Geld & Recht alle pijlers

Huis geërfd van vreemde

04-06-2015 20:58 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ik heb een beetje apart verhaal..

Ongeveer 5 jaar geleden hoorde ik van mijn ouders dat ik als ''wachtende'' stond als erfgename van een huis. Zij vertelde dat de verre ex van mijn vader mijn op de erflijst heeft gezet. Eerste zou haar vriend het erven, mocht die overlijden of niet meer in het huis willen wonen is het voor mij..

Waarom ze mij als erfgename heeft gekozen? Schiet mij maar lek. Ze heeft me een paar keer gezien toen ik 4 was en kan haar ook echt niet herinneren..

Maar nu was ik dus bij mijn ouders vanmiddag, die hebben dus een rouwkaart van de haar vriend ontvangen.. Maar 65 helaas

Maar nu? Wat moet ik als eerste doen? en tips?

De vrouw is 5 jaar geleden overleden, laatst haar vriend
quote:Isabeaud schreef op 04 juni 2015 @ 21:08:

[...]

Nee hij heeft het huis dus niet geërfd, hij mocht er in wonen na dat zij is overleden. De erfgename ben ik..

Vraag mij niet waarom deze ingewikkelde constructie.. dit is hoe zij dat wildeMaar dan ben jij vijf jaar geleden toch al eigenaar geworden van het huis en dan hoef je nu toch niets te doen. Het enige wat er voor jou veranderd is dat je het huis vanaf nu ook daadwerkelijk zelf kunt gaan gebruiken, wat voorheen niet kon.
quote:mali30 schreef op 04 juni 2015 @ 21:13:

[...]

En jij denkt dat wij hier op Viva wel weten waarom ze heeft gedaan wat ze heeft gedaan?Nee dat is mijn vraag niet.. Ik heb gehoord dat hij dus overleden is. En mijn vraag is welke stappen ik moet ondernemen
quote:_blabla_ schreef op 04 juni 2015 @ 21:12:

[...]

Dit is volgens mij alleen mogelijk als jij het huis direct na haar overlijden hebt geërfd met daarbij de clausule dat vriend er zolang hij wilde nog mocht blijven wonen. Maar dan zou jij al vijf jaar lang eigenaar zijn van het huis, wat me gezien het hypotheek toestemmingsverhaal ook het meest logisch lijkt.Zo lees ik het ook. Heb je 5 jaar geleden al erfrechtbelasting betaald over de waarde van het huis? En wie is volgens het kadaster de eigenaar?
quote:geboluti schreef op 04 juni 2015 @ 21:14:

Inderdaad, je hoort het vanzelf van de notaris.

Maar reken je niet rijk, er zit blijkbaar ook nog een hypotheek op het huis. Mocht het huis meer waard zijn, dan betaal je over de meerwaarde zeker 30 of zelfs 40% erfbelasting als je geen familie bentdit en als je het huis niet snel kan verkopen en je kan die kosten niet betalen dan ben je mooi in de aap gelogeerd.
quote:Onsjanneke schreef op 04 juni 2015 @ 21:15:

[...]

Zo lees ik het ook. Heb je 5 jaar geleden al erfrechtbelasting betaald over de waarde van het huis? En wie is volgens het kadaster de eigenaar?ja maar het bestaat toch niet dat TO dat niet weet?
Je hoeft niets te doen. Als je erft meldt de notaris zich vanzelf.
Dat klopt, dat weet ik uit eigen ervaring.
quote:sabbaticalmeds schreef op 04 juni 2015 @ 21:15:

[...]

niet altijd.

Een erfenis aanvaarden betekent ook de schulden aanvaarden.

Maar het was ZIJN hypotheek en HAAR huis? Toch?

Wat een lastig gedoe.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ze wordt pas officieel erfgenaam na overlijden partner. Dat kan gewoon zo vastgelegd worden. Hoeft dan dus ook nog niets te betalen, pas als de erfenis opeisbaar is geworden.
quote:sabbaticalmeds schreef op 04 juni 2015 @ 21:15:

[...]

dit en als je het huis niet snel kan verkopen en je kan die kosten niet betalen dan ben je mooi in de aap gelogeerd.

Haat regeert vanuit het graf.

Creepy.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 04 juni 2015 @ 21:17:

[...]

Maar het was ZIJN hypotheek en HAAR huis? Toch?

Wat een lastig gedoe.

Dat lijkt me onmogelijk, want hoe kan hij nou een hypotheek hebben op een pand waarvan hij geen eigenaar is?

(erg logisch is het allemaal niet)
quote:sabbaticalmeds schreef op 04 juni 2015 @ 21:16:

[...]

ja maar het bestaat toch niet dat TO dat niet weet?Nee, dat lijkt mij ook stug. Maar zo volledig was de OP niet. Er is al meer aanvullende info boven komen drijven.
Das wel apart dan ja. Als de dame 5 jaar geleden al is overleden en haar vriend nooit de eigenaar is geweest, had je dan niet toen al officieel door een notaris op de hoogte gesteld moeten worden? En je zegt dat de vriend jou een tijd terug toestemming moest vragen om de hypotheek op te hogen; dan was jij dus al de officiële eigenaar? Dat moet dan toch ergens zwart op wit staan? Anders had hij je niet hoeven vragen.
Live and let live ♧
Wat raar dat je het kind van je ex iets nalaat.

Wil ze je vader pakken via deze constructie ofzo
quote:gismo72 schreef op 04 juni 2015 @ 21:18:

Ze wordt pas officieel erfgenaam na overlijden partner. Dat kan gewoon zo vastgelegd worden. Hoeft dan dus ook nog niets te betalen, pas als de erfenis opeisbaar is geworden.

PRECIES! Dat is hoe het er staat. Ik heb nog nooit ja hoeven zeggen of iets hoeven te betalen. Het was wel aan mij of er nog extra hypotheek aangevraagd werd of niet. Het huis is eerder al geerfd door deze vrouw en nu weer door aan mij.

Ik hoor dat ik moet wachten tot de notaris zich meld. Dat doe ik
Wie heeft jou verteld dat je op het testament staat? Ik snap er geen snars van.
quote:Star schreef op 04 juni 2015 @ 21:22:

Wie heeft jou verteld dat je op het testament staat? Ik snap er geen snars van.De notaris haha, daar hebben wij eerder contact mee gehad toen de vrouw overleed. Daarna eigenlijk verwacht dat hij nog 30 jaar zou leven. Verder dus niet meer naar omgekeken
quote:minnimouse schreef op 04 juni 2015 @ 21:22:

Wat raar dat je het kind van je ex iets nalaat.

Wil ze je vader pakken via deze constructie ofzo Haha mijn ouders hebben haar erg geholpen toen het wat minder met haar ging. Ze heeft zelf geen kinderen, ouders of naaste familie
quote:Isabeaud schreef op 04 juni 2015 @ 21:22:

[...]

PRECIES! Dat is hoe het er staat. Ik heb nog nooit ja hoeven zeggen of iets hoeven te betalen. Het was wel aan mij of er nog extra hypotheek aangevraagd werd of niet. Het huis is eerder al geerfd door deze vrouw en nu weer door aan mij.

Ik hoor dat ik moet wachten tot de notaris zich meld. Dat doe ikHoe kan die man een hypotheek hebben gehad voor een woning die niet van hem was? Dat doet geen bank, het huis is namelijk onderpand en als dat huis niet van degene is die de lening afsluit welke grantie heeft de bank dan?
quote:Isabeaud schreef op 04 juni 2015 @ 21:24:

[...]

De notaris haha, daar hebben wij eerder contact mee gehad toen de vrouw overleed. Daarna eigenlijk verwacht dat hij nog 30 jaar zou leven. Verder dus niet meer naar omgekeken

Ah, toen nam hij contact met je op? Dan doet hij dat nu vast weer.

Beetje een leuk huis?
quote:Star schreef op 04 juni 2015 @ 21:28:

[...]

Ah, toen nam hij contact met je op? Dan doet hij dat nu vast weer.

Beetje een leuk huis?

Jaa ik ga dus rustig afwachten,

Ja leuke eengezins woning in Haarlem Noord. Ga dr zelf niet wonen maar vast leuk voor iemand haha
De notaris heeft dus je recente contactgegevens, ik zou even afwachten inderdaad. Mocht je na een maand nog niks hebben gehoord, dan zou ik bellen.
Vaag verhaal.

Ik heb er helemaal geen verstand van.

TVP eigenlijk
Niemand kan je hier antwoord geven. Het is te vaag. Zoals jij het omschrijft ben je al 5 jaar eigenaar. Dan had vijf jaar geleden de notaris al bij je aangeklopt en had je af moeten tikken bij de belasting. Ik kan nergens lezen dat dit gebeurd is. Als die man niet zonder jou een hypotheek kan sluiten ben je eigenaar en hii niet of tenminste ben je samen eigenaar, dat zou ook nog kunnen.

Het is te vaag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven