Ontslagen wegens geloofsovertuiging

22-07-2015 21:46 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vriend van mij van reformatorische gezindte is onlangs ontslagen.

In de ontslagbrief word als motivatie naar voren gebracht dat hij zowel qua karakter als opvatting niet in de groep past en de progressieve bedrijfsfilosofie.

In deze brief word ook gewag gemaakt van zijn overtuiging, hij heeft dit dus zwart op wit.

de termen ''achterhaalde levensovertuiging'' en ''sociaal ongewenste opvattingen'' worden hier genoemd.

Hij heeft er nooit geen geheim van gemaakt dat hij de rol van de vrouw liever traditioneel ingevuld zit aangezien het moederschap een nobele en geen ongelijkwaardige taak is.

Hij heeft ook nooit onder stoelen of banken gestoken dat hij abortus een zonde vind en heeft dikwijls geprotesteerd tegen ''onzedige kleding'' op de werkvloer van vrouwelijke collega's.

Deze waren hier uiteindelijk niet erg van gediend, door het warme klimaat heeft dit onderwerp de laatste tijd flink kunnen escaleren op zijn werkplek.

Mijn vraag is: Is zijn ontslag correct of kan hij hier terecht stappen tegen ondernemen?
Het kan overigens ook anders. Ik heb meermaals zeer streng gereformeerden als collega gehad. Hun overtuiging was om positief in het leven te staan, iedereen met respect te behandelen, proberen goed te doen, midden in het leven te staan, mensen te helpen etc. Ze probeerden niemand te overtuigen of hun geloof op te leggen, maar straalde gewoon veel positiviteit en oprechtheid uit, waardoor er soms hele waardevolle en open gesprekken waren over het geloof en de twijfels die daarbij horen, waarbij iedereen in zijn/haar waarde werd gelaten. Zonder iemand voor het hoofd te willen stoten, denk ik dat god blijer is met zulke 'volgelingen', dan met starre gelovigen die juist haat en onbegrip opwekken. Zo kan god dat toch niet bedoeld hebben?
Nee, dat is geen discriminatie op grond van religie. De beste man mocht geloven wat hij wilde, alleen is het dan de bedoeling van de vrijheid van religie dat anderen dat net zo goed hebben. Dus als iemand keuzes maakt die van de wet gewoon mogen (zoals werken als vrouw, of een abortus) dan staat hij de vrijheid van anderen in de weg.
Zo'n eikel met opvattingen uit het jaar van de houten gulden wil je toch ook niet in je team hebben.

Een rotte al dan niet gelovige appel.
Ja en?
quote:snoopylynn schreef op 22 juli 2015 @ 22:14:

Zo'n eikel met opvattingen uit het jaar van de houten gulden florijn wil je toch ook niet in je team hebben.

Een rotte al dan niet gelovige appel.
quote:Wijzerik schreef op 22 juli 2015 @ 22:06:

Ikzelf deel zijn mening niet, ik persoonlijk mag met dit weer graag genieten van de vrouwelijke vormen.

Ik vind het eerlijk gezegd ook de grootste kolder om hier op en aanmerkingen over te maken.

Maar goed, meer als vissen doe ik niet echt met 'm.

Maar ik vroeg mezelf af of hiermee (indirect) discriminatie is gepleegd of men met deze formuleringen terecht dingen benoemd heeft?Hij vindt dat zijn collega's zich bescheiden moeten kleden en achter het aanrecht horen. Zijn collega's vinden dat hij beter een andere werkgever kan zoeken. Wie discrimineert nu wie?
quote:Jeweethetniet schreef op 22 juli 2015 @ 22:15:

[...]

Inderdaad
Ja en?
quote:Morrigan- schreef op 22 juli 2015 @ 22:11:

ik snap sommige reacties hier niet zo goed.

ik lees nogal starre, veroordelende reacties over het gereformeerde geloof.

doe je dan niet exact hetzelfde als de starre, kortzichtige gereformeerde gelovige in dit verhaal?

Ik gaf in mijn eerste post al toe dat ik niet één en al verdraagzaamheid ben naar de gereformeerde kerk toe.

Slechte persoonlijke ervaringen mee. Hele slechte.

Dat neemt niet weg dat ik ook heel veel toffe gereformeerden ken hoor.

Ik woon dus in Zeeland in de meest gereformeerde regio van Nederland ongeveer dus zo ongeveer iedereen op mijn dorp is van de oud-gereformeerde kerk. Buren enzo zijn allemaal van de kerk en eigenlijk toffe mensen.

Maar ik heb ook teveel ervaringen met kortzichtige refo's die alles en iedereen veroordelen die niet "van ons" is.

En ja, helaas ook pijnlijke persoonlijke ervaringen wat maakt dat ik niet meer zo objectief ben over het slag mensen wat in de OP geschetst wordt.

Ik kan weinig respect opbrengen voor mensen die op die manier alles en iedereen veroordelen.
668, the neighbour of the Beast
Ik snap die werkgever wel. Jouw vriend ziet vrouwen graag thuis. Soit, dat mag. Maar draai het eens om. Ga eens een poosje aan het werk in een land waar de vrouwen daadwerkelijk bij de kinderen thuis blijven, en degenen die nog werken (want nog niet getrouwd/geen kinderen) lopen in een boerka op kantoor rond. Vertel dan de mannen dat ze achterlijk en ouderwets zijn, en de vrouwen dat ze zich idioot kleden.

Ik gok erop dat je snel op straat staat. En terecht.

Je eigen overtuiging is prima. Maar die overtuiging aan anderen opdringen is niet prima. Dan pas je dus niet binnen het huidige team.
quote:Sjors007 schreef op 22 juli 2015 @ 22:13:

Het kan overigens ook anders. Ik heb meermaals zeer streng gereformeerden als collega gehad. Hun overtuiging was om positief in het leven te staan, iedereen met respect te behandelen, proberen goed te doen, midden in het leven te staan, mensen te helpen etc. Ze probeerden niemand te overtuigen of hun geloof op te leggen, maar straalde gewoon veel positiviteit en oprechtheid uit, waardoor er soms hele waardevolle en open gesprekken waren over het geloof en de twijfels die daarbij horen, waarbij iedereen in zijn/haar waarde werd gelaten. Zonder iemand voor het hoofd te willen stoten, denk ik dat god blijer is met zulke 'volgelingen', dan met starre gelovigen die juist haat en onbegrip opwekken. Zo kan god dat toch niet bedoeld hebben?

Die ken ik ook hoor. Leuk contact hier met verschillende gereformeerden in het dorp.

Maar helaas ook de mensen die zelfs hun eigen familie afstoten omdat ze niet kerks genoeg zijn. Mensen die je met de nek aankijken als je als vrouw een broek draagt, mensen die niet met je praten omdat je niet "van ons" bent.

Woon er eens een tijdje midden tussen, in SGP land, dan begrijp je wat ik bedoel.
quote:Marels schreef op 22 juli 2015 @ 22:20:

[...]

Ik gaf in mijn eerste post al toe dat ik niet één en al verdraagzaamheid ben naar de gereformeerde kerk toe.

Slechte persoonlijke ervaringen mee. Hele slechte.

Dat neemt niet weg dat ik ook heel veel toffe gereformeerden ken hoor.

Ik woon dus in Zeeland in de meest gereformeerde regio van Nederland ongeveer dus zo ongeveer iedereen op mijn dorp is van de oud-gereformeerde kerk. Buren enzo zijn allemaal van de kerk en eigenlijk toffe mensen.

Maar ik heb ook teveel ervaringen met kortzichtige refo's die alles en iedereen veroordelen die niet "van ons" is.

En ja, helaas ook pijnlijke persoonlijke ervaringen wat maakt dat ik niet meer zo objectief ben over het slag mensen wat in de OP geschetst wordt.

Ik kan weinig respect opbrengen voor mensen die op die manier alles en iedereen veroordelen.

ik heb als niet-gereformeerde ook in een gereformeerde gemeenschap gewoond.

dus ik weet heel goed waar je het over hebt.

en hoewel ik het ook niet eens ben met hun denk- en leefwijze probeer ik dus juist niet hetzelfde te doen als zij: veroordelen.

want feitelijk maakt je dat dan niet anders dan zij.
quote:Morrigan- schreef op 22 juli 2015 @ 22:26:

[...]

ik heb als niet gereformeerde ook in een gereformeerde gemeenschap gewoond.

dus ik weet heel goed waar je het over hebt.

en hoewel ik het ook niet eens ben met hun denk- en leefwijze probeer ik dus juist niet hetzelfde te doen als zij: veroordelen.

En gelukkig zijn er ook genoeg mensen die daar wel in slagen.

Ik woon in een klein dorp waar de meerderheid "gergem" is, maar ik woon hier heel graag.

Een dorp verderop is het veel erger, daar zit het echt vol met buitencategorie, type iedereen die niet van de kerk is moet naar de hel Type als je je was buiten hangt op zondag praten ze niet meer tegen je. Vreselijke mensen die precies voldoen aan de omschrijving van de OP.

Helaas in mijn directe omgeving ook iemand van dit type gehad, en dat heeft mijn mening nog verder gekleurd.

Als je je partner van zijn eigen familie losweekt omdat ze niet kerks genoeg zijn, dat is iets waar ik niet bij kan. Gevolg is dat het contact nu daadwerkelijk verbroken is. Pijnlijk.

En misschien moet ik die ervaring inderdaad loslaten en minder oordelen, maar die ervaringen kleuren mijn beeld wel.

Ik krijg gewoon gigantisch jeuk van dat extreme refo-gedrag, dat veroordelen van iedereen die net niet jouw visie deelt.
quote:Marels schreef op 22 juli 2015 @ 22:22:

[...]

Maar helaas ook de mensen die zelfs hun eigen familie afstoten omdat ze niet kerks genoeg zijn. Mensen die je met de nek aankijken als je als vrouw een broek draagt, mensen die niet met je praten omdat je niet "van ons" bent. We gaan een beetje off-topic, maar ik vindt dat dus echt bizar. Wat ik al eerder schreef: Als god liefde is, dan kan hij toch niet bedoeld hebben iemand af te stoten omdat die persoon een broek aanheeft of zoiets? Ik kan daar serieus met m'n pet niet bij. Kijk, als die persoon nou iemand zou oplichten of vermoorden, dan snap ik het als iemand geen contact meer wil, maar een broek? Misschien droegen de vrouwen toen de bijbel geschreven werd nooit broeken en is dat zo opgeschreven, maar als god nu zou leven was dat vast anders in de bijbel gekomen. Maar goed, ik denk dat ik nooit zal snappen....
De to heeft een permaban.. Slotje dan maar?
Mijn kraamverzorgster vertelde over een jonge refo moeder. Ze was gehecht na de bevalling. Toen ze na drie dagen de hechting controleerde waren ze kapot. Manlief had namelijk besloten dat hij weer seks moest en zij had daar niets over te zeggen. Om te huilen.
Amen
Ja en?
quote:Sjors007 schreef op 22 juli 2015 @ 22:32:

[...]

We gaan een beetje off-topic, maar ik vindt dat dus echt bizar. Wat ik al eerder schreef: Als god liefde is, dan kan hij toch niet bedoeld hebben iemand af te stoten omdat die persoon een broek aanheeft of zoiets? Ik kan daar serieus met m'n pet niet bij. Kijk, als die persoon nou iemand zou oplichten of vermoorden, dan snap ik het als iemand geen contact meer wil, maar een broek? Misschien droegen de vrouwen toen de bijbel geschreven werd nooit broeken en is dat zo opgeschreven, maar als god nu zou leven was dat vast anders in de bijbel gekomen. Maar goed, ik denk dat ik nooit zal snappen....

Moet je zn telefoonnummer eens hebben en het proberen uit te leggen?

Tis natuurlijk niet persé omdat ik een broek draag, maar wel omdat wij niet van de kerk zijn. Erg rare dingen over ons verteld tegen de kinderen ook. Lullig als je zwart gemaakt wordt alleen maar omdat je niet naar de kerk gaat....
quote:ieneminnie schreef op 22 juli 2015 @ 22:33:

De to heeft een permaban.. Slotje dan maar?Ach, wat een verrassing .
Maar goed, erg off topic en het is niet mijn bedoeling dit topic over te nemen met mijn refo-trauma :P
quote:Wijzerik schreef op 22 juli 2015 @ 21:54:

nee hoor, dit zijn mijn eerste schreden alhier op dit informatieve forum.Liegebeest.
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
Een zeer goede reden voor ontslag.
verba volant, scripta manent.
quote:Wijzerik schreef op 22 juli 2015 @ 21:54:

nee hoor, dit zijn mijn eerste schreden alhier op dit informatieve forum.Jeeej, het is mijn eerste keer dat ik iemand na 1 post herken!
quote:Marels schreef op 22 juli 2015 @ 22:37:

Maar goed, erg off topic en het is niet mijn bedoeling dit topic over te nemen met mijn refo-trauma :P

Gewoon lekker doen hoor. De TO is toch alweer weg .

Ik heb een tijdje uit ramptoeristisch oogpunt meegelezen met het Refoforum. Echt verbazingwekkend dat zulke ideeën in Nederland nog bestaan. En dan heb ik het niet over de religieuze overtuiging, daar is iedereen wat mij betreft geheel vrij in, maar de bijkomende implicaties. Dat je je serieus druk gaat zitten maken en een topic openen als de dominee een keer op een warme dag blootshoofds over straat gaat... onbegrijpelijk. En bekvechten daar onderling joh, het Napraattopic hier is er niks bij . Maar IRL ken ik ook wel hele toffe refo's hoor, waar je best mee kunt lachen en die niet aan het veroordelen slaan omdat ik er per ongeluk andere hobby's op na hou. En ik ken ook hele onmogelijke atheïsten. Ik geef ze beiden dus altijd maar het voordeel van de twijfel .
Ontslagen worden is nog niets, branden in de hel, das pas een straf.
quote:Lady-Voldemort schreef op 22 juli 2015 @ 22:45:

[...]

Gewoon lekker doen hoor. De TO is toch alweer weg .

Ik heb een tijdje uit ramptoeristisch oogpunt meegelezen met het Refoforum. Echt verbazingwekkend dat zulke ideeën in Nederland nog bestaan. En dan heb ik het niet over de religieuze overtuiging, daar is iedereen wat mij betreft geheel vrij in, maar de bijkomende implicaties. Dat je je serieus druk gaat zitten maken en een topic openen als de dominee een keer op een warme dag blootshoofds over straat gaat... onbegrijpelijk. En bekvechten daar onderling joh, het Napraattopic hier is er niks bij . Maar IRL ken ik ook wel hele toffe refo's hoor, waar je best mee kunt lachen en die niet aan het veroordelen slaan omdat ik er per ongeluk andere hobby's op na hou. En ik ken ook hele onmogelijke atheïsten. Ik geef ze beiden dus altijd maar het voordeel van de twijfel .

Wij hebben hier in het durp een vrij hippe dominee. Woont hier schuin tegenover trouwens.

Vorige keer kwam hij op zondagavond terug van de dienst gelopen en stond ik mijn auto te wassen maar dan zegt hij gewoon net zo vriendelijk goeiendag.

Schijnt ook dat er juist door deze dominee veel jonge refo's naar dit durp trekken, omdat hij iets minder star is. Dominee maakt zelfs geen opmerkingen over tv in de woonkamer en dat is toch wel een heikel punt

Maar verder vind ik het een hele maffe manier van leven.

Eerste keer dat ik mijn aangetrouwde nichtje van toen 6 en in groep twee zag, ging het er over of ze haar psalmen al uit haar hoofd geleerd had voor maandag op school
quote:MarianneDavids schreef op 22 juli 2015 @ 22:40:

Een zeer goede reden voor ontslag.Van vriend of TO? 😁

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven