Werk & Studie alle pijlers

gemiddeld IQ en ver komen.

18-06-2013 15:56 163 berichten
Alle reacties Link kopieren
Geinspireerd door een ander topic het volgende..

Graag jullie mening over de volgende stelling:

* Mensen met een gemiddeld IQ (100) kunnen met veel inzet en motivatie het VWO en de Universiteit gewoon doorlopen.

Mijn mening: ik denk eerlijk gezegd dat iedereen met hard werken ver, heel ver kan komen in het leven. Dus ook in opleidingen.
quote:sabbaticalmeds schreef op 18 juni 2013 @ 23:14:

[...]

dat is ook onzin, er wordt nu zelfs meer gevraagd van de leerlingen van pakweg 20 jaar geledenEn ondertussen worden de banen die vroeger gedaan werden door iemand met MEAO-secretarieel overgenomen door mensen met hbo-rechten.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:lemoos2 schreef op 18 juni 2013 @ 23:05:

[...]

Yep. Vooral de leerlingen met een disharmonisch iq profiel en/of gedragsproblemen.

Kip-en-ei.

Snoezekinds gedragsproblemen en autistiforme gedrag verdwenen toen hij op advies van de psycholoog een groep hoger werd geplaatst.

De juffen wilden hem richting het speciaal onderwijs hebben.
Ja dat zegt toch genoeg? Anders deden die HBO-ers wel een HBO-functie..

Of bedoelde jij het ook zo?
quote:Snoesje666 schreef op 18 juni 2013 @ 23:52:

[...]

En ondertussen worden de banen die vroeger gedaan werden door iemand met MEAO-secretarieel overgenomen door mensen met hbo-rechten.dat heeft niks te maken met de kwaliteit van het onderwijs maar alles met het gebrek aan laaggeschoolde arbeid als gevolg van ontwikkeling en innovatie
Nee geloof van niet, uitzonderingen daargelaten. Sommige mensen snappen t gewoon echt niet, of te traag (wat op uni onderwezen word) om bij te blijven maar het ligt ook weer heel erg aan de studie. Knappe mavo kandidaat die een master econometrie afmaakt.

Maar met motivatie kom je wel een heel eind denk jk.
De laatste keer dat ik getest werd op mijn IQ, 132. Mijn broer 142. We zijn beiden van gymnasium/Engelstalig vwo afgestroomd naar havo, en hebben daarna een bachelor opleiding gedaan. Ik houd niet van studeren, ik houd van werken. Mijn broer weet zo ontzettend veel dat hij leraren buitenspel zette en gedemotiveerd raakte. Beiden zijn we nu happy met onze keuzes. Mijn moeder is een school begonnen voor (hoog)begaafde kinderen omdat ze heeft gezien wat bij ons fout ging.

Een vriendin van mij is van mavo naar havo naar vwo gegaan. Nu twee masters op zak en aan het promoveren.

Ik denk dat het te maken heeft met je motivatie in je jeugd. Als je klaar voor de middelbare school bent ben je misschien nog niet klaar voor het leren, nog niet klaar voor informatie in je opnemen. Kan later komen. Maar dat betekent niet dat iemand met een 'laag' IQ zomaar universiteit kan gaan doen. Ik denk dat het een combinatie is van intelligentie en doorzettingsvermogen. Dat doorzettingsvermogen heb ik helaas nooit gehad.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Echt intelligente mensen gaan hier studeren.

http://www.telegraaf.nl/b ... logie_in_Amsterdam__.html

Daar ga je het niet redden met een gemiddeld IQ.
Als je met de Cito vmbo heb gescoord moet het verboden worden Universiteit te doen. (Zeg TO, het is wel een obsessie voor je he?)
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
En, o, wat hoop ik dat je deze druk niet op je kinderen uitoefent zeg! Mama vind dat iedereen met een normaal stel hersenen de Universiteit kan doorlopen, dus jij ook!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Hoe vergaat het uiteindelijk de mensen met een gemiddeld IQ die een universitaire opleiding hebben weten te volbrengen in hun ,latere werkzame leven?

Doorzetten en eruit halen wat erin zit is allemaal prachtig maar je kan toch niet je hele leven op je tenen blijven lopen?
Oef, ik hoop met Fame mee!
IQ is een nogal vaag begrip. Het enige wat een IQ test echt meet is hoe goed je een IQ test kan doen.

In het dagelijkse leven spelen andere factoren zoals achtergrond, motivatie, interesse sociale intelligentie enz ook een grote rol bij het bepalen hoe succesvol je bent op school.

De meeste mensen weten hun IQ natuurlijk sowieso niet. Ik heb wel eens zo'n IQ testje via internet gedaan en daar kwam iets van 102 uit maar geen hoe betrouwbaar zoiets is.

Ik heb zelf universiteit gedaan, twee masters en ben daarna gepromoveerd. Toch heb ik zelf niet het idee dat ik nu zo intelligent ben. Als ik gesprekken heb met mensen die veel lagere opleidingen hebben gedaan heb ik nou niet het idee dat ik echt intelligenter ben. Natuurlijk als het over 'mijn' vakgebied gaat dan weet ik meer maar dat heeft meer te maken met de tijd die ik er aan heb besteed dan iets anders.

Ik onderschrijf wel de stelling dat je met een gemiddelde intelligentie best VWO/WO kan doen mits je de juiste motivatie en interesse hebt en hierin ook gestimuleerd wordt door de school en het thuisfront.
Snoezeman had volgens zijn leerkrachten naar de lom-school (huidig zmlk) gemoeten, maar dat was niet te vinden in de juiste geloofsrichting. Dus op de lagere school gebleven en daarna naar de LTS.

Na zijn veertigste nog een HTS-opleiding begonnen en hij scoorde overal achten op, met als gevolg dat hij nu als excellent is geclassificeerd.

Toch knap voor zo'n stomme boerenknuppel.
Voorppgesteld dat ik niet weet wat mijn IQ officieel is: ook op de LOM-school de MAVO gedaan (en een LOM-school is geen ZLMK trouwens). Niet omdat ik slecht kon leren naar deze school, maar vanwege een andere reden. Uiteindelijk geeindigd op de universiteit (MAVO-HAVO-HBO-Universiteit).

in eerste instantie zou ik hebben gezegd dat de stelling juist is. Maar wie zegt dat ik wel een gemiddeld IQ heb? Ik kan prima met andere academici meekomen en meediscussieren. (Wat die anderen ook aangeven.)

Wel heb ik een keer een assessment gedaan (zonder oefening vooraf) en toen haalde ik net HBO-niveau. (Maar goed in tests (want momentopname) ben ik altijd al slecht geweest.)

Toch denk ik dat je met een gemiddelde IQ mss wel de uni kunt halen (met veel hangen en wurgen) maar dat je met zo'n IQ nooit stand zult houden op de werkvloer in een functie op dit niveau.
quote:rozenstruikje schreef op 18 juni 2013 @ 16:36:

Universiteit met een IQ van 100 denk ik niet. Hbo wel. Dat is toch van een heel andere orde. Een IQ van 100 rijkt voldoende om te kunnen

slagen. Misschien niet in elke richting die je zou willen.Zelfs op het HBO ligt het er nog maar net aan welke studie je doet. Een studie als toegepaste psychologie lijkt me daarbij iets minder analytisch vermogen te vereisen vergeleken met bijvoorbeeld technische natuurkunde.
Hoi allemaal,

Ik heb laatst een IQ test gedaan.

De uitslag was: iq van 105.

Welke mbo niveau's zou ik kunnen doen?
Ik denk ook dat meer mensen vwo kunnen dan de mensen die het doen. Sommige doen het puur op ambitie. Op de universiteit zitten ook echt niet alleen maar slimme mensen.... wel hoog opgeleide mensen. Alleen niet iedereen wordt ook gelukkig van een opleiding.
Toen ik van de lagere school af kwam "Mocht" ik naar de LTS (tegenwoordig VMBO-beroeps)/ Meer zat er niet in volgens het schooladvies.

Ik heb na 4 jaar mijn LTS-T (VMBO-T) diploma gehaald.

Vervolgens ben ik naar de MTS gegaan en heb daar na 4 jaar mijn diploma gehaald (MBO-4)

Tenslotte na een jaar of 7 besloten naar de avond HTS te gaan (HBO) en daar ben ik na 7 jaar studie in de avonduren, buiten een 40-urige werkweek om, afgestudeerd waardoor ik mij ing mag noemen.

Ik denk dus dat een stukje doorzettingsvermogen zeker van belang is.

De eerlijkheid gebied mij wel om te zeggen dat er (op latere leeftijd) wel een iq van 132 is gemeten door een psycholoog.
Niet geschoten is altijd mis
quote:kellysmith schreef op 18 juni 2013 @ 19:13:

@Star: ik ben verbaasd over het feit dat veel mensen denken dat je alleen een hoge opleiding kan doen als je echt slim bent. Ik denk dat iedereen met een gem. intelligentie niveau met de juiste houding en motivatie in ieder geval een VWO diploma kan behalen. Want laten we eerlijk zijn: het is vaak gewoon domweg alles uit je hoofd leren.Hee maar kelly, heb je zelf eigenlijk VWO gedaan, dat je hier zo stellig over bent? Je klinkt niet echt als een academicus.
quote:kellysmith schreef op 18 juni 2013 @ 17:22:

Naar mijn mening is opleiding heel belangrijk. Je kansen pakken en hard werken. Kan dus niet begrijpen dat er mensen zijn die zeggen joh als iemand maar gelukkig is. Natuurlijk staat gezondheid, geluk bovenaan maar opleiding is toch ook belangrijk? Het onderste uit de kan halen. Is toch niks mis mee.

Ivm herkenning geef ik niet teveel details maar ik geef zelf ook les en ik zie veel studenten met behoorlijke intelligentie stranden terwijl studenten die heel hard werken en minder intelligent zijn veel verder komen.
quote:kellysmith schreef op 18 juni 2013 @ 20:50:

M.a.w. alleen een hoog iq is geen garantie voor succes op school. Wel een gem iq en motivatie. Dus motivatie is belangrijker dan een hoog iq hebben. Mits deze ≥ 100.

Dit!

Had totáál geen motivatie voor de middelbare school, maar wel 'n iq van 142. Als me iets interesseert pik ik dingen wel heel snel op, dus het is zeker handig. Maar vond school zo zonde van m'n tijd. En wat doe je nu met het merendeel van die verplichte vakken? Niets toch?
Shoot first, ask questions later!
Ik lees dit topic net pas en wil toch hierop reageren.

Mijn zoon heeft altijd al een hekel gehad op de manier hoe ze op school leren, dat begon al op de peuterzaal, ging hem allemaal te langzaam.

Op de lagere school zat hij zich te vervelen, is nooit wat meegedaan, op het atheneum kwamen ze er achter dat hij dyslechtisch is en na een dag testen kwam hij er uit met een iq van 131.

Nadat hij geslaagd was is hij 3 maanden naar de uni geweest maar daar werd hij letterlijk ziek van.

Aan het werk gegaan en daar pas kon hij zich ontwikkelen dus niet iedereen met een hoog iq is gebaat bij het reguliere onderwijs.....er zijn meedere wegen die naar rome lijden dus een papiertje zegt ook niet alles.

Maar inzet en motivatie wel of het nou om leren gaat of om te werken.
quote:loyal schreef op 18 juni 2013 @ 23:10:

Het niveau van het onderwijs is volgens mij ronduit slecht. Dus de MBO'er vindt je tegenwoordig op het HBO.

Nogmaals, over de uni kan ik geen uitspraken doen want ik heb er geen ervaring mee. Maar als ik zie wat daar vanaf komt, valt mijn bek soms open..

Dat het niveau van het onderwijs tegenwoordig slecht is, vind ik ook. Het niveau van het onderwijs wordt aangepast aan het niveau van de leerlingen, want onderwijsinstellingen krijgen geld voor afgestudeerden. Onderwijsinstellingen hebben er dus niks aan om het onderwijsniveau hoog te houden waardoor de helft afvalt, want dat betekent minder geld. En zonder geld vaart niemand wel.

Ik ken afgestudeerden van het hbo die amper Nederlandse zinnen kunnen schrijven of simpele mailtjes kunnen beantwoorden. Of afgestudeerden van het hbo die naar de uni doorstroomden en daar vragen hoeveel 30.000 gedeeld door 3 is of niet weten te vertellen hoeveel 4x15.00 is (waar gebeurd).
Als iemand met een zogenaamd IQ van 100 het VWO haalt dan is er óf iets mis met de IQ-test, óf het onderwijs op de VWO-school is bar slecht.

Of iemand met een IQ van 100 het ver kan schoppen is een andere vraag. Ja, dat denk ik zeker. Maar niet op academisch niveau.
quote:stokske schreef op 18 juni 2013 @ 16:18:

Schoolgenoot die mavo deed is vorige maand geslaagd voor zijn MBA. Mavo, mbo, hbo, master. Vind het heel erg knap en hij is een stuk verder gekomen dan ik met mijn havo.

Klasgenoot die terug was geplaatst van havo naar mavo is begin dit jaar geslaagd voor master rechten. Met motivatie kom je heel ver, ben ik van overtuigd.

Hallo, lerares hier. Wat jij beschrijft komt zeker vaker voor! Maar vaak zijn dit op de middelbare school onderpresteerders: intelligente kinderen die vol in de pubertijd zitten, of die geen doel voor ogen hebben en daarom niet werken. Als ze wat ouder (en minder puberaal) zijn en weten wat ze willen gaan ze aan de slag en dan kunnen ze heel veel. Je wil niet weten hoeveel hoogbegaafde kinderen op VMBO-T terecht komen omdat ze gewoon niet in dit onderwijssysteem passen.

Maar ik zie het omgekeerde ook: kinderen (met name op het VWO en met name meisjes) die urenlang studeren elke dag, voor zes vakken bijles hebben en het dan toch niet halen omdat ze te weinig inzicht hebben en grote hoeveelheden stof niet kunnen overzien.

Dan wisselt het ook nog van studie tot studie: rechten, bijvoorbeeld, is veel stampwerk; daar kom je met hard werken een heel eind (al betwijfel ik of je de eindstreep zult halen, want het is wel meer dan alleen regels uit je hoofd leren). Natuurkunde, aan de andere kant, is heel veel inzicht en daar red je het niet met alleen werken.

Met hard werken kom je heel ver, maar met een IQ van 100 zul je over het algemeen moeite hebben de universiteit te doorlopen.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven