Vanaf wanneer met de pot mee eten?

26-08-2008 11:50 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ons dochtertje van 10 maanden is een echte alles-eter. Je hoeft maar een lepel of vork voor haar mondje te houden, en hup: open die mond. Ze lust tot nu toe werkelijk alles. Echt ideaal dus!

Als we nu aardappelen en groente eten, kook ik deze zonder zout, en eet ze dus met ons mee. Als we iets anders eten, gebruik ik vaak nog potjes, of heb ik aardappelen/groente voor haar ingevroren liggen. Ik vraag me af vanaf wanneer ze bijvoorbeeld gewoon macaroni/lasagne/rijst etc. mee mogen eten met ons?

Vanaf wanneer zijn jullie daar aan begonnen? Bedankt alvast!
Zolang het niet te gekruid/zout is kan je kind volgens mij best aan de macaroni.
inderdaad, mag best nu al, alleen voorzichtig met zout en niet al te veel gewone zuivel per dag, (dus niet al te veel kaas door de lasagna)
En als je macaroni/lasagna/nasi maakt, geen kant en klare zakjes gebruiken, want daar zit wel veel zout in (naast allerlei andere shit ).
mijn zoontje is ook 10 maanden en smult van de macaroni hoor! ik let er wel op dat ik geen zout en peper toevoeg aan wat ik klaarmaak maar verder eet hij alles mee, ze zeiden op het cb dat hij geen noten en kabeljouw mag (die kabeljouw zou ik echt niet weten waarom niet)
Ik maakte gewoon waar wij trek in hadden en als zoon het kon eten at hij het. En anders kreeg hij wat anders.

Lasagne uit een pakje zou ik overigens niet geven. Dat is een grote hap zout.

Ik hoop dat je dochter zo goed blijft eten trouwens. Ik was ook helemaal in de gloria dat zoon zo goed at met 10 maanden. Maar stipt de dag na zijn eerste verjaardag stopte hij met zijn avondeten. Hij kreeg ineens door dat hij niet standaard zijn mond open hoefde te doen als ik er een lepel voor hield. Dat heeft hij sinds die dag dus ook niet meer gedaan.
Min zoontje eet vanaf zijn 10de maand ook met alles mee, maar dan ook alles.

Zelf doe ik heel weinig zout in het eten (altijd al gedaan) en dus meneertje eet dus mee, ook lasagna en macaroni en weet ik wat veel!

Dus ook de zakjes en pakjes, gooi meestal de helft van de inhoude van de koelkast er ook nog in, deze meneer is er nog nooit ziek van geworden en wij ook niet.

Hij zit keurig op zijn curve en doet het helemaal goed, dus niet te moeilijk doen over alles wat wel en niet mag.

Gewoon opletten, wat je zelf niet eet geef je ook je kind niet!
Ook zo vanaf 10 maanden, ik schep dan eerst voor zoon op, zodat de verhouding van bv rijst en saus naar wens is (weinig saus dus). Alleen echt scherp gekruide dingen gaf ik nog niet. Mijn zoon is nu anderhalf en eet sinds deze zomer ook patat mee enzo.
quote:potsiedikkie schreef op 26 augustus 2008 @ 12:05:

Min zoontje eet vanaf zijn 10de maand ook met alles mee, maar dan ook alles.

Zelf doe ik heel weinig zout in het eten (altijd al gedaan) en dus meneertje eet dus mee, ook lasagna en macaroni en weet ik wat veel!

Dus ook de zakjes en pakjes, gooi meestal de helft van de inhoude van de koelkast er ook nog in, deze meneer is er nog nooit ziek van geworden en wij ook niet.

Hij zit keurig op zijn curve en doet het helemaal goed, dus niet te moeilijk doen over alles wat wel en niet mag.

Gewoon opletten, wat je zelf niet eet geef je ook je kind niet!Die zakjes en pakjes zijn dus echt een flinke afrader! Nee, je wordt er nu niet ziek van, maar een baby kan die hoeveelheid zout niet aan en het is dus slecht voor zijn nieren!!
Weet je hoeveel saus erbij zo'n kleintje over de macaroni gaat?

Amper, net dat kleurtje, en over de macaroni zelf geen zout en hij drinkt veel.

Nog nooit gehoord dat je dat dus niet moet doen.

Je eet het toch ook niet 5 keer in de week? wij niet.

Mijn kerel is inmiddels ruim 2 en eet alles met smaak op.
Hier op het CB zeiden ze dat ze vanaf een jaar met de pot mee mogen eten. Daar heb ik me aan gehouden. daarvoor gaf ik speciaal voor hem bereid voedsel ( weinig zout ed) en vanaf 1 jaar eet hij alles mee. Of liever gezegd AT, want vanaf anderhalf jaar lust ie geen avondeten meer helaas....
Wij zijn zoutloos gaan eten toen zoon zes maanden werd en mee ging eten. Dat was even wennen, maar nu zouden we niet anders meer willen en vinden we veel dingen bij anderen veel en veel te zout. Pakjes en zakjes gebruiken we sowieso niet, we houden van vers en zelfgebrouwen. Vanaf het begin hebben we hem gewoon van alles voorgezet. Stukjes groente, etc. Gewoon laten proberen. We hebben ons daarbij overigens losjes gehouden aan het voedselintroductieschema van Stefan Kleintjes.
Het is algemeen bekend dat babies tot 1 jaar geen of weinig zout mogen hebben. Die pakjes zijn eigenlijk een en al zout. Dus dat kleine beetje lijkt me al te veel. Want die nieren zijn echt nog niet klaar om dat te verwerken. Je moet daar echt mee oppassen! Nu merk je nog niks, maar die nieren kunnen echt schade ondervinden van zout, wat je misschien pas op latere leeftijd merkt.

maar goed. off topic
Maar als je goed bekijkt hoe vaak gebruik je nou zo'n zakje in de maaltijd?

Wij eten meestal aard. gr. en vlees of vleesvervangers.

Of pruts ik vaak zelf wat in elkaar.

Dus als je al macaroni o.i.d. eet met zo'n zakje kan het echt niet zoveel kwaad als er maar 1 mini eetlepeltje saus over die daagwaren gaat hoor.

Lijkt me erger om al die chemische en zoute snoep en koekjes door dat bekkie te douwen!
Bedankt voor de reacties!

Vooral de discussie over wel of geen zakjes voor macaronimix e.d. Ik dacht namelijk zelf ook dat dit absoluut nog niet goed was voor zo'n kleintje. Totdat mij de laatste keer op het CB verteld wordt dat ze dit best al zou mogen. Daar had ik dus zelf al direct mijn twijfels bij, heb dat bij wel meer dingen die ze daar verkondigen trouwens
Zout voor kindjes onder de 1 is funest voor de nieren. Niet doen dus. En tuurlijk, af en toe een beetje zout door bijvoorbeeld kaas door de pasta ofzo is geen ramp. Maar die zakjes bestaan voornamelijk uit zout en Enummers, geen dingen die je in je kind wilt stoppen, ook niet als het een klein beetje is.

Zoon is hier ook 10 maanden en hij eet zo goed als met de pot mee. Sinds dochter er is kook ik toch al anders en zout is voor volwassenen ook behoorlijk slecht, we krijgen véél teveel zout binnen per dag. Dus zout gebruik ik vrijwel niet. Ziek word je er niet acuut van, ook je kind niet, maar je verpest wel een hoop dingen in zo'n lichaampje met verkeerde voeding.

CB zou ik niet teveel op af gaan met dit soort dingen.

Zoon eet allang pasta en rijst, vanaf dat hij brood en gluten mocht (dus vanaf een maand of 7) en eet verder gewoon alles wat wij eten. Ik laat hem van alles proeven, dus ook dingen als panne(n)koek of knoflook. Ik probeer gezond te koken voor de rest van het gezin, dus hij kan zonder moeite mee-eten. Kruiden krijgt hij hier inmiddels gewoon, ook knoflook en ui, terwijl ik daar bij dochter veel later mee was. Die had veel gevoeligere darmen en maag en snel last, zoon totaal niet, dus die eet het met smaak op.
ff dit topic ´uppen´. Hallo dames,

Mijn zoon is 20 maanden en eet zijn avondeten best goed. Wel met ups en downs, als er bijv. tanden doorkomen dan wil hij niet eten. Brood, fruit, tussendoortjes, yoghurt, etc. gaat er altijd in, nooit problemen mee.

Terug naar het avondeten: vanaf het begin kook ik voor zoon verse groentehapjes. Een keer per week een hele voorraad die dan de vriezer in gaat, lekker makkelijk. Zoon blieft trouwens geen potjes, af en toe wel jammer want is wel makkelijk, maar geen probleem verder. Wat helemaal makkelijk is, is dat zoon op het kdv kan eten om 17.00 uur. Als wij hem ophalen en thuiskomen, eten we zelf ons avondeten en eet zoon alvast yoghurt.

Maar......ik wil nu eigenlijk dat hij met de pot mee gaat eten. We zijn daar vorige week mee begonnen en het gaat niet heel makkelijk. Hij weigert gewoon om nieuwe dingen te proberen, pasta en rijst bijv. Als ik groente en aardappel prak, eet hij het de ene dag wel en de andere dag niet. Vlees en vis gaat er vaak wel in. Ik weet dat we veel geduld zullen moeten hebben, maar ik vraag me af of we hem dus elke avond stug dat bord voor zijn neus moeten blijven zetten. Ik weet dat kinderen best een tijdje zonder avondeten kunnen als ze verder goed brood, fruit, etc. eten.

Ooit komt dus die dag dat hij mee eet, hoe lang duurde dit bij jullie kids? Hoe hebben jullie het aangepakt?

Zo, heel verhaal geworden, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Bedankt alvast!

Kuuk
Kuuk, ik zou hem gewoon elke dag stug zijn warme prakkie onder zijn neus schuiven. Jij biedt het aan en het is aan hem om te beslissen of hij wil eten of niet. Ik zou niet iets vervangends geven!

Overigens zijn mijn zoontjes anderhalf en eten sinds ze een maand of tien zijn met de pot mee. Ook hier eten ze wel eens niet, maar ik kan daar niet wakker van liggen. Ze hebben het voor hun neus gekregen en als ze niet willen, dan niet!
Hoi,

mijn dochter is 1 jaar en heeft tot nu toe alleen potjes gekregen.

Ik zou haar graag met de pot mee willen laten eten maar als ik moet werken ben ik pas om 18:00 thuis. Ik heb het idee dat als ik dan nog moet gaan koken dat ze dan te laat eet.

Hebben jullie tips??
Zaansa:

Ingevroren zelfgemaakt eten dat ze krijgt op de dagen dat je pas om 18:00 thuis bent, is dat geen idee?

Hoelaat eten jullie zelf dan en hoelaat gaat ze naar bed?

Als ik jou was zou ik haar meteen om 18:00 warme hap geven (ingevroren zelfgemaakt) dan gaan koken voor jezelf en rest van de familie en tijdens het eten (als ze dan nog op is) gezellig erbij aan tafel zetten en dan pas dr toetje geven of een los boontje uit t vuistje ofzo (of ligt jullie meid dan al op bed? kan ook)

Zit nu te denken, ik ken een pasta recept dat echt zo klaar is en onze dochter van 20 maanden heerlijk vind!!

Hier komt ie:

Zak penne of andere soort pasta.

Hamreepjes

mascarpone

zakje geraspte kaas

zout & peper

Halfvolle melk

Klontje boter

Smelt de boter, gooi de mascarpone dr bij, scheutje melk, net zo lang totdat je de dikte van de saus goed vind.

Hamreepjes en een gedeelte van de geraspte kaas erbij en een sufje peper/zout en doorroeren.

De gekookte pasta dr in en Voila! een heeeeeeeeeeerlijk makkelijk pasta gerecht.

Eenmaal op je bord kun je dr nog wat geraspte kaas die je over hebt over je pasta gooien. en een Salade oid erbij doen.

Mjum!

Weet niet ofdat je het iets vind maar toch

En zo zullen er nog veel meer makkelijk, lekkere, snelle recepten zijn voor op je werkdagen...kun je toch nog samen eten

...

Onze dames zijn nu ruim 20 maanden en bijna 9 maanden en eten allebei met de pot mee.

(De oudste at met de 8/9 maanden met ons mee, de jongste nu ook een maandje oid, dus ook vanaf de 8mnd.)

Moet er wel bijzeggen dat als we bbq hebben of friet dat de jongste een keer een pot krijgt, een boterham met een gebakken ei of een zelfgemaakte ingevroren prak.

De oudste eet alles.

Als haar eten niet wilt is dat jammer voor haar.

(toetje krijgt ze wel altijd)

Nou, ga zo maar es naar bed.

Groetjes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven