Geld & Recht alle pijlers

Onderhandeling leaseauto?

18-05-2015 21:02 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb binnenkort een arbeidsvoorwaardengesprek voor een nieuwe baan en wil heel graag inzetten op een leaseauto. Ik heb er geen ervaring mee, daarom ook dit topic.

De reden dat ik een leaseauto zou willen is a. omdat ik veel kilometers moet gaan maken voor mijn nieuwe baan en b. ik dus een veilige en degelijke auto onder mijn kont zou willen hebben (wat ik nu heb voldoet daar niet helemaal aan ).

Ik heb eens gegoogled en natuurlijk kun je ook private leasen, met allerlei haken en ogen, waardoor het steeds wat minder aantrekkelijk lijkt te worden voor me. Ook om die reden wil ik graag in het gesprek gaan horen wat evt. mogelijkheden zijn voor een leaseauto via mijn toekomstig werkgever. Of wellicht willen zij een bijdrage leveren indien ik privé ga leasen? De dienstreiskosten die ik ga maken zullen vrij hoog oplopen, maakt dat het niet juist rendabeler voor de baas om over leasen na te denken?

Vast wel mensen hier die er meer kaas van hebben gegeten en goede tips hebben? Een leaseauto wil ik ook privé rijden trouwens, niet onbelangrijk. Hebben jullie ideeen voor de onderhandeling. Wat is reeel? (of waar meer informatie nodig, geef ik dat ook graag natuurlijk) Bedankt alvast.
Misschien moet je om te beginnen eens uitrekenen wat een leaseauto van de zaak jou prive nog kost. Aan bijtelling bijv. Pas dan weet je of het uit kan of niet. Misschien is prive leasen met een aardige reiskostenvergoeding dan juist wel een goed alternatief.

http://www.berekenhet.nl/ ... ing-auto-van-de-zaak.html
Wat is de standaard in het bedrijf, lijkt me ook reel. Hebben je toekomstige collega's ook lease auto's en mogen ze die ook privé rijden?

En als ze prive rijden is dat dan allen op kosten van bijtelling of moet je ook je prive kilometers qua benzine betalen.
uiteraard gaan voor een auto met 0-4% bijtelling.

Niet voor het milieu wel voor de fiscus

Uiteraard ga je niet prive leasen, dan zit je al snel vast met je 10.000km limiet.

Zeker als je veel zakelijk moet rijden.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
quote:happy-daddy schreef op 18 mei 2015 @ 21:12:

uiteraard gaan voor een auto met 0-4% bijtelling.

Niet voor het milieu wel voor de fiscus .Dat is leuk maar bij ons in bedrijf krijg je gewoon een auto van een oud collega of die reeds in de lease zit dus waar weinig keuze is mbt bijtelling, grote en merk
Privelease kan je zelf kiezen hoeveel km's je hebt hoor, gaat je maandbedrag van omhoog maar je kan echt wel meer dan 30.000km
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
quote:marana schreef op 18 mei 2015 @ 21:08:

Misschien moet je om te beginnen eens uitrekenen wat een leaseauto van de zaak jou prive nog kost. Aan bijtelling bijv. Pas dan weet je of het uit kan of niet. Misschien is prive leasen met een aardige reiskostenvergoeding dan juist wel een goed alternatief.

http://www.berekenhet.nl/ ... ing-auto-van-de-zaak.html

Het zou inderdaad kunnen dat het financieel gunstiger is, maar je loopt wel een extra risico als je een contract voor langere termijn af moet sluiten voor de lease.

Stel dat je een jaarcontract krijgt en je leasecontract loopt 3 jaar, en je wordt na een jaar bedankt, dan zit je nog 2 jaar aan die auto vast met bijbehorende kosten.

Dat is wel iets om goed uit te zoeken en rekening mee te houden.
Oke, ho stop. Sommige dingen die jullie zeggen snap ik. Maar 'bijtelling' enzo begrijp ik nog niet helemaal. Even korte Jipenjannekeuitleg?
quote:suzyqfive schreef op 18 mei 2015 @ 21:17:

Privelease kan je zelf kiezen hoeveel km's je hebt hoor, gaat je maandbedrag van omhoog maar je kan echt wel meer dan 30.000km

zelfs dan wordt het nog krap als je 100km per dag rijdt.

2000km in 4 weken

Daaarnaast die 19ct gaat het ook niet kostendekkend worden.

Over het meerdere wat je kan onderhandelen , moet je belasting betalen.
Het betreft inderdaad in eerste instantie een jaarcontract (bij goed functioneren verlenging, waar men wel op doelt uiteraard). Verder weet ik niet hoe het bij aanstaande collega's zit wat betreft leaseauto's, dus ik ga het gesprek wat neutraal in.
bijtelling

x% van de NIEUWwaarde + accesoires wordt door de fiscus gezien als inkomen.

stel je hebt een auto van 10000 en 25% bijtelling , moet je over die 2500 belasting betalen.

a 40 of52%

De auto kost je dus 1000-1250
quote:plaisir schreef op 18 mei 2015 @ 21:19:

Oke, ho stop. Sommige dingen die jullie zeggen snap ik. Maar 'bijtelling' enzo begrijp ik nog niet helemaal. Even korte Jipenjannekeuitleg?Oké tip mbt onderhandelen, ga je eerst eens verdiepen in wat een leaseauto inhoud.

http://www.bijtellingleaseauto.nl

Bijtelling is gedeelte dat je zelf belastingtechnisch nog betaald, leaseauto van de zaak is, mits alleen zakelijk rijden, niet gratis en kunnen, diverse kosten aanzitten.
quote:gordijn87 schreef op 18 mei 2015 @ 21:24:

[...]

Oké tip mbt onderhandelen, ga je eerst eens verdiepen in wat een leaseauto inhoud.

http://www.bijtellingleaseauto.nlWhat am I doing here?
quote:plaisir schreef op 18 mei 2015 @ 21:26:

[...]

What am I doing here?

ik gok op

niet erg , zometeen komt
Het begint te dagen. Maar wat ik al zei: ben hier juist voor die verdieping, info en tips!
Misschien ben je wel veel beter af met een eigen auto en een vergoeding.

In het vorige bedrijf waar ik werkte waren er redelijk wat mensen die daar voor kozen; daar was de regeling minder dan 20.000 kilometer per jaar (let wel: exclusief woon-werkverkeer) was vergoeding daarboven lease auto.

Het zal ook van je functie en het bedrijf afhangen; er zijn heel veel (grote) bedrijven die heel erg gesnoeid hebben in lease-regelingen.
KIJK :

- welke auto goed bij jouw werk past.

- welke auto in dat lease segment zitten

- welke auto met de laagste lasten voor jou en werkgever.

Dan heb je een nieuwe auto

Bij een ruillease binnen het bedrijf doe je eigenlijk hetzelfde maar heb je geen/weinig keuze.

Daar zit de onderhandeling dus vooral in de bijtelling zo laag mogelijk te krijgen.

bijvoorbeeld:

-Iets hogere onkostenvergoeding

-ruimer prive rijbeleid ( je mag met de auto op vakantie)

Als je een nieuwe auto krijgt , probeer je de vakantieregeling ook te krijgen
Hm ja, ik snap het.

Is er misschien een handige website waarop je auto's kunt vergelijken qua leasekosten? Of is dat ook weer helemaal afhankelijk van welke deal een bedrijf met een leasemaatschappij heeft (of zeg ik nu iets heel raars, kan ook )?
Je vraagt gewoon een auto van de zaak met tankpas van de zaak en zo min mogelijk bijtelling.

Tankpas waarmee je ook je privé gereden kilometers mag tanken op kosten van de zaak.

Uitleg over de bijtelling zal wel in bovenvermelde link staan.
quote:vergrootglas schreef op 18 mei 2015 @ 21:54:

Je vraagt gewoon een auto van de zaak met tankpas van de zaak en zo min mogelijk bijtelling.

Tankpas waarmee je ook je privé gereden kilometers mag tanken op kosten van de zaak.

...

Is het zo simpel?

Zoiets zou ideaal zijn. Een vriendin die binnen een ander bedrijf werkt, maar zelfde functie heeft als ik, heeft ook een leaseauto, mag er privé onbeperkt mee rijden + tankpas en betaalt maar 40 euro per maand hiervoor!
Je mag 29 ct per km declareren. 19 zo op je rekening en 10ct voor je loonstrook (gaat dus belasting vanaf).

Bij de belastingdienst laatst gehoord dat een leaseauto meer kost dan dat t opleverd.
Tenzij jij de eerste/enige bent in dit bedrijf met deze functie, lijkt het me naïef om te veronderstellen dat je iets kunt vragen/onderhandelen. De meeste bedrijven hebben gewoon beleid, welke functies krijgen, uit de aard van de functie, een lease-auto, of soms heet het een mobiliteitsbudget, kun je kiezen of je wil leasen of een "zak geld" wil waar je zelf je wielen van financiert.

En als je dan een lease-auto mag, dan zijn er vaak ook beperkingen aan de keuzes. naast het feit dat een nieuweling met een jaarcontract echt niet zomaar een nieuwe auto zal mogen bestellen maar het met een afdankertje zal moeten doen. Zaak is dus om heel goed op te letten wat je "krijgt", want je moet er dus wel belasting over betalen en die is afhankelijk van de cataloguswaarde (diesel dus bijvoorbeeld hoger dan benzine) en van de categorie waar een auto invalt (voor een zuinige auto betaal je een lager percentage dan voor een onzuinige auto, de zogenaamde "14% bijtelling", bijvoorbeeld). Het lijkt dus wel heel leuk als je een dikke volvo met leren bekleding en toeters en bellen "krijgt" bijvoorbeeld, maar laat door de HRM afdeling/leasecoördinator goed uitleggen wat dat kost en weiger dus die dure bak als je er het geld niet voor over hebt.
quote:plaisir schreef op 18 mei 2015 @ 21:57:

[...]

Is het zo simpel?

Zoiets zou ideaal zijn. Een vriendin die binnen een ander bedrijf werkt, maar zelfde functie heeft als ik, heeft ook een leaseauto, mag er privé onbeperkt mee rijden + tankpas en betaalt maar 40 euro per maand hiervoor!

Als het een klein, goedkoop autootje uit een zuinige categorie is én je vriendin valt nog in de laagste belastingschaal....... Maar 40 euro is wel erg weinig. Bedoelt ze niet dat ze 40 euro eigen bijdrage moet betalen? Veel bedrijven vragen namelijk ook een eigen bijdrage, nog los van wat de fiscus je vraagt.

Nog een tip: áls je voor de leaseauto gaat, vraag dan vooraf bij de belastingdienst een voorheffing aan. Dan wordt het al maandelijks verrekend, dat is fijner dan na je aangifte ineens een bedrag te moeten terugbetalen.
Wie zegt dat ik een Volvo eis en geen genoegen kan nemen met minder? Is helemaal de strekking van dit verhaal niet.
quote:plaisir schreef op 18 mei 2015 @ 21:52:

Hm ja, ik snap het.

Is er misschien een handige website waarop je auto's kunt vergelijken qua leasekosten? Of is dat ook weer helemaal afhankelijk van welke deal een bedrijf met een leasemaatschappij heeft (of zeg ik nu iets heel raars, kan ook )?Deze informatie zul je allemaal krijgen van de leasecoördinator in het bedrijf. Die kan je precies vertellen wat de cataloguswaarde is van de auto die je ter beschikking wordt gesteld en wat het bijtellingspercentage dan is. Aan jou dan om de rekensom te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven