, met dit probleem. Goed dat je het zo aanpakt.
Het boek van Andy is wel in het Engels, ik weet niet of er een NL versie van is. Het is daarbij ook een prijzig boek.

Wat ik van onderzoek op het hbo heb gezien is dat het ook niet bijster veel statistiek vraagt (niet om mensen voor het hoofd te stoten overigens), geen ingewikkelde analyses. Ik zou het echt bij de basis houden en denk dat je met de vwo-boeken al een eind moet komen. En verder niet al te druk maken en steun zoeken bij je begeleiders, die zijn daar ook voor! Je kan samen een onderzoeksplan en analyseplan maken.
We gon' boogie oogie oggi, jiggle, wiggle and dance. Like the roof on fire.
quote:pocketsize schreef op 07 mei 2015 @ 21:54:

Als je bezig gaat: niet paniekeren.

Maak vooral veel opgaven, en maak dezelfde opgaven 2,3 of desnoods 4 keer. En als het in eerste instantie niet lukt, pak dan maar eerst gewoon de antwoorden erbij. En probeer ze later een keer te maken zonder de antwoorden erbij.

Ik denk dat het heel verstandig is dat je er nu alvast mee bezig gaat. Je bent niet de enige hoor, met dit probleem. Goed dat je het zo aanpakt.Ik ga waarschijnlijk pas in januari 2016 starten, dus ik heb nog een half jaartje. Benieuwd of dat genoeg is!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven