Hebben jullie ervaring met selectief mutisme?
donderdag 18 juni 2015 om 14:14
Eén iemand in mijn directe omgeving, maar naar wat voor ervaring ben je precies op zoek, kun je je vraag iets specifieker maken? Ivm privacy ga ik niet in de wilde weg erover schrijven.
En mening? Wat moet ik er van 'vinden'? Maakt niets uit wat ik er van vond of vind, diagnose blijft precies hetzelfde, al zou ik het 'onzin' vinden.
En mening? Wat moet ik er van 'vinden'? Maakt niets uit wat ik er van vond of vind, diagnose blijft precies hetzelfde, al zou ik het 'onzin' vinden.
donderdag 18 juni 2015 om 14:35
Ik ken het niet en ben gaan googlen.
Op de selectief mutisme site vind ik dit:. Kinderen met selectief mutisme spreken niet in sociale situaties waar dit wel van hen verwacht mag worden, terwijl ze tegen mensen waar ze vertrouwd mee zijn wel kunnen spreken.
Klinkt een beetje als gewoon ontzettend verlegen. Ook als ik de oorzaken lees.
Maar dat zal het vast niet zijn.
Op de selectief mutisme site vind ik dit:. Kinderen met selectief mutisme spreken niet in sociale situaties waar dit wel van hen verwacht mag worden, terwijl ze tegen mensen waar ze vertrouwd mee zijn wel kunnen spreken.
Maar dat zal het vast niet zijn.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
donderdag 18 juni 2015 om 14:42
quote:MadameQetesh schreef op 18 juni 2015 @ 14:35:
Maar dat zal het vast niet zijn.Klinkt als erg verstandig
Maar dat zal het vast niet zijn.Klinkt als erg verstandig
donderdag 18 juni 2015 om 14:48
donderdag 18 juni 2015 om 14:48
donderdag 18 juni 2015 om 14:50
Maar dat zal het vast niet zijn.Niet zozeer verlegen alswel de angst om het fout te doen. Al zullen er vast écht heel psychische gevallen tussen zitten. Denk idd dat de mildere gevallen als verlegen/ timide etc worden aangeduid.
Maar dat zal het vast niet zijn.Niet zozeer verlegen alswel de angst om het fout te doen. Al zullen er vast écht heel psychische gevallen tussen zitten. Denk idd dat de mildere gevallen als verlegen/ timide etc worden aangeduid.
donderdag 18 juni 2015 om 14:50
Maar dat zal het vast niet zijn.o dan en ik ook selectief mutist
Maar dat zal het vast niet zijn.o dan en ik ook selectief mutist
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
donderdag 18 juni 2015 om 15:02
quote:nina1966 schreef op 18 juni 2015 @ 14:48:
[...]
Nou nee. Bv thuis wel de hele pre historie op kunnen bulderen van steen tot ijzer maar voor de klas dus niet. Na school met moeder het weer wel doen. Maar ja, niet in de klas doen is niet kunnen is dus een slecht cijfer.
Is dat dan niet ontzettende faalangst?
Ik heb dit ook. Klap dan gewoon dicht. Van de week nog gehad, werd als gastouder getest door de ggd die stellen dan allerlei vragen oa over de meldcode kindermishandeling.
Ik weet het allemaal heel goed maar sla gewoon dicht, krijg het ook benauwd.
Uiteindelijk wel goed gekomen maar handig is het niet.
Als kind wel faalangst training gehad ( hielp niet).
[...]
Nou nee. Bv thuis wel de hele pre historie op kunnen bulderen van steen tot ijzer maar voor de klas dus niet. Na school met moeder het weer wel doen. Maar ja, niet in de klas doen is niet kunnen is dus een slecht cijfer.
Is dat dan niet ontzettende faalangst?
Ik heb dit ook. Klap dan gewoon dicht. Van de week nog gehad, werd als gastouder getest door de ggd die stellen dan allerlei vragen oa over de meldcode kindermishandeling.
Ik weet het allemaal heel goed maar sla gewoon dicht, krijg het ook benauwd.
Uiteindelijk wel goed gekomen maar handig is het niet.
Als kind wel faalangst training gehad ( hielp niet).
donderdag 18 juni 2015 om 15:03
Selectief mutisme is wel wat erger dan wat mensen hier stellen. Dat zijn kinderen die bijvoorbeeld echt de hele dag hun mond niet opendoen in de klas. Ook niet als ze iets gevraagd wordt. En ook niet in de pauze. Dus niet 'dichtklappen', maar gewoon echt volledig zwijgen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
donderdag 18 juni 2015 om 15:05
quote:handigmetgeld schreef op 18 juni 2015 @ 15:03:
Selectief mutisme is wel wat erger dan wat mensen hier stellen. Dat zijn kinderen die bijvoorbeeld echt de hele dag hun mond niet opendoen in de klas. Ook niet als ze iets gevraagd wordt. En ook niet in de pauze. Dus niet 'dichtklappen', maar gewoon echt volledig zwijgen.
Ok ja dat klinkt wel heel ernstig ja.
Tja ik heb gegoogled en daar stond het zo op de site zoals ik hier plakte. Dan klinkt het lang niet zo erg. Wel zoals jij het brengt.
Dan is het lastig functioneren.
Was fijn geweest als to gewoon even uitleg had gegeven wat het is.
Tja ik heb gegoogled en daar stond het zo op de site zoals ik hier plakte. Dan klinkt het lang niet zo erg. Wel zoals jij het brengt.
donderdag 18 juni 2015 om 15:18
quote:MadameQetesh schreef op 18 juni 2015 @ 15:05:
[...]
Wat jij plakte klopt ook precies, maar je moet het wel juist intepreteren: kinderen die niet spreken als je dat wel mag verwachten. Dus bijvoorbeeld als je aan dat kind een vraag stelt in de klas, dan mag je verwachten dat een kind spreekt (als het gewoon kan spreken, de taal snapt, de vraag snapt, het antwoord weet enzovoorts). Kinderen die dat in bepaalde situaties weigeren hebben 'selectief mutisme'. Mensen die langere tijd volledig zwijgen (vaak na een trauma) hebben 'gewoon' mutisme.
Het gaat er dus niet om dat je 'mag verwachten' dat kinderen je de oren van de kop kletsen als ze enthousiast thuiskomen, en dat een kind die dat niet doet een stoornis zou hebben. Het gaat echt over minstens wekenlang en vaak maanden/jaren geen stom woord zeggen in bepaalde situaties waar dat echt wel 'moet'.
[...]
Wat jij plakte klopt ook precies, maar je moet het wel juist intepreteren: kinderen die niet spreken als je dat wel mag verwachten. Dus bijvoorbeeld als je aan dat kind een vraag stelt in de klas, dan mag je verwachten dat een kind spreekt (als het gewoon kan spreken, de taal snapt, de vraag snapt, het antwoord weet enzovoorts). Kinderen die dat in bepaalde situaties weigeren hebben 'selectief mutisme'. Mensen die langere tijd volledig zwijgen (vaak na een trauma) hebben 'gewoon' mutisme.
Het gaat er dus niet om dat je 'mag verwachten' dat kinderen je de oren van de kop kletsen als ze enthousiast thuiskomen, en dat een kind die dat niet doet een stoornis zou hebben. Het gaat echt over minstens wekenlang en vaak maanden/jaren geen stom woord zeggen in bepaalde situaties waar dat echt wel 'moet'.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
donderdag 18 juni 2015 om 15:19
Ik heb een jongen met selectief mutisme in mijn stageklas. Hij heeft klassiek autisme en een bovengemiddeld IQ (niet hoogbegaafd). De eerste paar maanden heeft hij niks gezegd. Fysiek lukt dat niet op de 1 of andere manier. Nu zegt hij het hoognodige en dan alleen al ik hem wat vraag. Bij sommige docenten zegt hij nog niks. Ik weet niet goed waarom hij nu wel wat zegt. Volgens zijn moeder omdat ik het een beetje genegeerd heb. Hem niet hoor.
Toch werkt het niet voor hem op het normale vo dus gaat hij volgend jaar naar een speciale klas op een andere school. Geen svo, maar passend onderwijs in een ass-klas op VWO niveau.
Toch werkt het niet voor hem op het normale vo dus gaat hij volgend jaar naar een speciale klas op een andere school. Geen svo, maar passend onderwijs in een ass-klas op VWO niveau.