Heimwee naar vroeger.

30-08-2008 22:42 73 berichten
Heb jij ook wel eens heimwee naar vroeger? Toen je nog geen zorgen had? Geen verantwoordelijkheid. Toen je nog gewoon een onbezorgd kind was. Toen je alleen maar kind kon zijn.

Ik ben allang volwassen, maar soms verlang ik zo terug naar mijn kindertijd. Dat weemoedige gevoel.

Verlangen naar iets waarvan je weet dat het nooit meer terugkomt.

Ik ben heel gelukkig, het gaat goed met me, maar soms zou ik gewoon weer even kind willen zijn, bij mijn vader op schoot zitten, mijn moeder die me naar bed brengt.

Gewoon. Dat soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
ohw heerlijk lijkt me dat! Geen zorgen aan mn hoofd.
Ja, herkenbaar. Ook gekoppeld aan het feit dat ik dan dingen anders zou aangepakt hebben, dus die heimwee naar het verleden herken ik wel.

Maar ach, dat is het leven. Wat voor je ligt is zoveel belangrijker, want in het verleden kan je niet leven.
Wat lief Shi......

Zelf heb ik het niet. Ik was veel te vroeg al veel te oud voor mijn leeftijd door bepaalde omstandigheden. Ik was blij dat ik oud genoeg was om mezelf op een bepaald moment te redden zeg maar.

Leuk en fijn om te lezen dat jij bijvoorbeeld zo lekker zorgeloos bent grootgegroeid!
Ik ben gelukkig zoals ik het nu heb.Maar heb dit ook af en toe.Soms zou ik weer een meisje van 10 willen zijn in plaats van een jonge vrouw.Natuurlijk heeft iedere leeftijd zijn charmes.Maar dat neemt niet weg dat ik mijn kindheid af en toe mis.Ik zal nooit voor 100 % volwassen worden en ga dat ook niet forceren anders ben ik mezelf niet meer.Ik lees nog steeds kinderboeken.Zat 2 weken geleden in mijn ouderlijk huis in Duitsland en speelde piano,o.a.kinderliedjes.Toen ging ik weer ff terug naar de tijd.Ik maak nu ook veel moois mee,maar zal me ergens altijd kind blijven voelen,ben ook gek op kinderen.Bij deze,voor mij ook herkenbaar!
Ik ben niet altijd zorgelos opgegroeid.Ik heb mee moeten maken dat mijn enige broer bijna verdronken is en door het zuurstof tekort in een rolstoel terecht is gekomen en afhankelijk.We weten niet hoe oud hij zal worden maar ik koester ieder moment met hem samen en dan zal ik nooit laten gaan zeggen ''had ik maar!''Sorry vanwege mijn geklaag!

Mijn broer is gelukkig altijd vrolijk en lacht veel.Hij is gelukkig en voelt de liefde van ons.

Eigenlijk niet helemaal ontopic maar omdat ik iemand over zorgelos hoorde praten dacht ik ik vertel het gewoon maar.Ik hoop dat ik hiermee niemand tot last ben.

Omdat ik uit een gezin met 6 kinderen kom was het bij ons thuis altijd gezellig.Ik zal me altijd jong blijven voelen en heb dit karakter ook van mijn moeder geerft.Leuke topic is dit.
Nee dat heb ik niet, probeer juist mijn jeugd een beetje over te doen nu ik op mezelf woon

Helaas geen zorgeloze jeugd gehad hier door geesteszieke vader en daaruitvolgende behandeling / opvoeding.

Heb dan ook heeeeel bewust zelf geen kinderen omdat ik hoewel ik het probeer niet iets kan geven wat ik zelf niet heb gehad

Heb vandaag de dag nog steeds moeite met ontvangen van echte liefde en het herkennen daarvan
ik moet er niet aan denken. ik vond school vreselijk, vroeg naar bed, doen wat pa en ma zeggen, als ik wilde uitslapen was er gezeur van mn moeder dat ik er maar eens uit moest komen. Ik was erg onzeker en verlegen. Ik heb geen nare jeugd gehad, maar wil het zeker niet over doen.
Ja dat heb ik ook! Maar laatst was ik een paar weken bij mijn ouders en soms waren mijn broertjes er ook bij zonder aanhang, en toen was t soms weer net als vroeger, bordspelletjes doen en met wat lekkers voor de tv. Heerlijk!!!

Ik kan ook met weemoed terug denken aan de middelbare school, was zó gezellig en zó spannend (vindt hij me leuk ja of nee, wat bedoelde hij hier nou mee, voor t eerst uitgaan, voor t eerst alleen op vakantie, stiekem spijbelen, uren bellen met vriendinnen) en zó naief (maarja dat is natuurlijk deel van de charme). Grappig dat ik het niet zo naar mijn basisschooltijd heb, wel naar vroeger thuis, en naar de middelbare school. Niet al mijn oud-klasgenoten hebben dat, ik wil heel graag een reunie doen maar niet iedereen heeft daar (nog) zo´n zin in. Wat mij betreft deden we elk jaar er één, maar daar heeft volgens mij verder niemand behoefte aan dat vind ik dan wel jammer en ontluisterend, dat niet iedereen er dus dezelfde gevoelens aan over heeft gehouden en het niet voor iedereen zo gezellig en belangrijk was blijkbaar.
Erfnie, wat rot voor je :( Hoop dat je je ervaringen kan ombuigen naar iets moois. Ik bedoel dat je er min of meer uit kan halen wat je vooral níet wilt.

Geraldine, natuurlijk mag je dat zeggen en je stoot niemand voor het hoofd. Mij niet in ieder geval. Koester die momenten met je broer, hij voelt het ongetwijfeld.

Leo, wat naar voor je. Bij jou zie ik zo'n lieve vrouw voor me, je lijkt me zo'n lieve moeder. Naar dat je zelf geen onbezorgde jeugd hebt gehad.

Schoendoos en Quichef...herkenbaar dus. Ja, ik heb soms gewoon een sentimentele bui zoals vandaag ;)
Ja, dat herken ik Marg. Ik heb het meer naar de basisschool dan naar de middelbare trouwens.

Als ik foto's terug zie krijg ik soms een brok in mijn keel. Wat hebben we veel gezwommen bijvoorbeeld. Úren.Lekker met vriendinnetjes zwemmen.

Of met het gezin gingen we naar een meertje toe. Koelbox met drinken en eten mee, strandstoelen en we vermaakten ons wel de hele dag.

Zucht. Ik heb heimwee.
anoniem_17202 wijzigde dit bericht op 30-08-2008 23:04
Reden: iets verkeerd getypt.
% gewijzigd
quote:shining schreef op 30 augustus 2008 @ 23:02:

Zucht. Ik heb heimwee.Schát!
Shining, je bent de eerste die ik 'ken' die mijn gevoel ook zo goed kan verwoorden. Ik heb zelfs bij bepaalde gedachten wel eens liedjes uit die tijd in mijn hoofd. Ik kan er echt van huilen. En ik ben echt niet ongelukkig ofzo. Ik verlang er gewoon wel weer eens naar.

Ik dacht er vandaag nog aan. Vroeger gingen we in de zomer de pakjes hooi van het land halen, en ik mocht dan op die grote stapel hooibalen zitten op weg naar de boerderij. Vandaag, met die warmte, kreeg ik dat gevoel weer helemaal.
Leo wat ben je ook een lieverd. .

EmmaAurora, ik huil er ook wel eens om. Niet omdat ik ongelukkig ben, want dat ben ik niet.Maar je snapt heel goed wat ik bedoel.
Ik verlang ook niet echt terug naar mijn jeugd, ook al teveel meegemaakt, maar toch waren er ook hele mooie periodes, vooral de lagere schooltijd toen je nog urenlang buitenspeelde en geen flauw benul van de tijd had. Ook zwemmen, heerlijk met wat klasgenootjes naar het plaatselijke meertje, de verliefdheden en kriebels die je toen had ... ja dat mis ik wel, het is ook zo ineens voorbij lijkt het wel. Soms rij ik door mijn oude buurtje en dan komt dat gevoel en die geuren zoals ik het toen beleefde helemaal terug en dan voel ik wel wat van heimwee.... maar ja dat komt nooit meer terug helaas.

risotje
Wat nou terug naar vroeger. De dood is toch een mooi vooruitzicht?
jeee, terugverlangen naar vroeger, met spelletjes doen enzo, zelfs terugverlangen naar de middelbare school?! Onvoorstelbaar! Ik dacht dat het echt alleen op tv bestond.

Wat leuk! Dat doet me eigenlijk wel goed, dat het wel kan.

Het mag duidelijk zijn dat ik het zelf helemaal niet heb, mijn leven nu is echt veel zorgelozer en gezelliger dan toen.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Ja!! vanmiddag lag ik ff op de bank, kind was buiten spelen en ik hoorde die kinderstemmen op straat. Toen had ik het ook! De geur van zomer, dat ruik ik nu anders zeg maar. Het was een gevoel.
Ik verlang er af en toe ook enorm naar terug. Met mijn broertje 's morgens vroeg tekenfilms kijken, gezellig Ik krijg ook heimwee bij bepaalde geuren, bij petroleum bijvoorbeeld denk ik aan die lekkere warme kachel 's morgens vroeg (waar ik dan in mijn pyjama bij ging zitten)
Ik heb het ook met geuren inderdaad.

Zo ruikt purol naar vroeger. Heerlijk, ik word helemaal blij van die geur.

Of de echte palmoliveshampoo. De neutrale. Die ruikt ook naar thuis
Meiden toch Ik word er emotioneel van.
He ja, ik wil ook terug naar vroeger. Even maar, een weekje of zo. Weer allemaal bij elkaar.

Mijn broer heb ik al een jaar of 8 niet gezien (lang verhaal, don't ask), mijn vader is anderhalf jaar geleden overleden en ik woon 900 km bij mijn moeder en zus vandaan.

Shining, ik krijg door jou spontaan heimwee naar vroeger en naar Nederland.
Ik herken het ook wel en idd als ik een bepaalde geur ruik,stapte vanmiddag in de auto en die rook zo typisch dat deed me echt aan vroeger denken.Dat heb ik ook wel eens als ik de geur van een vijver of waterplas ruik dat roept ook zo'n herinneringen op.Zo kan ik er ook ooit melancholisch van worden en niet dat het toen beter was dan nu en ook niet slechter maar onbezorgder ofzo....
Ik heb het ook. En al helemaal sinds mijn moeder is overleden.

Dan kan ik ineens bijvoorbeeld overvallen worden door het beeld van het zwembad waar we iedere zomer een abonnement op hadden. Hoe het daar rook, hoe we door het bos ernaartoe liepen. En hoe ik dan in de rij stond om snoep te kopen, hete stoeptegels onder de voeten. En alles en iedereen rook naar chloor.

Ik kan er heel erg heen terugverlangen. Weemoedig, ik mis het echt.
Als ik ziek was, dan lag ik op de bank met een dekentje naar de televisie te kijken en af en toe viel ik in slaag. Dan werd ik wakker en hoorde mijn moeder rommelen op de achtergrond. Af en toe wordt ik nu wakker en hoor ik net zo'n geluiden. Dan ben ik weer helemaal terug op die bank. Dat voelt zo vertrouwd en veilig.

Ik heb het heel vaak...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven