Ria Blom - werkt het ook weleens NIET???

31-08-2008 08:26 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo meiden,

Mijn zoon van bijna drie weken vindt het heel lastig om in zijn eigen bedje te slapen. Ik snap wel dat hij nog jong is, liever bij mij wil zijn bladiebla, maar constant een baby jengelend op je arm met een peuter van 3,5 erbij, maakt het niet echt rozengeur en maneschijn hier.

Zodra mijn zoon met zijn ogen begint te "zakken" en gaat gapen, leg ik hem in zijn bedje met een doek om zijn armpjes. Zodra hij zijn bedje voelt, gaat ie al krijsen en wurmt zich uit de doek. Heel af en toe valt hij even een half uurtje in slaap, maar dat is dan heel onrustig. Als hij bijvoorbeeld in de kinderwagen in slaap valt, dan tukt hij zomaar 3 uur aan een stuk en dan zonder de doek om zijn armpjes.

OK, ik weet dat ik geduld moet hebben enzo, maar tips of ervaringen met ons aller Ria zijn welkom!
Aanvulling: Gister was hij bijvoorbeeld 1x 5 uur en 1x 4 uur achter elkaar wakker. Na een uurtje gaat ie dan jengelen tot zijn volgende voeding en ook daarna slaapt hij niet gelijk, maar wil eerst mij nog even een uurtje aankijken. Ik vind dat best veel wakker voor een baby van nog geen drie weken.
Maar eerst wil hij je nog een uurtje aankijken???

Een baby wil nog niks hoor ,behalve eten en slapen.

Zeker een van 3 weken .

Als je nu al begint daar aan toe te geven dan sta je over een paar jaar met je rug tegen de muur
Hier had uw advertentie kunnen staan.
Dat is ook veel en ik heb van Ria de 3 uur regel geleerd: wakker worden, voeden, verschonen (of eerst verschonen dan voeden maar als kind erge honger heeft wordt dat moeilijker), beetje spelen/knuffelen en dan kwartiertje in de box. Daarna weer in bed voor een uurtje of twee tukken. In het hele begin (hoorde pas van dit schema toen kindje 4 weken was) was het vooral voor mijzelf een verademing: eindelijk wat structuur in mijn leven. Maar na een weekje merkte ik dat mijn dochter het er ook beter op deed en het slapen wat beter ging. Het was niet dat het helemaal super was maar wel wat beter.

Inbakeren heb ik na 3 weken opgegeven: dochter werd er panisch gek van. Op een gegeven moment begon ze al te gillen als ze op bed op het doek werd gelegd, heel zielig.

Dus die drie R-en waren prima, het inbakeren een ramp.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Mijn jongste vond het ook prettiger om ergens "in" te slapen (zo'n bed vond hij te open, leek wel). Ik heb toen een babynestje uit onze duowagen in zijn bedje gedaan. Zo sliep hij toch in zijn eigen bed en iets beter. Pas bij tien weken kreeg hij pas echt een beetje een ritme in het slapen.
Inbakeren werkt niet altijd. De bij de methode van Ria horende regelmaat wel, maar je moet er voor zorgen dat je kind in dat patroon wel voldoende energie kwijt kan om goed te slapen, en voldoende aandacht krijgt om jou los te laten als het bedtijd is. Dit kan moeilijker zijn omdat je, zoals je al aangeeft, nog een kindje hebt die waarschijnlijk ook de nodige aandacht vraagt.

Probeer het aandacht geven niet teveel tussendoor te doen maar geef ze een "eigen moment". Zo schep je duidelijkheid en is het voor jezelf ook makkelijker om op andere momenten nee te zeggen.

p.s.

Als je kind in de wandelwagen of box wel slaapt kun je ook even kijken naar de situatie van het bedje. Soms helpt het om ivm de lichtinval, het bedje te verplaatsen of het kind er andersom in te leggen.

Veel succes!
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Waarom moet een baby van 3 weken in vredesnaam zelf inslapen in zijn eigen bed? Het is nog zo'n ukkie! Waarom niet gewoon in de kinderwagen in de woonkamer? Of in een draagdoek?
Hier werkte rust en regelmaat overigens absoluut niet. Je kunt als ouders wel leuk bepalen dat je het zo gaat doen, maar als het niet bij je baby past vind ik het eigenlijk onzin om dat zo strak vast te houden. Kijk naar wat voor je kind en jou werkt, dat is de beste methode, en als dat Ria Blom is is dat prima, maar ik vind dat het zwáár overschat wordt. Waarom je kind in zijn eigen bedje dwingen met 3 (!!!) weken als je wéét dat hij beter slaapt in de kinderwagenbak?

Kinderen hebben hier beiden de eerste weken/maanden in de draagdoek/box of kinderwagenbak geslapen overdag, dan sliepen ze het beste. Na verloop van tijd werd dat vaker het bedje. En ze zijn nu bijna 2,5 en 10 maanden en ik heb 2 hele goede slapers die we maar zelden tussen 19.00 en 7.00 horen.
Waarschijnlijk vind je zoontje zijn eigen bed veel te groot en bedreigend. Waarom niet lekker in de kinderwagen laten slapen ? Hij is notabene pas 3 weken !!

En als je persé wil dat hij in zijn eigen bed ligt zet dan de kinderwagenbak in zijn bed. Ligt hij toch lekker knus en beschut en went hij wel aan het slapen op zijn eigen kamertje.
Bedankt voor de reacties! Kinderwagen en box hebben we uiteraard ook geprobeerd, maar ook dan slaapt hij niet. Daarbij vind ik het belangrijk dat hij in zijn kamertje slaapt, omdat het daar rustig is en beneden niet. Dochter wil ook lekker kunnen spelen en daar hoort soms behoorlijk wat geluid bij!

Enne Superdad, ik zal zijn ogen afplakken, dan hou ik hem tenminste onder de duim...
Je zegt net zelf dat hij in de kinderwagen rustig 3 uur slaapt.
Ja, als we gewandeld hebben. Hij valt dan tijdens het wandelen in slaap en slaapt dan wel eventjes door.
Bij ons werkt Ria Bloms methode inclusief inbakeren wel goed, maar dat heeft wel eventjes geduurd. We passen/pasten het ook niet heel strikt toe trouwens.

Je schrijft dat hij zijn armpjes uit de doek wurmt. Ik denk dat daar de onrust ten dele ook door ontstaat. Wij bakerden in het begin ook te los in, en dan ging ze net zo lang door met huilen en wurmen tot ze los lag. Ik heb toen een pacco (www.pacco.nl) besteld en daarmee gaat het perfect. Ze kan zich niet meer loswurmen en gaat rustig slapen.

Mijn dochter is nu 10 weken en slaapt zowel overdag als 's nachts heel goed in haar eigen bed. Als ik jou was zou ik dus gewoon nog even doorzetten!

Dat wil overigens niet zeggen dat je hem dan maar gewoon moet laten huilen hoor, dat kleintje heeft toch echt nog een hoop geborgenheid nodig. Hem af en toe lekker bij je nemen in de draagdoek kan ook best hoor!
Wij begonnen ook met 3 weken met de Ria Blom methode. Helaas wilde zoonlief alleen in bed niet in slaap vallen, ook niet na het 'even in slaap huilen'. Dat was een drama, hij viel alleen bij ons in de armen in slaap, en dat kan nou eenmaal niet altijd.

We hebben de Puckababy gekocht, een slaapzak waar de armpjes ook in zitten. Daar slaapt hij voortreffelijk in, en in zn eigen bedje. Daarnaast gebruiken we wel altijd de regelmaat, voeden, spelen en slapen.

De Puckababy is minder 'streng' dan het strakke inbakeren en je kindje kan nog wel wat bewegen, maar voelt zich toch erg geborgen.
Waarom leg je hem dan niet in de kinderwagenbak in zijn bedje? Hebben wij met destijds 8 weken oude zoon ook gedaan toen hij niet in zijn eigen bed wilde slapen. Hij sliep eerst bij ons op de kamer in de kinderwagenbak. Zo in bed leggen lukte dus niet maar met de bak wel. Na een week of wat was hij zo gewend aan zijn kamertje en sliep hij ook lekker 'gewoon' in zijn bedje. Geen Ria voor nodig gehad

Zoon sliep trouwens ook erg goed in de wipper op een schapenvachtje met een dekentje eroverheen. Ook met spelende zus om hem heen. Tweede kinderen zijn gewend aan herrie hé, misschien vindt hij juist al die stilte niks.

Bij ons werkte Ria prima bij de eerste. Toen de tweede geboren werd ging dat heel anders. Na een aantal sessies bij een ostheopaat ging het gelukkig wel goed. Onze zoon bleek chronisch pijn te hebben aan zijn nekje. Toen dat eenmaal verholpen was bleek het de beste slaper van het westelijk halfrond te zijn.

Als reactie op mensen die drie weken te vroeg vinden om alleen in te slaap te vallen: juist niet! Alles wat je een baby niet aanleert, hoef je ook niet meer af te leren. (op schoot in slaap vallen bv) Zowiezo vind ik het voor de ontwikkeling van de hersenen beter om zo prikkelarm als mogelijk te zijn in de eerste weken/maanden. voor de hechting is voorspelbaarheid en ritme (slapen in je bedje, spelen in de box, je voeding krijg je van papa of mama) juist heel goed.
Eens met Sosofie. Ik word wel eens moe van dat gemier over hechting etc (niet op dit topic overigens, maar meer in het algemeen, de beatrijs smulders clan..). Alsof je kind zich niet veilig zou kunnen hechten als het gewoon in het eigen bed slaapt! Tussen het slapen door krijgt elk gewenst kind heus wel genoeg aandacht en liefde om zich veilig te hechten. Ik ben er ook van overtuigd dat regelmaat echt prima is, ook voor hele jonge babies
Hier werkte het ten dele.

Mijn advies aan mamas zou zijn; doen, en even stug volhouden maar vergeet vooral niet naar je kindje te kijken.

Wij hebben het heel strak toegepast. Drinken, spelen en dan slapen na ongeveer een uurtje. tot ze ruim een half jaar was heeft ze nog zeker steeds 20 minuten moeten huilen voor ze in slaap viel. MAAR het lukte haar altijd uiteindelijk wel. (ik vond het echter verschrikkelijk om te horen. het was dat ze op een andere manier echt niet in slaap viel anders had ik het nooit gedaan)

Maar er wordt bijvoorbeeld vanuit gegaan dat een baby dat tot de volgende voeding hoort te slapen. Terwijl mijn meisje al na een uur wakker werd, wat dus niet zou 'mogen'. De uren dat ik heb geprobeerd om haar toch weer in slaap te krijgen....

Dat zou ik nu nooit meer doen, achteraf zat ze met 7 maanden op 1 slaapje per dag, en is het dus een wakker kind. Ze heeft nooit veel slaap nodig gehad en daar in heb ik me teveel laten beinvloeden door mvr Blom. Doorsnee kindjes zijn geweldig, maar er blijven uitzonderingen bestaan. Het heeft mij toen veel stress opgeleverd, terwijl ik daar nu toch anders in zou staan denk ik.
Bij kindjes bij wie het duidelijk niet werkt, zou ik het niet stug blijven volhouden. Als een baby nog niet in zijn eigen bed kan slapen, dat ga je dat toch niet stug volhouden omdat men zegt dat dat moet?

Mijn dochtertje heeft vrij lang problemen gehad om in slaap te komen. De eerste weken heeft ze veel bij mij geslapen, ze viel dan aan de borst in slaap. Of ik deed haar in de draagdoek, ideaal als je al een kindje hebt rondlopen. Ik probeerde haar wel altijd minstens 1x per dag in de kinderwagen of wieg te leggen. En hetzelfde als Joeppie, ze had en heeft ook weinig slaap nodig. Vandaag heeft ze nog geen 2 uur geslapen (ze is nu 8 maanden), ze zit op 2 slaapjes, maar ook wel eens op 1 (en dan in totaal hooguit 3 uur in totaal). 's Nachts slaapt ze wel 12-13 uur achter elkaar.

Ik ben blij dat ik vooral naar mijn dochter heb gekeken, wat ze nodig had, en niet naar de methode van Ria Blom. Dan had ik namelijk net zoveel stress gehad als Joeppie (en een baby die ook als het moe is niet gaat slapen geeft al genoeg stress). Het heeft uiteindelijk even geduurd, maar met 6 maanden ging ze opeens super slapen. Vaak zelfs zonder huilen, of in ieder geval niet meer overstuur raken. Ik ben blij dat ik het zo heb aangepakt.
Er is niets mís mee om een baby in zijn eigen bed te laten slapen, ik vind er alleen iets mis mee om dat door te zetten terwijl je baby duidelijk aangeeft dat iets anders beter voor hem werkt. Niemand heeft het hier over hechting, maar ik vind het wel zo gezond om je aanpak af te stemmen op je baby ipv je baby in jouw aanpak proberen te wurmen.
Een baby van drie weken wennen aan in slaap vallen bij mama? Kind is al die maanden ervoor niets anders gewend, hij is net uit die buik. Geloof er geen snars van dat je zo'n kleintje al ergens aan kunt wennen.

Eowynn, hear hear.
Eens met Eowynn!
En van 'afleren' was hier geen sprake. Heb ze nooit iets proberen af te leren waar ze zelf nog niet aan toe waren. En mijn ervaring is dat als je naar je kind luistert en kijkt, je vanzelf ziet waar ze behoefte aan hebben. Hier heb ik nooit bewust besloten 'nu ga je in je eigen bed slapen', dat gebeurde gewoon. Op een gegeven moment merkte ik dat ze beter sliepen in hun eigen bed, en daar legde ik ze dan neer.

En met een maand of 4/5 lagen ze opeens voor alle slaapjes in hun eigen bed.

Is best even lastig hoor, zo'n baby in een draagdoek bij je, maar ik vond het lastiger om maar te blíjven proberen om ze in hun eigen bed te laten slapen, terwijl dat eigenlijk gewoon niet zo belangrijk is. Een baby 6 maanden lang voor élk slaapje laten huilen zou ik gewoon niet trekken.

Van een baby van 3 weken een zelfstandig mens proberen te maken vind ik wat overdreven. Zo'n kindje weet nog niet eens dat hijzelf en mama twee verschillende mensen zijn, ze zijn in zijn beleving nog gewoon één persoon.
Wat vervelend voor jullie allemaal zeg:(

Inbakeren ben ik nooit aan begonnen, vond het geen fijn idee en ook dat je weer moet gaan afbouwen leek mij uitstel van het inslaap[robleem. Rust en regelmaat werkte wel, al duurt het even (lees een paar huildagen) voor het werkt. Wat een verademing zeg toen het eenmaal werkte. Het was voor hem fijner en voor mij. Het laten huilen vond ik verschrikkelijk. Gelukkig was het met een paar keer bekeken en sliep hij zelf in. Zoonlief was wel wat ouder, week of 7 denk ik. Misschien is 3.5 weken te jong maar ik kan me voorstellen dat je dit ook niet trekt.

Kreeg ook de tip van draagdoek, maar dan werden allebei mijn kinderen niet vrolijk van..

Geef je trouwens borstvoeding? Mijn tweede wilde rond 6 weken steeds drinken. Ik ben toen overgestapt op blokvoeden, omdat ze waarschijnlijk door het steeds drinken en van borst wisselen alleen voormelk binnen kreeg en dus steeds hongerig werd omdat dat niet vult.

Bij 6 weken had ze denk ik een regeldag of sprongetje, toen was het echt drama hier: na een kwartier wakker en krijsen, weer drinken en in slaap laten vallen etc. Mijn eerste had dat ook bij 6 weken en ik hoor het van meer mensen, dus dan ben je voorbereid...

Onze tweede is nu 7 weken en we zijn het weer aan het proberen haar zelf te leren in te slapen. Van de week werkte even laten huilen om in slaap laten vallen wel, maar ze heeft nu erg last van de warmte en spruw, dus laten huilen die ik nu niet. Er is trouwens een verschil tussen huilen en krijsen. Bij krijsen ren ik meteen naar haar toe, dat vind ik zo zielig. Huilen kunnen ze af en toe nodig hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven