Geld & Recht alle pijlers

Huis geërfd van vreemde

04-06-2015 20:58 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ik heb een beetje apart verhaal..

Ongeveer 5 jaar geleden hoorde ik van mijn ouders dat ik als ''wachtende'' stond als erfgename van een huis. Zij vertelde dat de verre ex van mijn vader mijn op de erflijst heeft gezet. Eerste zou haar vriend het erven, mocht die overlijden of niet meer in het huis willen wonen is het voor mij..

Waarom ze mij als erfgename heeft gekozen? Schiet mij maar lek. Ze heeft me een paar keer gezien toen ik 4 was en kan haar ook echt niet herinneren..

Maar nu was ik dus bij mijn ouders vanmiddag, die hebben dus een rouwkaart van de haar vriend ontvangen.. Maar 65 helaas

Maar nu? Wat moet ik als eerste doen? en tips?

De vrouw is 5 jaar geleden overleden, laatst haar vriend
Waarom zou je wat moeten doen? Die vrouw leeft toch nog?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wie is er nou dood dan? die mevrouw of haar vriend?
Als het inderdaad zo is word je vanzelf benaderd door een notaris. Ik zou het gewoon even afwachten.
Alle twee zijn ze overleden!
Afwachten of de notaris je oproept lijkt mij zo. Misschien heeft ze haar testament inmiddels wel veranderd en sta je er niet meer in.
wachten op bericht van de notaris. Maar het is nogal vaag "wachtlijsten" in erven ken ik niet. De wet gaat er in ieder geval boven.
Ging de vrouw eerst dood en dan die man? Dan gaat het naar de erven van die man.
Na overlijden is het testament nog gecheckt, ik stond er op. Haar vriend kon daar niks aan veranderen
quote:drogewittewijnenzoeteverhalen schreef op 04 juni 2015 @ 21:03:

Ging de vrouw eerst dood en dan die man? Dan gaat het naar de erven van die man.

Nee zo is dat dus niet geregeld. Ze heeft zelf een regel opgesteld. Dat na haar overlijden haar vriend mocht wonen in haar woning. Als hij zou overlijden was het voor mij..

Toen hij 3 jaar geleden de hypotheek wilde verhogen om een vriend te helpen in Canada moest hij mijn goed keuring hebben. Die heb ik niet gegeven.
quote:Isabeaud schreef op 04 juni 2015 @ 21:03:

Na overlijden is het testament nog gecheckt, ik stond er op. Haar vriend kon daar niks aan veranderenHoezo? Ik begrijp het niet, als vriend het huis heeft geërfd mag hij het toch weer nalaten aan een ander?
quote:drogewittewijnenzoeteverhalen schreef op 04 juni 2015 @ 21:03:

Ging de vrouw eerst dood en dan die man? Dan gaat het naar de erven van die man.ja dit dus
quote:sabbaticalmeds schreef op 04 juni 2015 @ 21:07:

[...]

Hoezo? Ik begrijp het niet, als vriend het huis heeft geërfd mag hij het toch weer nalaten aan een ander?

Nee hij heeft het huis dus niet geërfd, hij mocht er in wonen na dat zij is overleden. De erfgename ben ik..

Vraag mij niet waarom deze ingewikkelde constructie.. dit is hoe zij dat wilde
Voor zover ik het begrijp heeft de vriend het nooit geërfd maar mocht hij erin blijven wonen?

Mosterd Mijn telefoon is traag....
Live and let live ♧
quote:Isabeaud schreef op 04 juni 2015 @ 21:05:

[...]

Nee zo is dat dus niet geregeld. Ze heeft zelf een regel opgesteld. Dat na haar overlijden haar vriend mocht wonen in haar woning. Als hij zou overlijden was het voor mij..

Toen hij 3 jaar geleden de hypotheek wilde verhogen om een vriend te helpen in Canada moest hij mijn goed keuring hebben. Die heb ik niet gegeven.Dit is volgens mij alleen mogelijk als jij het huis direct na haar overlijden hebt geërfd met daarbij de clausule dat vriend er zolang hij wilde nog mocht blijven wonen. Maar dan zou jij al vijf jaar lang eigenaar zijn van het huis, wat me gezien het hypotheek toestemmingsverhaal ook het meest logisch lijkt.
quote:Youniek schreef op 04 juni 2015 @ 21:10:

Voor zover ik het begrijp heeft de vriend het nooit geërfd maar mocht hij erin blijven wonen?

Mosterd Mijn telefoon is traag....Klopt! sorry als ik het verkeerd uitleg, vindt het nogal ingewikkeld
Niet als het een tweetrapsconstructie is, Meds. Dan legt iemand vast dat de erfenis eerst naar Pietje gaat en als Pietje er niet meer is, dan naar Jantje. Wat er met Pietjes spullen gebeurt staat daar buiten, dat mag Pietje zelf regelen per testament.
Hij had dus het vruchtgebruik van de woning en jij bent de erfgename?
quote:Isabeaud schreef op 04 juni 2015 @ 21:08:

[...]

Nee hij heeft het huis dus niet geërfd, hij mocht er in wonen na dat zij is overleden. De erfgename ben ik..

Vraag mij niet waarom deze ingewikkelde constructie.. dit is hoe zij dat wildeEn jij denkt dat wij hier op Viva wel weten waarom ze heeft gedaan wat ze heeft gedaan?
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Een soort vruchtgebruik dus? Jij erfde het huis maar hij mocht het zolang gebruiken als nodig?

Volgens mij moet je daar eerst erfbelasting over betalen, en dat is het hoogste tarief als je verder geen familie bent.

Zit er nog hypotheek op het huis?
dan zou je de erfenis al aanvaard moeten hebben en het huis op jouw naam hebben staan. In je OP vertel je dat je vijf jaar geleden "gehoord" zou hebben van deze constructie. Maar deze constructie kan gewoon niet bestaan als jij niet aanvaard hebt.
Inderdaad, je hoort het vanzelf van de notaris.

Maar reken je niet rijk, er zit blijkbaar ook nog een hypotheek op het huis. Mocht het huis meer waard zijn, dan betaal je over de meerwaarde zeker 30 of zelfs 40% erfbelasting als je geen familie bent
quote:Isabeaud schreef op 04 juni 2015 @ 21:05:

[...]

Toen hij 3 jaar geleden de hypotheek wilde verhogen om een vriend te helpen in Canada moest hij mijn goed keuring hebben. Die heb ik niet gegeven.Waarom niet? Je erft toch een huis, niet zijn hypotheek? Een hypotheek is toch vrijwel altijd gedekt door een levensverzekering?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:mater_matuta schreef op 04 juni 2015 @ 21:13:

Niet als het een tweetrapsconstructie is, Meds. Dan legt iemand vast dat de erfenis eerst naar Pietje gaat en als Pietje er niet meer is, dan naar Jantje. Wat er met Pietjes spullen gebeurt staat daar buiten, dat mag Pietje zelf regelen per testament.dan had ze dat toch moeten weten via de notaris, vijf jaar geleden?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 04 juni 2015 @ 21:14:

[...]

Waarom niet? Je erft toch een huis, niet zijn hypotheek? Een hypotheek is toch vrijwel altijd gedekt door een levensverzekering?

niet altijd.

Een erfenis aanvaarden betekent ook de schulden aanvaarden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven