Werk & Studie alle pijlers

Schrijven/Spelling

03-08-2015 12:47 84 berichten
Hai

Ik hoop op serieuze reacties... Ik zit er best wel mee dat ik soms zo slecht schrijf, warrig, vol taalfouten en ik schrijf spreektaal. Soms synoniemen niet goed gebruik bijv: mits en tenzij... Ik wil dit dus dolgraag verbeten en werken aan een fijne schrijfstyle. Iemand tips hoe ik dat kan doen?
quote:single1985 schreef op 03 augustus 2015 @ 20:14:

[...]

Ik weet dat je het niet lullig bedoeld (geen idee of het met een D of een T is aan het einde ) Ik overweeg om toch om eens wat lessen Nederlands schrijven te gaan nemen.Begin dan eens met wat basisgrammatica. Bedoeld met een -d of -t is niet zo moeilijk. Als het een voltooid deelwoord is schrijf je een d op het eind.
quote:chocolol schreef op 03 augustus 2015 @ 16:02:

[...]

Goed voorbeeld.

Inderdaad :D

"Het forum helpt denk ik niet echt, genoeg anderen hier die ook fouten maken. Ik zou boeken gaan lezen die je zelf gewoon leuk vindt".
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 03 augustus 2015 @ 20:53:

[...]

Begin dan eens met wat basisgrammatica. Bedoeld met een -d of -t is niet zo moeilijk. Als het een voltooid deelwoord is schrijf je een d op het eind.Hier is het geen voltooid deelwoord. O, ik heb niet teruggelezen.
verba volant, scripta manent.
Single, lees je zinnen hardop terug. Als je tijdens het lezen een korte pauze houdt, is het verstandig om een nieuwe zin te beginnen. Je krijgt dan veel korte zinnen maar deze zijn prettiger te lezen dan 'spaghettizinnen'.

Regels leren is niet voor iedereen de juiste weg naar een goede taalbeheersing. Een andere manier is het aanleren van een aantal standaardzinnen als ezelsbruggetje. Ik geef een voorbeeld met een werkwoord zoals vinden. Ik vind het Vivaforum verslavend. Vind jij dat ook? Jij vindt oude topics altijd razendsnel terug. Hoe doe jij dat toch?.... etc.

Deze zinnen zijn zomaar een voorbeeld. Ik wilde niet kinderachtig zijn of iets dergelijks. Ik wilde laten zien dat jij zelf de zinnen kunt kiezen.
quote:mwa schreef op 03 augustus 2015 @ 18:20:

[...]

Hek staat weer open?Wat een gemekker weer vandaag.
Niet geschoten is altijd mis
quote:single1985 schreef op 03 augustus 2015 @ 20:14:

[...]

Ik weet dat je het niet lullig bedoeld (geen idee of het met een D of een T is aan het einde ) Ik overweeg om toch om eens wat lessen Nederlands schrijven te gaan nemen.Hier met een T aan het eind.
quote:my-little-appletree schreef op 03 augustus 2015 @ 13:02:

Het forum helpt denk ik niet echt, genoeg anderen hier die ook fouten maken. Ik zou boeken gaan lezen die je zelf gewoon leuk vindt. Of dat nou een chicklit is of wat anders maakt niet uit, als het Nederlands van niveau is is het prima. Je hoeft heus niet alleen maar literaire hoogstandjes te lezen, als je dingen leest die jij leuk vindt zal je meer lezen, beter opletten en meer er van in je systeem krijgen.
quote:MarianneDavids schreef op 03 augustus 2015 @ 21:25:

[...]

Wil je er een bitterbal bij?
Voordat ik iedereen over mij heen krijg: ik heb dyslexie en nee dat is geen excuus. Ik kan ook niet goed schrijven, echter wel zonder spel en stijlfouten als ik daarvoor mijn best doe. Iemand heeft het al gezegd, heel veel lezen helpt enorm.

Verder als je klaar bent tekst uitprinten en hardop voorlezen, scheelt ook enorm. Wat ik ook vaak doe is synoniemen.net om andere woorden te vinden van het woord wat ik in mijn hoofd heb of om de net andere betekenis van een soortgelijk woord te leren doorgronden. En af en toe lees ik een pagina van het woordenboek voor mijn lol. En ik heb een boek van de middelbare school met grammaticaregels thuis staan, dat lees ik ook nog regelmatig om alle regels bij te houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven