Veilig of risico?

07-09-2026 22:14 32 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi, ik ga binnenkort een weekend naar Dublin en vraag graag jullie advies in deze specifieke situatie.

Een tijdje geleden sprak iemand mij aan in Amsterdam tijdens een event. We hebben gezellig gekletst en uiteindelijk liep hij al kletsend met mij mee naar de trein en vroeg hij als laatst “dus wanneer kom je naar Dublin?” Ik zei “leuk idee” en ben naar huis gegaan. We hadden contacten uitgewisseld dus we hebben een beetje heen en weer gechat, maar niet veel.

Het viel me al op dat zijn reacties lang duren, soms uren en het is zelfs een keer 24 uur geweest. We hebben ook 1x gebeld een uurtje gok ik.

Nu heb ik de trip geboekt, omdat ik sowieso al Dublin wil ontdekken, maar moet eerlijk zeggen dat hij wel de aanleiding is geweest om te boeken.

Ik had verteld dat ik had geboekt en vroeg of hij tips had voor de beste omgeving in Dublin om te verblijven. Hij gaf tips en bood ook aan om bij hem te slapen. Ik zei dat ik dat heel aardig vond en opzicht ideaal. Hij gaf aan dat het geen probleem was en juist gezellig. Daarna vroeg hij “stuur me je vluchtgegevens zodra je die hebt”. Dat heb ik niet gedaan.

Ik zei erbij dat ik eerste nacht een hotel doe en daar reageerde hij op met een 👍🏼. Voor de zekerheid heb ik het gehele weekend een hotel geboekt en ben van plan om daar ook te verblijven.

Toen hebben we een week niet gepraat, dus vroeg ik hoe zijn vakantie was (hij was in de tussentijd kort met zijn familie op vakantie). Hij reageerde kort en er kwam geen vervolgvraag, dus ik reageerde dat ik wel wacht op z’n ‘review’.

Weer een week later vroeg hij hoe het inpakken ging en hoe laat ik land. Ik heb de tijd gezegd, en daarbij ook “laten we de dag erna afspreken”, maar ik heb nu spijt dat ik de tijd heb genoemd.

Hij zei “helemaal goed” en bood nog aan om ook de eerste nacht bij hem te verblijven als ik wilde en dat dat geen probleem is. Ik heb aangegeven dat ik liever eerst op zaterdag afspreek en daar gaf hij weer een 👍🏼 op.

Ik ben van plan om in het openbaar af te spreken en goed naar mijn intuïtie te luisteren en kijken hoe de dag verder loopt.

Een heel verhaal, maar ik wilde met al deze informatie vragen: maak ik mezelf onnodig bang door te denken dat me iets gaat overkomen? Ik bedenk mij tegelijkertijd dat ik dates via Tinder heb gehad die ‘gevaarlijker’ waren, maar omdat het in het buitenland is heb ik de film ‘Taken’ in m’n hoofd zitten.
Je kent deze man niet. Dus ja, in het openbaar afspreken.
Tjielp
Hoezo zou je gaan logeren bij een kerel die je nauwelijks kent? Hij kan toch zeker ook bedenken dat het geen strak plan is om een wildvreemde in huis te halen?
Hij weet ook nauwelijks iets van jou namelijk.

In het openbaar afspreken ... oké.
Bij hem blijven slapen is toch gelijk 5 bruggen verder.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik vind het een hoop gedoe om niks.
Je spreekt met hem af in een kroeg / restaurant / park of wat dan ook en dan zie je wel hoe het loopt.
Niet anders dan een afspraakje met iemand in Nederland toch?
In het openbaar afspreken lijkt mij verstandiger. Of jij jezelf onnodig bang zit te maken kan ik niet weten maar een beetje goede voorbereiding ivm veiligheid is nooit weg.

Nog los van veiligheid lijkt het mij ook gewoon verstandig om iemand die je alleen maar kent van een dagje gezellig kletsen, ergens te ontmoeten waar je ook weer zo weg kunt gaan mocht hij tegenvallen bij een tweede ontmoeting.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Dank jullie wel, terechte reacties. De eerste ontmoeting wordt sowieso openbaar.

Kleine aanvulling is dat hij z’n woonadres al heeft gedeeld
Was hij als toerist in Amsterdam?
Niet aan beginnen, joh.
Die hele dynamiek loopt nu al scheef. Hij reageert traag, komt met slappe duimpjes als je grenzen aangeeft en jij bent degene die nu naar hem toe vliegt en zelf achter het contact aan moet hollen. Dat voelt een beetje alsof je straks op komt dagen voor een date met iemand die het eigenlijk allemaal wel best vindt zolang het hem weinig moeite kost.

Dublin is leuk zat, ook zonder die kerel.
Ik denk dat hij het wel leuk vind dat je komt maar ik vraag mij dan ook af waarom hij na een week pas reageert en ook niet jouw vraag/review beantwoord.
Ik zou zelf terughoudend blijven. Gewoon in je hotel blijven tot je zeker wet dat het goed voelt.
Op een event kom je iemand tegen en loopt al kletsend naar de trein, je wisselt nummers uit en heb met hem gechat, niet veel zeg je erbij.
Vervolgens appen jullie maar er echt een gesprek komt er niet op gang en hij reageert soms lange tijd niet.

Ik snap sowieso niet dat je voor hem naar Dublin gaat, zou iemand echt beter willen kennen en pas gaan als hij de moeite is, en dat blijkt nergens uit. Dat je nog twijfelt om bij hem te slapen vind ik wel echt heel bijzonder.
Nanouk schreef:
07-09-2026 23:11
Op een event kom je iemand tegen en loopt al kletsend naar de trein, je wisselt nummers uit en heb met hem gechat, niet veel zeg je erbij.
Vervolgens appen jullie maar er echt een gesprek komt er niet op gang en hij reageert soms lange tijd niet.

Ik snap sowieso niet dat je voor hem naar Dublin gaat, zou iemand echt beter willen kennen en pas gaan als hij de moeite is, en dat blijkt nergens uit. Dat je nog twijfelt om bij hem te slapen vind ik wel echt heel bijzonder.
Dit. Hij zal misschien wel zin hebben om met je naar bed te gaan, maar veel moeite wil hij er verder niet voor doen. Maar in gevaar, dat denk ik niet. Goed dat je een slaapplekhebt in je hotel en dan zou ik maar eens kijken of en hoe het klikt.
Ik zou niet bij hem blijven slapen of naar zijn huis gaan tenzij je wilt dat er iets gebeurd natuurlijk.

Gewoon afspreken op een openbare plek. Drankje doen, samen eten. Misschien kun je als dat goed voelt samen de stad verkennen. Lijkt me gewoon veilig als het gewoon een normale man is zonder bijbedoelingen.

Doe gewoon niks waar je je niet goed bij voelt en vertrouw op je intuïtie.
Joepie40 schreef:
07-09-2026 22:58
Was hij als toerist in Amsterdam?
Ja, dat is wat ie zei althans
Taa schreef:
08-09-2026 06:08
Ja, dat is wat ie zei althans

Je klinkt nogal achterdochtig? De meeste mensen uit het buitenland die een paar dagen naar Amsterdam komen zijn toerist. Wat zou zijn verborgen agenda kunnen zijn?

En ik snap het gedoe niet zo. Jullie kunnen wat afspreken ergens in de stad, bijpraten. Waarom zou je meteen bij/met hem gaan slapen?
Of ben je verliefd?

Als het wel leuk klikt en jullie voelen meer voor elkaar, dan kun je dat altijd nog doen als de nood hoog is.
En anders spreken jullie nog een keer af, daar of hier. Zo ver is het ook weer niet.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
girasole3 schreef:
07-09-2026 22:27
Ik vind het een hoop gedoe om niks.
Je spreekt met hem af in een kroeg / restaurant / park of wat dan ook en dan zie je wel hoe het loopt.
Niet anders dan een afspraakje met iemand in Nederland toch?
In Nederland voelt het naar mijn idee toch iets veiliger omdat de kans daar groter is dat je bekend bent in de omgeving en er bekende mensen in de buurt zijn.
Ik had altijd mijn locatie aan staan via mijn telefoon zodat altijd iemand wist waar ik was als ik een date had
Dat zou weinig zin hebben gehad als ik ergens in het buitenland was
Lemon_Pledge schreef:
08-09-2026 06:36
In Nederland voelt het naar mijn idee toch iets veiliger omdat de kans daar groter is dat je bekend bent in de omgeving en er bekende mensen in de buurt zijn.
Ik had altijd mijn locatie aan staan via mijn telefoon zodat altijd iemand wist waar ik was als ik een date had
Dat zou weinig zin hebben gehad als ik ergens in het buitenland was
Dat is inderdaad de reden, in Nederland zou ik er een heel ander gevoel bij hebben.

Ik ben overigens niet achterdochtig van hem perse, de momenten dat we hebben gekletst was het gezellig en ik ken zn voor en achternaam waarmee hij op internet te vinden is. Maar goed, je weet t gewoon nooit zeker.

Ben vooral bang gemaakt door human trafficking verhalen in het buitenland.
Ik zou hier zelf niet zo’n prettig gevoel bij hebben na 1 ontmoeting.

Wel een eigen ervaring: ik leerde iemand op reis kennen en in groepsverband heb ik hier vier dagen mee opgetrokken. Op de laatste avond boekten we samen een hotel :heart:

Toen gillend verliefd naar zijn thuisland geweest en werd idd ook zijn woning aangeboden, vond ik spannend en ben gewaarschuwd door veel mensen maar heb echt de meest geweldige tijd ooit gehad.

Verschil is wel dat wij intensief app en belcontact hadden vanaf eerste ontmoeting . Bij wat jij schetst zou ik er niet zo’n goed gevoel bij hebben, na slechts 1 ontmoeting en dat halve contact.
Dasha schreef:
07-09-2026 23:01
Niet aan beginnen, joh.
Die hele dynamiek loopt nu al scheef. Hij reageert traag, komt met slappe duimpjes als je grenzen aangeeft en jij bent degene die nu naar hem toe vliegt en zelf achter het contact aan moet hollen. Dat voelt een beetje alsof je straks op komt dagen voor een date met iemand die het eigenlijk allemaal wel best vindt zolang het hem weinig moeite kost.

Dublin is leuk zat, ook zonder die kerel.
Dit.

Geen enkele moeite doen om een gesprek op gang te brengen/houden maar wel aandringen op blijven slapen zegt wel iets over zijn intenties.
Mabel schreef:
08-09-2026 07:49
Dit.

Geen enkele moeite doen om een gesprek op gang te brengen/houden maar wel aandringen op blijven slapen zegt wel iets over zijn intenties.

Huh?

‘vroeg of hij tips had voor de beste omgeving in Dublin om te verblijven. Hij gaf tips en bood ook aan om bij hem te slapen. Ik zei dat ik dat heel aardig vond en opzicht ideaal. Hij gaf aan dat het geen probleem was en juist gezellig. ‘

En

‘Hij zei “helemaal goed” en bood nog aan om ook de eerste nacht bij hem te verblijven als ik wilde en dat dat geen probleem is. Ik heb aangegeven dat ik liever eerst op zaterdag afspreek en daar gaf hij weer een 👍🏼 op.
Taa schreef:
08-09-2026 07:17
Dat is inderdaad de reden, in Nederland zou ik er een heel ander gevoel bij hebben.

Ik ben overigens niet achterdochtig van hem perse, de momenten dat we hebben gekletst was het gezellig en ik ken zn voor en achternaam waarmee hij op internet te vinden is. Maar goed, je weet t gewoon nooit zeker.

Ben vooral bang gemaakt door human trafficking verhalen in het buitenland.

Als je zo bang bent zou ik helemaal niet gaan.
Lekker weekend naar een mooie stad gaan en in dat hotel slapen en met die kerel kun je een keer (overdag, bij daglicht, openbaar) een terrasje pakken of lunchen en het daar bij laten toch?
Nooit jezelf afhankelijk maken van iemand die je amper kent.
Dus: zorg altijd voor je eigen vervoer (of geld voor een taxi en een werkende telefoon) én voor je eigen slaapplek zodat je altijd kan vertrekken.

En dat geldt ook als iemand hartstikke betrouwbaar lijkt.
Je hebt een bijzondere intuïtie als het hiertoe leidt, dus om daar nu op te vertrouwen als je in Dublin bent?
Als je met hem wil slapen, doe dat dan in je hotel. Als er dan iets gebeurt en je gilt keihard, dan is er tenminste iemand in de buurt!
Dus iemand spreekt je aan, kletst even met je en aan de hand daarvan boek je een weekend naar een stad in een ander land waar diegene woont en die meerdere keren vraagt aan je of je blijft slapen.
Daar begrijp ik dan niet zoveel van. Wat verwacht jij eigenlijk van dit contact? Dat mis ik in jouw verhaal.
.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven