Stoppen antidepressiva Fluoxetine

01-06-2015 20:49 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Ik heb een jaar lang fluoxetine gebruikt, laagste dosering in capsule vorm. Dot had ik gekregen omdat ik last heb van dwanggedachtes.. Zo erg dat ik mezelf totaal niet meer was, vreselijk gevoel. Nu mocht ik van de huisarts cold turkey stoppen, dus deed ik dat ook👀.. En dat is nu ongeveer drie maanden geleden. Ik heb nu sinds een week een erge terugval, word er moe van!!! Zal dit over gaan?? Iemand ervaring hiermee? Of is het gewoon weer slim om medicatie te gebruiken.. Zo vermoeiend dit :(
Ben je ook bij een psycholoog geweest?
Heb je naast fluoxetine ook therapie gehad voor je dwanggedachten (cognitieve gedragstherapie o.i.d.)? Anders zal het waarschijnlijk steeds blijven terugkomen als je met de medicatie stopt.
Als je huisarts je geen therapie heeft voorgesteld zou ik een andere arts zoeken.

Alleen pillen helpt niet immers, alleen therapie geeft een betere kans op succes. Best wel kardinale fout.

Als je wel therapie hebt dan kun je je klachten bespreken met je behandelaar
Je bent zelf een theepot
Ja ben ook in therapie! Maar was er twee maanden mee gestopt, stom dus. Aanstaande vrijdag ga ik weer, ik zit weer lekker vast ik me gedachten. Misschien dringt het nu toch echt tot me door dat ik geen medicatie meer gebruik..
Normaal bestaat behandeling uit praten en eventueel pillen. Ik lees net dat je ook therapie hebt gehad. Daar heb je vast ook geleerd hoe je meer grip op je eigen angstgedachten kan krijgen. Zou je deze methoden al voor jezelf kunnen gaan toepassen? En wat afleidende/ kalmerende dingen gaan doen? Heel naar voor je!

Over de afbouw: cold turkey is bij fluoxetine geen cold turkey, vanwege de relatief lage tijd dat het duurt voordat het middel afgebroken is in het lichaam, treedt er automatisch een langzamere afbouwperiode op dan bij andere antidepressiva. Hierdoor is het dus mogelijk om in 1 keer te stoppen (vanaf de laagste dosering).

Ik zou teruggaan en overleggen over de mogelijkheden. Wel geluk trouwens als het op de laagste dosering goed hielp tegen de dwanggedachtes en - handelingen! Meestal is er een hogere dosis nodig (naast therapie, anders val je inderdaad sneller terug als je met medicatie stopt). Sterkte in ieder geval!

Alleen pillen KUNNEN soms trouwens wel helpen, bij een ernstige depressie bijvoorbeeld die op eerdere therapie niet reageerde. Daarna HOEF je niet perse in hetzelfde zwarte gat te vallen (maar kan wel). Meestal is de combinatie van praten en pillen het beste, maar dit geldt niet voor iedereen.Het is niet altijd zo zwart-wit als hierboven beweerd. Psychiatrie/ psychologie is nog maar aan het begin van de mogelijkheden.
Ik voel me zo moedellooos
Hallo Roza,

Ik ben nu 9 maanden van de fluoxetine helemaal af, en ook ik heb terugvallen, geloof me dat hoort erbij.

Soms duren ze maar een dag en soms langer, maar die gaan vanzelf weer over..

Je moet niet vergeten dat door de medicijnen heel wat gevoelens en gedachtes gewoon weg gedrukt zijn en dat heeft echt heel veel tijd nodig om weer te herstellen.

Hoe lang heb je aan dat medicijn gezeten ? ik heb het 24 jaar gebruikt, heb geen old turkey gedaan met het stoppen , maar heel langzaam aan afgebouwd, heb er wel meer dan een jaar over gedaan dat ik er helemaal vanaf was.

Mijn reden om te stoppen met dit medicijn was omdat ik door het medicijn hele rare dwanggedachten kreeg en mijn paniekaanvallen erger werden..

Ik heb ook tijdens de terugvallen wel vaak gedacht ik neem het weer, maar pas op dat kan ook het lichaam zijn die weer vraagt naar het medicijn !!!

Ik ben blij dat ik er niet ingetrapt ben en heb volgehouden, voel me nu veel beter en heb geen dwanggedachten meer en zelfs geen paniekaanvallen meer..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven