Inrichten woonkamer

14-06-2015 16:11 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn huis wordt gerenoveerd en dat is samen met eindelijk wat extra geld hebben, reden om de inrichting van mijn woonkamer aan te pakken. Het duurt nog even overigens.

De nieuwe meubels zijn deels al uitgezocht.

Inrichten is niet mijn sterkste punt, ik weet vaak beter wat ik niet wil dan wat ik wel wil, ik lijk er ook weinig gevoel voor te hebben. In mijn hoofd heb ik de meubels uitgezocht en daar ben ik tevreden over, het gaat dan nog om de aankleding. Het zijn bewust veel basic spullen zodat ik er om heen wat kan aanpassen maar het in de basis rust is (want dat is wat ik wil).

Omdat ik nog even de tijd heb ben ik al tijden op zoek naar ideeën, tips etc maar dat lukt maar matig:

- Op pininterest vind ik het 'gevoel' niet echt maar dat kan aan mij liggen (misschien betere zoektermen??)

- overal waar ik kom kijk ik naar hoe het voelt/er uitziet maar dat leidt meestal tot 'nee' en zelden tot 'ja leuk, dat wil ik ook wel'.

- op tv eigenlijk idem dito, meestal is het ook custom made en niet toepasbaar voor mij (of ik kan er niet doorheen kijken, dat kan natuurlijk ook)

Waar ik naar op zoek ben zijn sites met tips waar aan te denken, het effect van bepaalde zaken, denk aan kleur bijv. En dan voor een leek dus, met hogeschoolinrichten kan ik niets.
Je bent zelf een theepot
quote:Casalinga schreef op 14 juni 2015 @ 16:36:

Een emmertje latex is zo gehaald en een muur verven is een kwestie van een uurtje of twee.

De basis is er. Begin gewoon met witte muren, een mooie vloer en de meubels die je besteld hebt. De eerste aankleding zijn gordijnen en lampen. Een beetje naturel kan geen kwaad voor de gordijnen, of kies iets knallerigs en betaal daar niet teveel voor. Een lamp kan een blikvanger zijn. En dan laat je het even zo. Er komt een moment dat je in een winkel staat, en bijvoorbeeld een prachtige kist ziet staan. Of een stoere poef. Een mooi dienblad. Bij het tuincentrum binnenloopt en daar een idee krijgt qua kleur. Kaarsen, kandelaars of een beeldje dat je aanspreekt.

En als je over een tijd denkt; die kleur geel van die kaars wil ik wel op de muur, dan haal je een pot verf en verft de muur. En als je een jaar later een servieskast vindt die het prachtig zou doen tegen een paarse muur, dan verf je die muur gewoon over. En dan is pinterest heel handig, want daar vind je vervolgens 1001 plaatjes van kleurencombinaties.

En je zou af en toe eens een woonblad kunnen kopen/lenen. VT wonen bijvoorbeeld (er zijn er meer). Niet om direct te kopen wat daar in staat maar om een idee te krijgen wel heel handig.

Wij wonen hier nu tien jaar en ik ben sinds een jaar of twee tevreden .

Het klinkt heel simpel wat je schrijft... ik wilde eerst typen 'zo ver ben ik niet/kan ik niet', las je post nog eens en besefte dat je begintekst het maar gewoon moet worden: simpel beginnen en kijken hoe het is/voelt en wat er nog aan gedaan moet worden.

Ik ben mijn huidige woonkamer zooooo zat dat ik het liefst dus straks alles op orde wil hebben maar dat werkt natuurlijk niet.
Je bent zelf een theepot
http://www.residence.nl/i ... x-kleurentips-voor-thuis/
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:Long-Lasting schreef op 14 juni 2015 @ 16:46:

https://nl.pinterest.com/blog4more/interior-stuff/

http://www.buzzfeed.com/p ... rm=.rnqYyDzZ9#.ixwjxZg6QB

https://nl.pinterest.com/POPSUGARHome/living-rooms/

https://nl.pinterest.com/micaela667/apartment/

https://nl.pinterest.com/ ... q=inspiration+living+room

https://nl.pinterest.com/mssimone/apartment/

https://nl.pinterest.com/helenb64/living-rooms/

http://www.thebudgetdecor ... rniture-arranging-tricks/

Oké ik ging even los op pinterest. Hoop dat je er wat aan hebt haha.Heel goed hoor, ik gebruikte de verkeerde of te weinig zoektermen
Je bent zelf een theepot
https://desskirstins.word ... met-een-groots-resultaat/
Haal ook proefpotjes muurverf als je denkt dé kleur gevonden te hebben. Zet ze aan in een vak van 1m² en kijk hoe het staat bij verschillende soorten lichtinval.
http://interieurtips.eu/h ... en-4-te-vermijden-fouten/

http://interieurtips.eu/wooninspiratie/woonstijlen/
quote:SuzanneSuus schreef op 14 juni 2015 @ 16:45:

[...]

Ik wil mn rust

Het is nu te rommelig, veel open kasten en dat werkt niet. Teveel horizontale vlakken ook niet, dat geeft al snel weer troep en dat wil ik niet meer. Daar heb ik rekening mee gehouden met de kasten.

Bank, eethoek, wandmeubel, boekenkast wordt basic. Kleur muren, gordijnen, kussen op de bank etc zullen het effect moeten geven en dus ook mogelijkheid tot veranderen.

Voor mensen die er gevoel voor hebben is dat niet zo moeilijk, voor mij wel, daarbij wil ik het echt anders dan het nu is. Ik heb heel zacht geel op de muren (volgens mij Kenia van Flexa), niet meer fris na x jaren maar eigenlijk vind ik dat als kleur wel fijn. Zal ik 1 muur een andere kleur verven? Welke kleur dan? De muur achter de bank en eettafel of juist de muur achter de tv? Is dat handig voor het zicht? etc etc...

Oke.

Kleur muren; iets waar jij je prettig bij voelt Als je die gele kleur fijn vindt, verf hem dan gewoon over in dezelfde kleur. Geel wordt heel gezellig met oranje, rood of juist wat koeler met groen en blauw. Een beetje orient bereik je met turkoois en paars. Realiseer je wel dat je in de zomer wat sneller geneigd bent om voor blauw te kiezen en richting kerst trekt het rood vaak. Als je graag wisselt, houd je basis dan neutraal en de accessoires makkelijk vervangbaar. Je kunt op een tafel een mooi dienblad zetten en dat dienblad vervolgens vullen met kaarsjes, vaasjes, een bos bloemen. Dienblad blijft, kaarsjes enzo kun je opstoken en dan vervangen.

Kussens op de bank; Ik wissel dus af. Nu liggen er verschillende bloemen, als het winter wordt heb ik zo´n hoezen van nepbont. De dekens gaan er in de zomer uit, ´s winters liggen ze over stoelen en/of banken. Nou hebben wij een wijnrode bank, dus hier zijn de kussens en dekens wel neutraal.

Zorg voor een grote kist in een hoekje en/of manden in de kasten, waar je bepaalde rommeltjes in kwijt kunt. DVD´s, boeken, administratie, waxinalichtjes, knutselspullen, ik mik alles in kisten en mandjes die ik af en toe dan uitmest. Om in een open kast een rustig effect te krijgen, kun je een aantal dingen doen.

- Alles in dezelfde kleur houden. Je kunt dus allerlei verschillende mandjes en bakjes gebruiken, maar kies voor een basiskleur en houd je daaraan.

- Alles in dezelfde stijl houden. Natuurlijk (hout/riet), strak, plastic. Maakt niet uit, maar zet geen tien houten kistjes neer en één kapot doosje. Doe dan dat doosje weg.

- Alles hetzelfde maar dan in meerdere kleuren. Als je de muur geel verft en die kleur geel zo links en rechts een keer terug laat komen, kun je bijna doen wat je wilt.

Dingen die geen blikvanger moeten zijn, kun je op laten gaan in de ruimte door ervoor te zorgen dat ze dezelfde ´kleurhardheid´ of dezelfde ´kleurachtergrond´ hebben. Als jij alles in poederroze met wijnrood hebt, en dan ligt daar een zwarte helm op tafel, dan is onmiddellijk duidelijk dat die helm daar niet hoort. Als er allerlei natuurlijke materialen gebruikt zijn en er staat een lege stofzuigerdoos in de woonkamer... nouja, uitleg overbodig denk ik. Als je knalblauw met heldergroen en paars combineert en er staat een bos rode rozen, dan hoort die bos de aandacht te trekken, dus dan kan het weer wel.

En vooral niet denken dat het morgen klaar moet zijn. Echt niet. Als de basis er staat, zet je één of twee planten en een bos bloemen erbij, de rest komt wel.
Bank wordt Kivik van Ikea, Isunda grijs

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/produ ... /S39005365

Een wit matte wandmeubel (deel hoge kast, deel laag voor tv en daaronder afgesloten deel voor Wii, dvdspeler etc). Over de boekenkast ben ik nog niet uit, misschien wil ik er 1 laten maken om het te laten passen en zoveel mogelijk vd ruimte gebruik te maken, komt 90 graden naast de bank te staan en zelf ook in een hoek van 90 graden (hoekkast dus). Dat worden de nieuwe meubels.

De eethoek blijft: ronde uittrek-eettafel, vrij donkerbruin maar niet massief eiken, niet grof ogend

Mijn idee was (en eigenlijk is) om de muren wit/net niet wit te verven, kleuraccenten dmv kussen op de banken. Omdat ik wat aan de muur wil boven de bank/achter de eettafel denk ik dat die kleur nog steeds goed is. Eventueel een kleur achter de witte kast/tv (= tegenover de bank) maar een kleur achter de tv schijnt niet fijn te zijn. (??)

Ramen zijn aan de kopse kant van de kamer (bank staat in de lengte), voor een goed effect wil ik wederom gordijnen in de kleur van de muren (dat is nu ook zo en bevalt prima, een harde kleur verkleint de kamer te zeer)
Je bent zelf een theepot
quote:Tickel schreef op 14 juni 2015 @ 17:06:

http://interieurtips.eu/h ... en-4-te-vermijden-fouten/

http://interieurtips.eu/wooninspiratie/woonstijlen/Dank je! ff snel gekeken maar hier kan ik wat mee
Je bent zelf een theepot
Op de site van Farrow & Ball staan ook veel tips, bijvoorbeeld deze over wat licht uit de verschillende windstreken doet met kleuren: http://eu.farrow-ball.com/light-affects ... cp-content

Als je even verder rond neust op de site staan er ook tips over wat kleur doet met de optische lengte, breedte en hoogte van de kamer bijvoorbeeld.
Is er nooit eens iets Susanne Suus waarvan je zegt YES; dat is het! Dat vind ik nou werkelijk mooi! Want dat gevoel moet je eigenlijk hebben. Verder veel geduld. Niet zoeken want dan vind je niet.Tijd er voor nemen en niets kopen totdat je ergens tegen aan loopt waar je enthousiast van wordt.
Dames, jullie helpen mij echt

Ik was op zoek naar sites en eigenlijk niet naar bemoeizucht maar jullie hebben mij mn geholpen met de opmerking dat het niet in 1x af moet, dat zat zo wel in mijn hoofd. Ik ga alle sites nog verder afstruinen, ideeën op doen. Maar bovenal de rust die ik ik in mijn huiskamer wil ook zo moet laten beginnen.

Eerst alle muren maar zachtgeel of (net niet) wit, gordijnen idd licht houden en daarna verder kijken.
Je bent zelf een theepot
Kijk eens naar de kleuren 9001 en 9010. Dan zijn helder wit en roomwit, en ik denk dat dit de sfeer geeft die je zoekt.

Je kleuren zijn heel neutraal en daarom zou ik er met de assecoires wat kleur in brengen. Dat hoeft niet veel te zijn, maar wel wat, want kleur maakt het warmer en ook "eigen". Je kunt afhankelijk van je smaak zowel voor hardere als pasteltinten kiezen. Maar kies nooit maar 1 kleur. Als je even googelt op afbeeldingen en dan "kussens bank" intikt, kun je goed het verschil zien. Door juist meerdere kleuren/patronen/materialen te mixen, en een "hoofdkleur" wat vaker terug te laten komen, wordt het minder "gemaakt" en juist wat rustiger en zachter voor je gevoel. Kun je dat zien als je googelt?
quote:SuzanneSuus schreef op 14 juni 2015 @ 17:15:

Bank wordt Kivik van Ikea, Isunda grijs

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/produ ... /S39005365

Een wit matte wandmeubel (deel hoge kast, deel laag voor tv en daaronder afgesloten deel voor Wii, dvdspeler etc). Over de boekenkast ben ik nog niet uit, misschien wil ik er 1 laten maken om het te laten passen en zoveel mogelijk vd ruimte gebruik te maken, komt 90 graden naast de bank te staan en zelf ook in een hoek van 90 graden (hoekkast dus). Dat worden de nieuwe meubels.

De eethoek blijft: ronde uittrek-eettafel, vrij donkerbruin maar niet massief eiken, niet grof ogend

Mijn idee was (en eigenlijk is) om de muren wit/net niet wit te verven, kleuraccenten dmv kussen op de banken. Omdat ik wat aan de muur wil boven de bank/achter de eettafel denk ik dat die kleur nog steeds goed is. Eventueel een kleur achter de witte kast/tv (= tegenover de bank) maar een kleur achter de tv schijnt niet fijn te zijn. (??)

Ramen zijn aan de kopse kant van de kamer (bank staat in de lengte), voor een goed effect wil ik wederom gordijnen in de kleur van de muren (dat is nu ook zo en bevalt prima, een harde kleur verkleint de kamer te zeer)

De Kivik heb ik ook (in wit leer) Zit heerlijk en past eigenlijk in veel interieurstijlen. Maar dat vind ik

Boekenkasten heb ik bij de verhuizing uit de woonkamer gehaald. Ik vond het te druk en onrustig staan. Boeken op kleur sorteren vond ik niets, heb liever alles van één schrijver bij elkaar. Ik heb kleur op alle muren, wel alles dezelfde kleur. De overgang naar plafond loopt rond, dur de kleur eindigt een 30 cm onder het plafond.

Persoonlijk denk ik dat alle lichte kleuren wel zullen staan bij het grijs en bruin van de bank en tafel.

Als je verder niet veel dessins in de woonkamer hebt zou je kunnen overwegen om dit wel bij de gordijnen te doen. Of iets van een stuctuur in het weefsel. Bijvoorbeeld een reptielprint in een effe stof.

quote:Tickel schreef op 14 juni 2015 @ 17:31:

[...]

Boekenkasten heb ik bij de verhuizing uit de woonkamer gehaald. Ik vond het te druk en onrustig staan. Boeken op kleur sorteren vond ik niets, heb liever alles van één schrijver bij elkaar.Ik vind juist dat boeken net wat kleur geven, zonder dat het teveel hoeft te worden. Ik heb mijn boeken wel op kleur gesorteerd, en ze staan in strakke moderne witte (hoogglans) inbouwkasten aan weerszijden van de (klassieke) haard. Ik denk dat die kasten maar voor ca 1/3 gevuld worden met boeken, en dat geeft ook rust voor het oog. Ik heb maar 1 kleur per plank. Een overvolle boekenkast wordt wel heel snel rommelig en onrustig, vind ik.
quote:iones schreef op 14 juni 2015 @ 17:26:

Is er nooit eens iets Susanne Suus waarvan je zegt YES; dat is het! Dat vind ik nou werkelijk mooi! Want dat gevoel moet je eigenlijk hebben. Verder veel geduld. Niet zoeken want dan vind je niet.Tijd er voor nemen en niets kopen totdat je ergens tegen aan loopt waar je enthousiast van wordt.

Weinig Iones (rake en leuke opmerking trouwens) en ik weet precies waardoor dat komt hoor. Ex en ik gingen samenwonen: meubels bij elkaar en het werd een bij elkaar geraapt zooitje. Het was zo. We hadden andere dingen aan ons hoofd om ons daarover druk te maken en het een superfancy inrichting was ook niet ons ding. Ex en ik gingen uit elkaar, deel van zijn ingebrachte meubels bleven hier. Ik voelde me not at ease maar heb veel zorgen gehad daarna op velerlei vlak waardoor het inrichten geen prioriteit had en ik ook geen geld had om het te veranderen. Dat is nu allemaal anders.

De basisstukken heb ik uitgezocht en daar ben ik ook tevreden over. De sfeer moet er nog wel bij. De post van Casalinga liet me zien wat ik dd bedoel: de basis en dan wisselen met kleuren, dat is wat ik wil.

Maar tips voor sites ed blijven welkom ideeën op te doen
Je bent zelf een theepot
quote:NummerZoveel schreef op 14 juni 2015 @ 17:42:

[...]

Ik vind juist dat boeken net wat kleur geven, zonder dat het teveel hoeft te worden. Ik heb mijn boeken wel op kleur gesorteerd, en ze staan in strakke moderne witte (hoogglans) inbouwkasten aan weerszijden van de (klassieke) haard. Ik denk dat die kasten maar voor ca 1/3 gevuld worden met boeken, en dat geeft ook rust voor het oog. Ik heb maar 1 kleur per plank. Een overvolle boekenkast wordt wel heel snel rommelig en onrustig, vind ik.Bij ons staat de boekenkast op de slaapkamer. Ik heb ervoor gekozen om alle boeken met een enigzins neutrale rug in de kast te zetten (denk hierbij aan die lichte kleuren van de kaart van Tickel), de serie met dezelfde kleur op één plank te zetten en de rest ligt in een kist.
quote:NummerZoveel schreef op 14 juni 2015 @ 17:42:

[...]

Ik vind juist dat boeken net wat kleur geven, zonder dat het teveel hoeft te worden. Ik heb mijn boeken wel op kleur gesorteerd, en ze staan in strakke moderne witte (hoogglans) inbouwkasten aan weerszijden van de (klassieke) haard. Ik denk dat die kasten maar voor ca 1/3 gevuld worden met boeken, en dat geeft ook rust voor het oog. Ik heb maar 1 kleur per plank. Een overvolle boekenkast wordt wel heel snel rommelig en onrustig, vind ik.Ik heb boven op een kamer een wand van 3,5 meter boekenkasten staan.(en eigenlijk is dat te weinig, ze staan nog steeds deels voor elkaar op de planken) Wel met deuren. In mijn huidige huis heb ik in de woonkamer geen plek voor lange kasten. Mijn bank en dressoir staan tegen de 2 langste stukken. De rest is allemaal korte stukje ivm schouwen en ensuite.
Koop niet alles in één keer, ik geloof dat dat al werd gezegd. Het groeit vanzelf. Ik had ooit een model-inrichting, ik wist niet dat dat zo snel ging vervelen.
verba volant, scripta manent.
Ik heb een tijd meerdere muren in kleur gehad. Ben nu blij met 1 duidelijke kleur en de rest wit. Afgekeken van een vriendin, die wisselt de kleur om het jaar. Omdat ze steeds een modekleur kiest is het retehip bij haar. Paar kussentjes, vazen en ze is er.

Ik heb knalhemelsblauw, achter de bank. De rest wit.
Wat helpt is veel Pinteresten en dan goed kijken naar de termen die bij de plaatjes staan die je aanspreken: daar kun je dan op verder zoeken. Verder: bezoek een keer een meubelboulevard. Je ziet dan snel genoeg wat je niet leuk vindt en hopelijk ook wat je wel leuk vindt. Sla de leuke dingen op in je hoofd of maak er een foto van (of koop het ).
Wat voor vloer heb je?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven