Geld & Recht alle pijlers

Kosten koper hypotheek

21-07-2015 18:10 74 berichten
Vandaag ben ik bij de bank geweest omdat ik graag wat meer inzicht wil hebben in het afsluiten van een hypotheek en de bijkomende kosten van een eigen woning. Ik zit nu in een huurwoning en ben dus een starter.

De hypotheek die ik in mijn eentje kan afsluiten, valt mij heel erg mee. De kosten koper vind ik echter zeer treurig. Dit jaar kunnen die tot maximaal 103% van de woningwaarde meegefinancierd worden door de bank, volgend jaar tot 102% etc. Tot het 100% is en er niks extra's meegefinancierd wordt.

Al met al komt het erop neer dat ik sowieso rekening moet houden met een bedrag van ¤3000-4000 die ik uit eigen zak moet betalen voor het kopen van een woning.

Hoe financiert de rest van de kopers in ons land dit? Ben ik de enige waarbij het stuk zou kunnen lopen op het niet hebben van 'zoveel' spaarcenten of zie ik andere mogelijkheden over het hoofd?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat er veel onderhands geleend gaat worden. Van papa en mama ofzo.
Men spaart voordat men een huis koopt. Of krijgt een schenking.

Maar 3-4000 is niet zo ontzettend veel toch? Kwestie van allebei een jaartje je vakantiegeld en evt 13e maand opzij zetten. Belastingteruggave erbij. Dat soort dingen.
Waarschijnlijk ben je niet de enige nee. Maar het is ook het doel van deze wetgeving dat mensen zelf geld in gaan brengen bij het kopen van een huis, dat is minder risico voor de bank en voor degene die het huis gaat kopen eigenlijk ook.

Ik denk overigens ook dat het in de praktijk gewoon tot meer lenen bij ouders en familie leidt.
Ouders kunnen jaarlijks belastingvrij tot 5-duizenden-nogwat schenken aan een (pleeg)kind.
sparen?
Misschien fijn om te weten dat een deel (of alles... ik ben niet zo'n financiele held) fiscaal aftrekbaar is. Je kriigt dus nog wat terug van de belasting.

Maar heb je uberhaupt geen 5000spaargeld? Ik wil je pret niet bederven, maar bij een koophuis komen ook veel kosten. Het lijkt me niet slim om te kopen als je geen buffertje hebt
Sparen. In de meeste landen om ons heen moet je 10-20% van de koopsom aanbetalen. In Nederland maar een paar procent, dat valt best mee. Het probleem is vooral dat jongeren daar nog niet aan gewend zijn (omdat het sinds de jaren '80 niet meer hoeft), maar je moet gewoon een beetje op tijd beginnen met sparen.

Als je niet kunt sparen, dan moet je wel een stuk goedkoper uitzijn met je koopwoning straks, want daaraan zitten altijd meer kosten qua onderhoud. Dat kan natuurlijk, maar de meeste mensen die kopen zijn juist duurder uit, en vinden het veel moeilijker om te sparen 'na het kopen' dan ervoor.

Het enige nadeel van de huidige regeling is dat als je een leuke buffer had, de koop van een woning daar meteen een gat in slaat. Je moet dus altijd iets meer hebben als dat je nodig hebt.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Als je geen 4000 euro spaargeld hebt moet je geen huis kopen.

Er zijn genoeg landen waar het gebruikelijk is om minstens 10%zelf in te leggen. En ook daar kopen mensen nog huizen.

Sparen heet dat. En dat betekend keuzes maken.
@erizo op een hypotheek is dat bedrag slechts een schijntje. Klopt. Als je het uit je zak moet halen, is het een flink bedrag. Althans, voor mij.

Belastingteruggave is bij mij nooit sprake van. 13e maand en vakantiegeld opzij zetten kan. Maar volgend jaar komt er weer ¤1000 bovenop, het jaar daarop weer, dus het probleem verschuift. Als ik twee jaar geleden had bedacht dat ik nu een huis wilde kopen, was dat alles een goed idee geweest.
quote:annavanandelle schreef op 21 juli 2015 @ 18:20:

Als je geen 4000 euro spaargeld hebt moet je geen huis kopen.

Er zijn genoeg landen waar het gebruikelijk is om minstens 10%zelf in te leggen. En ook daar kopen mensen nog huizen.

Sparen heet dat. En dat betekend keuzes maken.Nee? Ik heb het gedaan en in de loop van de paar jaren daarna van eigen geld mijn huis verbouwd. En ik ken nog wel veel meer mensen die dat gedaan hebben. En nee, die zijn niet allemaal failliet en van de hoogste bomen in de hemel enzo.
quote:Mevrouw75 schreef op 21 juli 2015 @ 18:22:

[...]

Nee? Ik heb het gedaan en in de loop van de paar jaren daarna van eigen geld mijn huis verbouwd. En ik ken nog wel veel meer mensen die dat gedaan hebben. En nee, die zijn niet allemaal failliet en van de hoogste bomen in de hemel enzo.

Dat kan.

Mijn keuze zou het niet zijn.
quote:Mevrouw75 schreef op 21 juli 2015 @ 18:22:

[...]

Nee? Ik heb het gedaan en in de loop van de paar jaren daarna van eigen geld mijn huis verbouwd. En ik ken nog wel veel meer mensen die dat gedaan hebben. En nee, die zijn niet allemaal failliet en van de hoogste bomen in de hemel enzo.

Nee, die zijn niet allemaal failliet. Maar veel van die mensen kwamen wel in de problemen doordat ze ineens vastzaten in een huis dat ze alleen nog met verlies konden verkopen.

Het gaat heel vaak goed. Maar dat gaat autorijden zonder gordel om ook. Of dagelijks een pakje sigaretten roken. Maar dat maakt het nog niet verstandig.
Oké, even voor de duidelijkheid:

dat ik nu geen spaarcenten heb ter hoogte van vierduizend euro, wil niet zeggen dat ik niet kan sparen of nooit genoeg geld heb.

Misschien heb ik andere keuzes gemaakt, heb ik de wereld rondgereisd en zijn al mijn spaarcenten dit jaar daaraan op gegaan en wil ik nu een huis kunnen kopen.

Ik snap wat jullie zeggen, maar dat het saldo van mijn spaarrekening nu niet op vierduizend staat, wil niet zeggen dat ik nooit moet/kan beginnen aan een eigen woning. Ik zou alleen willen weten of ik mogelijkheden over het hoofd zie als het gaat om de kosten koper...
Als je straks zoveel zelf moet inleggen, zou het dan niet ook logisch zijm als je straks meer spaargeld belastingvrij mag hebben?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
quote:fireflywentby schreef op 21 juli 2015 @ 18:27:

dat ik nu geen spaarcenten heb ter hoogte van vierduizend euro, wil niet zeggen dat ik niet kan sparen of nooit genoeg geld heb.

Misschien heb ik andere keuzes gemaakt, heb ik de wereld rondgereisd en zijn al mijn spaarcenten dit jaar daaraan op gegaan en wil ik nu een huis kunnen kopen.

Ik snap wat jullie zeggen, maar dat het saldo van mijn spaarrekening nu niet op vierduizend staat, wil niet zeggen dat ik nooit moet/kan beginnen aan een eigen woning. Ik zou alleen willen weten of ik mogelijkheden over het hoofd zie als het gaat om de kosten koper...Ik snap het wel hoor. Ik heb dus ook binnen een jaar geld voor een verbouwing bij elkaar geharkt en dat terwijl ik dus zo onverstandig was om met veel creativiteit maar 3000 euro op een rekening had staan. Ik denk dus dat veel mensen dit soort bedragen in de familie bij elkaar harken.

Ik snap wat jullie zeggen, maar dat het saldo van mijn spaarrekening nu niet op vierduizend staat, wil niet zeggen dat ik nooit moet/kan beginnen aan een eigen woning. Ik zou alleen willen weten of ik mogelijkheden over het hoofd zie als het gaat om de kosten koper...

You can't have your cake and eat it.

Als je je geld uitgeeft aan wereldreizen, dan kun je niet ook nog een huis kopen. Dat is toch logisch? Als ik 't uitgeef in de kroeg kan ik niet de volgende dag shoppen, of andersom. Dat snapt mijn nichtje van 4 al.

