Werk & Studie alle pijlers

School schoonmaken?

08-07-2015 21:28 241 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk als leerkracht op een basisschool.

Het is m.i. normaal dat ik mijn eigen lokaal verzorgd en opgeruimd houd.

Maar nu wordt van het team verwacht dat we deze week de gezamenlijke ruimten gaan schoonmaken. Dat houdt in: teamkamer, gangen, speellokaal, hal, keuken van binnen en buiten etc. We moeten verplicht hieraan een x aantal uur besteden. Het gaat dus niet alleen om opruimen, maar echt om uitsoppen, stofzuigen etc.

Op scholen waar ik eerder werkte hoefden de leerkrachten dit nooit te doen.

Ik heb heus geen afwashandjes, maar ik merk dat ik me er toch aan stoor. I.m.o. behoort dit nl niet tot mijn takenpakket. Andere beroepsgroepen hoeven dit toch ook niet? Mag mijn werkgever dit van mij vragen?
quote:lemoos2 schreef op 09 juli 2015 @ 01:02:

[...]

Haha, het normjaartaakoverzicht. Zelf de 'baas' kan hem amper met droge ogen lezen. De uren die ik krijg voor mentoraat zijn al voor het einde van de eerste periode 'op' met de verplichte ouderavond, handelingsplannen, overleg ambulante begeleiders en de eerste gesprekjes. En dan komt de rest van het jaar nog. Met uitvallen bedoel ik tussenuren. Rooster kan niet sluitend worden gemaakt na het eindexamen. De uren die voor die klassen staan zijn inderdaad 'op' maar goed, je bent er en alle handen zijn dringend nodig.

Qua toetsen/PTA/etc:

Hier zijn de collega's wel blij, iedereen mag aanvullen of opmerkingen maken en dan pas ik de conceptversies aan. Maar na tien jaar kan ik van tevoren al uittekenen wie wat gaat zeggen . De baas interesseert het ook niet zo heel veel wie wat doet en hoe we dat doen als het maar gedaan is. Voordeel is dat de baas, zetbaas (locatiedirecteur) en oppergoeroes zich ook amper met ons bemoeien. De directe baas weet wie wat uitvoert en stuurt hier en daar wat bij. De zetbaas verschanst zich in zijn kantoor en weet na twee jaar nog niet wie wat doet of welke naam bij welk persoon hoort (we kunnen via LinkedIn al zijn pogingen volgen om weer terug te keren naar de profitsector) en van de oppergoeroes komen er nog maar twee op onze locatie. Onder mijn collega's kun je twee contactpersonen vinden van twee grote vakbonden voor de hele provincie. Iedereen heeft twee jaar terug uit protest de cursus 'Goed functioneren in de MR' gevolgd. Dus best een eigengereid zooitje. Ik vertrouw mijn collega's blind. En we letten op elkaar, dat is het grote voordeel van onze locatie.

Wij krijgen meestal wel een aangepast rooster, maar ik heb ook wel meegemaakt dat er een gat van 5 uur tussen zat. Ik ben wat dat betreft ook heel blij dat ik nu geen tussenuren meer heb.

Een kleine school is ook heel anders qua teamvorming. Wij hebben verschillende locaties, dus de collega's van bijvoorbeeld de brugklas en het VMBO ken ik nauwelijks. Mijn locatie is veruit de grootste en de collega's ken ik wel goed, maar bij het maken van toetsen is het ieder voor zich tenzij je samen met een collega werkt. Ik denk dat je op een kleinere school wat breder inzetbaar bent en volgens mij is het ook harder werken. Elke dag pauzedienst bijvoorbeeld. Wij hebben beveiligers, maar dat zal voor een kleine school niet lonen.
quote:Toermalijn schreef op 08 juli 2015 @ 21:34:

Als ik het niet doe, hebben we een "vieze" school. Maar daar zit m de crux: als iedereen het doet, verandert er niks en heeft de school geen schoonmakers meer nodig.

Mezelf als enige eraan onttrekken wil ik niet.Sorry, maar ik begrijp niet zo heel erg goed waarom je er zo'n punt van maakt als het maar om 1 dag in het jaar gaat. Dat er iets aan jullie schoonmaakbeleid moet veranderen is wel duidelijk. Jullie hebben veel te weinig schoonmaak, 2x per week is niks. Ik werk als docent en technisch onderwijsassistent op een vo school, misschien dat het bij ons anders werkt maar bij ons werkt iedereen 1 dag met elkaar op de school helemaal schoon en klaar te hebben voor een nieuw schooljaar. Scholen bij mij in de regio doen dat overigens ook zo. Staat bij ons dan wel weer in de normjaartaak, dus misschien zouden jullie daar naar moeten kijken maar het schoonmaken kan prima bij je taken horen.
quote:safrat schreef op 09 juli 2015 @ 01:21:

[...]

Wij krijgen meestal wel een aangepast rooster, maar ik heb ook wel meegemaakt dat er een gat van 5 uur tussen zat. Ik ben wat dat betreft ook heel blij dat ik nu geen tussenuren meer heb.

Een kleine school is ook heel anders qua teamvorming. Wij hebben verschillende locaties, dus de collega's van bijvoorbeeld de brugklas en het VMBO ken ik nauwelijks. Mijn locatie is veruit de grootste en de collega's ken ik wel goed, maar bij het maken van toetsen is het ieder voor zich tenzij je samen met een collega werkt. Ik denk dat je op een kleinere school wat breder inzetbaar bent en volgens mij is het ook harder werken. Elke dag pauzedienst bijvoorbeeld. Wij hebben beveiligers, maar dat zal voor een kleine school niet lonen.

Wij hebben conciërges/pedagogisch medewerkers/maatschappelijk werkers/uitsmijters . Naast de camera's.

Maar goed, op een kleine school hoef je maar het eerste en tweede lesuur 'iets' te droppen in de klas en tegen het vierde lesuur heb je naam, toenaam, motief en verstopplaats al ontdekt.
Op de basisschool van mijn oudste zoon is er een rooster gemaakt door de klassenmoeder. Iedere week moeten twee moeders de klas schoonmaken en vlak voor de zomervakantie is het vrijwillig wie komt helpen de klas te soppen. Iedere ouder krijgt een zak speelgoed etc mee om thuis ook nog schoon te maken.

Dat vind ik persoonlijk idioterie. Het voelt erg raar om de klas schoon te maken terwijl de juf aan het bureau haar boterham eet. Niemand in onze omgeving heeft dit op school, hoor er nooit van. Een combinatie van juf en ouders zou ik prettiger vinden. Juf wordt er niet voor betaald om te soppen, maar ik ook niet. Samen kom je verder en is de klus snel geklaard.
Ik heb geen kind dus bij mij is dit sowieso niet aan de orde maar als moeder verplicht schoonmaken heb ik van vrienden ook nooit gehoord. Speelgoed mee naar huis nemen wel,net als planten etc maar dat valt nog te doen.
Ik heb trouwens zelf op een hele grote middelbare school gepoetst, elke dag 1,5 uur met 4 personen voor de lokalen en de wc's en katine. En het was er erg vies, heb dat ook niet heel lang gedaan. Beetje de vloer wissen en dweilen.
quote:dolfje schreef op 09 juli 2015 @ 08:23:

Ik heb geen kind dus bij mij is dit sowieso niet aan de orde maar als moeder verplicht schoonmaken heb ik van vrienden ook nooit gehoord. Speelgoed mee naar huis nemen wel,net als planten etc maar dat valt nog te doen.

Ze kunnen het moeders natuurlijk niet verplichten, maar als ze vrijwilligers vragen, zijn er altijd wel ouders die willen helpen.

Er zijn trouwens heel veel scholen die dit vlak voor vakanties aan ouders vragen, zo uitzonderlijk is dit niet hoor. De scholen hebben steeds minder geld over voor schoonmakers, dus proberen ze de school op deze manier nog enigszins schoon te houden.
quote:mary57 schreef op 09 juli 2015 @ 08:31:

[...]

De scholen hebben steeds minder geld over voor schoonmakers, dus proberen ze de school op deze manier nog enigszins schoon te houden.Als ze geld hebben voor studiereisjes naar Umbrië, zoals iemand in dit topic schreef, hebben ze ook geld voor schoonmaak. Sommige scholen kiezen er blijkbaar voor om hun geld uit te geven voor de bestuurders en andere mensen (docenten en ouders) gratis te laten schoonmaken. Zolang die docenten en ouders dat braaf blijven doen verandert er nooit iets.
Ik poets samen met 2 collega's op een basisschool met ongeveer 300 leerlingen. Samen hebben we 30 uur per week. Iedere dag worden de toiletten gepoetst (wasbak, wc pot, vuilnisbak, eventueel tegeltjes en vloer gedweild). Op woensdag -en vrijdagmiddag worden alle lokalen, en alle overige ruimtes (teamruimtes, speelzaal, kantoren, gangen, computerlokaal, voorraadhokken, keukens, toiletten) gepoetst. Alles nat afnemen, prullenbakken legen, spinnewebben verwijderen, vloer wissen/stofzuigen, dweilen en om de zoveel tijd ramen wassen. Zowel binnen als buiten (en dat zijn er veel...)

Best veel uren dus, in vergelijking met wat ik hier lees. En nog blijven er dingen (te lang) liggen: plinten, boven op hoge kasten, , hoekjes, randen en richels, ramen enz.

Ik snap werkelijk niet hoe je met minder schoonmaakuren een school echt schoon kunt krijgen.

Hier maken leerkrachten zelf de kasten van binnen schoon en een deel van het materiaal. Vaak vragen ze ook ouders om hulp hierbij. Meer schoonmaken doen ze niet. Sterker nog, als een kind ' s morgens langs de pot plast laten te het liggen tot half 4. Want dan komen wij...
Bij ons is het gebruikelijk om het lab waar we als PhD student (dus allen master) eens in de zoveel tijd schoon te maken. Onder werktijd. Gezellig radio asn en gaan! Niks mis mee dus kijk er niet van op....
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
quote:gwen_ schreef op 09 juli 2015 @ 09:11:

[...]

Als ze geld hebben voor studiereisjes naar Umbrië, zoals iemand in dit topic schreef, hebben ze ook geld voor schoonmaak. Sommige scholen kiezen er blijkbaar voor om hun geld uit te geven voor de bestuurders en andere mensen (docenten en ouders) gratis te laten schoonmaken. Zolang die docenten en ouders dat braaf blijven doen verandert er nooit iets.TO heeft het duidelijk over een basisschool. Daar is het heel normaal dat ouders meehelpen en ik geloof niet dat daar reisjes naar het buitenland gemaakt worden van het geld voor de schoonmaak.
quote:mary57 schreef op 09 juli 2015 @ 09:37:

[...]

TO heeft het duidelijk over een basisschool. Daar is het heel normaal dat ouders meehelpen en ik geloof niet dat daar reisjes naar het buitenland gemaakt worden van het geld voor de schoonmaak.Het maken van jaarlijkse bestuurstripjes waar alle directeuren bij aanwezig (groep van rond de 30) naar het buitenland wordt hier genoemd door mensen die in het basisonderwijs werken. En dan geloof jij het toch niet? Ook goed maakt mij niet uit.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Enn schreef op 09 juli 2015 @ 09:46:

[...]

Het maken van jaarlijkse bestuurstripjes waar alle directeuren bij aanwezig (groep van rond de 30) naar het buitenland wordt hier genoemd door mensen die in het basisonderwijs werken. En dan geloof jij het toch niet? Ook goed maakt mij niet uit.Diegene die het over een reisje naar Umbrie heeft, werkt op een middelbare school.
quote:dolfje schreef op 09 juli 2015 @ 08:23:

Ik heb een kind en werk in het onderwijs maar scholen die stellen dat ouders verplicht moeten schoonmaken gaan echt veel te ver.

Dat kan in mijn ogen echt niet.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:mary57 schreef op 09 juli 2015 @ 09:48:

[...]

Diegene die het over een reisje naar Umbrie heeft, werkt op een middelbare school.Ja en als je het hele topic hebt gelezen zijn er dus net zo goed mensen uit het basisonderwijs dit dit zeggen.
quote:gwen_ schreef op 09 juli 2015 @ 09:11:

[...]

Als ze geld hebben voor studiereisjes naar Umbrië, zoals iemand in dit topic schreef, hebben ze ook geld voor schoonmaak. Sommige scholen kiezen er blijkbaar voor om hun geld uit te geven voor de bestuurders en andere mensen (docenten en ouders) gratis te laten schoonmaken. Zolang die docenten en ouders dat braaf blijven doen verandert er nooit iets.

Precies.

En dit geldt net zo goed voor het basisonderwijs.
quote:leuketas schreef op 09 juli 2015 @ 09:21:

Bij ons is het gebruikelijk om het lab waar we als PhD student (dus allen master) eens in de zoveel tijd schoon te maken. Onder werktijd. Gezellig radio asn en gaan! Niks mis mee dus kijk er niet van op....Dit dus, ik schrik echt dat sommige mensen zichzelf te hoogopgeleid vinden om schoon te maken. Mijn man is Dr. en hij poetst ook gewoon zijn lab met de studenten eens in de zoveel tijd. Helemaal niks mis mee. En normtaak uren, hoevaak hij in het weekend niet even experimenten controleert of experimenten start voor collega's. Lijkt me best gezellig avondje poetsen. Teambuilding en weer eens wat anders. Structureel dat is weer wat anders....
quote:lutha schreef op 09 juli 2015 @ 09:55:

[...]

. Structureel dat is weer wat anders....

-zucht-

En daar gaat het om... om het structureel inzetten van uren van docenten/leerkrachten voor het schoonhouden van de schoolgebouwen.

Niet de eigen lokalen, het bureau en kasten. Nee het gaat om het schoolgebouw. Om het poetsen, zuigen van bijvoorbeeld de gymzaal, de gangen, de keukens, etc.
Ik lees dat het om de week voor de vakantie gaat. 1 keer per jaar. Met een beetje fantasie kun je dat natuurlijk ook structureel noemen. Maar ik zou daar niet eens over na denken, poetsdoek mee, verstand op nul. Er je over opwinden kost meer tijd.
quote:Enn schreef op 09 juli 2015 @ 09:57:

[...]

-zucht-

En daar gaat het om... om het structureel inzetten van uren van docenten/leerkrachten voor het schoonhouden van de schoolgebouwen.

Niet de eigen lokalen, het bureau en kasten. Nee het gaat om het schoolgebouw. Om het poetsen, zuigen van bijvoorbeeld de gymzaal, de gangen, de keukens, etc.Als ze het niet kunnen verplichten, doen ze het toch niet? Ze zitten zelf dan in de rotzooi en viezigheid. Als ze dat beter vinden, maken ze toch niet schoon.
quote:lutha schreef op 09 juli 2015 @ 10:04:

Ik lees dat het om de week voor de vakantie gaat. 1 keer per jaar. Met een beetje fantasie kun je dat natuurlijk ook structureel noemen. Maar ik zou daar niet eens over na denken, poetsdoek mee, verstand op nul. Er je over opwinden kost meer tijd.

Bij ons op school gaat het niet om 1x per jaar, maar om 1x per kwartaal.

En vooruit, ik kom 's avonds wel weer opdraven. Net zoals er altijd een van ons bij is als er ergens anders een hulpouder voor nodig is.

Maar ik heb het op school ook al een keer gezegd: ik ben bereid om meer schoolgeld te betalen als dat betekend dat de school (en vooral de toiletten) beter schoon wordt gehouden.
quote:mary57 schreef op 09 juli 2015 @ 10:04:

[...]

Als ze het niet kunnen verplichten, doen ze het toch niet? Ze zitten zelf dan in de rotzooi en viezigheid. Als ze dat beter vinden, maken ze toch niet schoon.Nou, en daar hebben we het nou over in dit topic.

Maar omdat docenten/leerkrachten op heel veel wel 'ja' zeggen (want in het belang van de kinderen en wat maakt het nou uit..... ) komen er stap voor stap dus steeds meer zaken in een takenpakket die er misschien wel niet in horen. En als al jouw collega's het wel doen en jij hebt bedenkingen is het best een stap om als enige op te staan en "nee' te zeggen.
Hahaha ik heb nu een directeur met smetvrees in mijn hoofd. Een keer per kwartaal een keppeltje ouders de school laten soppen is een beetje overkill, of idd te weinig structurele schoonmaak.
Kom op nee zeggen voor 1 keer per jaar een paar uurtjes soppen. Volgens mij heb je daar alleen jezelf mee. Een mail sturen naar de directeur, actie in gang zetten, collega's over de zeik. Energie vretend. Pick your battles.
quote:Enn schreef op 09 juli 2015 @ 10:16:

[...]

Nou, en daar hebben we het nou over in dit topic.

Maar omdat docenten/leerkrachten op heel veel wel 'ja' zeggen (want in het belang van de kinderen en wat maakt het nou uit..... ) komen er stap voor stap dus steeds meer zaken in een takenpakket die er misschien wel niet in horen. En als al jouw collega's het wel doen en jij hebt bedenkingen is het best een stap om als enige op te staan en "nee' te zeggen.

Ja, ik snap dat het in je eentje onbegonnen werk is om dit te stoppen. Lijkt me dat je je dan maar hierin moet schikken, als je collega's hier geen bezwaar tegen hebben.

Soms is het vechten tegen de bierkaai, dat kost je veel energie en levert je niks op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven