De spatieziekte

01-06-2015 19:06 75 berichten
Het valt mij op dat het aantal spaties in de Nederlandse taal die ik om mij heen zie/lees, de afgelopen maanden is toegenomen. Ik zie het ook vaak op het forum bijvoorbeeld. Zomer jurk ipv zomerjurk.

We hebben al jaren de invloed van het (Amerikaans) Engels waar men vaker spaties gebruikt dan in het Nederlands, waarom nu ineens de toename?

Het levert leuke dingen op zoals een krantenartikel met als titel 'Paus op non actief", maar ik vind het vaak ook irritant.

Naast mijn irritatie vind ik het ook oprecht intrigerend. Wie weet er meer? En zijn er mensen die mijn ergernis delen?
Alle reacties Link kopieren
Als ik op mijn telefoon berichten maak, swipe ik de woorden in plaats van te typen op zo'n miezirig toetsenbordje. Lange woorden worden dan niet herkend, dus koppel ik ze los. En ja, veel spaties . Gelukkig is dat alleen bij appjes, forummen en Facebook en zo doe ik niet op dat kleine scherm. Sorry
Zonder oorzaak geen gevolg
Kijk eens allemaal gelijkgestemden. Pijn aan je taalgevoel
quote:GateKeeper schreef op 01 juni 2015 @ 19:09:

Kijk eens allemaal gelijkgestemden. Pijn aan je taalgevoelIk kan mijn hart ophalen
Het komt allemaal door de uitkeringstrekkers asielzoekers buitenlanders het internet.
quote:polkat schreef op 01 juni 2015 @ 19:09:

Als ik op mijn telefoon berichten maak, swipe ik de woorden in plaats van te typen op zo'n miezirig toetsenbordje. Lange woorden worden dan niet herkend, dus koppel ik ze los. En ja, veel spaties . Gelukkig is dat alleen bij appjes, forummen en Facebook en zo doe ik niet op dat kleine scherm. Sorry Nu je het zegt.. als ik op whatsapp zit dan moet ik ook steeds terug om de spatie te verwijderen. Ik kan het mij voorstellen dat anderen daar geen zin in hebben. Appen heeft de laatste jaren een enorme vlucht genomen (zelfs 65+ers doen het), dus dat is een goede verklaring. Dank je!
quote:Amand schreef op 01 juni 2015 @ 19:12:

Het komt allemaal door de uitkeringstrekkers asielzoekers buitenlanders het internet.Maar de meeste huishoudens in Nederland hebben toch al zo'n 15 jaar internet? Waarom nu ineens de toename?
15 jaar geleden kwam 1% van je dagelijkse informatie van het internet, nu 80%.
Inderdaad ikeaverslaafde, het betekent vaak ook echt iets anders.

Ik las op een site van een winkel 'Kom gerust eens binnen lopen'. Dan denk ik gelijk 'mag ik ook buiten lopen?' of 'mag ik ook winkelen? Daar kom ik voor!'
quote:Rubber_Ducky schreef op 01 juni 2015 @ 19:13:

[...]

Maar de meeste huishoudens in Nederland hebben toch al zo'n 15 jaar internet? Waarom nu ineens de toename?Google translate?
Ja, ik deel je ergernis! Ik denk dat de toename komt door de steeds grotere invloed van het Engels op het Nederlands, en door het slordig snel schriftelijk communiceren wat enorm is toegenomen de laatste jaren (o.a. appen). Ik kan smakelijk lachen om de site SOS
Mijn telefoon corrigeert het automatisch fout. Als ik iets aan elkaar schrijf, maakt hij er vaak twee woorden van. Ik heb niet altijd zin om dat te corrigeren :-). Het ligt er wel aan wat voor doel en bericht het is. Voor zakelijke doeleinden corrigeer ik het wel. Maar bij een berichtje op het forum niet altijd :-)

Overigens heb ik een Android toetsenbord. De iPhone had een betere auto correctie --> dit bedoel ik, van autocorrectie worden automatisch twee woorden gemaakt. Daar gaat het al fout :-)
Is ongeveer van hetzelfde jaar als 'me vriend' en 'hij wilt'.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:rosamunde schreef op 01 juni 2015 @ 19:19:

Ja, ik deel je ergernis! Ik denk dat de toename komt door de steeds grotere invloed van het Engels op het Nederlands, en door het slordig snel schriftelijk communiceren wat enorm is toegenomen de laatste jaren (o.a. appen). Ik kan smakelijk lachen om de site SOSHa! Ik ben niet alleen.
Ja, ik denk echt dat het door de toetsenborden op mobietjes en tablets komt. Dank jullie wel voor dit inzicht! Ik kan weer rustig gaan slapen
quote:Rubber_Ducky schreef op 01 juni 2015 @ 19:22:

Ja, ik denk echt dat het door de toetsenborden op mobietjes en tablets komt. Dank jullie wel voor dit inzicht! Ik kan weer rustig gaan slapen Ik vraag me wel af waar je de laatste paar jaren gezeten hebt, als het je pas sinds een paar maanden opvalt.
The best things in life are the ones you can't afford.
Week 37 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:Solomio schreef op 01 juni 2015 @ 19:27:

[...]

Ik vraag me wel af waar je de laatste paar jaren gezeten hebt, als het je pas sinds een paar maanden opvalt.Ik was waarschijnlijk in ontkenning
Op mijn tablet kies ik vaak uit de balk het woord dat ik wil typen, mijn telefoon doet geen spatie daarna mijn tablet wel. Dan typ ik 'zomre', kies ik 'zomer'en dan nog 'jurk' erachter. Op tablet word dat zomer jurk, op telefoon zomerjurk. Ik heb een spatieallergie dus probeer ik de meesten te verbeteren, maar er slipt er wel eens een door. Bij anderen slippen er misschien wel meer door!
quote:Solomio schreef op 01 juni 2015 @ 19:27:

[...]

Ik vraag me wel af waar je de laatste paar jaren gezeten hebt, als het je pas sinds een paar maanden opvalt.Inderdaad. Het is er al zo lang dat ik inmiddels maar gestopt ben met me eraan te ergeren
quote:Rubber_Ducky schreef op 01 juni 2015 @ 19:28:

[...]

Ik was waarschijnlijk in ontkenning

Dan zul je het nu wel zwaar hebben.

Ik heb het gelukkig al enigszins kunnen verwerken.
The best things in life are the ones you can't afford.
Week 37 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik heb het idee dat ik me hier ook schuldig aan maak. Ik spreek al 5 jaar bijna geen Nederlands meer en ik schrijf het vrijwel alleen op het forum. Af en toe twijfel ik enorm of ergens nou een spatie tussen moet of niet. Maar over het algemeen is mijn Nederlands gewoon om te huilen zo slecht 😊
quote:rozehanddoek schreef op 01 juni 2015 @ 19:32:

Ik heb het idee dat ik me hier ook schuldig aan maak. Ik spreek al 5 jaar bijna geen Nederlands meer en ik schrijf het vrijwel alleen op het forum. Af en toe twijfel ik enorm of ergens nou een spatie tussen moet of niet. Maar over het algemeen is mijn Nederlands gewoon om te huilen zo slecht 😊Mwah. Ik heb het hier wel erger gezien hoor .
quote:Solomio schreef op 01 juni 2015 @ 19:30:

[...]

Dan zul je het nu wel zwaar hebben.

Ik heb het gelukkig al enigszins kunnen verwerken.

Dank je voor de knuffel.

Ik heb het zeker zwaar, vandaar dat ik nu ook een topic geopend heb.
Hier op het Forum vliegen de spaties om je oren.. Zomer jurk, kinder feest, avond eten, vakantie toeslag.. pfft...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven