In blote billen naar huis lopen?

09-09-2008 13:26 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,

Heb misschien niet zozeer een vraag, maar wil de dingen delen.

Ben 4 jaar uit elkaar met mijn ex, waarvan ik een kindje heb toen was hij bijna 2, nu is hij 'bijna' 6.

Ex heeft ruim 3 jaar een relatie met een vrouw, gaat allemaal goed. Zoontje houdt van haar, en zij geeft veel om mijn zoontje.

Relatie met mijn ex is goed, heb wel eens dingen van goh dat of dat zou ik anders doen met zoontje, maar bij hem is het zijn opvoeding, en bij mij het mijne. In grote lijnen hebben we de zelfde opvattig wat opvoeden betreft. Maar kan en wil gewoon niet in hun leven zitten, en andersom ook niet. Dit gebeurt ook niet, is respect voor elkaars kleine verschillen.

Afgelopen zomer is zoontje voor het eerst met de auto mee geweest op vakantie naar het geboorteland en haar ouders van mijn ex zijn vriendin. Hij heeft het hartstikke leuk gehad merkte ik aan hem.

Thuis na paar dagen vertelde zoontje onder de douche, weet niet meer precies hoe hij het vertelde maar kwam er op neer dat als ( hij plast soms nog wel eens in zijn broek als hij aan het buitenspelen is of gewoon druk is...) dat vriendin zegt als hij buiten gaat spelen; "Niet in je broek plassen, anders kan je in je blote billen naar huis lopen, en dan lachen ze je uit al de mensen onderweg."....ik schrok hier heel erg van dat dit gezegt is tegen hem. Wel weet ik dat zoontje laatste tijd opmerkingen maakt van; "O niet in je/me blote billen, anders lachen ze je/me uit"....of met etalagepoppen die in binkini staan......"hahaha een blote buik dan lachen ze je uit he man?"

Zelf ben ik heel open in naakt, en bloot, en wil hem meenemen naar de sauna als hij zijn zwemdiploma heeft. Was dat ook zeer verbaast van zijn uitingen, en hij vertelde dat de vriendin dit dus tegen hem zei.

Ik weet met bijna 100% dat vader niet deze 'instelling' heeft over naakt.

Hij mag van mij trots zijn op zijn lijfje, hij heeft al veel last van angst qua motoriek, denk dat leren trots op jezelf te zijn inclusief je lijfje hier zeker bij hoort.

Wat me zorgen baart is dat ze gezegt heeft dat hij naar huis kan lopen in zijn blote billen als hij in de broek plast....komt voor mij over als eerst je inboezemen dat blote billen/buik niet mag omdat ze je dan uitlachen, om het vervolgens te gebruiken als 'machtsmiddel' om hem niet in de broek te laten plassen....en nog in een vreemd land ook.....

Zoontje zei dat ze dit vaker zegt als ze ergens op visite zijn.

Heb me nooit met de opvoeding bemoeit aan die kant om de reden die ik al eerder aangaf, maar dit gaat me te ver als dit gezegt/gebruikt word tegenover zoontje.

Denk niet dat ze doorheeft wat ze ermee aanricht, pappa idem niet.

Ik weeet wel dat ex zal zeggen dat ze dit nooit heeft gezegt( maar het is in iedergeval wel zo overgekomen op zoontje...en dat vind ik erg)....

Heb nooit wat gezegt over opvoeding/dingen aan hun kant, en vind het best moeilijk om dit nu wel te doen en hoe ik dit moet doen.....maar het gaat me te ver nu....
Bedoelt ze het misschien niet zo letterlijk?? Dat je zoontje het wel zo letterlijk heeft opgevat, maar dat zij het meer gekscherend bedoelde?

Ik ken wel de uitdrukking "pas op hoor, anders moet je met je blote billen naar bed"; misschien dat ze het op die manier bedoelde.

Ik zou er niet meteen kwade opzet achter zoeken (zeker niet omdat het al zoveel jaren zo goed gaat).

Als ik jou was zou ik het wel (op een luchtige) manier bespreekbaar maken en zeggen dat hij er erg mee zit, dat dat zo gezegd is.

Succes!
quote:Pauline65 schreef op 09 september 2008 @ 13:31:

Bedoelt ze het misschien niet zo letterlijk?? Dat je zoontje het wel zo letterlijk heeft opgevat, maar dat zij het meer gekscherend bedoelde?

Ik ken wel de uitdrukking "pas op hoor, anders moet je met je blote billen naar bed"; misschien dat ze het op die manier bedoelde.

Ik zou er niet meteen kwade opzet achter zoeken (zeker niet omdat het al zoveel jaren zo goed gaat).

Als ik jou was zou ik het wel (op een luchtige) manier bespreekbaar maken en zeggen dat hij er erg mee zit, dat dat zo gezegd is.

Succes!

Nee ik denk zeker niet dat het zo bedoelt is als het gezegt werd mede omdat het al jaren prima gaat....maar ik denk wel even door over hoe het op een kind van 5, bijna 6 over kan komen...ik zei ook tegen hem...ach ze maakt een geintje man!...Nee zei die ze meent het.....dus voor mijn zoontje komt het als menes over....en dat vind ik minder. Weet bijna zeker dat er geen opzet in het spel is....daar twijvel ik niet aan.

Punt is wel ook het aankaarten, zeker omdat we ons van beide kanten nergens mee bemoeien.
Ik denk ook dat ze het niet als 'dreigend' op een boze manier heeft gebruikt. Het is alleen een beetje gaan leven in het hoofd van je zoontje dus misschien inderdaad wel handig om dit tegen de vriendin van de ex te zeggen. Gewoon vragen of ze iets anders kan zeggen want je zoontje heeft het in zijn hoofd wat opgeblazen.

Dan nog even een paar keer aan je zoontje zeggen dat het een grapje was, of een soort uitdrukking die grote mensen wel eens gebruiken, en dan zal het vast mettertijd wel slijten.
Oh dat is meer het probleem, dat je er iets van zegt omdat 'zij' het heeft gezegd tegen je zoontje?

Nou dat is toch niet zo erg? ( lijkt mij)

Als je dat gewoon netjes tegen haar zegt en vraag of ze wat anders kan zeggen zal de hel toch niet losbreken?

toch?
Iets heel anderes, neem je echt een kind van 6 mee naar de sauna?

Wat betreft die opmerking, volgens mij is het inderdaad net zo iets als, pas maar op, anders zet ik je neus tussen je oren.

Leg gewoon aan je zoontje uit dat bloot niet gek is en geen reden om te lachen.

Niet van een mug een olifant maken.
quote:_lente_ schreef op 09 september 2008 @ 13:38:

Oh dat is meer het probleem, dat je er iets van zegt omdat 'zij' het heeft gezegd tegen je zoontje?

Nou dat is toch niet zo erg? ( lijkt mij)

Als je dat gewoon netjes tegen haar zegt en vraag of ze wat anders kan zeggen zal de hel toch niet losbreken?

toch?

Dankje voor je ractie ook!

Ik zie haar zelf zelden, en mijn ex vaak....het ligt meer in de lijn dat ik dit naar ex zal gaan brengen....

Hij zal in de verdedeging schieten, maargoed vind wel dat ze het even moeten weten....met dit soort dingen altijd ben ik bang dat het een moddergevecht gaat worden.Dat straks als ik dit gezegt heb al hun 'zeer' eruit komt wat mij betreft snap je?
mijn ervaring is, is als er een tussenpersoon tussen zit ( ja duh...) dat de boodschap wel een heeeel anders gaat worden overgebracht. Helemaal door je vriend.

Misschien is het heel lastig, maar ik zou toch proberen om dit zelf tegen haar te zeggen. Anders kan het zomaar ook zo'n eigen leventje gaan leiden... vriendjes brengen dit soort dingen soms niezo best over namelijk.. ( ik heb soortgelijk probleem gehad maar dan met mn schoonmoeder... vriendje als boodschapper gestuurd... werd enorm echt enorme herrie in de tent. niet doen!)
quote:absoluteEinstein schreef op 09 september 2008 @ 13:41:

Iets heel anderes, neem je echt een kind van 6 mee naar de sauna?

Wat betreft die opmerking, volgens mij is het inderdaad net zo iets als, pas maar op, anders zet ik je neus tussen je oren.

Leg gewoon aan je zoontje uit dat bloot niet gek is en geen reden om te lachen.

Niet van een mug een olifant maken.

Zou hem gerust meenemen naar de kinderdagen ja, aan hem of die het leuk vind of niet...ik ga zelf vaker, en is een leuke manier om hem ermee kennis te laten maken en om te kijken of ie het leuk vind natuurlijk.

Ik twijfel zelf of ik het aan zal kaarten ja of nee.....kon het met niemand ff delen, of althans of het de moeite is om het aan te kaarten en zo ja hoe?....2,3,4,5,6,7 weten er meer dan 1..
Ik denk dat je het beste aan je zoontje uit kan leggen dat bloot niet gek is (Gek idee: maak samen een billenschilderij met vingerverf en hang het aan de muur) en laat aan je ex doorschemeren dat zoonlief de opmerking serieus genomen heeft.
quote:_lente_ schreef op 09 september 2008 @ 13:49:

mijn ervaring is, is als er een tussenpersoon tussen zit ( ja duh...) dat de boodschap wel een heeeel anders gaat worden overgebracht. Helemaal door je vriend.

Misschien is het heel lastig, maar ik zou toch proberen om dit zelf tegen haar te zeggen. Anders kan het zomaar ook zo'n eigen leventje gaan leiden... vriendjes brengen dit soort dingen soms niezo best over namelijk.. ( ik heb soortgelijk probleem gehad maar dan met mn schoonmoeder... vriendje als boodschapper gestuurd... werd enorm echt enorme herrie in de tent. niet doen!)

Aan haar?...dan heb ik zo in zo herrie in de tent met mijn ex....en ik zelf ken haar ook niet zo goed...sta ook niet/nooit direct in contact met haar. Dus dan zou ik al via mijn ex moeten vragen of ik haar kan spreken...terwijl ik haar nooit spreek of amper al zie.

Daar gaan ze ook niet open voor staan, heb ik al eens gemerkt met iets anders...en omdat dan nu te gaan forseren lijkt me geen goed plan.

Heb wel trouwens goed contact met ex schoonmoeder, maar ik vond eigenlijk dat als ik het ging aankaarten dit toch bij het koppel zelf moest doen.Mede omdat oma dit ook altijd te kennen geeft overal buiten te willen staan.
off topic: kinderdagen in de sauna. Er gaat een wereld voor me open. :-)
quote:Suzeli schreef op 09 september 2008 @ 13:52:

Ik denk dat je het beste aan je zoontje uit kan leggen dat bloot niet gek is (Gek idee: maak samen een billenschilderij met vingerverf en hang het aan de muur) en laat aan je ex doorschemeren dat zoonlief de opmerking serieus genomen heeft.

Zo is ie ook hoor, dat dat niet gek is....maar steeds vaker hoor ik de opmerkingen van hem. En ik blijf gewoon hem mijn ideeen over bloot overbrengen.....laten doorschemeren aan ex......ai dat zal moeilijk zijn...alleen duidelijke taal schemerd door...

hmm, nou dan weet ik het ook niet

Ik heb zelf waarschijnlijk een complex nu door mijn eigen horror-ervaring met tussenpersonen hahaha
Ik zie er geen enorm probleem in. Het is toch ook raar (in de zin van ongewoon) om in je blote billen over straat te lopen? Dat kun je gewoon uitleggen, alle mensen hebben kleren aan als ze op straat lopen. Op sommige plekken, zoals thuis (of in de sauna enz.), kun je wel bloot lopen. Mijn dochter is wel wat ouder, maar is een poosje geleden onder invloed van vriendjes en schoolkameraadjes (denk ik) ook opeens moeilijk gaan doen over 'ze mogen mijn onderbroek niet zien'. De jongste van 5 doet hard mee. Opmerkingen zoals van jouw zoontje komen hier dus ook regelmatig voorbij.

Ik vind het niet zo'n probleem. Het hoort, denk ik, bij hun ontwikkeling. Ik vind het ook jammer dat die schaamte nu al begint, maar ze vervult (helaas misschien) wel een functie in de maatschappij. Ik probeer ze zeker bij te brengen dat ze trots moeten zijn op hun lichaam en dat bloot zijn (in elk geval thuis) gewoon is.

Ik zou hier denk ik geen gesprek over aangaan, maar proberen het gevoel bij je zoontje dat bloot zijn prima is te versterken. Misschien eens met hem naar een naturistenterrein of naaktstrand gaan bijvoorbeeld? Als je denkt dat hij ermee zit, zou je hem ook een antwoord aan de hand kunnen doen voor als de vriendin van je ex weer zo'n opmerking plaatst.

dubio
Ga in therapie!
quote:_lente_ schreef op 09 september 2008 @ 14:05:

hmm, nou dan weet ik het ook niet

Ik heb zelf waarschijnlijk een complex nu door mijn eigen horror-ervaring met tussenpersonen hahaha

Hihi.....ze hebben, mijn ex dan, mij te kennen gegeven dat ze geen contact wenst met mij, dat ze hier een grens stellen, en dat zal ik moeten respecteren.Denk dat ik juist dingen losmaak als ik dit tegen willens en wetens wel ga doen.

Zal met mijn zoontje gaan kletsen als ie het er nog eens over heeft.

Bedankt !

Iemand nog iets weten over de kindersaunadagen
quote:dubiootje schreef op 09 september 2008 @ 14:07:

Ik zie er geen enorm probleem in. Het is toch ook raar (in de zin van ongewoon) om in je blote billen over straat te lopen? Dat kun je gewoon uitleggen, alle mensen hebben kleren aan als ze op straat lopen. Op sommige plekken, zoals thuis (of in de sauna enz.), kun je wel bloot lopen. Mijn dochter is wel wat ouder, maar is een poosje geleden onder invloed van vriendjes en schoolkameraadjes (denk ik) ook opeens moeilijk gaan doen over 'ze mogen mijn onderbroek niet zien'. De jongste van 5 doet hard mee. Opmerkingen zoals van jouw zoontje komen hier dus ook regelmatig voorbij.

Ik vind het niet zo'n probleem. Het hoort, denk ik, bij hun ontwikkeling. Ik vind het ook jammer dat die schaamte nu al begint, maar ze vervult (helaas misschien) wel een functie in de maatschappij. Ik probeer ze zeker bij te brengen dat ze trots moeten zijn op hun lichaam en dat bloot zijn (in elk geval thuis) gewoon is.

Ik zou hier denk ik geen gesprek over aangaan, maar proberen het gevoel bij je zoontje dat bloot zijn prima is te versterken. Misschien eens met hem naar een naturistenterrein of naaktstrand gaan bijvoorbeeld? Als je denkt dat hij ermee zit, zou je hem ook een antwoord aan de hand kunnen doen voor als de vriendin van je ex weer zo'n opmerking plaatst.

dubio

Dank voor je reactie ook, en ja vind het jammer dat de schaamte nu al begint....maargoed ik ga hem meenemen naar de sauna zodra die zijn diploma op zak heeft, en naaktstrand,naturistenterrein, heb ik overwogen deze zomer, maar hoorde/las dat er op veel plekken aan sex word gedaan...dus dat werd ff uitzoeken waar het wel geschikt zou zijn....en nuuu is de zomer alweer voorbij...

Weet je waar ik het wel zag trouwens dat kinderen nog op latere leeftijd bloot rondlopen? In Bulgarije.....was vorig jaar alleen in Bulgarije aan de zee, en zag daar kinderen 6,7,8 nog gewoon in hun blootje rondlopen daar....
Typisch zo'n opmerking die je tegen een kind maakt. Ik zou er geen woorden aan vuil maken. Hij zal er geen trauma aan overhouden denk ik.

Ook die schaamte voor naakt hoort er volgens mij helemaal bij. Komt vanzelf, gaat hopelijk vanzelf weer weg (als ze boven de 20 zijn denk ik). Als jouw kind het niet prettig vindt om naakt te lopen dan moet hij dat gewoon niet doen.
Ben ik de enige die het wel een pedagogisch verkeerde opmerking vind? Zij probeert met schaamte het kind te dwingen het niet in de broek te doen. Wellicht is het voor het kind nog heel moeilijk om zijn plas (of poep) op te houden en gebeurd er weleens een ongelukje. Ik zou het niet fijn vinden als iemand mijn kind op die manier dwingt zindelijk te zijn.
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:louise1 schreef op 09 september 2008 @ 15:21:

Ben ik de enige die het wel een pedagogisch verkeerde opmerking vind? Zij probeert met schaamte het kind te dwingen het niet in de broek te doen. Wellicht is het voor het kind nog heel moeilijk om zijn plas (of poep) op te houden en gebeurd er weleens een ongelukje. Ik zou het niet fijn vinden als iemand mijn kind op die manier dwingt zindelijk te zijn.

Dat was mijn bezwaar ook hier, en ik zelf denk niet dat ze dit zo bedoeld, maar het zelf niet door heeft hoeveel impact het kan hebben op een kind van 5 als hij te horen krijgt van iemand waarvan hij houdt dat hij vanuit een vreemd land in zijn blote billen naar huis kan lopen, en alle mensen hem zullen uitlachen onderweg, als hij het in zijn broek doet.

Hij is prima zindelijk, maar is wel eens te laat nog met naar de wc gaan als iets spannend is of als hij aan het spelen is.

Mijn zoon zelf zei dat ze het meende, en als hij hierin gelooft is al genoeg.....ook al zegt ze het met een lach, en als grapje...mij gaat het meer om hoe mijn zoon het oppikt....
quote:louise1 schreef op 09 september 2008 @ 15:21:

Ben ik de enige die het wel een pedagogisch verkeerde opmerking vind? Zij probeert met schaamte het kind te dwingen het niet in de broek te doen. Wellicht is het voor het kind nog heel moeilijk om zijn plas (of poep) op te houden en gebeurd er weleens een ongelukje. Ik zou het niet fijn vinden als iemand mijn kind op die manier dwingt zindelijk te zijn.Pedagogisch vind ik het ook geheel onverantwoord. Máár... na een scheiding voeden beide ouders hun kind(eren) naar eigen inzicht op. Als ze daarover waar nodig kunnen communiceren, is het heel mooi. Gaat dat niet, dan heb je maar te accepteren en respecteren dat de ander (inclusief diens partner) een andere manier heeft. Net zoals de andere ouder dat moet doen als het om jouw manier van opvoeden gaat. Er zijn grenzen natuurlijk (m.n. lichamelijke en emotionele veiligheid), en als die worden overschreden, moet je aan de bel trekken. Dit geval ligt wat mij betreft onder de grens en valt dus onder opvoedingswijze.
Ga in therapie!
Ben bij mezelf constant in dibio, moet ik hier wat van zeggen of niet.....persoonlijk vond ik het te ver gaan, ivm emotionle veiligheid.

Liep ook te denken dat ik niet kan zeggen dat ze het niet meer moet zeggen, maar wel mijn gedachtes laten weten...
Vind je echt dat zijn emotionele veiligheid hier dusdanig door geschaad wordt dat je móet ingrijpen? Iedereen legt zijn grens anders, maar ik leg die grens zelf tamelijk hoog. Bij slaan en rijden onder invloed grijp ik in, bijvoorbeeld. Bij herhaalde belediging ook. Maar ik vind dit persoonlijk geen reden om in te grijpen. Ik denk dat je door tegenwicht te bieden aan de onhandige opmerkingen van de vriendin van je ex, je de schade wel kunt beperken of zelfs neutraliseren. Bedenk ook welke schade het kan aanrichten een discussie aan te gaan met je ex en zijn vriendin en wat de gevolgen daarvan voor je zoontje kunnen zijn. Ik vermoed een stuk ernstiger dan die van de bedoelde opmerkingen.
Ga in therapie!
Wat ik me afvraag..

Zo een opmerking tussendoor of het heel overbewust kinderen meenemen naar sauna, naaktstrant/camping om maar zo open mogelijk te zijn, kweekt dat niet hetzelfde effect? Ik bedoel het mechanisme erachter. Ene uiterste schamen voor je lichaam, andere uiterste, koste wat het kost (lijkt wel) meenemen naar blootdingen zodat hij zich maar niet schaamt. Het lijkt beiden geforceerd en beiden ongezond.

Ik zie niet veel kwaads in een eenmalige opmerking. Je kunt er wat van zeggen, je kunt het laten gaan. Hangt van je gevoel af.

Ik denk persoonlijk wel dat je iets op kunt dringen aan een kind waar het misschien helemaal niet aan toe is.

Vrijheid is bepalen of je wel of niet prettig vindt om in je nakie rond te hobbelen. Jezelf niet durven tonen uit schaamte is wat anders dan het niet prettig vinden om jezelf te tonen.

Gewoon een gedachtegang
Blijkbaar heeft het aardig indruk gemaakt op je zoon en niet helemaal op een positieve manier. Ik zou, zoals iemand anders al zei, zeggen tegen je ex dat jullie zoon die opmerking nogal letterlijk heeft genomen en of er voortaan iets milders gezegd kan worden.
Poep, wie heeft jou gescheten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven