Dekbed bewaren

06-06-2015 09:33 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nogal andijvie:

Vanochtend bedacht ik dat het nu toch echt tijd wordt voor een zomerdekbed. Normaal gesproken gooi ik dan het warme dekbed in een dekenkist (zo'n grote plastic bak van de Ikea) en vergeet het totaal totdat het weer koud wordt. Maar dat is natuurlijk helemaal niet fris, eigenlijk zou ik hem moeten wassen. Dus nou vraag ik me af: hoe doen jullie dat? Wassen jullie het dekbed voordat het de kist/kast ingaat? Of juist net voordat je het weer gaat gebruiken? En wat is eigenlijk de beste manier om een dekbed te bewaren? Heeft het zin om zo'n vacuumzak te kopen of is dat overdreven? Vanwege huisstofmijtallergie leek het me een goed idee om het een keer goed te doen.

Het is trouwens een dekbed met synthetische vulling.
Slik die kikker!
Synthetisch dekbed zou ik in de wasmachine gooien. (en zo snel mogelijk een niet synthetische kopen)
Stop 't in de kast.

Was ze zo vaak met kittens met ongelukjes, dat ik blij ben als het een keertje níét hoeft.

Meestal was ik ze voor ze weer op 't bed gaan wel een keer, vind het muf ruiken na zo lang in de kast.
Natuurlijk materiaal is juist funest voor iemand met zo een allergie, gek genoeg is synthetisch beter.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:annavanandelle schreef op 06 juni 2015 @ 09:35:

Synthetisch dekbed zou ik in de wasmachine gooien. (en zo snel mogelijk een niet synthetische kopen)

Voor dons ben ik nog allergischer dan voor stof. Dan begin ik echt te stikken. Of bedoelde je nog een ander materiaal?

Edit: wat Viva-Amber zegt, dus.
Slik die kikker!
Ik hang hem vaak buiten om te luchten. Hier dons, dus dat is lichtelijk anders. Maar een synthetisch dekbed slijt ook van te vaak wassen. Als hij niet vies is zou ik zeggen lekker luchten.
some of the best moments in life are the one's you can't tell anyone about
Ik was het winterdekbed en daarna in een vacuumzak de kast in. Als het warm is, droogt het dekbed sneller en kan ik het buiten hangen. Mocht het weer kouder worden kan ik het meteen fris opleggen.
Als het een één persoons dekbed is kan het in de wasmachine.
verba volant, scripta manent.
Ik stop ze in koffers boven op de kast.
Ik breng mijn dekbed (dons) bij het wisselen van zomer naar winter vv altijd naar de stomerij en daarna berg ik hem in de stomerijhoes in de kast op. Vind ik wel zo fris.
quote:sometimesigetsoblue schreef op 06 juni 2015 @ 10:00:

Ik was het winterdekbed en daarna in een vacuumzak de kast in. Als het warm is, droogt het dekbed sneller en kan ik het buiten hangen. Mocht het weer kouder worden kan ik het meteen fris opleggen.

+1

Geen ruimte om hem binnen te laten drogen.

Ik heb 2 dekbedden die samen een 4seizoenen maken. De twee delen zijn even dik. Ik gooi dus het gebruikte deel in de was en het andere er gelijk op. Wordt dus 1x per jaar gewassen.
quote:MarianneDavids schreef op 06 juni 2015 @ 10:18:

Als het een één persoons dekbed is kan het in de wasmachine.Een tweepersoons niet? Wordt het dan te zwaar of niet goed schoon? Ik dacht dat dat gewoon kon.
Slik die kikker!
quote:AllieBrosh schreef op 06 juni 2015 @ 11:17:

[...]

Een tweepersoons niet? Wordt het dan te zwaar of niet goed schoon? Ik dacht dat dat gewoon kon.Het kan wel, als je de functie "extra water" hebt, die ook gebruiken.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik heb er natuurlijk wel ruim een half jaar in liggen te zweten. Niet extreem, maar toch. En ik kan me niet eens meer herinneren wanneer ik mijn dekbed voor het laatst heb uitgewassen. Dus ik denk dat ik hem toch maar in de wasmachine prop, er kan 6 kg aan was in.
Slik die kikker!
Hm, dit zou ik ook eens moeten doen.

Blijft zo'n (synthetisch) dekbed goed in vorm? Ik heb wel eens iets gelezen over in de droger met tennisballen, maar ik heb geen droger. Gewoon wasmachine en buiten drogen kan dus ook gewoon?
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
quote:tyche schreef op 06 juni 2015 @ 13:07:

Blijft zo'n (synthetisch) dekbed goed in vorm? Ik heb wel eens iets gelezen over in de droger met tennisballen, maar ik heb geen droger. Gewoon wasmachine en buiten drogen kan dus ook gewoon?Hier ook geen droger. Volgens mij gaat dat wel gewoon goed, beter dan bij kussens iig.
Slik die kikker!

Blijft zo'n (synthetisch) dekbed goed in vorm? Ik heb wel eens iets gelezen over in de droger met tennisballen, maar ik heb geen droger. Gewoon wasmachine en buiten drogen kan dus ook gewoon?Dat is alleen bij dons, de veren gaan aan elkaar plakken tijdens het wassen. Worden klonten.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:MarianneDavids schreef op 06 juni 2015 @ 10:18:

Als het een één persoons dekbed is kan het in de wasmachine.Hangt van de grootte van je trommel af. In een zevenkilo-trommel kun je ook best een tweepersoons dekbed wassen.
AllieBrosh, Tickel: thanks.

AllieBrosh: I Hyperbole and a Half.
Maybe everything isn't hopeless bullshit
Slik die kikker!
Bij mij gaat hij in een zak en als ik hem weer nodig heb, was ik hem de dag ervoor, ik heb op mijn wasmachine een speciale dekbed wasprogramma.

Blijft zo'n (synthetisch) dekbed goed in vorm? Ik heb wel eens iets gelezen over in de droger met tennisballen, maar ik heb geen droger. Gewoon wasmachine en buiten drogen kan dus ook gewoon?Heb mijn dekbed gisteren uitgewassen en het is goed in vorm gebleven. Ik heb het binnen te drogen gehangen, met het raam open, want hier wordt alles snel droog. Eén of andere enthousiaste vogel schijt elke dag op mijn balkon, dus ik vond dit veiliger Het kan dus prima!
Slik die kikker!
quote:AllieBrosh schreef op 07 juni 2015 @ 15:38:

[...]

Heb mijn dekbed gisteren uitgewassen en het is goed in vorm gebleven. Ik heb het binnen te drogen gehangen, met het raam open, want hier wordt alles snel droog. Eén of andere enthousiaste vogel schijt elke dag op mijn balkon, dus ik vond dit veiliger Het kan dus prima!Thanks alot!

Slik die kikker!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven