Het leed dat leerlingenvervoer heet...

08-09-2008 17:06 73 berichten
MIjn zoon gaat naar speciaal onderwijs in een andere stad dan waar wij wonen. Hij wordt met een busje gehaald en gebracht. Tot voor kort ging dat allemaal prima; hij werd thuis opgehaald en teruggebracht. Omdat ik wisselende doiensten heb, komt het 1 of 2 keer per week voor dat hij naar de oppas moet na school. Het vervoer van zijn vorige school deed dat gewoon, maar die van de nieuwe school dus niet.

Centenkwestie van de gemeente. Ze halen en brengen de kinderen van en naar 1 adres en niks anders.

Ik word hier echt moedeloos van. Aan de ene kant moet de arbeidsparticipatie omhoog (van de week hoorde ik het Balkenende nog zeggen op tv), maar aan de andere kant wil de overheid daar dus niet in investeren.

Eigenlijk wil de gemeente gewoon dat ik elke middag om half 4 thuis zit om mijn zoon op te vangen. Dat dat met mijn werk niet kan, zal hun een zorg zijn. Het ironische is dan ook nog dat als ik een andere baan zou zoeken ze wéér een werknemer in de zorg kwijt zijn (die volgens Balkie ook zo hard nodig zijn).

Ik werd al niet goed van de ellenlange vragenlijst die ik in moest vullen om sowieso voor vervoer in aanmerking te komen (alsof ik 's ochtends èn 's middags op dezelfde tijd op twee verschillende plaatsen kan zijn om twee kinderen naar verschillende scholen te brengen, zoals alle andere moeders zeker wel kunnen).

Fijn dat ik ff kon spuien
Kan je oppas niet bij jou thuis gaan zitten?
Sorry hoor, maar ik word bijna boos om jouw bericht.

Er zijn zoveel ouders die werken en ouders met kinderen op verschillende scholen. Jij hebt er al 1 die gehaald en gebracht wordt, ik weet niet of jij je realiseert dat dat een enorme luxe is? En begrijp me niet verkeerd hoor, ik zeg niet dat het een overbodige luxe is. Maar als je dan vervolgens gaat zitten klagen dat het een haal- en brengservice is in plaats van een privetaxi, dan vind ik echt dat je te ver gaat!
quote:misschicken schreef op 08 september 2008 @ 17:19:

Kan je oppas niet bij jou thuis gaan zitten?

Was het maar waar.

Nee, zij is gastouder en heeft meerdere kinderen in de opvang.
die andere ouders hebben dan misschien gekozen om hun kinderen allemaal op andere scholen te doen. Als ik het voor het kiezen had, ging hij lekker ook naar dezelfde school als zijn zusje, maar helaas is dat gewoon niet mogelijk.

Het vervoer van zijn vorige school bracht dus wel naar meerdere adressen. Dat was dus de situatie waar ik aan gewend was. Ik vraag niet om een privetaxi, maar als de overheid bij mij aandringt op arbeidsparticipatie mag ik aandringen op middelen die dat mogelijk maken. Kinderopvang is daar een van, maar in mijn geval is vervoer er ook een.
Wat denk je wel niet? Moet de overheid ook je boodschappen voor je doen, je huis schoonmaken en zorgen dat het eten om 6 uur op tafel staat? Wat dacht je van zelf regelen, zelf doen en zelf organiseren? De overheid betaalt al je kinderbijslag, de school van je kinderen, de buitenschoolse opvang voor een groot deel en ook nog eens het vervoer. Dat lijkt me toch potverdorie al meer dan genoeg!

Kinderen in Afrika lopen uren voor ze op school zijn, kinderen in India zijn al blij als ze uberhaupt onderwijs krijgen, laat staan speciaal onderwijs. Waardeer eens wat je allemaal al wel krijgt in plaats van op het leerlingenvervoer af te geven als ze geen taxi voor je willen spelen!
Alle reacties Link kopieren
nummerzoveel, slechte dag?
@hip 72

Nee, ik heb verder een prima dag. Maar dit raakt mij echt.

Ik ben betrokken geweest bij het leerlingenvervoer en ik weet hoeveel geld daar in om gaat. Daarnaast weet ik ook het nodige van de zorgfaciliteiten die er in NL zoal geboden worden, in het bijzonder voor "speciale kinderen" die op welke manier dan ook extra zorg of bijzonder onderwijs nodig hebben. En dat vind ik ook helemaal prima, ik ben echt blij dat wij dit met zijn allen kunnen doen en kunnen bieden.

Maar wat ik echt niet begrijp, is dat iemand dan om zoiets gaat lopen zeuren. We hebben het potverdorie zo goed in dit land en er wordt zoveel geregeld en gedaan en betaald. Ik vind het gewoon ontzettend ondankbaar om dan over zoiets een verontwaardigd topic te openen.
Misschien is het ook wel de combinatie van de titel en de inhoud. "Het leed dat kindervervoer heet" en dan met zo'n verhaal komen...
quote:nummerzoveel schreef op 08 september 2008 @ 17:37:

Wat denk je wel niet? Moet de overheid ook je boodschappen voor je doen, je huis schoonmaken en zorgen dat het eten om 6 uur op tafel staat? Wat dacht je van zelf regelen, zelf doen en zelf organiseren? De overheid betaalt al je kinderbijslag, de school van je kinderen, de buitenschoolse opvang voor een groot deel en ook nog eens het vervoer. Dat lijkt me toch potverdorie al meer dan genoeg!

Kinderen in Afrika lopen uren voor ze op school zijn, kinderen in India zijn al blij als ze uberhaupt onderwijs krijgen, laat staan speciaal onderwijs. Waardeer eens wat je allemaal al wel krijgt in plaats van op het leerlingenvervoer af te geven als ze geen taxi voor je willen spelen!

Doe eens gewoon. Dit is echt een overdreven reactie hoor.

Leerlingenvervoer ís in principe niks meer en niks minder dan taxivervoer. Dus als zij geen taxi willen spelen, is dat erg vreemd.

Zoals ik het begrijp, willen ze het kind alleen maar thuis afleveren en nergens anders? Dat vind ik erg raar. Mijn zoon heeft ook een hele tijd gebruik gemaakt van dit vervoer en of hij na school nou naar de opvang moest of naar een centrum voor kinderen met een bepaalde problematiek, dat maakte niks uit. Als ik hem dan daar maar weer vandaan haalde. In die zin leveren ze wel maar af op één adres en komen ze niet later terug om je kind weer bij je thuis af te leveren maar of het op maandag nou in de koningsweg is of op woensdag in de merelstraat, dat moet geen jota uitmaken. Zolang het maar duidelijk op papier staat.

En zo goed is dit vervoer nu ook weer niet. Weet er alles van.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Mijn broertje wordt ook elke dag op gehaalt en gebracht omdat hij na de dagbesteding gaat en mijn moeder gaat niet werken omdat ze thuis wil zijn als mijn broertje thuis komt, maar ik snap het probleem heel goed. TO moet onderhand een andere baan gaan zoeken, omdat ze thuis moet zijn voor haar kind. TO kan er ook niks aan doen dat haar kind op het speciaal onderwijs zit.

TO ik hoop dat je een oplossing vind al zal het niet makkelijk zijn, want ik weet dat de gemeente nooit echt mee werkt zo hebben wij ook altijd veel problemen gehad met het leerlingen vervoer.
quote:nummerzoveel schreef op 08 september 2008 @ 17:42:

@hip 72

Ik vind het gewoon ontzettend ondankbaar om dan over zoiets een verontwaardigd topic te openen.Als je zoals je zegt zoveel over dit vervoer weet, weet je ook dat er heel veel nog lang niet klopt daar. Eigenlijk hoopte ik dat het onderhand eens verbeterd was allemaal maar het is dus nog steeds her en der een moeizaam gebeuren. Jammer.
@Shahla

Ik weet inderdaad dat er veel mis gaat in het leerlingenvervoer. Dat is ook precies de reden dat ik er direct in dook toen ik zag dat dit topic geopend was. Er is momenteel een landelijk platform heel hard aan het werk om alle misstanden aan te pakken en als er hier een echt misstand had gestaan dan had ik dat direct doorgebriefd aan een lid van dat platform.

De voornaamste klacht is dat de overheid het vervoer openbaar aanbesteedt en dat de vervoerders enorm onder de prijs gaan zitten. Gevolg is ongekwalificeerde en onderbetaalde chauffeurs met alle ellende van dien. Het is heel dringend tijd dat daar heel snel iets aan gebeurt.
Door wie word je andere dochter nu opgehaald na schooltijd, of kan die alleen naar huis?
quote:nummerzoveel schreef op 08 september 2008 @ 17:37:

Wat denk je wel niet? Moet de overheid ook je boodschappen voor je doen, je huis schoonmaken en zorgen dat het eten om 6 uur op tafel staat?Als dat zou kunnen :D
Hallo!

Ik vind het heel vreemd dat de gemeente (die regelt het toch) deze regel heeft. Weet je zeker dat de ambtenaar in kwestie het goed heeft begrepen, of jij de ambtenaar.

Ik werk op een school voor ZML en heb hier veel mee te maken. Bijna alle leerlingen gaan meerdere keren per week naar een ander adres dan hun huisadres, soms zelfs twee verschillende (bv NSOdi en do, logeeropvang op vrijdag en ma en woe naar huis, zelfs drie in totaal dus).

Er is wel de regel dat er maar 1 rit per dag heen en 1 rit per dag terug gemaakt wordt. Hier hebben wij bv. bij fysio afspraken of stages voor halve dagen mee te maken. Als een leerling dus een halve dag stage heeft wordt hij niet meer teruggebracht naar school en daarna nog naar huis. Of zoals bij jou bij de oppas, je moet hem daar dan zelf ophalen.

Ik kan me voorstellen dat sommige mensen denken waar zeur je over, je kind wordt al gehaald en gebracht. Ik denk wel dat deze mensen geen idee hebben waar ze over praten. Zeker als iemand te maken heeft gehad met leerlingenvervoer kan ik dat niet begrijpen. Dan is dat waarschijnlijk alleen de financiele kant geweest en heeft diegene nog nooit nagedacht over praktische dan wel emotionele kant.

Wij hebben hier op school een speciaal Ouderraad lid dat zich bezighoudt met klachten over vervoer en bij problemen bemiddeld onze directeur ook nog weleens. Misschien dat je hier nog iets mee kunt!
quote:nummerzoveel schreef op 08 september 2008 @ 17:58:

@Shahla

Ik weet inderdaad dat er veel mis gaat in het leerlingenvervoer. Dat is ook precies de reden dat ik er direct in dook toen ik zag dat dit topic geopend was. Er is momenteel een landelijk platform heel hard aan het werk om alle misstanden aan te pakken en als er hier een echt misstand had gestaan dan had ik dat direct doorgebriefd aan een lid van dat platform.

De voornaamste klacht is dat de overheid het vervoer openbaar aanbesteedt en dat de vervoerders enorm onder de prijs gaan zitten. Gevolg is ongekwalificeerde en onderbetaalde chauffeurs met alle ellende van dien. Het is heel dringend tijd dat daar heel snel iets aan gebeurt.

Hier kan ik me dan wel weer volledig in vinden! Wij hadden een chauffeur die een leerling ( 4jaar downsyndroom, zo groot als een kind van 1,5) die steeds zijn gordel losmaakte wel even zou leren. De leerling maakt zijn gordel los, chauffeur remt hard om hem te laten voelen wat er dan gebeurt. Leerling hechtingen in neus en bovenlip als gevolg. Dan ben je toch niet wijs!!!!

Vervoersbedrijven zoeken naar de goedkoopste oplossingen en delen leerlingen bv elke dag in een andere taxi in bij een andere chauffeur, gevolg zowel de leerlingen als de chauffeurs weten niet waar ze aan toe zijn en er staat vrijwel elke dag een vergeten leerling op het plein. Zo gaat de zorg er natuurlijk wel snel af.
Moet het meteen een misstand zijn? Details die niet goed gaan, zijn net zo belangrijk om wat mee te doen. Ik vind het echt heel erg raar dat men zo moeilijk doet over naar welk adres het kind toe moet. Zij bepalen toch niet dat het kind naar huis moet? Dat kan niet want moeder is niet thuis, die is aan het werk en daarom moet het kind naar de gastouder. Het kind zou daar zonder gezeur en gedoe gewoon afgeleverd moeten worden. Moeder haalt haar kind dan daar wel weer op. Zo zou het gewoon moeten gaan en dat lees ik hier niet of het moet geheel anders liggen maar dat haal ik niet uit de tekst.

Ik bedoel maar: als jij een taxi bestelt op woensdag omdat je naar de kievitstraat wil, gaat de taxichauffeur ook niet zeggen: nee hoor, ik breng je daar niet heen. Ik vind dat je naar de pauwsteeg moet. Dat is toch weird?

Dat ze nog steeds chauffeurs in dienst nemen die eigenlijk niet op zo'n busje zouden moeten rijden, vind ik zorgwekkend. Daar is in al die jaren dus nog steeds niks aan gedaan.

Heb zelf het allerknulligste voorbeeld van zo'n chauffeur meegemaakt en die is op dat moment wel verantwoordelijk voor de veiligheid van mijn zoon en andere kinderen. Echt, het is mooi dat er leerlingenvervoer is maar het zou nog mooier zijn als je niet achteraf opgelucht zegt: pff, gelukkig, mijn zoon hoeft er geen gebruik meer van te maken.
Nummer zoveel!

Je mag mijn zoon wel een week naar school brengen!

Voor ons is het geen luxe hoor dat mijn zoon met de taxi naar school gaat en moet! Je kwets heel veel mensen zo!
De reden dat de gemeenten het llv uitbesteden aan niet ter zake kundige vervoerders is omdat het enorm veel gemeeschapsgeld kost en zij voor de goedkoopste optie gaan. Het openbaar aanbestedingbeleid gaat alleen in op geld en niet op kwaliteit. En dat vind ik net zo kwalijk als al die ouders die van dit vervoer gebruik maken.

Er worden echter enorm veel kinderen vervoerd, iedere dag opnieuw. Het is al lastig genoeg om al die kinderen op de juiste plek te halen en op de juiste plek weer af te zetten. Het coordineren van al dat vervoer kost namelijk veel tijd (en dus ook geld). Op het moment dat al die kinderen dan ook nog eens op verschillende adressen moeten worden opgehaald of afgeleverd, dan moet dus per dag bepaald worden welke route er gereden wordt, door welke chauffeur en met welk vervoermiddel. Wellicht kunnen jullie je indenken dat dit nog meer tijd (en dus geld) kost. Daarnaast wordt het risico op fouten in het vervoer (vergeten kinderen of kinderen die op de verkeerde plek afgezet worden) door dit soort zaken ook veel groter.
@ nummerzoveel: ongekwalificeerde chauffeurs ?

Hoe durf je dat te zeggen ? Ik ken iemand die op zo'n bus zit en die zijn zeker wel gekwalificeerd.

Onderbetaald ? Ja, dat worden ze wel.
@Sigridje

Ik zou echt niet weten waarom jij je gekwetst zou moeten voelen door mijn posting. Ik stel het nut en de noodzaak van het vervoer nergens ter discussie.

En voor jouw informatie, ik maak van heel dichtbij een kindje mee dat dagelijks door het leerlingenvervoer wordt gehaald en gebracht. Dat is een hele ontlasting voor haar ouders en scheelt hun een hele hoop regelwerk. Zij zijn er dan ook hardstikke blij mee dat zij in ons land wonen waar dat soort dingen goed geregeld wordt.
quote:veldbloem schreef op 08 september 2008 @ 18:31:

@ nummerzoveel: ongekwalificeerde chauffeurs ?

Hoe durf je dat te zeggen ? Ik ken iemand die op zo'n bus zit en die zijn zeker wel gekwalificeerd.

Onderbetaald ? Ja, dat worden ze wel.Ik wil niet beweren dat ALLE chauffeurs ongekwalificeerd zijn. Geenzins zelfs. Maar helaas nog wel veel te veel.
@Veldbloem

De eerste hit bij Google: http://www.groenlinksutre...catie&publicatie=2&id=872
Vanuit gemeente A kun je als gebruiker niet oordelen dat in gemeente B dezelfde regels gelden en/of zouden moeten gelden.

Leerlingenvervoer wordt door elke gemeente aanbesteedt en elke gemeente bepaald daarbij hoe 'ver' men wil gaan. Aan bepaalde zaken zal men moeten voldoen, de rest is vrije wil. Heel sec bekeken is het leerlingenvervoer ook voor vervoer van huis naar school en school naar huis. Men mag dan ook zeggen 'tot hier en niet verder'. Andere plaatsen, adressen etc. is uiteindelijk puur extra.

Dit soort contracten worden voor (te) strakke prijzen afgesloten. Daarin wordt o.a. afgesproken wat wel en wat niet. Best aardige kans dat deze gemeente met deze vervoerder een contract heeft gesloten waarbij men alleen sec op huis-school en vice versa wil vervoeren. Simpelweg omdat dit uiteindelijk voor een vervoerder altijd het goedkoopste is (want voorspelbaar qua zowel afstand als tijd etc.). Dan kunnen we het wel vergelijken met een privétaxi (Shala), maar zo werkt het domweg niet.

Het er niet mee eens? Dan zijn er een aantal opties;

- zelf de kosten dragen van meervervoer. Opties verschillen per vervoerder

- zelf het vervoer op zetten (privé dus)

- lobbyen binnen de gemeente voor het afsluiten van een vervoerscontract waarbinnen dit wel mogelijk is. Dit is overigens een optie voor lange termijn, daar dergelijke contracten veelal voor langere tijd wordt afgesloten.
vandaag ga ik van alles kunnen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven