Rode wand overschilderen

27-05-2015 11:22 32 berichten
Ik heb drie wanden in mijn huis die donkerrood geverfd zijn. En ik ben het behoorlijk beu, het is binnen donker ongeacht het heerlijk weer is buiten en ik een grote pui in mijn woonkamer heb. Ook is de kleur mij gaan vervelen en wil ik toch een meer neutrale kleur zodat ik wat kleur in huis kan brengen met accessoires.

Kortom: tijd voor verandering. Maar: hoe pak ik dit aan? We willen naar een lichtere kleur, niet wit. Moet ik eerst de muren weer wit schilderen en daarna weer in de gewenste kleur schilderen? Of kan het met dezelfde kleur maar heb ik meer lagen nodig?

Dit is trouwens de kleur waar het over gaat:

Alvast hartelijk dank dames!
Eerst een of twee keer goed gronden, zeker rood kan erg moeilijk overschilderbaar zijn.

Daarna met de nieuwe kleur eroverheen.

Moeilijk is het niet, wel even een paar dagen voor uittrekken.
Alle reacties Link kopieren
Ligt het nou aan mij of is de kleur van het plaatje groen?
Wij hebben in een vergelijkbare situatie een laag witte latex aangebracht (zag er heel lelijk uit!) en daarna de kleur. Die was toen meteen dekkend.

Mooie nieuwe kleur trouwens!
Gatekeeper dat is de nieuwe kleur denk ik.

Keertje wit eroverheen en dan lekker groen maken. Nieuwe kleur moet sws vaak 2x om het geheel effen te krijgen!
quote:GateKeeper schreef op 27 mei 2015 @ 11:27:

Ligt het nou aan mij of is de kleur van het plaatje groen? Die kleur wil ze waarschijnlijk over die donkerrode muren gaan schilderen? Althans zo lees ik het;)

Ligt het nou aan mij of is de kleur van het plaatje groen?

Ligt niet aan jou, ik zie ook groen..

Is dit hetzelfde als het goude jurkje ?
Lach hard, duik diep, kom terug..
https://www.praxis.nl/klusadvies/verf

Ligt het nou aan mij of is de kleur van het plaatje groen? Jep, dat is een licht groene kleur. Voor ons is dat neutraal en licht, zeker als het eerst rood is geweest. We hebben veel natuurkleuren in huis dus het past er goed bij.
Ja, dat groen gaat over dat rood, sorry als dat onduidelijk is!
Drie wanden in die kleur groen lijkt mij ook wat donker en veel.

Wij hebben ton sur ton kleuren in een grijs naar blauw palet. Dat is veel rustiger en niet zo saai 1 kleur.

Dat kan je ook in groen/beige doen.
En goede verf nemen. Wij moesten de kamer van zoon ooit verven, met extra dekkend van het huismerk moest ik er wel 4x overheen, met een duurdere verf was ik met twee lagen klaar.
Kleine waarschuwing: 3 muren van dat is ook vrij donker. We hebben er een grote van en die gaan we lichter verven. Inderdaad eerst met wit over het rood, anders beïnvloed het de kleur.
Ben je niet bang dat de nieuwe kleur ook gaat vervelen? Misschien iets lichter en neutraler? Dat geeft iig meer licht. Deze kleur op 10 cm ziet er mooi uit maar 3 muren ervan wordt volgens mij ook heel donker. Succes.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Er is al een soortgelijk topic.

Misschien dat iemand anders weet hoe het heet. Uit mijn hoofd zeg ik wat ik dacht onthouden te hebben. Kan je controleren en wat gerichter zoeken. Mocht het betreffende topic er nog zijn dan. Het kan ook weg zijn.

Als basis grijs (of andere kleur) en dan daarover de uiteindelijke kleur.

Het kan natuurlijk ook dat zo meteen een gouden tip komt.
Een rode muur eerst grijs verven voordat je er een andere kleur overheen zet.
Hmmm, misschien hebben jullie gelijk. Er is ook de kleur Subtle Jade.

quote:consuelabananahammok schreef op 27 mei 2015 @ 11:44:

Een rode muur eerst grijs verven voordat je er een andere kleur overheen zet.Dat heb ik ook zo geleerd, en ik ben in mijn vorige woning van een slaapkamer van de vorige bewoner van antraciet op het plafond en bordeau op de muren en radiator naar gebroken wit gegaan op die manier.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik zou nog een tintje lichter gaan, maar dat is persoonlijk.
quote:fleetfox schreef op 27 mei 2015 @ 11:45:

Hmmm, misschien hebben jullie gelijk. Er is ook de kleur Subtle Jade.

[afbeelding]

Ik zou met 3 wanden nog lichter gaan, het versterkt zich die kleur en als je licht in huis wilt, kies dan voor de lichtste mogelijkheid. Maar dat zou ik doen.

Op 10 cm is het oprecht een hele mooie kleur. maar 3 muren?

Heb het meegemaakt bij ex, oh en toch eigen zin doordrammen maar het ziet er anders uit op een groot oppervlak.

Is er geen programma dat je die kleur kan invoeren en kan zien hoe het eruit ziet als je 3 wanden ermee doet?
Inderdaad eerst met grijs verven en dan de kleur die je wilt.
Ik heb de donkerblauwe en donkergroene muren in mijn huis in 2,5 keer wit geschilderd met histor monodek. Met 2x monodek en dan de nieuwe kleur moet hij wel egaal zijn, denk ik.
Inderdaad eerst grijs verven. Ik ging ook van rood naar een lichte kleur en is prima gelukt!
quote:Mylene_Valerie schreef op 27 mei 2015 @ 11:51:

[...]

Ik zou met 3 wanden nog lichter gaan, het versterkt zich die kleur en als je licht in huis wilt, kies dan voor de lichtste mogelijkheid. Maar dat zou ik doen.

Op 10 cm is het oprecht een hele mooie kleur. maar 3 muren?

Heb het meegemaakt bij ex, oh en toch eigen zin doordrammen maar het ziet er anders uit op een groot oppervlak.

Is er geen programma dat je die kleur kan invoeren en kan zien hoe het eruit ziet als je 3 wanden ermee doet?

Eens! Zelfs een hele lichte kleur kan erg overheersend zijn als je alle muren ermee verft en het valt altijd donkerder uit dan je denkt.

Ikzelf zou daarom ook eerder één of hooguit twee muren verven en de rest wit maken.

Of een gekleurd vlak op een witte muur is ook erg leuk.
Dat hangt toch vooral van de kamer af? In een kamer van 3x5 meter, 2.65 meter hoog moet je geen 3 'donkere' wanden nemen. Maar in een kamer van 6x7 met een plafondhoogte van 3 meter of meer, en een paar hoge ramen kan dat juist weer heel goed.

In een kamer als deze is haar tint prima:

Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven