minderen van spullen

06-06-2015 21:24 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie doet dit ook? Spullen in je huis minimaliseren? Ik heb vandaag zoveel weggegooid! Zoveel spullen in huis...pppffff....ik word er zo onrustig van
quote:Lady-Voldemort schreef op 06 juni 2015 @ 23:20:

Oh god, minimaliseren. Ik ken mensen die helemaal gelukkig worden omdat ze nog maar twee koffiebekers in huis hebben, want ze krijgen toch nooit bezoek, of zo.

Daar herken ik me ook niet in inderdaad, maar wij hebben van die gruwelijk lelijke ooit-eens-ergens-bij-gekregen mokken bijvoorbeeld. Ik denk: gooi het raam uit, zet op weggeefhoek, breng naar kringloop... maar ja mijn vriend vindt ze dan 'handig' en als ik in tijden van veel bezoek weer eens iemand koffie geef uit een knaloranje mok denk ik: mwah, handig, ja... maar bah.

Nou en dat soort dingen mogen van mij wel de deur uit. Evenals alle waxinehoudertjes, bakjes en dingetjes. Maar ja. Dan laat ik het toch weer staan (of ik koop iets bij, want ik koop raag, misschien moest ik daar ook maar eens mee ophouden).
Ben ook sinds een paar maanden aan het opruimen en wegdoen van spullen. Pak steeds weer een nieuwe kast of plek in huis aan. Er blijft nog genoeg over, maar ik vind het vooral heel prettig dat alles een plek heeft. Heb allerlei spullen die al jaren in een kast/op zolder lagen weggedaan. Alles wat nog bruikbaar was naar vrienden (alleen als ze het echt willen hebben ;) of de kringloop en de rest naar de vuilstort. Fijn om meer overzicht te hebben in kasten en laden. En gewoon meer ruimte overal. Spullen terug kunnen vinden.

En tegelijk ben ik nog wat terughoudender geworden met het kopen van nieuwe spullen. Dat zou op termijn geld moeten schelen, da's dan ook weer mooi meegenomen :-)
Ach, je moet niet zoveel "tuttemelul" hebben staan dat je gehinderd wordt in het schoonhouden van je kamers. Maar dat is hier zeer zeker niet het geval.

Ik heb elke dag een halfuur gereserveerd om te besteden aan schoonhouden maar soms sta ik een groot deel van die tijd doelloos te wachten, gewoon omdat alles al schoon is.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:Fiorah schreef op 06 juni 2015 @ 23:48:

[...]

Daar herken ik me ook niet in inderdaad, maar wij hebben van die gruwelijk lelijke ooit-eens-ergens-bij-gekregen mokken bijvoorbeeld. Ik denk: gooi het raam uit, zet op weggeefhoek, breng naar kringloop... maar ja mijn vriend vindt ze dan 'handig' en als ik in tijden van veel bezoek weer eens iemand koffie geef uit een knaloranje mok denk ik: mwah, handig, ja... maar bah.

Nou en dat soort dingen mogen van mij wel de deur uit. Evenals alle waxinehoudertjes, bakjes en dingetjes. Maar ja. Dan laat ik het toch weer staan (of ik koop iets bij, want ik koop raag, misschien moest ik daar ook maar eens mee ophouden).Kijk, nou komen we ergens
Krijg ineens zin om mijn boekenkast helemaal leeg te trekken, weg met al die vieze stofnesten.
Ja en?
quote:Lady-Voldemort schreef op 06 juni 2015 @ 23:57:

[...]

Kijk, nou komen we ergens

Haha ja ik ben van het mooie, mijn vriend va. het pragmatische. "We hebben toch bekers, die zijn groot daar kan mooi veel in." Alle spullen die ik zelf koop, daar geniet ik ook van. Behalve make-up trouwens, en voorheen ook douchespul maar ik heb mezelf opgevoed

Is dat boek van die minimaliseergoeroe aan te raden? Dan koop ik het.
Ik ben 10 maanden geleden met minimaliseren. En wat voelt dat heerlijk!

Ik werd onrustig van mn eigen huis. Ik ben een vrouw die altijd haar huis aan kant heeft of wilt hebben. Ik maakte elke dag dag uitgebreid schoon, maar was nooit tevreden

Tot mn dochter van 9 een keer tegen haar papa zei dat ze het wel leuk vind dat we een vol huis hebben

Toen begon ik na te denken over weggooien.

Ik begon met mn schoenenkast. Alleen merkschoen heb ik gehouden en mn trouwschoenen.

En zo ging ik het hele huis door. Weggooien, weggeven en verkopen.

Ik ging nadenken over al dat spul en of het mij gelukkig maakte, zo niet? Dan deed ik het direct weg.

Ongelofelijk hoe mn huis er nu uitziet, en hoe minder ik schoonmaak. Ook ben ik veel rustiger geworden.

Sinds 3 maanden heb ik met mn man afgesproken dat we alleen goeie/duurzame spul kopen.

Ik lees verder mee.
Waar een wil is, is een weg
Het voordeel van minimaliseren is dat je daarna kunt beginnen met kritisch kopen.

Vroeger zou ik naar Ikea gerend zijn en 20 stuks kopen 'voor de zekerheid'. Nu doe ik dat niet meer, want dat blijkt helemaal niet nodig, en koop ik een paar mooie, duurdere artikelen. Die dan ook vaak weer veel langer meegaan.
Ik ben ook al een tijdje bezig met weggooien en weggeven.

Maar hoe die jullie dat met spullen van gezinsleden die van verzamelen houden?

Ik gooi wel eens wat stiekum weg, zoals oude cd's en dvd's, maar ik heb nog een schuur, en een zolder propvol met spullen van mijn man. Heel veel gereedschap, echt alles wat je maar kan bedenken, en vaak ook dubbele sets, oude spoorbaan, oude fotospullen, complete donkere kamerinrichting van 40 jaar geleden, oude versterkers enz.

Huiskamer, keuken, en kledingkasten heb ik nu wel op orde, maar de rest vind ik moeilijk.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
quote:marcellav schreef op 07 juni 2015 @ 08:26:

Ik ben ook al een tijdje bezig met weggooien en weggeven.

Maar hoe die jullie dat met spullen van gezinsleden die van verzamelen houden?

Ik gooi wel eens wat stiekum weg, zoals oude cd's en dvd's, maar ik heb nog een schuur, en een zolder propvol met spullen van mijn man. Heel veel gereedschap, echt alles wat je maar kan bedenken, en vaak ook dubbele sets, oude spoorbaan, oude fotospullen, complete donkere kamerinrichting van 40 jaar geleden, oude versterkers enz.

Huiskamer, keuken, en kledingkasten heb ik nu wel op orde, maar de rest vind ik moeilijk.Ik ben begonnen met mij zelf en nadat kinderen en man mijn opgeruimde kledingkast en ok andere lege kasten zagen, gingen zij heel langzaam meedoen. Wat ook helpt, is het voorbereidende werk doen (bijv alle 30 telefoonkabeltjes etc.verzamelen en ze dan mee laten kiezen wat weg kan). Is voor hen ook veel gemakkelijker als er alleen de kabeltjes liggen die ze gebruiken.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 06 juni 2015 @ 22:30:

[...]

Gaat op handen zitten zodat ze niet de hele nacht op Youtube terecht komt.

Overigens heb ik de laatste tijd de smaak weer te pakken en ben ik lekker aan het opruimen, het is fijn om ruimte te hebben, dus dat herken ik wel.Als je handen terug vrij zijn kan ik wel wat aanraders geven
quote:nephthys schreef op 07 juni 2015 @ 09:14:

[...]

Als je handen terug vrij zijn kan ik wel wat aanraders geven Ja graag, ben ook benieuwd!
Ik wil zo min mogelijk hebben en bezitten. Ik huur een huis, heb een auto, telefoon en laptop van mijn werk en probeer zo vaak mogelijk buiten de deur te eten zodat ik maar weinig spullen nodig heb. Alleen spullen waar je niet aan ontkomt (kleding, een paar meubels) wil ik zelf hebben (en mijn camera). In het verleden heb ik wel veel gehad (koophuis, eigen auto etc) maar het geeft zoveel rust om zo weinig mogelijk te hebben. En door weinig spullen te willen hebben en te kopen is er vanzelf meer geld over voor leuke dingen zoals het buiten de deur eten. Deze manier van leven is waarschijnlijk nog beter voor de economie ook: als je spullen koopt gaat het grootste deel van het geld naar buitenlandse fabrikanten, door het hier in de horeca uit te geven creëer je direct werkgelegenheid.
Hier wat random dingen, zowel oud als nieuw:

Dit is een playlist van wat videos van een vrouw die haar stijl helemaal omgooit. Ze begint als beetje goedkoop, peroxide blond, luipaardmotief en hot pink, make-up overload, en twee jaar later is ze vega-eco-friendly-natural. Echt leuk om te kijken. Ik post even het begin van haar ommezwaai, maar op haar channel staan nog heel veel extra filmpjes over haar meer recente ontwikkelingen.

https://www.youtube.com/w ... 7IWzcZQP8Q33JGGaVs3RN1shu

https://www.youtube.com/watch?v=Sy32spBTw38 (dit is een recent filmpje)

Wat konmari dingen (deze mensen hebben nog meer konmari op hun channels):

https://www.youtube.com/watch?v=tpmB-0EQheA

https://www.youtube.com/w ... rzEEkU0rrqrX-G5Y5&index=4
Heerlijk. Ik ruim al een paar jaar heftig op en wil dit blijven vasthouden. Niet alleen voor ruimte maar ook omdat ik vind dat het beter is voor de milieu en de wereld als ik niet te veel koop of bewaar. Ik wil het liefst zo mijn spullen (en katten!) oppakken en ergens heen gaan zonder mij druk te maken over wat ik helemaal heb bewaard. Ik heb eigenlijk niet zoveel nodig ook. Als ik sterf, neem ik niks mee, toch.

Ik koop ook alleen maar als het nodig is tweedehands kleding. Schoenen alleen als het nodig is.

Ik vind het alleen moeilijk met de schoolverslagen, eindverslagen, reisalbums van mijn schooltijd aan de basisschool e.d, en van mijn opleidingen. Ik kijk er werkelijk nooit in. Heb ze alleen maar liggen. Maar om ze zo weg te doen? Is er iemand van jullie die dat wel deed? Ik weet wel, eenmaal weg, heb ik er geen spijt van. Vele foto's ( te veel zelfs) heb ik weg gedaan en ik heb er nooit meer naar om gekeken. Mijn oude dagboeken verscheurd en weggegooid, op de laatste na. Het was zo een ritueel voor mij om een paar jaar geleden te beginnen met een nieuwe basis. Ja verder, overtollige dingen ook echt helemaal weg. Moet ik wel toegeven dat ik een hoop hobby artikelen heb in huis voor mijn hobby's. Deze zijn wel belangrijk voor mij, haha maar wel ordelijk weggestopt.

Succes!
I am Spaaartaaacus.
quote:viva1966 schreef op 07 juni 2015 @ 09:46:

Ik wil zo min mogelijk hebben en bezitten. Ik huur een huis, heb een auto, telefoon en laptop van mijn werk en probeer zo vaak mogelijk buiten de deur te eten zodat ik maar weinig spullen nodig heb. Alleen spullen waar je niet aan ontkomt (kleding, een paar meubels) wil ik zelf hebben (en mijn camera). In het verleden heb ik wel veel gehad (koophuis, eigen auto etc) maar het geeft zoveel rust om zo weinig mogelijk te hebben. En door weinig spullen te willen hebben en te kopen is er vanzelf meer geld over voor leuke dingen zoals het buiten de deur eten. Deze manier van leven is waarschijnlijk nog beter voor de economie ook: als je spullen koopt gaat het grootste deel van het geld naar buitenlandse fabrikanten, door het hier in de horeca uit te geven creëer je direct werkgelegenheid.Op buiten de deur eten helemaal mee eens!
I am Spaaartaaacus.
quote:Lady-Voldemort schreef op 06 juni 2015 @ 23:20:

Oh god, minimaliseren. Ik ken mensen die helemaal gelukkig worden omdat ze nog maar twee koffiebekers in huis hebben, want ze krijgen toch nooit bezoek, of zo. En dat weggooien ook. Zet je rommel dan op een weggeefhoek.Maar dat wil niemand meer hebben, want iederéén wil tegenwoordig consuminderen.
Ik hou ook wel van een net, opgeruimd huis zonder al te veel ballast. Helaas denkt mijn man daar anders over. Die wil alles bewaren, ook al zegt ie zelf dat ie het nooit meer gaat bekijken/lezen/gebruiken. En om nou in een huis te leven waar alleen spullen van man staan gaat me toch te ver.
Heerlijk, herkenbaar topic. Heb geen moeite met spullen wegdoen, alleen foto's twijfel ik al jaren over. Staan maar op zolder te staan, wat voegt het toe? Maar weg is weg, alsof ik herinneringen weggooi. Onzin, ik weet het, herinneringen zitten in mijn hoofd. Ik hou wel van leuke oude spullen om mijn huis aan te kleden, sfeer in huis vind ik belangrijk. Maar verder hecht ik geen waarde aan spullen.
quote:lechatrose schreef op 07 juni 2015 @ 10:20:

[...]

Maar dat wil niemand meer hebben, want iederéén wil tegenwoordig consuminderen. Nee, niet iedereen wilt consuminderen. Ik wil gewoon geen spullen in huis waar ik niks mee doe want ik ben niet van het bewaren maar ik blijf wel veel dingen kopen waar ik blij van word.
quote:lechatrose schreef op 07 juni 2015 @ 10:20:

[...]

Maar dat wil niemand meer hebben, want iederéén wil tegenwoordig consuminderen. Hier loopt de weggeefhoek als een tierelier! Super site!
Weggeefhoek loopt hier ook prima! ideaal om van spullen af te komen, scheelt weer een ritje naar de kringloop.
Wij zijn ook bezig met verhuizen. Had eigenlijk al niet zoveel want ga van gemeubileerd naar gemeubileerd dus valt mee, maar toch is het wel lekker. Enige waarmee ik moeite heb ik kleding. Sommige dingen trek ik nooit aan maarja, toch wel leuk. Van de week eens streng naar kijken want het is gewoon teveel en onoverzichtelijk.
.
anoniem_197662 wijzigde dit bericht op 08-06-2015 10:30
Reden: 1x is genoeg
% gewijzigd
.
anoniem_197662 wijzigde dit bericht op 08-06-2015 10:30
Reden: 1 keer is genoeg
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven