Werk & Studie alle pijlers

Is dit gangbaar?

11-06-2015 09:52 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag.

Mijn neef is vorig jaar begonnen aan zijn eerste baan na zijn studie.

Nu heeft hij te horen gekregen dat zijn contract niet is verlengd. Hier waren verschillende redenen voor.

Gisteren is er gemaild door personeelszaken aan zijn collega's dat hij dus per (datum) niet meer werkzaam zal zijn voor de organisatie omdat zijn contract niet verlengd wordt.

Maar nou stond er in die mail dus ook de reden waarom zijn contract niet is verlengd, namelijk dat hij niet tijdig iets opgeleverd had, (En daar bij ook de duur van de uitloop vermeldt) en de financiële situatie.

Mijn neef ervaart dit als een trap na.

En ik vroeg me af hoe gangbaar het is dat er naar collega's toe zo specifiek wordt aangegeven waarom iemand's contract niet wordt verlengd.
Dit is niet gangbaar en vanuit etiquette is dit ook niet aan te bevelen.

In een persoonlijk gesprek met neef kunnen zaken worden besproken en hij bepaald of deze informatie gedeeld kan worden door hemzelf met anderen.

Nu is de praktijk en de theorie natuurlijk niet altijd correct op elkaar aangesloten.
Zeker niet gangbaar en niet netjes.

Dat hij het als 'trap na' ervaart snap ik heel goed. Zo zou ik het ook voelen.

Overigens: lijkt me hierdoor sowieso geen fijne organisatie om te werken (de rest met een tijdelijk contract zit door deze mail nu ook in ene op de schopstoel), dus hopelijk vindt hij snel een prettigere werkomgeving.
Geven ze een reden, is het weer niet goed .........................

De manier waarop is niet netjes.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
ik heb het waar ik werk ook nooit meegemaakt, en ik kwam hier over in discussie met mijn broer die aangaf dat er misschien een voorbeeld gesteld moest worden.

Bewustzijn creëren bij andere collega's dat er gevolgen zijn als je niet goed functioneert en de gestelde doelen niet haalt.

Naar mijn mening hoef je daar niet over uit te wijden en valt dat kwartje sowieso wel door dat het contract al niet verlengd wordt.
Dat is echt niet gebruikelijk. Natuurlijk kom je er als bedrijf niet onderuit om iets te laten merken van de reden (je hoeft niet bij elke vertrekkende werknemer een afscheidsfeestje met lovende speeches te geven). En je mag ook best laten doorschemeren dat iemand niet weggaat vanwege bezuinigingen bij het bedrijf (daar zouden mensen wel eens heel zenuwachtig van kunnen worden.

Maar dat wil nog niet zeggen dat je gaat uitleggen waarom iemand weggaat. 'Persoon P zal vanaf datum D niet meer bij ons werkzaam zijn, wij wensen hem succes met zijn verdere carriere' is meer dan genoeg.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Lijkt me dat ie daar meer aan heeft dan aan 'n lulsmoes. Hier kan ie bij z'n volgende baan aan werken.
Shoot first, ask questions later!
Het is niet gebruikelijk, en het is nogal een lompe actie.
quote:redbuIIetje schreef op 11 juni 2015 @ 10:19:

Lijkt me dat ie daar meer aan heeft dan aan 'n lulsmoes. Hier kan ie bij z'n volgende baan aan werken.

Precies.

Ik zou het juist prettig vinden om de echte reden te weten.

Lijkt me dat ie daar meer aan heeft dan aan 'n lulsmoes. Hier kan ie bij z'n volgende baan aan werken.Goh, vertel eens wat hij precies kan met het feit dat zijn collega's op de hoogte zijn van de redenen?
.
anoniem_227835 wijzigde dit bericht op 11-06-2015 10:29
Reden: ingehaald :)
% gewijzigd
Oh sorry, ik zie nu dat het aan de collega's gemaild is.

Dat is een @#$%& streek.

En zeker niet nodig.

Ik zou, als ik jouw neef was, zeker laten weten dat ik hier niet gecharmeerd van was.
quote:JollyJ schreef op 11 juni 2015 @ 10:23:

[...]

En als je de OP nu eens leest?Heb ik al gecorrigeerd.
quote:noreservations schreef op 11 juni 2015 @ 10:22:

Precies.

Ik zou het juist prettig vinden om de echte reden te weten.Ik ook. Maar of die reden dan met alle (oud-)collega's gedeeld moet worden is een tweede.

Maar dan kunnen ze hem dat toch persoonlijk melden, dat hoeft toch niet naar al zijn collega's gemaild te worden?

Ik vind dat echt niet netjes en gangbaar om te doen.
Dat het naar de collega's is gemaild terwijl hij ervan op de hoogte is is idd lullig. Dat de collega's zonder zijn medeweten op de hoogte worden gesteld van de reden van zijn vertrek vind ik echter wel normaal.
quote:noreservations schreef op 11 juni 2015 @ 10:22:

[...]

Precies.

Ik zou het juist prettig vinden om de echte reden te weten.

Jij en Redbulletje begrijpen 'em niet helemaal denk ik.

Dat mijn neef de reden te horen heeft gekregen is geen issue, het gaat er om dat personeelszaken de rest van het personeel ook de reden heeft gegeven.

Edit: sorry, zie dat je inmiddels OP hebt gelezen
quote:prik schreef op 11 juni 2015 @ 10:26:

[...]

Ik ook. Maar of die reden dan met alle (oud-)collega's gedeeld moet worden is een tweede.Heb ik al gecorrigeerd.
quote:Baudolino schreef op 11 juni 2015 @ 10:30:

[...]

Dat mijn neef de reden te horen heeft gekregen is geen issue, het gaat er om dat personeelszaken de rest van het personeel ook de reden heeft gegeven.

Dan nog maar eens:

Dat is een @#$%& streek.

En zeker niet nodig.

Ik zou, als ik jouw neef was, zeker laten weten dat ik hier niet gecharmeerd van was.
quote:noreservations schreef op 11 juni 2015 @ 10:31:

[...]

Dan nog maar eens:

Dat is een @#$%& streek.

En zeker niet nodig.

Ik zou, als ik jouw neef was, zeker laten weten dat ik hier niet gecharmeerd van was.Ja sorry, zag pas later dat je hier al op terug gekomen was.
quote:hamerhaai schreef op 11 juni 2015 @ 10:10:

Geven ze een reden, is het weer niet goed .........................

De manier waarop is niet netjes.Wat bedoel je hier mee? Geven ze een reden is het weer niet goed?
quote:redbuIIetje schreef op 11 juni 2015 @ 10:29:

Dat het naar de collega's is gemaild terwijl hij ervan op de hoogte is is idd lullig. Dat de collega's zonder zijn medeweten op de hoogte worden gesteld van de reden van zijn vertrek vind ik echter wel normaal.Dat is pas smerig! Dus je wil tegenover een vertrekkende werknemer mooi weer spelen, en dan achter zijn rug gaan lopen vertellen dat hij z'n werk niet goed deed, zonder dat hij de kans krijgt daar zelf ook nog iets over te melden? Dan vind ik het gewoon open in een mail gooien nog netter.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:handigmetgeld schreef op 11 juni 2015 @ 10:42:

[...]

Dat is pas smerig! Dus je wil tegenover een vertrekkende werknemer mooi weer spelen, en dan achter zijn rug gaan lopen vertellen dat hij z'n werk niet goed deed, zonder dat hij de kans krijgt daar zelf ook nog iets over te melden? Dan vind ik het gewoon open in een mail gooien nog netter.Nee de vertrekkende medewerker deel je discreet mede waarom hij moet vertrekken. Maar collega's zullen vragen hebben over zijn vertrek en daar dient dan ook eerlijk antwoord op gegeven te worden, gewoon in het overgebleven team zonder de vertrekkende daarbij te betrekken. Het is tenslotte ook handig dat zij ook weten hoe hoog de lat ligt en wat reden voor niet verlengen is.
quote:redbuIIetje schreef op 11 juni 2015 @ 11:19:

Nee de vertrekkende medewerker deel je discreet mede waarom hij moet vertrekken. Maar collega's zullen vragen hebben over zijn vertrek en daar dient dan ook eerlijk antwoord op gegeven te worden, gewoon in het overgebleven team zonder de vertrekkende daarbij te betrekken. Het is tenslotte ook handig dat zij ook weten hoe hoog de lat ligt en wat reden voor niet verlengen is.De omgekeerde wereld dit. Het functioneren van een werknemer bespreek je met die persoon zelf, niet met zijn (oud-)collega's. Die kun je summier informeren over de reden van vertrek, maar die hoeven echt niet alle ins en outs te weten.
quote:Baudolino schreef op 11 juni 2015 @ 10:30:

[...]

't Blijft niet zo netjes, maar zoiets gebeurt wel vaker. Blijkbaar toch als een soort waarschuwing naar het overige personeel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven