hardheid een struikelblok?

01-06-2015 13:48 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Enige tijd geleden moest ik voor mijn werk een assessment doen. Prima, geen probleem, doen we.

De uitslag van dit assessment kreeg ik via de mail van een onafhankelijke psycholoog. Het assessment was gericht op meerdere vlakken; deels kennis en niveau en de rest op persoonlijkheid.

Je kan een assessment uiteindelijk niet fout doen natuurlijk. Het is een weergave van wie je bent op een bepaald moment in je leven.

Het enige dat door mijn werkgever nogal als een struikelblok gezien wordt is mijn hardheid. Daar waar ik jaren geleden hoog scoorde op empathie, is dat nu tot een minimum beperkt en daarbij blijkt uit dat ik niet alleen voor mezelf maar ook voor mijn omgeving keihard blijk te zijn. Naar mezelf toe wist ik dat natuurlijk wel, ik ben van het motto, niet piepen maar doorgaan, en als je valt moet je opstaan. Waar dit door komt kan ik ook nog wel thuis brengen, ik heb de afgelopen jaren een behoorlijke rugzak aan shit opgebouwd. Een miskraam, verlies van beide ouders op jonge leeftijd ( beiden 56 jaar), gezondheidsissues, maar ook zeer heftige dingen uit mijn verleden die mij dusdanig beschadigd hebben dat ik altijd bang ben om gekwetst te worden. Daardoor laat ik mensen dus niet dichterbij komen dan zakelijk gezien nodig is.

Voor mij is het een beschermingsfactor. Niet laten zien dat je breekbaar bent, dan neemt de buitenwereld wat afstand en kan je ook niet gekwetst worden ( uiteraard is dat ook een utopie, kwetsen doe je uiteindelijk jezelf aan).

Mijn hardheid naar anderen toe zou zich (volgens het assessment) voornamelijk manifesteren in directheid en scherpzinnig zijn op anderen. Ik schijn daar in voorbij te gaan aan het gevoel van anderen.

Ik zie bovengenoemde als een persoonlijke eigenschap. Het is wellicht niet de meest mooie eigenschap, maar gedurende de jaren ben ik blijkbaar door mijn leven zo gevormd.

Mijn werkgever wil echter dat ik er iets mee ga doen. De scherpe randjes "moeten" eraf. Dit in het kader van zelfontwikkeling.

Hierbij sturen ze dan ook aan op een coach die me daarin gaat begeleiden. Wel een professional, maar geen psycholoog.

Nu dan de concrete vraag ( sorry, nogal een lange inleiding): is een basis hardheid ( voornamelijk uit zelfbescherming) nou echt zo vervelend? En zijn er mensen die zichzelf hierin herkennen en ondervinden die daar dan ook hinder van?

Ik ben hier zeer benieuwd naar omdat ik ergens vind dat mijn werkgever van mij vraagt of ik mijn persoonlijkheid wil aanpassen. En anderzijds ben ik momenteel zelf ook wel aan het kijken naar mogelijkheden om mijn verleden te gaan verwerken, het verdriet om mijn ouders eens los te laten om weer wat lucht te krijgen.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Laatstgenoemde, wat betreft die vrouwen van 50, lijkt me eerder generaliseren, vrouwen van 50 over een kam scheren. Alsof ze allemaal zo zijn. Met directheid is niets mis, maar teveel hardheid en generaliseren, vooroordelen hebben, is zeker wel het eea mis. Op den duur gaan zulke dingen tegen je werken, weet ik. Ik neem als voorbeeld mn vader. Te hard, overheersend en te veroordelend, dus raakte hij bijna alles kwiht, mensen keerden hem de rug toe. Jammer. Heel erg jammer...
quote:Hoenuverder75 schreef op 04 juni 2015 @ 02:40:

Biol, ik heb niet je hele topic gelezen maar alleen de OP. Ik herinner me van jaren geleden nog een topic van jou dat ging over een vacature die volgens jou niet te vervullen was. Want de enige sollicitanten waren vrouwen van 50 en die zijn natuurlijk ongeschikt want die kunnen nog geen doos printerpapier sjouwen, zo ongeveer luidde jouw harde oordeel.

Ik heb toen niet gereageerd omdat ik echt te boos werd om nog een woord uit te kunnen brengen. Geen idee of je normaal gesproken minder kortzichtig reageert, maar het gebrek aan empathie dat je in dat topic tentoon spreidde vond ik toen echt stuitend. Alleen maar vanuit jezelf redenerend, geen greintje bereidheid om verder te kijken dan je neus lang was.

Als jij nog hetzelfde werk doet als toen, dan hoop ik van harte dat je eraan gaat werken om de scherpe kantjes eraf te krijgen. Want anders doe je jezelf en de mensen waarvoor je werkt ontzettend tekort.

Juist als je inmiddels zelf een hoop hebt meegemaakt, zou je eens geleerd moeten hebben jezelf juist wel breekbaar op te durven stellen en te onderkennen dat anderen ook geen robots zijn. Juist dan blijken ze veel meer te kunnen en veel loyaler te zijn dan jij met je harde houding denkt/bereikt. Juist een harde houding is een teken van zwakte.

Nou weet je, bedankt voor je geweldige reactie... een topic van 2009 (!!) erbij halen.. waarvan je nu dus enkele stukjes naar voren haalt die door jouw tekst totaal uit zijn verband getrokken wordt.

En over scherpe kantjes en hardheid gesproken.. men neme een spiegel en kijkt er zelf eens in. Je bent zelf ook niet echt het toonbeeld van vriendelijkheid.

Ik snap ook echt niet wat mijn topic uit 2009 te maken heeft met mijn persoonlijkheid, want, zoals je blijkbaar nog wel weet omdat je het zo goed ( het ging niet eens om een 50 jarige dame) kan navertellen, weet je wellicht ook dat eea opgelegd werd vanuit directie/leidinggevenden.. maar weet je.. jij kent mij blijkbaar door en door en ws ben ik nogal een keiharde bitch.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Heb alleen de OP gelezen.

Maar wat ik lees is dat je werkgever wil dat je je gedrag verandert, niet je persoonlijkheid.

Je gedrag veranderen kan best.

Je persoonlijkheid niet.

Vat het niet zo zwaar op.

Het is net zo iets als dat ik weet dat vrouwen graag willen dat je luistert zonder direct het probleem op te lossen.

Dus dat doe ik.

Vind ik het leuk, nuttig of constructief om alleen te luisteren en goh tsjonge te zeggen?

Nee.

Maar goed, het is wat van je verwacht wordt, dus doe ik dat.

Mijn persoonlijkheid verandert er echter niet door.
pfff...

Misschien toch eerst 5 pagina's door ploegen.

Sorry, voor m'n gestuntel.
quote:biol schreef op 04 juni 2015 @ 12:22:

[...]

Nou weet je, bedankt voor je geweldige reactie... een topic van 2009 (!!) erbij halen.. waarvan je nu dus enkele stukjes naar voren haalt die door jouw tekst totaal uit zijn verband getrokken wordt.

En over scherpe kantjes en hardheid gesproken.. men neme een spiegel en kijkt er zelf eens in. Je bent zelf ook niet echt het toonbeeld van vriendelijkheid.

Ik snap ook echt niet wat mijn topic uit 2009 te maken heeft met mijn persoonlijkheid, want, zoals je blijkbaar nog wel weet omdat je het zo goed ( het ging niet eens om een 50 jarige dame) kan navertellen, weet je wellicht ook dat eea opgelegd werd vanuit directie/leidinggevenden.. maar weet je.. jij kent mij blijkbaar door en door en ws ben ik nogal een keiharde bitch.

Als je nou 's gewoon vertelt hoe het wél zit, in plaats van vol in de aanval te gaan. Komt overtuigender over.

Zelfs er niet op in gaan komt overtuigender over.

Ik heb verder geen mening, ken het topic van lang geleden niet en geen zin om terug te zoeken. Maar ik zeg hoe je post van nu overkomt.
quote:noreservations schreef op 04 juni 2015 @ 13:23:

Heb alleen de OP gelezen.

Maar wat ik lees is dat je werkgever wil dat je je gedrag verandert, niet je persoonlijkheid.

Je gedrag veranderen kan best.

Je persoonlijkheid niet.

Vat het niet zo zwaar op.

Het is net zo iets als dat ik weet dat vrouwen graag willen dat je luistert zonder direct het probleem op te lossen.

Dus dat doe ik.

Vind ik het leuk, nuttig of constructief om alleen te luisteren en goh tsjonge te zeggen?

Nee.

Maar goed, het is wat van je verwacht wordt, dus doe ik dat.

Mijn persoonlijkheid verandert er echter niet door.Je hebt ook gelijk hoor noreservations... ( maar je had zelf al gelezen dat ik er ook in zo in sta en dat ik dat dus ook braaf doe)
quote:biol schreef op 01 juni 2015 @ 15:57:

[...]

Ik werk niet in een beroepsgroep met zorg of zo. Ik heb wel klanten maar daarin is dit geen probleem...Weet je wat ik een beetje een punt vind, weet niet of dat bij jou zo gaat hoor. Je bent hard, misschien zou je eens.....

Maar dan komt er een situatie en ben jij volgens de baas dé persoon om dat op te lossen omdat....

Zolang je niet te ver gaat is "hardheid" helemaal niet zo'n onverdienstelijke eigenschap.

Het maakt mensen wel tot doordouwers en geen piepers. En iemand eens een schop onder de kont geven omdat het misschien wel een tandje minder soft kan voor die persoon zie ik ook geen kwaad in eigenlijk.

Misschien omdat ik zelf ook wel zo ben. En het gaat om je wérk niet om je omgang met tante van 98.
quote:korenwolf schreef op 04 juni 2015 @ 13:32:

[...]

Als je nou 's gewoon vertelt hoe het wél zit, in plaats van vol in de aanval te gaan. Komt overtuigender over.

Zelfs er niet op in gaan komt overtuigender over.

Ik heb verder geen mening, ken het topic van lang geleden niet en geen zin om terug te zoeken. Maar ik zeg hoe je post van nu overkomt.Ik zie niet in waarom ik me moet gaan verantwoorden over een topic uit 2009 terwijl dat daarin al tot in den treuren is uitgelegd en uitgekauwd.. maar weet je, het doet ook niet ter zake hier...
quote:nina1966 schreef op 04 juni 2015 @ 13:48:

[...]

Weet je wat ik een beetje een punt vind, weet niet of dat bij jou zo gaat hoor. Je bent hard, misschien zou je eens.....

Maar dan komt er een situatie en ben jij volgens de baas dé persoon om dat op te lossen omdat....

Zolang je niet te ver gaat is "hardheid" helemaal niet zo'n onverdienstelijke eigenschap.

Het maakt mensen wel tot doordouwers en geen piepers. En iemand eens een schop onder de kont geven omdat het misschien wel een tandje minder soft kan voor die persoon zie ik ook geen kwaad in eigenlijk.

Misschien omdat ik zelf ook wel zo ben. En het gaat om je wérk niet om je omgang met tante van 98.Eens!
quote:Mutsje1982 schreef op 04 juni 2015 @ 02:25:

[...]

Geef deze muts maar de genuanceerde mutsenhandschoentjes :P Geef mij maar die ene zin, daar kan ik dus meer mee

Biol, ik heb niet je hele topic gelezen maar alleen de OP. Ik herinner me van jaren geleden nog een topic van jou dat ging over een vacature die volgens jou niet te vervullen was. Want de enige sollicitanten waren vrouwen van 50 en die zijn natuurlijk ongeschikt want die kunnen nog geen doos printerpapier sjouwen, zo ongeveer luidde jouw harde oordeel.

Ik heb toen niet gereageerd omdat ik echt te boos werd om nog een woord uit te kunnen brengen. Geen idee of je normaal gesproken minder kortzichtig reageert, maar het gebrek aan empathie dat je in dat topic tentoon spreidde vond ik toen echt stuitend. Alleen maar vanuit jezelf redenerend, geen greintje bereidheid om verder te kijken dan je neus lang was.

Als jij nog hetzelfde werk doet als toen, dan hoop ik van harte dat je eraan gaat werken om de scherpe kantjes eraf te krijgen. Want anders doe je jezelf en de mensen waarvoor je werkt ontzettend tekort.

Juist als je inmiddels zelf een hoop hebt meegemaakt, zou je eens geleerd moeten hebben jezelf juist wel breekbaar op te durven stellen en te onderkennen dat anderen ook geen robots zijn. Juist dan blijken ze veel meer te kunnen en veel loyaler te zijn dan jij met je harde houding denkt/bereikt. Juist een harde houding is een teken van zwakte. Aha. Dus als jij de verantwoording hebt voor het aannemen van een persoon dan neem je er een die het eigenlijk niet kan omdat het anders zielig is ofzo? Ondertussen help je jezelf wel in de problemen hé.

Een bedrijf en personeel heb je niet voor de filantropie, dan moet je wat anders gaan doen.

Juist als je inmiddels zelf een hoop hebt meegemaakt, zou je eens geleerd moeten hebben jezelf juist wel breekbaar op te durven stellen en te onderkennen dat anderen ook geen robots zijn. Juist dan blijken ze veel meer te kunnen en veel loyaler te zijn dan jij met je harde houding denkt/bereikt. Juist een harde houding is een teken van zwakte.

Dus een topic van 6 jaar geleden dat weet je nog als de dag van gisteren? Waarom heeft het zo n indruk gemaakt dat je het zes jaar na dato nog weet. En je daar nu pas op terug komt. Of dat weet je nog als de dag van gisteren en dat wil je nu nog even aanhalen ? Het lijkt wel een soort van genoegdoening dat je er nu eindelijk even wat van mag zeggen. Waarom heb je er toen niet op gereageerd.

Ik weet ook nog vaak precies wat mensen mij hebben aangedaan. Maar om daar nu nog op terug te komen?
quote:biol schreef op 04 juni 2015 @ 13:48:

[...]

Ik zie niet in waarom ik me moet gaan verantwoorden over een topic uit 2009 Dat zei ik dan ook niet.
Het zou misschien ook schelen als de mensen bij het bedrijf waar je werkt wat minder hun privédingen zouden delen dan hoef daar ook niet op gereageerd worden. Want het valt me wel op dat je oordeelt zoals over die man die weg ging bij zijn vrouw. We oordelen allemaal, in ieder geval in gedachte, maar je hoeft de mening niet te ventileren. Maar goed het is niet anders. Misschien kun je proberen om het privégeneuzel zoveel mogelijk te ontwijken, niet uit te lokken.

Jouw manier van communiceren komt best belerend over; zoals over het gezamenlijk schoonmaken. Is een rooster maken dan niet handige?

De tip is dus; probeer bij irritatie manieren te vinden die niet kwetsend/vervelend voor de ander zijn.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Wat zei de coach? Hebben jullie een plan gemaakt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven