Heimwee naar vroeger.

zaterdag 30 augustus 2008 om 22:42
Heb jij ook wel eens heimwee naar vroeger? Toen je nog geen zorgen had? Geen verantwoordelijkheid. Toen je nog gewoon een onbezorgd kind was. Toen je alleen maar kind kon zijn.
Ik ben allang volwassen, maar soms verlang ik zo terug naar mijn kindertijd. Dat weemoedige gevoel.
Verlangen naar iets waarvan je weet dat het nooit meer terugkomt.
Ik ben heel gelukkig, het gaat goed met me, maar soms zou ik gewoon weer even kind willen zijn, bij mijn vader op schoot zitten, mijn moeder die me naar bed brengt.
Gewoon. Dat soort dingen.
Ik ben allang volwassen, maar soms verlang ik zo terug naar mijn kindertijd. Dat weemoedige gevoel.
Verlangen naar iets waarvan je weet dat het nooit meer terugkomt.
Ik ben heel gelukkig, het gaat goed met me, maar soms zou ik gewoon weer even kind willen zijn, bij mijn vader op schoot zitten, mijn moeder die me naar bed brengt.
Gewoon. Dat soort dingen.

zondag 31 augustus 2008 om 01:11
Ik heb een prima jeugd gehad, niks mis mee. Ik denk er met heel veel plezier en liefde aan terug, maar terug verlangen? Nee, dat niet.
Ik heb dat nergens mee, omdat het 'nu' altijd goed is, ook op de meest moeilijke of verdrietige momenten.
Ik heb dat nergens mee, omdat het 'nu' altijd goed is, ook op de meest moeilijke of verdrietige momenten.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.

zondag 31 augustus 2008 om 01:26
O ja, ik heb dat ook heel sterk. Af en toe terug willen naar vroeger. Vooral naar mijn opa en oma op de boerderij met allemaal dieren. De kou trotserend 's nachts want er was geen centrale verwarming alleen een kachel in de woonkamer. Die liefde die mijn oma voor ons allemaal had (mijn ooms en tantes en hun vrienden incluis) was zo puur, zo intens. Het was er altijd gezellig. Ook kwam er wel eens een jeugdgroep (scouting of iets dergelijks) slapen in de stallen. Mijn tante, die bijna 3 jaar ouder is dan ik, en ik 's avonds stiekem naar het toilet bij de stallen gaan om te kijken of er leuke jongens bij zaten. Helaas overleedt oma veels te jong en ging opa gauw daarna wegens dementie naar een verzorgingstehuis. Maar geuren kunnen ook bij mij zo intens beleefd worden dat ik er emotioneel van raak.
Niet alleen die geweldige tijd bij opa en oma doet me verlangen naar vroeger. Ook ik heb hele nare gebeurtenissen meegemaakt vroeger. Gelukkig hebben die een plek gekregen en kan ik de hele leuke momenten ook weer voor de geest halen. Ik zou best nog wel eens terug willen...
Niet alleen die geweldige tijd bij opa en oma doet me verlangen naar vroeger. Ook ik heb hele nare gebeurtenissen meegemaakt vroeger. Gelukkig hebben die een plek gekregen en kan ik de hele leuke momenten ook weer voor de geest halen. Ik zou best nog wel eens terug willen...
zondag 31 augustus 2008 om 01:28
Nee, die weemoed ken ik niet. Het heden is vele malen plezieriger dan mijn jeugd. Al verlang ik ook naar kippesoep van een lieve mamma als ik verkouden ben. Helaas is de mijne een haaibaai (krijg gelijk associaties met haaievinnesoep, bleh).
Het geurenverhaal herken ik. Laatst nog in Artis, ik rook iets: berggeiten! Herinnerde me aan vakanties vroeger in Tirol. Was zowaar een plezierige herinnering.
Juist vandaag zo'n gevoel van onbezorgdheid, gevoel van tijdloosheid gehad. Ik had een lekke band en liep daardoor de laatste 2 kilometer met de fiets aan mijn hand. Maar het was mooi weer, de boodschappen zaten in mijn fietstas en het stuk naar huis was buitengewoon mooi qua landschap en lichtval.
Naar zulke momenten zal ik weemoedig zijn als ik oud en versleten in mijn leunstoel naar buiten staar...
Het geurenverhaal herken ik. Laatst nog in Artis, ik rook iets: berggeiten! Herinnerde me aan vakanties vroeger in Tirol. Was zowaar een plezierige herinnering.
Juist vandaag zo'n gevoel van onbezorgdheid, gevoel van tijdloosheid gehad. Ik had een lekke band en liep daardoor de laatste 2 kilometer met de fiets aan mijn hand. Maar het was mooi weer, de boodschappen zaten in mijn fietstas en het stuk naar huis was buitengewoon mooi qua landschap en lichtval.
Naar zulke momenten zal ik weemoedig zijn als ik oud en versleten in mijn leunstoel naar buiten staar...
zondag 31 augustus 2008 om 01:50
Geuren spelen bij iedereen een belangrijke rol als het om herinneringen gaat.
De geur van lassen en ik ben weer op de scheepswerf waar Pa werkte. De geur van water of van onderaan de pasgemaaide dijk op een zinderende dag, doen me denken aan vroeger.
Maar net wat Hanke zegt, ik denk niet met weemoed terug, wel met plezier.
En dta gewoon genieten van iets simpels als een (gedwongen) wandelingetje in de zon, dat ken ik ook. Heerlijk!
De geur van lassen en ik ben weer op de scheepswerf waar Pa werkte. De geur van water of van onderaan de pasgemaaide dijk op een zinderende dag, doen me denken aan vroeger.
Maar net wat Hanke zegt, ik denk niet met weemoed terug, wel met plezier.
En dta gewoon genieten van iets simpels als een (gedwongen) wandelingetje in de zon, dat ken ik ook. Heerlijk!
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.

zondag 31 augustus 2008 om 02:00
Zal haast jaloers op jullie worden
Terug naar vroeger, gepest worden op school, een altijd dronken vader en een moeder die het te druk met het gezin (7 kids) en de vader had. Door dat pesten was ik een heel onzeker kind en dat ben ik nu gelukkig niet meer. Dus ik zou nooit meer terug willen naar die "goeie ouwe tijd"
Maar ben nu wel gelukkig hoor
Terug naar vroeger, gepest worden op school, een altijd dronken vader en een moeder die het te druk met het gezin (7 kids) en de vader had. Door dat pesten was ik een heel onzeker kind en dat ben ik nu gelukkig niet meer. Dus ik zou nooit meer terug willen naar die "goeie ouwe tijd"
Maar ben nu wel gelukkig hoor
zondag 31 augustus 2008 om 02:07
Oh ja! Ik denk ook nog regelmatig aan vroegâh..Als ik een liedje hoor, of iets ruik wat me aan mijn jeugd doet denken. Nergens ruikt de koffie zo lekker als bij mijn moeder thuis. De sfeer in mijn ouderlijke huis ( moeder woont er nog steeds) is altijd de beste. Die kan ik met de beste wil niet nabootsen in mijn huis. Hoe gezellig ik het ook maak.
Het meest mis ik de mensen om mij heen. Moeder die terug kwam van boodschappen doen en ik dan lekker wachten op het eten..
Vader die terug kwam van het werk.
Zussen die in- en uit liepen. Familie die kwam aanwaaien etc.
En vooral dat er zoveel voor je word gedaan.
Ik heb er toen al veel van genoten maar nu kijk ik er nog mooier op terug.
Misschien wel om dit het grootste verschil is met nu.
Ik woon alleen, vriendlief woont niet in de buurt, heb jonge kids te verzorgen, werken, en regelen van de hele meuk in mn uppie zeg maar. Nu is mijn thuis geen komen&gaan van mensen.
Goh wat mis ik dat!
Het meest mis ik de mensen om mij heen. Moeder die terug kwam van boodschappen doen en ik dan lekker wachten op het eten..
Vader die terug kwam van het werk.
Zussen die in- en uit liepen. Familie die kwam aanwaaien etc.
En vooral dat er zoveel voor je word gedaan.
Ik heb er toen al veel van genoten maar nu kijk ik er nog mooier op terug.
Misschien wel om dit het grootste verschil is met nu.
Ik woon alleen, vriendlief woont niet in de buurt, heb jonge kids te verzorgen, werken, en regelen van de hele meuk in mn uppie zeg maar. Nu is mijn thuis geen komen&gaan van mensen.
Goh wat mis ik dat!
zondag 31 augustus 2008 om 02:24
Ja Shining, heimwee naar vroeger heb ik ook. De laatste tijd zelfs pijnlijk veel.......Ik zou zo graag heel even, de tijd terug willen draaien. Weer even voelen hoe gewoon en hoe mooi dat was, een 10 jarig meisje met beide ouders....
Ik droom er zelfs over en gek genoeg geeft dat mij de kracht om voor mijn moeder te zorgen. Zij was er toen voor mij en ik nu voor haar. Die heimwee maakt mij soms verdrietig omdat ik weet dat ik straks echt geen kind meer ben.
Hoop wel dat ik, het kind in mij, niet zal verliezen. Dat ik die heimwee zal blijven koesteren en dat op mijn beurt ook door kan geven aan mijn kinderen, hoe gewoon dat nu ook is...
Ik droom er zelfs over en gek genoeg geeft dat mij de kracht om voor mijn moeder te zorgen. Zij was er toen voor mij en ik nu voor haar. Die heimwee maakt mij soms verdrietig omdat ik weet dat ik straks echt geen kind meer ben.
Hoop wel dat ik, het kind in mij, niet zal verliezen. Dat ik die heimwee zal blijven koesteren en dat op mijn beurt ook door kan geven aan mijn kinderen, hoe gewoon dat nu ook is...
zondag 31 augustus 2008 om 02:38
Ik heb dat ook! Dat onbezorgde van toen. Mijn vader en moeder, gewoon mijn veilige thuishaven.
Wat er ook gebeurde het maakte niks uit, behalve dat ik soms een flinke uitbrander (c.q. schop onder mn kont pfffffffff) kreeg. En daar had ik best respect voor. Maar dat gevoel, het gewenst zijn en het maakt niet uit hoe, het horen bij.......... dat heb ik nooit meer zo gevoeld als bij mijn ouders en die heimwee die ken ik.
Wat er ook gebeurde het maakte niks uit, behalve dat ik soms een flinke uitbrander (c.q. schop onder mn kont pfffffffff) kreeg. En daar had ik best respect voor. Maar dat gevoel, het gewenst zijn en het maakt niet uit hoe, het horen bij.......... dat heb ik nooit meer zo gevoeld als bij mijn ouders en die heimwee die ken ik.

zondag 31 augustus 2008 om 07:41
Ik heb wel eens heimwee naar waar ik vroeger woonde, dat was heel speciaal. Niet naar mijn thuissituatie, maar wel naar de omgeving, de school, de vriendinnen.
Ik heb zelf een hyve opgezet om iedereen weer terug te vinden uit die tijd, zo leuk! Al 240 leden, en heel veel mensen uit die hyve vonden het ook zo speciaal om daar op te groeien, meer gevalletjes van heimwee
Ik heb zelf een hyve opgezet om iedereen weer terug te vinden uit die tijd, zo leuk! Al 240 leden, en heel veel mensen uit die hyve vonden het ook zo speciaal om daar op te groeien, meer gevalletjes van heimwee
zondag 31 augustus 2008 om 10:13
Jahoor, heel herkenbaar, ik mis eigenlijk de dingen die vroeger niet mochten, dus stiekem snachts uit mijn raam via het balkon klimmen en dan afspreken met vriendinnetjes in de speeltuin. Ook het zaterdagavond gevoel van met gezin op de bank allemaal in pyama allemaal snacks op tafel en dan werd er een video film gehuurd en mochten mijn broer en ik altijd een flesje shandy en als de ijsboer kwam aanrijden mochen we ook nog een ijsje halen. En idd het onbezorgde gevoel, uit school mama staat klaar met thee en chippies, savonds na het buitenspelen eten staat op tafel, de was is gedaan. Maar goed de nadelen mis ik niet hoor, straf als het raport niet goed was of het op tijd naar bed moeten gaan, ik moest een halfuur eerder dan mijn oudere broer. Iedere avond ruzie over de afwas wij moesten dat doen ook in het weekend. Of met uitgaan ik moest altijd voor 23.00 thuis zijn (was 18) tsja...dan begint het he ! Maar goed hoort er allemaal bij haha. Geen last meer van nu !

zondag 31 augustus 2008 om 13:06
Ik mis het kind zijn. Dat ik nergens aan hoefde te denken, alleen maar kon spelen, naar school moest en verder niks. Totaal geen zorgen aan mijn hoofd.
Ik zou soms weer terug willen naar de tijd dat ik een jaar of 7 was en bloemen plukte voor mijn ouders die ze dan vervolgens op een vaasje zetten, terwijl het meer onkruid dan bloem was.
Ik zou soms weer terug willen naar de tijd dat mijn vader verhaaltjes vertelde die hij ter plekke verzon, die zó spannend waren.
Ik zou soms terug willen naar de vrijdagavond. Dat was 'opblijfavond en de avond voor de kinderen'. Dan keken we met zijn allen naar series als 'Flying doctors' en 'Ron's honeymoonquiz'.
Maar ja, die tijd komt nooit meer terug helaas.
Ik zou soms weer terug willen naar de tijd dat ik een jaar of 7 was en bloemen plukte voor mijn ouders die ze dan vervolgens op een vaasje zetten, terwijl het meer onkruid dan bloem was.
Ik zou soms weer terug willen naar de tijd dat mijn vader verhaaltjes vertelde die hij ter plekke verzon, die zó spannend waren.
Ik zou soms terug willen naar de vrijdagavond. Dat was 'opblijfavond en de avond voor de kinderen'. Dan keken we met zijn allen naar series als 'Flying doctors' en 'Ron's honeymoonquiz'.
Maar ja, die tijd komt nooit meer terug helaas.
zondag 31 augustus 2008 om 13:19
zoooo herkenbaar, ik had een superjeugd tot mijn 15e. Denk er nog vaak aan terug.. wou dat alles weer zo was.
Lekker naar het strand met mijn ouders en zusjes en nog wat nichtjes en neefjes.. naar huis, heerlijk lang douchen en dan zo'n herlijke zomers gourmet/fondue/bbq in een prachtige achtertuin met de hele familie... Of hele dagen met mijn paardje in de weer, door het bos crossen en hem helemaal verzorgen alsof hij een barbie was, terwijl mijn vriendinnetjes allemaal ook daar waren..
Of lekker huiswerk maken in mijn kamer, plakken en knippen op een werkstukje met wat muziek erbij
Heerlijk! Inderdaad zo zorgeloos. Daarna een aantal verschrikkelijke jaren, e n tijd om weer te herstellen.
Merk nu dat mijn leven na hard werken weer zo begint t worden zoals vroeger.. en ik voel soms die onbezorgheid weer door de ogen van mijn twee kindjes.
Lekker naar het strand met mijn ouders en zusjes en nog wat nichtjes en neefjes.. naar huis, heerlijk lang douchen en dan zo'n herlijke zomers gourmet/fondue/bbq in een prachtige achtertuin met de hele familie... Of hele dagen met mijn paardje in de weer, door het bos crossen en hem helemaal verzorgen alsof hij een barbie was, terwijl mijn vriendinnetjes allemaal ook daar waren..
Of lekker huiswerk maken in mijn kamer, plakken en knippen op een werkstukje met wat muziek erbij
Heerlijk! Inderdaad zo zorgeloos. Daarna een aantal verschrikkelijke jaren, e n tijd om weer te herstellen.
Merk nu dat mijn leven na hard werken weer zo begint t worden zoals vroeger.. en ik voel soms die onbezorgheid weer door de ogen van mijn twee kindjes.
zondag 31 augustus 2008 om 13:21
zondag 31 augustus 2008 om 14:57
Ik heb heimwee naar de heerlijke vakanties die wij vroeger hadden. In de bergen, altijd heerlijk spelen met mijn zusje. Spelletjes doen met papa. Mijn zusje en ik droegen vaak dezelfde pakjes (je weet wel van die setjes van de C&A
)De hele dag zwemmen en dammen bouwen in een bergrivier.
Ik maakte 100 vlechtjes in de haren van mijn zusje. Af en toe ruik ik ook de geuren van toen. Zit er wel eens aan te denken om nog eens naar die plek te gaan waar we zoveel plezier hadden, maar ben ook wel bang dat het dan zo anders is dan in herinnering.
of mijn vader die ons naar bed droeg. De trap op mijn mijn zusje op zijn nek en ik aan de voorkant haha...
Ja, heb heel wat niet leuke dingen meegemaakt, maar toch kijk ik graag terug op mijn jeugd.

Ik maakte 100 vlechtjes in de haren van mijn zusje. Af en toe ruik ik ook de geuren van toen. Zit er wel eens aan te denken om nog eens naar die plek te gaan waar we zoveel plezier hadden, maar ben ook wel bang dat het dan zo anders is dan in herinnering.
of mijn vader die ons naar bed droeg. De trap op mijn mijn zusje op zijn nek en ik aan de voorkant haha...
Ja, heb heel wat niet leuke dingen meegemaakt, maar toch kijk ik graag terug op mijn jeugd.
zondag 31 augustus 2008 om 14:59
Het komt idd nooit meer terug! Sommige mensen uit die tijd, daar heb ik nu helemaal niets meer mee, en dat vind ik dan zó jammer! Meiden met wie ik uren en uren gebeld heb, en die ik nu helemaal niets meer te vertellen heb en zij mij ook niet.
Meteen na de middelbare school ben ik een jaar naar het buitenland gegaan, en toen ik terugkwam was alles anders. Ik ben toen nog met een vriendin naar een discotheek gegaan waar wij daarvoor altijd kwamen, en ik voelde me er helemaal niet meer thuis!!! Sommige mensen zijn wel een beetje blijven hangen, mijn vroegere vriendje bijvoorbeeld heeft eigenlijk nog steeds hetzelfde leven, elke week naar dezelfde kroeg en zelfde discotheek, daar dronken worden, etc. Ik kan daar nu niet meer zomaar instappen, zeg maar. Ergens is dat wel jammer, aan de andere kant ook goed want anders ga je nooit vooruit natuurlijk .
Meteen na de middelbare school ben ik een jaar naar het buitenland gegaan, en toen ik terugkwam was alles anders. Ik ben toen nog met een vriendin naar een discotheek gegaan waar wij daarvoor altijd kwamen, en ik voelde me er helemaal niet meer thuis!!! Sommige mensen zijn wel een beetje blijven hangen, mijn vroegere vriendje bijvoorbeeld heeft eigenlijk nog steeds hetzelfde leven, elke week naar dezelfde kroeg en zelfde discotheek, daar dronken worden, etc. Ik kan daar nu niet meer zomaar instappen, zeg maar. Ergens is dat wel jammer, aan de andere kant ook goed want anders ga je nooit vooruit natuurlijk .
zondag 31 augustus 2008 om 15:02
Heb trouwens ook heimwee naar waar we vroeger woonden, toen het hele gezin nog bij elkaar was. Ik droom idioot vaak dat ik er weer terug kom en dan zooo gelukkig ben haha..
Laatst op Funda gekeken. Er stond een huis op uit die straat, maar dat was zo raar. Ik herkende er bijna niets van.
Klinkt allemaal nogal melancholisch, maar dat heb ik met alles. Gewoon het idee dat het allemaal niet meer terugkomt vind vreselijk..
Laatst op Funda gekeken. Er stond een huis op uit die straat, maar dat was zo raar. Ik herkende er bijna niets van.
Klinkt allemaal nogal melancholisch, maar dat heb ik met alles. Gewoon het idee dat het allemaal niet meer terugkomt vind vreselijk..
zondag 31 augustus 2008 om 15:06
Pippi Langkous, het één sluit het ander toch niet uit?! Ik kan wel met weemoed terugdenken aan bepaalde gebeurtenissen of fases van mijn leven, maar dat wil niet zeggen dat ik niet in het nu leef of niet geniet van mijn leven nu! Ik ben aan het verhuizen en ik loop al dagen te genieten van de accordeonman in dat ene steegje, de overweldigende zware bloemengeur die er in mijn nieuwe stad hangt, de smoothie met ijs op dat terras en mijn vriend met zijn kaki short die opeens zo gruwelijk volwassen lijkt .
Ik weet dat ik ´t lastig vind om iets écht achter mij te laten en er nooit meer aan terug te denken met een dikke vette glimlach, maar ik denk ook dat ik wel talent heb om van de simpelste dingen gelukkig te worden.
Ik weet dat ik ´t lastig vind om iets écht achter mij te laten en er nooit meer aan terug te denken met een dikke vette glimlach, maar ik denk ook dat ik wel talent heb om van de simpelste dingen gelukkig te worden.
zondag 31 augustus 2008 om 15:09
En bv. thuis, ik heb daar dezelfde gevoelens bij als Shining. Maar ik kan ook gruwelijk genieten van de band die ik nu met mijn ouders heb, een iets meer gelijkwaardige basis. En dat het zo gezellig is met de vriendinnen van mijn broers, en dat we allemaal zo goed met elkaar overweg kunnen (God zij dank) en dat mijn ouders gek zijn op mijn vriend en iedereen voelt dat hij er gewoon bij hoort (en hij dat zelf ook zo voelt).
Het is nu nog steeds superleuk en ik heb een hartstikke gelukkig leven, maar het was toen gewoon anders (niet beter, wel anders) en daar denk ik weleens aan terug en kan er dan ook weleens heimwee naar hebben.
Het is nu nog steeds superleuk en ik heb een hartstikke gelukkig leven, maar het was toen gewoon anders (niet beter, wel anders) en daar denk ik weleens aan terug en kan er dan ook weleens heimwee naar hebben.
zondag 31 augustus 2008 om 15:59
Die heimwee komt voort uit het feit dat mensen nu allemaal zo jachtig leven, vrouwen moeten werken in plaats dat ze thuis met thee en kaakjes op de kinderen wachten, er vlugklaar vlees wordt gekocht en mensen de tijd niet meer nemen stoofvlees (wat zo heerlijk ruikt) klaar te maken, mensen baden in holle luxe, nooit tevreden zijn en alleen maar prestaties (van hun kkinderen) verwachten.
Toen was geluk heel gewoon.
Toen was geluk heel gewoon.

zondag 31 augustus 2008 om 16:09
quote:Margaretha2 schreef op 31 augustus 2008 @ 15:09:
En bv. thuis, ik heb daar dezelfde gevoelens bij als Shining. Maar ik kan ook gruwelijk genieten van de band die ik nu met mijn ouders heb, een iets meer gelijkwaardige basis. .Ja, het was anders. Ik heb nu ook een hele goede band met mijn ouders, hou ontzettend veel van ze. Het is inderdaad, wat jij zei ook niet zo dat het één het ander uitsluit. Je kunt met heimwee aan vroeger denken, maar toch nu heel gelukkig zijn. Zo werkt het bij mij in ieder geval. Mensen denken volgens mij vaak dat je dan nu waarschijnlijhk wel heel ongelukkig bent als je heimwee hebt naar vroeger. Maar zo is het niet. Ik heb het ook niet constant. Maar het komt bij vlagen. Als ik een geur ruik, een lieje hoor, of als het warm weer is zoals nu en we vroeger altijd gingen zwemmen.
En bv. thuis, ik heb daar dezelfde gevoelens bij als Shining. Maar ik kan ook gruwelijk genieten van de band die ik nu met mijn ouders heb, een iets meer gelijkwaardige basis. .Ja, het was anders. Ik heb nu ook een hele goede band met mijn ouders, hou ontzettend veel van ze. Het is inderdaad, wat jij zei ook niet zo dat het één het ander uitsluit. Je kunt met heimwee aan vroeger denken, maar toch nu heel gelukkig zijn. Zo werkt het bij mij in ieder geval. Mensen denken volgens mij vaak dat je dan nu waarschijnlijhk wel heel ongelukkig bent als je heimwee hebt naar vroeger. Maar zo is het niet. Ik heb het ook niet constant. Maar het komt bij vlagen. Als ik een geur ruik, een lieje hoor, of als het warm weer is zoals nu en we vroeger altijd gingen zwemmen.