Doppen voor het goede doel.

17-05-2015 22:28 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie spaart er ook doppen ( frisdrank, melkflessen, sap, nutridrink, whatevvah ) voor het goede doel.

En wie weet heel zeker dat het echt voor 'het goede doel' is?

Mijn collega's sparen ze. Eerst voor een rolstoel voor iemand, toen werd het een blindengeleidehond, en daarna was het iets met een vakantiehuis voor meervoudig beperkten ofzo.

Ofzo ? Ja, ik let nooit zo goed op, want ik was altijd in de veronderstelling dat dit een hoax is, net zoals 25 jaar geleden de zegeltjes van sigarettenpakjes werden gespaard voor iets of iemand.

maar nu zie ik op social media steeds vaker oproepen voorbijkomen, doppen sparen voor het goede doel..

Google is enorm vaag, zover ik kan zien.

Wie helpt mij met dit enorm moeilijke vraagstuk ..

Doppen voor het goede doel : Hoax of echt ??

Doppen voor het goede doel.

Totaal aantal stemmen: 19

Ja, het is echt waar (37%)
nee, het is een hoax (63%)
Dus.
Bambi::hug

Ferme handdruk !

Ik weet niet wat ik verder moet zeggen
Dus.
quote:Tickel schreef op 17 mei 2015 @ 23:38:

[...]

Bij statiegeldflessen hoef je geen dop mee te geven.Heb ik idd ook nog nooit meegemaakt bij de supermarkt, dat er perse een dop op moet.
Dus.
quote:boro_ schreef op 17 mei 2015 @ 23:54:

[...]

Heb ik idd ook nog nooit meegemaakt bij de supermarkt, dat er perse een dop op moet.Heb net ff gekeken op de fles (highway) cassis die hier in de kast staat en dat staat toch echt op het etiket dat je hem dient in te leveren met dop en etiket.
quote:Tickel schreef op 17 mei 2015 @ 23:38:

[...]

Bij statiegeldflessen hoef je geen dop mee te geven.In de supermarkt waar ik kom helaas wel. Als er hier thuis een dop op de grond valt gaat mijn hond er mee vandoor, zodoende weet ik dat flessen zonder dop niet worden ingenomen.
quote:ana_isabel schreef op 17 mei 2015 @ 23:25:

[...]

zit dat niet erg oncomfortabel? (Nooit gezien, dus ik denk dan aan die scherpe randjes..)Nee, totaal niet, eigenlijk. De pop tabs zitten namelijk zo;

(maar ik doe ze met de scherpe randjes tegen elkaar, zal maar zeggen)
Doppen was vroeger in ons jargon gewoon neuken, dus ik dacht 'wie is er lekker bezig voor het goede doel?' Hahaha!
Maar waarom alleen doppen sparen, flessen zijn toch ook van plastic??
Ik kán ze niet eens sparen, zodra er hier nog maar 1 seconde een losse dop ligt gaat mijn kat er mee aan de haal, waarna ik ze nooit meer terugvind.

Gelukkig nog nooit gehad dat de winkel ze dan niet meer inneemt hoor!
quote:Xander68 schreef op 17 mei 2015 @ 22:36:

Hahaha, de titel deed mij anders vermoeden Je bent niet de enige, mij ook. Ik moest echt even een paar keer lezen en goed nadenken. Hoe kan je in vredesnaam doppen voor het goed doel? Ah...
Wat leuk dit topic! Op mijn werk worden de doppen ook gespaard en ik heb vanaf dag 1 al mijn bedenkingen. Ik dacht dat ik hierin de enige was, gezien de fanatieke spaarders bij ons.

20 cent voor 1 kilo is trouwens wel bizar weinig, trouwens. Dat doet trouwens niets af aan de spaarvreugde bij ons.
Ik heb het in een folder zien staan bij een supermarkt ,of er mensen waren die dit wilde regelen .

Het geld wat ze hier mee ophaalde ging naar landen om kindersterfte tegen te gaan.Je moest een behoorlijke ruimte hebben om de doppen kwijt te kunnen.

In Haarlem kun je je doppen inleveren bij iemand in Schalkwijk.
quote:SpringDing schreef op 18 mei 2015 @ 03:24:

Maar waarom alleen doppen sparen, flessen zijn toch ook van plastic??

Alle verschillende soorten plastic moeten in het recyclingsproces op een verschillende manier behandeld worden en het verschilt ook per soort plastic hoeveel het oplevert om het te recyclen.

De goede doelen hebben geen afspraken gemaakt over het recyclen van plastic en het daar geld voor krijgen, maar het specifiek recyclen van polypropyleen en polyethyleen, hier krijgen ze dus 20 cent per kilo voor.

Plastic doppen zijn hier van gemaakt. Plastic flessen zijn soms ook gemaakt van deze soorten plastic, maar ook regelmatig van andere soorten plastic zoals bijvoorbeeld polyethyleen tereftalaat. Als je verschillende soorten plastic door elkaar heen inzamelt heb je wel veel meer plastic, maar zul je er veel minder geld per kilo voor krijgen, aangezien er soorten tussenzitten waarbij het recyclen veel minder oplevert. En het is lastig om een vaste prijs per kilo af te spreken, aangezien je nooit weet welke soorten plastic er ingeleverd worden, dus dan zal een recyclingsbedrijf er heel weinig voor geven.

Door specifiek de twee soorten plastic te verzamelen waar het meest voor gegeven wordt heeft het goede doel de meeste inkomsten.

En er zullen meer mensen meedoen als je om plastic doppen vraagt dan wanneer je specifiek om polypropyleen en polyethyleen vraagt (want als je dat doet dan zouden bepaalde plastic flessen ook mee kunnen doen, maar dan moeten mensen dus eerst kijken van welk materiaal de fles gemaakt is en de meeste mensen weten dat niet en hoe meer moeite het kost mee om te doen, hoe minder mensen mee zullen doen).
quote:Rubber_Ducky schreef op 18 mei 2015 @ 10:13:

20 cent voor 1 kilo is trouwens wel bizar weinig, trouwens. Dat doet trouwens niets af aan de spaarvreugde bij ons.De doppen van frisdrankflessen zijn ook nog eens in de jaren de helft korter geworden.
quote:tonkje schreef op 17 mei 2015 @ 23:19:

20 cent voor 1 kilo doppen! Dat is toch te idioot voor woorden, wie doet daar nu al doe moeite voor?Als iedereen zo denkt kom je inderdaad niet snel tot een kilo.
De school van mijn buurkinderen spaart ze voor blindegeleidehonden. Maar; de hele school spaart en vorig jaar kwam het bericht dat er één hond betaald kon worden. Dat neemt niet weg dat het een kleine moeite is.

Wij mikken alle dopjes en doppen (ook van wasmiddel, chocomel enzo) in een klein emmertje dat in een keukenla staat. Is het emmertje vol, gaat het naar de buren, die het leeggooien in een grotere pot. Als die pot vol is, gaat ie naar opa die ook met de halve straat meedoet en een ouderwetse zinken afvalemmer heeft staan. Als die emmer vol is, gaat de zak naar school.

En dan zit daar qua kilo´s nog niet zo heel veel in hoor. Maar wie het kleine niet eert....
quote:OldWood schreef op 18 mei 2015 @ 15:25:

[...]

Als iedereen zo denkt kom je inderdaad niet snel tot een kilo.

Er gaan ongeveer 400 doppen in 1 kilo.

Dat is 1/20 cent voor 1 dopje.

Dan maak ik wel 1x een bedrag van 5 euro over. Dat is 25 kilo doppen. Dat is een jaar of 100 doppen als ik naga hoeveel dopjes ik per jaar heb. Pfff, dat zet toch geen zoden aan de dijk die dopjes. Nog erger dan punten sparen bij Douwe Egberts.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Soms mis ik hier de 'Like' - knop van FB.

Goed idee, Exces - qua bakje in de keuken en daar de doppen in mikken. Gaan we hier ook maar doen.

Ha Boro en een heul hartelijke handdruk back at ya!
quote:Velma schreef op 18 mei 2015 @ 00:21:

[...]

In de supermarkt waar ik kom helaas wel. Als er hier thuis een dop op de grond valt gaat mijn hond er mee vandoor, zodoende weet ik dat flessen zonder dop niet worden ingenomen.Hier wil alleen de Aldi mét dop. AH, Lidl, Spar, C1000 en Hoogvliet allemaal niet.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Vanavond op het werk keurig de doppen in de doppenbak gedaan

Thuis ook een bakje neer gezet. Nou gaat het hier niet heel hard, aangezien we weinig frisdrank\sap drinken.. maar toch
Dus.
quote:tonkje schreef op 18 mei 2015 @ 18:30:

[...]

Er gaan ongeveer 400 doppen in 1 kilo.

Dat is 1/20 cent voor 1 dopje.

Dan maak ik wel 1x een bedrag van 5 euro over. Dat is 25 kilo doppen. Dat is een jaar of 100 doppen als ik naga hoeveel dopjes ik per jaar heb. Pfff, dat zet toch geen zoden aan de dijk die dopjes. Nog erger dan punten sparen bij Douwe Egberts.

Dit.

Exact.
quote:SpringDing schreef op 19 mei 2015 @ 01:03:

[...]

Dit.

Exact.

Qua prive ben ik het met je eens. Op het werk doen inmiddels alle afdelingen mee, 8 afdelingen, met elk 16 bewoners, met elk per dienst 4 personeelsleden die allemaal gewoon met de pot mee eten en drinken...

Dan gaat het nog wel redelijk. Nog langzaam, maar redelijk ;)

( circa 4 pakken melk, 4 pakken sap, 8 flesjes nutri, 2 pakken choko\fristi \ 4 pakken griesmeel 2 pakken vla per dag, per afdeling. )
Dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven