Geld & Recht alle pijlers

Huis geërfd van vreemde

04-06-2015 20:58 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ik heb een beetje apart verhaal..

Ongeveer 5 jaar geleden hoorde ik van mijn ouders dat ik als ''wachtende'' stond als erfgename van een huis. Zij vertelde dat de verre ex van mijn vader mijn op de erflijst heeft gezet. Eerste zou haar vriend het erven, mocht die overlijden of niet meer in het huis willen wonen is het voor mij..

Waarom ze mij als erfgename heeft gekozen? Schiet mij maar lek. Ze heeft me een paar keer gezien toen ik 4 was en kan haar ook echt niet herinneren..

Maar nu was ik dus bij mijn ouders vanmiddag, die hebben dus een rouwkaart van de haar vriend ontvangen.. Maar 65 helaas

Maar nu? Wat moet ik als eerste doen? en tips?

De vrouw is 5 jaar geleden overleden, laatst haar vriend
Aangezien die ex vriendin het huis ook geerfd heeft zal er geen grote hypotheek op zitten,bovendien kon haar vriend de hypotheek verhogen dus is de hypotheek lager zijn dan de waarde van het huis.

Heb je al op Funda gekeken in die straat of daar iets te koop staat en voor welk bedrag?

Haarlem is goed verhuurbaar als het bij de universiteit InHolland ligt.Ik zou het dan mooi verhuren als belegging,ook daar zullen de koopwoningen langzaam weer omhoog gaan,dan maak je meer winst dan nu.
@kano en @handigmetgeld: ik had mijn scherm te lang open staan en zag jullie reactie pas voor ik die van mij poste. Excuus met mosterd
Raar dat iedereen hier gaat zitten wachten op de notaris.

Je weet al welke notaris je moet hebben, dus ik zou gewoon zelf contact opnemen om uit de onzekerheid te komen.
quote:Java schreef op 05 juni 2015 @ 13:47:

Raar dat iedereen hier gaat zitten wachten op de notaris.

Je weet al welke notaris je moet hebben, dus ik zou gewoon zelf contact opnemen om uit de onzekerheid te komen.

Je komt helemaal niet 'uit de onzekerheid' als je de notaris belt. In vrijwel alle gevallen is het standaard-antwoord: dank voor uw telefoontje, als u erfgenaam bent nemen we contact met u op zodra we meer weten.

Maar het kan geen kwaad om zelf even te bellen, als je daar meer rust uit haalt. Maar meestal moet er eerst heel veel uitgezocht, voordat ze erfgenamen gaan inlichten.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:Snoesje666 schreef op 04 juni 2015 @ 23:52:

*Aangepast, ik liep achter.*

TO, altijd beneficiair aanvaarden. Wie weet welke schuldeisers er nog zijn (Wehkamp, of erger).

Hoe zit dat eigenlijk met de schulden van iemand die overlijdt waarbij alle denkbare erfgenamen zeggen: ik aanvaard de erfenis alleen beneficiair...

Kan Wehkamp/De Bijenkorf/een hypotheekverstrekker etc. (en alle andere denkbare schuldeisers) fluiten naar hun geld?

Dit omdat ik iemand ken die geen kinderen heeft en beweert dat ze daarom zoveel schuld kan maken als ze wil, want als ze zou overlijden zou er geen erfgenaam mee belast worden (!!!) Los van dat ik dit een behoorlijke asociale gedachtegang vind (hoppa, we zadelen de maatschappij ermee op!) vroeg ik me af: wat ontvangen instanties verder dan nog en wie handelt zoiets af? In elk geval zal ik mijn vrouw op het hart moeten drukken nooit, maar dan ook nooit, iets van deze vrouw, al is het een theedoos, als erfstuk aan te nemen...
NYC: Wat er gebeurt als iedereen beneficiair aanvaardt weet ik ook niet, maar het is niet zo dat je als je kinderloos bent automatisch geen erfgenamen hebt. Dan gaat de erfenis eerst naar ouders, anders naar broers/zussen, hún kinderen, etc.
En dan heb ik van mijn kant ook nog een vraag voor de deskundigen onder ons. Wanneer TO echt alleen erfgenaam zou zijn van het huis heeft zij toch niet te maken met de andere schulden? Dan gaat het voor haar toch alleen om waarde, hypotheek en erfbelasting over het verschil tussen die twee?
Ja, precies. In haar geval dus waarschijnlijk eerst naar haar man, en als zij de langstlevende is dus naar haar broers/zussen. En indien die allemaal weigeren, naar de kinderen van haar zussen etc. Ze kan mooi redeneren dat ze geen kinderen heeft die ze ergens mee opzadelt, maar dat doet ze dus wel degelijk bij andere familieleden.

Is het trouwens zo dat als één familielid hoe dan ook alles weigert, eentje benificiair aanvaardt en weer eentje zegt: ik neem alle credits en debets wel voor mijn rekening, en er blijkt een schuld van 2 ton te zijn, is het dan zo dat alléén die ene die gezegd heeft hoe dan ook te aanvaarden de Sjaak is? Of kunnen dan last minute nog andere familieleden alsnog belast worden?
Gaat dit nou niet heel vaak mis? Juist misschien wel bij mensen die geen kinderen hebben en waarbij dus de overige familie na het overlijden ineens voor allerlei beslissingen komt te staan? En er al een huis half leeggeruimd is en zooi weggesmeten omdat de huur bijvoorbeeld binnen een maand moet worden opgezegd. Lijkt mij dat mensen die hiermee te maken krijgen nogal eens voor onaangename verrassingen te komen staan wanneer ze een notaris spreken.
Dat schulden maken werkt toch alleen in het laatste stadium van je leven? Als je eenmaal serieuze schulden hebt, kun je wellicht het land niet eens meer uit om te reizen.
Shoot first, ask questions later!
quote:NYC schreef op 05 juni 2015 @ 14:34:

Is het trouwens zo dat als één familielid hoe dan ook alles weigert, eentje benificiair aanvaardt en weer eentje zegt: ik neem alle credits en debets wel voor mijn rekening, en er blijkt een schuld van 2 ton te zijn, is het dan zo dat alléén die ene die gezegd heeft hoe dan ook te aanvaarden de Sjaak is? Of kunnen dan last minute nog andere familieleden alsnog belast worden?

Alleen degene die aanvaard is dan 'de sjaak', als je beneficiair aanvaard of verwerpt kun je nooit belast worden met schulden. Wel is er tegenwoordig een kleine kans om ook onder de schulden uit te komen als je aanvaard en een soort van 'achteraf beneficiaire aanvaarding' te krijgen van de rechter, maar dat zijn uitzonderingen.

Als iedereen verwerpt hebben schuldeisers pech, net als bij een faillisement.

quote:NYC schreef op 05 juni 2015 @ 14:38:

Gaat dit nou niet heel vaak mis? Juist misschien wel bij mensen die geen kinderen hebben en waarbij dus de overige familie na het overlijden ineens voor allerlei beslissingen komt te staan? En er al een huis half leeggeruimd is en zooi weggesmeten omdat de huur bijvoorbeeld binnen een maand moet worden opgezegd. Lijkt mij dat mensen die hiermee te maken krijgen nogal eens voor onaangename verrassingen te komen staan wanneer ze een notaris spreken.Een huis leegruimen is niet perse gelijk aan een aanvaardignshandeling verrichten. Maar dan moet je wel wat voorzorgsmaatregelen nemen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:redbuIIetje schreef op 05 juni 2015 @ 14:49:

Dat schulden maken werkt toch alleen in het laatste stadium van je leven? Als je eenmaal serieuze schulden hebt, kun je wellicht het land niet eens meer uit om te reizen.Lijkt mij ook. Ik heb geen idee of deze opmerking een beetje gekscherend bedoeld was of dat ze serieus bezig is meer uit te geven dan dat ze heeft maar mij lijkt toch niet dat dat onbeperkt door kan blijven gaan jaar in jaar uit.
quote:handigmetgeld schreef op 05 juni 2015 @ 17:06:

[...]

Alleen degene die aanvaard is dan 'de sjaak', als je beneficiair aanvaard of verwerpt kun je nooit belast worden met schulden. Wel is er tegenwoordig een kleine kans om ook onder de schulden uit te komen als je aanvaard en een soort van 'achteraf beneficiaire aanvaarding' te krijgen van de rechter, maar dat zijn uitzonderingen.Maar andersom dus niet. Dat er iemand alsnog verantwoordelijk wordt gesteld die gezegd heeft: ik verwerp of ik aanvaard beneficiair. Het kan dan niet door de rechter verplicht worden om alsnog allerlei openstaande rekeningen te moeten voldoen.
Sorry lange tijd niet op het forum geweest,

Bij de notaris geweest en alles is uitgezocht en duidelijk. Het gaat om een huis met lage hypotheek van ong een bedrag van 220.000. Ongeveer een hypotheek van 15.000 en moet nog 30% betalen. Ik erf ook de inboedel dus ik ga er morgen heen om te kijken.

We laten een makelaar taxeren wat het huis waard is en daar over wordt de erfbelasting berekend. Ik knap het wat op en gooi het in de verkoop. Ben zelf pas 22 dus in de bloei van mn leven. Ik koop liever met het geld een groter huis in deze goede tijd dan dat ik wacht en meer geld heb maar de huizen ook weer duurder. (verhuizen gaan we toch binnen een jaar)

Ik heb de erfenis beneficiair aanvaard! Dankje voor jullie hulp en tips!

Zelf contact opgenomen met de notaris.. vond afwachten toch wat riskant aangezien de banken wel snel bij mij hypotheekrente kosten komen innen..
Binnen 8 dagen allemaal geregeld..... dat is echt volkomen ongeloofwaardig!

Heb de laatste jaren een aantal keren te maken gehad met afwikkeling van erfenissen en weet daarom uit ervaring dat dingen (heel veel) tijd kosten.
girasole3 schreef op 12 juni 2015 @ 14:15
Isabeaud schreef op 12 juni 2015 @ 14:46
Is de hypotheek nu 220 of 15K?

"Met lage hypotheek van ong een bedrag van 220.000. Ongeveer een hypotheek van 15.000 en moet nog 30% betalen."

Fijn dat alles zo snel geregeld is.
quote:girasole3 schreef op 12 juni 2015 @ 14:15:

Binnen 8 dagen allemaal geregeld..... dat is echt volkomen ongeloofwaardig!

Heb de laatste jaren een aantal keren te maken gehad met afwikkeling van erfenissen en weet daarom uit ervaring dat dingen (heel veel) tijd kosten.Zelfs in de eerste lijn. Toen mijn schoonvader overleed duurde het zelfs 8 maanden. En dat was een doodnormale simpele constructie. 8 dagen klinkt enorm ongeloofwaardig.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
quote:adorabull schreef op 13 juni 2015 @ 15:08:

[...]

Zelfs in de eerste lijn. Toen mijn schoonvader overleed duurde het zelfs 8 maanden. En dat was een doodnormale simpele constructie. 8 dagen klinkt enorm ongeloofwaardig.

TO zegt niet dat het geregeld is, maar dat er duidelijkheid is. Het afhandelen zal nog wel even duren.

TO fijn dat het helder is en succes met de afhandeling!
TO schrijft 'morgen ga ik kijken' . Zo werkt het dus echt niet binnen 8 dagen (nog even afgezien dat het hele verhaal nogal vreemd is; waarom iemand laten erven die je 20 jaar geleden een paar keer gezien hebt?).
quote:girasole3 schreef op 13 juni 2015 @ 16:18:

TO schrijft 'morgen ga ik kijken' . Zo werkt het dus echt niet binnen 8 dagen (nog even afgezien dat het hele verhaal nogal vreemd is; waarom iemand laten erven die je 20 jaar geleden een paar keer gezien hebt?).

Ik ging kijken met zijn zus, die dus de sleutel heeft. Je kent niet altijd het hele verhaal.

Ik het zeker nog laaaang niet allemaal geregeld maar wel een stuk duidelijker.

En ik heb het geërfd omdat mijn ouders veel voor haar betekend hebben. En ze dus graag wilde dat het naar onze familie gaat aangezien zij dat niet meer had. Niet dat het je aan gaat. Helaas is zij overleden en kan ik niet meer vragen waarom ik

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven