Buurman met pitbulls
zaterdag 23 mei 2015 om 10:41
Ik heb het al eerder aangehaald in een ander topic maar sinds een maand heb ik een buurman met meerdere pitbulls. Ik heb een oud hondje van bijna 16 maar...over een maand arriveren mijn nieuwe hondjes vanuit een buitenlands asiel. Eentje is een middenslag, de ander klein en getraumatiseerd. Onze voortuinen en paden liggen dicht bij elkaar waar hij ze dan weleens los heeft. Hij heeft me al verteld dat het zijn erf is, zijn gedeelte, en dat ze daar van hem lekker mogen loslopen. Dat betekent voor mij dat als ik mijn honden uit wil laten eerst moet kijken waar zijn honden zijn en dan ook nog hopen dat ze niet ergens onverwacht tevoorschijn komen. Hij zegt uiteraard dat zijn honden niets doen en dat ze goed naar hem luisteren. Jullie snappen dat ik het hier Spaans benauwd van krijg en hoop op goede tips. De huizen zijn van een woningbouwvereniging.
zaterdag 23 mei 2015 om 20:57
quote:miekemv schreef op 23 mei 2015 @ 20:47:
@ Lemoos een soort van charme offensief ik zal erover nadenken. Verder ben ik al een tijdje op zoek naar een koophuis, dus hopelijk woon ik hier geen jaren meer. In de tussentijd ga ik toch echt wel ontwijken. Er zijn hier meer hondjes in de straat, ook kinderen en veel poezen (die ik ook heb) en als er incidenten ontstaan, hij hier ook niet meer leuk gaat wonen, er zijn meer buren afwachtend.
Ja, daar zou ik voor kiezen. Ik kan mij ook nooit zo goed voorstellen waarom het zoveel moeite is om de hond(en) aan te lijnen. Hier in onze buurt loopt ook een man met een Rotweiler. Nooit aangelijnd. Ik weet dat hij iedere 'suggestie' (zelfs als mensen het proberen met een 'Je wil toch ook niet dat het diertje wordt aangereden door een puber op een scooter?') gelijk reageert alsof iemand hem en hond dood wenst. Kun je praten totdat je een ons weegt.
Ik heb standaard brokjes oid in mijn jaszak zitten. Dat weet die hond nu dus hij is ook totaal niet geïnteresseerd in mijn vierjarige op zijn fietsje of de viervoeter die aan mijn lijn hangt. Dus als die hond weer meters voor zijn baas uitloopt, dan voer ik dat dier een beetje totdat de baas binnen schreeuwbereik is. Andersom is de baas nu ook niet te beroerd om bijvoorbeeld het fietsje van zoon bij ons op de oprit te leggen als hij die in de bosjes ziet liggen bij de speeltuin op zijn laatste ronde. Of onze gft-bak alvast op de oprit te zetten. Overigens is de Rotweiler nooit bij een incident betrokken geweest maar de definitie van zijn baasje wat betreft een 'hond onder controle hebben' verschilt heel erg met die van mijzelf . En ik ben ook nooit van plan geweest mijn punt te illustreren door risico's te nemen met onze tuttebel aan de lijn.
@ Lemoos een soort van charme offensief ik zal erover nadenken. Verder ben ik al een tijdje op zoek naar een koophuis, dus hopelijk woon ik hier geen jaren meer. In de tussentijd ga ik toch echt wel ontwijken. Er zijn hier meer hondjes in de straat, ook kinderen en veel poezen (die ik ook heb) en als er incidenten ontstaan, hij hier ook niet meer leuk gaat wonen, er zijn meer buren afwachtend.
Ja, daar zou ik voor kiezen. Ik kan mij ook nooit zo goed voorstellen waarom het zoveel moeite is om de hond(en) aan te lijnen. Hier in onze buurt loopt ook een man met een Rotweiler. Nooit aangelijnd. Ik weet dat hij iedere 'suggestie' (zelfs als mensen het proberen met een 'Je wil toch ook niet dat het diertje wordt aangereden door een puber op een scooter?') gelijk reageert alsof iemand hem en hond dood wenst. Kun je praten totdat je een ons weegt.
Ik heb standaard brokjes oid in mijn jaszak zitten. Dat weet die hond nu dus hij is ook totaal niet geïnteresseerd in mijn vierjarige op zijn fietsje of de viervoeter die aan mijn lijn hangt. Dus als die hond weer meters voor zijn baas uitloopt, dan voer ik dat dier een beetje totdat de baas binnen schreeuwbereik is. Andersom is de baas nu ook niet te beroerd om bijvoorbeeld het fietsje van zoon bij ons op de oprit te leggen als hij die in de bosjes ziet liggen bij de speeltuin op zijn laatste ronde. Of onze gft-bak alvast op de oprit te zetten. Overigens is de Rotweiler nooit bij een incident betrokken geweest maar de definitie van zijn baasje wat betreft een 'hond onder controle hebben' verschilt heel erg met die van mijzelf . En ik ben ook nooit van plan geweest mijn punt te illustreren door risico's te nemen met onze tuttebel aan de lijn.
zaterdag 23 mei 2015 om 20:58
Natuurlijk nr. Waarom verbaast me dat niet (?). Maar ik heb mijn punt gemaakt, ik ga geen verradertje spelen. Ik ben een mens met een mensenhart en een groot hart voor dieren, honden in deze context. Over mijn rasvoorkeur laat ik mij niet uit.
Ik wens (nogmaals) TP een groot hart onder de riem te steken.
Sterkte nogmaals mevrouw, er zijn mensen die een normaal denkvermogen hebben en zich wél in u kunnen verplaatsen (overigens ben ik gelukkig niet de enige). Ik wens u het beste en veel geluk met de twee nieuwkomers. Het komt wel goed, laat u niet gek maken.
Ik wens (nogmaals) TP een groot hart onder de riem te steken.
Sterkte nogmaals mevrouw, er zijn mensen die een normaal denkvermogen hebben en zich wél in u kunnen verplaatsen (overigens ben ik gelukkig niet de enige). Ik wens u het beste en veel geluk met de twee nieuwkomers. Het komt wel goed, laat u niet gek maken.
zaterdag 23 mei 2015 om 21:04
@ Nummerzoveel ik hoop van harte dat dit zo is, echter 3 hondjes vlak in de buurt is erg verleidelijk om op af te gaan, zo goed ken ik honden wel. Het lijkt alsof het een stapje verder gaat, eerst achter het huis dan voor het huis. Dat had ik nog niet eerder gezien en hij moet ook kijken hoe ver hij kan gaan natuurlijk (denk ik).
zaterdag 23 mei 2015 om 21:34
TP/Mieke, ik heb gemist dat er een apv is in jouw gemeente. BINGO!
Je buurman, die daar sinds een maand woont (@nr in een maand tijd kan alles nog heel onschuldig lijken en hij zal beslist zijn best doen die schijn op te houden), heeft in jouw geval dus wel degelijk de wettelijke verplichting zijn honden op z'n minst aangelijnd te hebben. En onder appèl.
Ik weet dat dit in een woonwijk niet meevalt als je je met een stuk of wat van die gevallen over het trottoir tussen andere mensen/honden etc moet manouvreren.
Ik zou niet gaan afwachten of "de dialoog aangaan"; Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Ga naar het dichtstbijzijnde bureau, informeer naar de wijkagent wiens buurt dit is en vraag hem op deze zaak te zetten. Ik lees dat de buurt in z'n geheel al niet op haar gemak is; je staat niet alleen vrouw.
Als je fijn met je hondje(s) wilt blijven wonen, zul je maatregelen moeten treffen. Het is niet anders.
Je buurman, die daar sinds een maand woont (@nr in een maand tijd kan alles nog heel onschuldig lijken en hij zal beslist zijn best doen die schijn op te houden), heeft in jouw geval dus wel degelijk de wettelijke verplichting zijn honden op z'n minst aangelijnd te hebben. En onder appèl.
Ik weet dat dit in een woonwijk niet meevalt als je je met een stuk of wat van die gevallen over het trottoir tussen andere mensen/honden etc moet manouvreren.
Ik zou niet gaan afwachten of "de dialoog aangaan"; Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Ga naar het dichtstbijzijnde bureau, informeer naar de wijkagent wiens buurt dit is en vraag hem op deze zaak te zetten. Ik lees dat de buurt in z'n geheel al niet op haar gemak is; je staat niet alleen vrouw.
Als je fijn met je hondje(s) wilt blijven wonen, zul je maatregelen moeten treffen. Het is niet anders.
zaterdag 23 mei 2015 om 21:48
zaterdag 23 mei 2015 om 22:05
Ik vind 't wel idioot dat die buurman zijn honden los laat lopen in zijn voortuin. Kennelijk heeft hij ze helemaal niet onder appel als T.O. kennelijk niet ongestoord naar haar voordeur kan lopen.
Ik vind 't vooral ook a-sociaal.
Iemands honden moeten andere geen overlast bezorgen. En ja, ik heb er ook twee.
Ik vind 't vooral ook a-sociaal.
Iemands honden moeten andere geen overlast bezorgen. En ja, ik heb er ook twee.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
zaterdag 23 mei 2015 om 22:38
quote:Rosalinde2012 schreef op 23 mei 2015 @ 21:34:
Ga naar het dichtstbijzijnde bureau, informeer naar de wijkagent wiens buurt dit is en vraag hem op deze zaak te zetten. Natuurlijk, die gaan er vast met gillende sirenes op af zodra ze horen dat de honden los op eigen terrein lopen en nog niets of niemand iets hebben misdaan!
Ga naar het dichtstbijzijnde bureau, informeer naar de wijkagent wiens buurt dit is en vraag hem op deze zaak te zetten. Natuurlijk, die gaan er vast met gillende sirenes op af zodra ze horen dat de honden los op eigen terrein lopen en nog niets of niemand iets hebben misdaan!
zaterdag 23 mei 2015 om 22:51
Nouja ze lopen natuurlijk niet op eigen terrein. Ze lopen op een gezamenlijk pad.
Ik vind je een asociale hondeneigenaar als je 't toelaat dat jouw honden anderen last bezorgen.
In je eigen tuin los prima maar dan niet op 't pad en ook niet op de stoep.
Ik vind je een asociale hondeneigenaar als je 't toelaat dat jouw honden anderen last bezorgen.
In je eigen tuin los prima maar dan niet op 't pad en ook niet op de stoep.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
zaterdag 23 mei 2015 om 22:55
Los in een open voortuin is niet handig daar zou ik zelf ook een hek om zetten als ik die buurman was, al is het alleen maar om te voorkomen dat de pitbulls eventueel spelend de weg op rennen en onder een auto komen.
Verder ben ik het in alles volledig met Nummerzoveel eens!
Hahaha oww ontzettend kortzichtig en bekrompen zeg sommige mensen! Tja een bepaald type is dat.. grappig Ik ga daar niet eens energie aan verspillen haha.
Verder ben ik het in alles volledig met Nummerzoveel eens!
Hahaha oww ontzettend kortzichtig en bekrompen zeg sommige mensen! Tja een bepaald type is dat.. grappig Ik ga daar niet eens energie aan verspillen haha.
zondag 24 mei 2015 om 03:54
Ach Bliss, het gaat natuurlijk ook om die honden en niet om TP Mieke. Hoe kan ik daar aan voorbij gaan.... Geloof je werkelijk dat zo'n figuur dat z'n geurvlaggen zelf al aan het uitzetten is, een hékwerk zal gaan zetten voor z'n hondjes "die al spelend de straat op zouden kunnen vliegen"? Ik geloof in sprookjes. Die van Grimm. Niet in die van pitbull voorsprekende figuren. Ik kan jou en je medestanders uittekenen. Wij lusten pap van jullie soort. En rol maar over de grond, zoveel je wilt. Ik wacht op de dag dat we de Britten volgen. En die dag die komt. Er is geen discussie, het gaat hier om een rastype dat niet past binnen onze maatschappij. We zouden niet moeten hoeven wachten op nog zo'n akelig incident. Je zult je kind moeten identificeren zonder het te herkennen. En weten dat het voorkomen had kunnen worden. Haat me, probeer me met de grond gelijk te maken of negeer me. Ik ben ongrijpbaar maar grijp wel in daar waar ik kan. Geweldloos vecht ik voor gerechtigheid in de casus pitbull-achtigen: exit.
zondag 24 mei 2015 om 08:24
Rosalinde, je snapt echt niet dat jij jezelf belachelijk maakt hè? Het is de toon die de muziek maakt en precies die toon - waarop door jou onwaarheden en haat jegens onschuldige honden worden gepropageerd - zorgt ervoor dat die hele lobby al jaren niet meer serieus wordt genomen. En gelukkig ook maar, want het zou toch van de zotte zijn als onze wetgeving geschreven zou worden op angst, onwetendheid, domheid en stemmingmakerij.
zondag 24 mei 2015 om 09:48
@Nummerzoveel als het 3 rottweilers waren geweest bijvoorbeeld had ik hetzelfde gereageerd, bij alles waar mijn dieren het slachtoffer van kunnen worden. Mijn dieren zijn net zo belangrijk als jouw dieren voor jou, dat gaat natuurlijk gepaart met emoties. Ik vind het echt erg en het neemt mij een stuk vrijheid en gevoel van veiligheid af. Er zijn hier toch ook wel experts aan het woord geweest dat er in dit geval een behoorlijk risico kan zijn, vooral ook omdat dit er meer dan een is. Een roedel houd je moeilijker onder controle dan een hond. Dat moet jij weten als hondenexpert. Als hij bezig is met iets anders is zijn aandacht sneller afgeleid. Ik heb hem niet ingeschat als crimineel maar het feit hoe hij reageerde vond ik wel veelzeggend. Als er een ongeluk mee gebeurt komt jouw geliefde hondenras weer negatief in het nieuws, dat wil jij toch ook niet?
zondag 24 mei 2015 om 09:57
Ik vind het ook een risico. Ik zou nog voordat de nieuwe honden er zijn al langs het politiebureau gaan. Hou je er rekening mee dat je nieuwe honden niet los kunnen? Het zijn meestal meesterontsnappers en zoveel buitenlandse honden gaan op de loop als ze los zijn of los komen. Ook zou ik dit melden bij degene waar je de honden van krijgt, meestal willen zij geen enkel risico lopen, je haalt de honden niet uit dat land om hier doodgebeten te worden door een pitbull.
zondag 24 mei 2015 om 10:06
Als er een paar golden retrievers los in de tuin liggen, dan loop ik er rustig langs met mijn hond. Hij moet dan netjes naast lopen, maar verder is er niets aan de hand.
Zie ik meerdere staffords, pitjes of andere vechthonden, dan maak ik rechtsomkeer.
Zelfs als ze aangelijnd in de tuin liggen, ik heb al eerder meegemaakt dat ze hun riem stuk trokken, dus die riem zegt mij ook niets.
Zie ik meerdere staffords, pitjes of andere vechthonden, dan maak ik rechtsomkeer.
Zelfs als ze aangelijnd in de tuin liggen, ik heb al eerder meegemaakt dat ze hun riem stuk trokken, dus die riem zegt mij ook niets.
zondag 24 mei 2015 om 10:06
@Mieke
De Pitbull is niet "mijn geliefde hondenras" hoor. Maar ik baal wel van alle ongefundeerde vooroordelen die iedereen heeft over bepaalde rassen en dat geldt ook voor Rottweilers.
Ik ben opgegroeid met "gevaarlijke" honden en ik heb er nu zelf ook eentje waar dat nog wel eens van geroepen wordt. Over de Doberman zei mijn vader altijd "Die helpt een inbreker nog zoeken naar het lichtknopje!". En dat was ook zo, dat was echt een allemansvriend. En mijn Bullmastiff idem dito. Je zou eens een dagje met hem op moeten trekken en je bent voorgoed van alle vooroordelen jegens dit ras genezen.
Natuurlijk moet je honden nooit onderschatten, zeker als je ze niet kent. Maar angstig zijn obv vooroordelen over een ras, dat is gewoon onnodig. Neem moeite om de hond te leren kennen en oordeel dan pas. Dat is wel zo eerlijk tegenover de hond, want die snapt echt niets van de reacties op zijn aanwezigheid.
En natuurlijk blijven er dan onopgevoede ongeleide projectielen over. Maar godzijdank zijn er vele malen meer leuke gezellige betrouwbare honden.
De Pitbull is niet "mijn geliefde hondenras" hoor. Maar ik baal wel van alle ongefundeerde vooroordelen die iedereen heeft over bepaalde rassen en dat geldt ook voor Rottweilers.
Ik ben opgegroeid met "gevaarlijke" honden en ik heb er nu zelf ook eentje waar dat nog wel eens van geroepen wordt. Over de Doberman zei mijn vader altijd "Die helpt een inbreker nog zoeken naar het lichtknopje!". En dat was ook zo, dat was echt een allemansvriend. En mijn Bullmastiff idem dito. Je zou eens een dagje met hem op moeten trekken en je bent voorgoed van alle vooroordelen jegens dit ras genezen.
Natuurlijk moet je honden nooit onderschatten, zeker als je ze niet kent. Maar angstig zijn obv vooroordelen over een ras, dat is gewoon onnodig. Neem moeite om de hond te leren kennen en oordeel dan pas. Dat is wel zo eerlijk tegenover de hond, want die snapt echt niets van de reacties op zijn aanwezigheid.
En natuurlijk blijven er dan onopgevoede ongeleide projectielen over. Maar godzijdank zijn er vele malen meer leuke gezellige betrouwbare honden.
zondag 24 mei 2015 om 10:08
quote:NummerZoveel schreef op 24 mei 2015 @ 10:06:
@Mieke
En natuurlijk blijven er dan onopgevoede ongeleide projectielen over. Maar godzijdank zijn er vele malen meer leuke gezellige betrouwbare honden. Amen.
@Mieke
En natuurlijk blijven er dan onopgevoede ongeleide projectielen over. Maar godzijdank zijn er vele malen meer leuke gezellige betrouwbare honden. Amen.
zondag 24 mei 2015 om 10:09
quote:Lucky_Birdie schreef op 24 mei 2015 @ 10:06:
Als er een paar golden retrievers los in de tuin liggen, dan loop ik er rustig langs met mijn hond. Hij moet dan netjes naast lopen, maar verder is er niets aan de hand.Grappig. Bij mij in het bos wonen 2 Retrievers. Overdag hardstikke lief en gezellig, kun je met elke hond langs ze lopen en word je enthousiast begroet. Maar zodra het gaat schemeren, moet je dat als onbekend volk echt uit je hoofd laten, want dan kom je er alleen nog langs als je zij jou al kennen.
Als er een paar golden retrievers los in de tuin liggen, dan loop ik er rustig langs met mijn hond. Hij moet dan netjes naast lopen, maar verder is er niets aan de hand.Grappig. Bij mij in het bos wonen 2 Retrievers. Overdag hardstikke lief en gezellig, kun je met elke hond langs ze lopen en word je enthousiast begroet. Maar zodra het gaat schemeren, moet je dat als onbekend volk echt uit je hoofd laten, want dan kom je er alleen nog langs als je zij jou al kennen.