Ik snap wel wat je zegt, maar de maatregel is er juist om ervoor te zorgen dat mensen een beetje spaardiscipline moeten opbrengen voordat ze gaan kopen, in plaats van er maar in te duiken en te hopen dat het goed gaat (op basis van rooskleurige verhalen van hypotheekverstrekkers). Als je 4000 euro in twee jaar bij elkaar spaart, kun je daarna tenminste ook wel wat klappen aan.
quote:Monatala schreef op 21 juli 2015 @ 18:27:

Als je straks zoveel zelf moet inleggen, zou het dan niet ook logisch zijm als je straks meer spaargeld belastingvrij mag hebben?Daar zat ik ook aan te denken, want met een beetje huis ( en dus kosten koper) zit je zo boven het maximale bedrag.
@mevrouw75 Top! Ik denk dus ook dat het wel moet kunnen. Dank je!
quote:Monatala schreef op 21 juli 2015 @ 18:27:

Als je straks zoveel zelf moet inleggen, zou het dan niet ook logisch zijm als je straks meer spaargeld belastingvrij mag hebben?

Je mag 21000 belastingvrij hebben per persoon. Met 5% eigen inleg kun je daar een huis van 4 ton voor kopen.

Wel lijkt het me goed om een belastingvrij spaarpotje speciaal voor je huis op te richten, zoals in Duitsland. Nu zijn hypotheken gunstig voor de belasting, maar sparen juist niet.
Je hebt dus andere keuzes gemaakt, waardoor je nu geen huis kunt kopen.

Eerst je spaargeld aanvullen en dan pas kijken of je de mogelijkheid hebt om te kopen.
Ik heb zelf gespaard. En ik zou never een huis kopen als ik niet een paar duizend euro achter de hand had.

Reken ook op inrichten en verhuizen, en jaarlijks kosten voor onderhoud.
quote:Ginevra schreef op 21 juli 2015 @ 18:43:

Ik heb zelf gespaard. En ik zou never een huis kopen als ik niet een paar duizend euro achter de hand had.

Reken ook op inrichten en verhuizen, en jaarlijks kosten voor onderhoud.

Ja, maar dat is dus juist wel een beetje sneu.

Met een bankrekening van minder dan 4000 euro zou ik ook nooit een huis kopen.

Maar stel je hebt netjes gespaard voor inrichting, verhuizing, onderhoud, onverwachte kosten, en hebt daarvoor 5000 euro op je rekening staan. En dan mag je dat nu ineens grotendeels in je huis stoppen, zodat je nauwelijks geld hebt voor de inrichting, en bij de eerste lekkage ineens een probleem hebt.

Eigenlijk moet je dan natuurlijk 10000 hebben. Maar niemand verplicht je om 5000 euro in een onderhoudspotje te stoppen, je moet het gewoon aflossen, en dan kun je er niet meer bij.

Ik hoop dat we over tien jaar dit probleem niet mee hebben, en dat iedereen het heel normaal vindt dat je moet sparen voor je eigen huis. Maar ik denk dat mensen dat pas echt doorkrijgen als het om 10% of meer gaat.

Des te beter! Als je eerder genoeg geld kon sparen voor die wereldreis, kun je dat vast nu ook om het geld voor de kk bij elkaar te krijgen en kun je binnen een jaar of twee verhuizen . Het probleem zit em bij diegenen die nooit de discipline van sparen hebben geleerd.

Eerlijk gezegd vind ik het een goede maatregel, met volledige financiering en vaak nog NHG erbovenop stappen jonge stellen veel te makkelijk de kopersmarkt op en wie draaien daar vervolgens voor op?
quote:handigmetgeld schreef op 21 juli 2015 @ 18:34:

[...]

Je mag 21000 belastingvrij hebben per persoon. Met 5% eigen inleg kun je daar een huis van 4 ton voor kopen.

Wel lijkt het me goed om een belastingvrij spaarpotje speciaal voor je huis op te richten, zoals in Duitsland. Nu zijn hypotheken gunstig voor de belasting, maar sparen juist niet.Ik hoop toch wel dat echt sparen dan wat makkelijker wordt gemaakt hoor. Wij hopen dat toch ook van spaargeld een wat duurder huis te kunnen kopen zodat we geen maximale hypotheek hoeven af te sluiten, evt nog een badkamertje aan te pakken . Kk eruit betalen en dan het liefst nog wat achter de hand te houden. Dan is 40000 toch snel op hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven