Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

04-08-2015 13:14 3007 berichten
Zijn er hier nog meer consuminderaars, mustachians en knieperds?

Ik geloof niet dat er al een echt leuk kletstopic is voor "zuinigerds". Ja, natuurlijk wel het vrekkentopic maar dat is meer om echt tips te delen voor geld terug acties. Maar ik ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die bijvoorbeeld:

- Een staycation houden

- De hypotheek versneld aflossen

- Kiezen voor goedkope uitstapjes

En het leuk vinden om daarover te kletsen.

Nou, ik ben benieuwd

Op zoek naar een Roamler invite?? Kijk dan in dit topic: Roamler
Precies broadway. En die wetenschap geeft dan een soort rust. Maar ik vind het niet exact in de categorie ' consuminderen/bezuinigen' passen. Eerder: slim omgaan met financiën. Geen idee hoe ik het moet uitleggen. Consuminderen komt op mij ook een beetje als statement over, als in: een soort verzet tegen het massaconsumentisme en materialism.

Daarin herken ik mij dan weer niet (hoewel ik er in sommige gevallen best bewondering voor heb!) maar met versneld aflossen ben ik mij voortdurend bewust van de balans tussen 'nu lekker leven' en 'straks geen zorgen'.
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk topic! Wij (vriend en ik) zijn ook van het sparen. We proberen nu elke maand een salaris op de spaarrekening te zetten en dat lukt meestal prima. Van het andere salaris leven we dan die maand. We sparen zodat we wat eigen geld hebben als we volgend jaar (hopelijk) een huis kunnen kopen. En dat willen we dan ook het liefst zo snel mogelijk aflossen. Inderdaad, omdat ik een grote schuld hebben gewoon geen fijn idee vind.
quote:NYC schreef op 04 augustus 2015 @ 14:43:

Precies broadway. En die wetenschap geeft dan een soort rust. Maar ik vind het niet exact in de categorie ' consuminderen/bezuinigen' passen. Eerder: slim omgaan met financiën. Geen idee hoe ik het moet uitleggen. Consuminderen komt op mij ook een beetje als statement over, als in: een soort verzet tegen het massaconsumentisme en materialism.

Daarin herken ik mij dan weer niet (hoewel ik er in sommige gevallen best bewondering voor heb!) maar met versneld aflossen ben ik mij voortdurend bewust van de balans tussen 'nu lekker leven' en 'straks geen zorgen'.

jep. ben ik met je eens. ik zei in mijn eerste reactie ook al dat het een beetje dubbel is.

wij leven niet materialistisch. niet om geld te besparen, maar gewoon omdat we zo niet zijn. aflossen om eerder genoemde reden, maar vervolgens ga ik wel 2 tot 3x per week naar de kroeg (die verkopen ook spa en koffie voordat we dat krijgen :-)) en eten we regelmatig buiten de deur.

voor ons is net als bij jou die balans heilig: 'nu lekker leven' en 'straks geen zorgen'
En doooooor!
Ik heb een paar jaar geleden ook mijn hypotheek helemaal afgelost. Vorig jaar heb ik een appartement gekocht. We zijn heel bewust véél kleiner gaan wonen (van vier etages naar zo'n 70 m2), gewoon omdat we al die spullen die er steeds maar bijkwamen helemaal zat waren. Leuk als je veel ruimte hebt, maar in de praktijk propten we al die ruimte alleen maar voller en voller, en hadden we er alleen maar meer werk aan om het schoon te houden dan dat we er lol aan beleefden.

Daarom wonen we nu in een appartement. En dat geeft me toch een hoop rust! Het is nieuwbouw, dus we hadden anderhalf jaar de tijd om alle overbodige spullen weg te doen. En dat is gelukt. In het begin was het lastig om afstand te doen van bepaalde dingen, maar hoe verder we waren met ruimen des te makkelijker het ging. Het werd op het laatst zelfs een sport om te kijken wat we nog meer konden wegdoen. Het gekke is dat ik nog niets heb gemist van al die spullen die we hebben weggedaan, nog geen seconde. Ook met minder spullen kun je prima leven.
Interessant! Ik schaar mezelf niet in een van de categorieën, maar streef er wel naar. Ik vind het soms stuitend hoeveel spullen ik heb. Ik ben me nu vooral op Pinterest aan het inlezen, leuke tips en trucs om bijvoorbeeld schoon te maken zonder milieubelastende schoonmaakmiddelen. Verder zaai ik al een paar jaar mijn eigen jaarvoorraad chilipepers bij elkaar. Dat hoef ik dus niet meer in de winkel te kopen. Zet natuurlijk geen zoden aan de dijk, maar ik vind het wel een grappig idee.
Ik geef zelf niet veel uit en dat is meer omdat ik het niet heb.

Ik volg al jaren de blog van Teunie 'eenvoudig leven' zoals volgens mij meer forummers. Via daar heb ik de laatste 2 weken veel doorgelinkt naar andere bloggers. Heel veel zitten lezen (afgelopen zaterdagavond zelfs tot zondagochtend 6 uur ).

Velen hebben hier denk ik ook het topic gelezen over de 20 euro per maand terugverdienen i.v.m. internetabo. Via dat topic kwam ik op haar andere topic. Maar dat is wel een heel extreme situatie.

Ik hoop en denk dat dit een bijzonder topic wordt. En ook al denk je dat iets (te) extreem is, hopelijk laat iedereen elkaar wel in zijn/haar waarde.
Hé wat een leuk topic! Toevallig stuitte ik laatst op het Mr Money Mustache-blog, en nu ietwat obsessief alle posts aan het lezen. Wat mij vooral aanspreekt naast het financiële verhaal is het meer idealistische: niet meer willen dan wat genoeg voor je is en met minder goed kunnen leven.

Sinds vorig jaar ben ik al bezig met het oversluiten van verzekeringen, abonnementen, energiecontracten etc. om onze maandlasten zo laag mogelijk te krijgen. Het verschil gebruiken we om versneld een paar schulden af te lossen (restanten van een paar jaar pech met een vleugje dommigheid ). Daarna gaan we de hypotheek aanpakken, met een beetje geluk zijn we over tien jaar dan helemaal schuldenvrij.

Uiteindelijke doel is om zo vroeg mogelijk met pensioen te kunnen gaan, of in elk geval minder te kunnen gaan werken en meer tijd met elkaar door te brengen.
quote:prik schreef op 04 augustus 2015 @ 15:07:

Ik heb een paar jaar geleden ook mijn hypotheek helemaal afgelost. Vorig jaar heb ik een appartement gekocht. We zijn heel bewust véél kleiner gaan wonen (van vier etages naar zo'n 70 m2), gewoon omdat we al die spullen die er steeds maar bijkwamen helemaal zat waren. Leuk als je veel ruimte hebt, maar in de praktijk propten we al die ruimte alleen maar voller en voller, en hadden we er alleen maar meer werk aan om het schoon te houden dan dat we er lol aan beleefden.

Daarom wonen we nu in een appartement. En dat geeft me toch een hoop rust! Het is nieuwbouw, dus we hadden anderhalf jaar de tijd om alle overbodige spullen weg te doen. En dat is gelukt. In het begin was het lastig om afstand te doen van bepaalde dingen, maar hoe verder we waren met ruimen des te makkelijker het ging. Het werd op het laatst zelfs een sport om te kijken wat we nog meer konden wegdoen. Het gekke is dat ik nog niets heb gemist van al die spullen die we hebben weggedaan, nog geen seconde. Ook met minder spullen kun je prima leven.Zo waar. Ik ben in de afgelopen jaren vrij vaak verhuisd en iedere keer weer gingen de spullen weg die ik sinds de vorige verhuizing niet had aangeraakt. Zoveel balast die je meesleept. Helaas staat mijn partner er iets anders in, die kan geen afstand doen van spullen. Nou wonen wij gelukkig ook niet heel groot (90 m2), dus veel ruimte voor hem om te verzamelen is er niet.
quote:Fame schreef op 04 augustus 2015 @ 13:57:

Ik leef van mijn spaargeld en heb mijn huis hypotheekvrij.

Fame, wat goed! Mag ik vragen hoe je dit lukt? Heb je zoveel gespaard dat je weet dat je voor de rest van je leven genoeg hebt, of leef je bijvoorbeeld van de rente? Hoe (en hoe snel) is je dit gelukt?

Knap hoor.
quote:thee schreef op 04 augustus 2015 @ 15:13:

Ik geef zelf niet veel uit en dat is meer omdat ik het niet heb.

Ik volg al jaren de blog van Teunie 'eenvoudig leven' zoals volgens mij meer forummers. Via daar heb ik de laatste 2 weken veel doorgelinkt naar andere bloggers. Heel veel zitten lezen (afgelopen zaterdagavond zelfs tot zondagochtend 6 uur ).

Velen hebben hier denk ik ook het topic gelezen over de 20 euro per maand terugverdienen i.v.m. internetabo. Via dat topic kwam ik op haar andere topic. Maar dat is wel een heel extreme situatie.

Ik hoop en denk dat dit een bijzonder topic wordt. En ook al denk je dat iets (te) extreem is, hopelijk laat iedereen elkaar wel in zijn/haar waarde.

Die lees ik ook al jaren ja. Heel inspirerend. Het werkt natuurlijk ook zo, dat waar je mee om gaat, wordt je mee besmet. Hoe meer comsuminderaars je in je omgeving hebt, of hoe meer je er over leest, hoe makkelijker en normaler het wordt om er zelf aan mee te doen.

Als ik naar mezelf kijk is dat wel nodig. Het is zo verleidelijk om mee te gaan met wat 'de rest' doet. Het 'keeping up with the Joneses'.
quote:prik schreef op 04 augustus 2015 @ 15:07:

Daarom wonen we nu in een appartement. En dat geeft me toch een hoop rust! Het is nieuwbouw, dus we hadden anderhalf jaar de tijd om alle overbodige spullen weg te doen. En dat is gelukt. In het begin was het lastig om afstand te doen van bepaalde dingen, maar hoe verder we waren met ruimen des te makkelijker het ging. Het werd op het laatst zelfs een sport om te kijken wat we nog meer konden wegdoen. Het gekke is dat ik nog niets heb gemist van al die spullen die we hebben weggedaan, nog geen seconde. Ook met minder spullen kun je prima leven.Wat knap, prik. Leven met minder spullen zou mij ook wel lukken, maar vind het vooral knap dat je op ruimte hebt ingeleverd. Dat zou ik meer missen dan spullen. Ook om bijvoorbeeld sneller iemand bij je te kunnen laten overnachten. Tuurlijk zijn daar altijd wel mogelijkheden toe (en misschien heb je die noodzaak/behoefte in zijn geheel wel niet) maar dat vind ik toch wel het meest bewonderingswaardig aan jouw verhaal. Is tevens hetgeen ik het meest mis aan ons eigen - overigens heel gemiddeld qua ruimte/oppervlakte - huis als ik het vergelijk met wat ik van vroeger uit (ouderlijk huis) gewend was. Overigens zijn het mij de kosten die dat met zich meebrengt dan weer niet waard.
quote:lechatrose schreef op 04 augustus 2015 @ 15:18:

[...]

Die lees ik ook al jaren ja. Heel inspirerend. Het werkt natuurlijk ook zo, dat waar je mee om gaat, wordt je mee besmet. Hoe meer comsuminderaars je in je omgeving hebt, of hoe meer je er over leest, hoe makkelijker en normaler het wordt om er zelf aan mee te doen.

Als ik naar mezelf kijk is dat wel nodig. Het is zo verleidelijk om mee te gaan met wat 'de rest' doet. Het 'keeping up with the Joneses'.

Grappig ja, die Joneses. Ik dacht altijd dat ik gek was omdat ik het niet interessant vond om mee te praten over duurdere auto's, luxere vakantie-oorden en grotere zeilboten (vaste prik tijdens de lunch op kantoor). Maar hoe meer ik dit soort dingen lees hoe meer ik ervan overtuigd ben dat ik wel eens degene kan zijn die niet gek is (leuke verassing ).

En nu zit ik me te verbijten:'" Nee sukkel! Met jouw salaris, doe normaal dan hoef je over een paar jaar nooit meer te werken!".
Grappig lechatrose, bij mij heeft het meestal precies een omgekeerd effect: heb ik naar mijn gevoel teveel consuminderaars in mijn omgeving dan voel ik mij eerder getriggerd om het geld juist te laten rollen. Zie ik teveel big spenders dan word ik mij eerder bewust dat het allemaal niet zo materialistisch hoeft.

Gaat overigens niet bewust of als tegenreactie, maar zo werkt het vaak bij mij.
Goed topic! Ik kijk bij grote uitgaven altijd eerst of ik iets tweedehands aan kan schaffen voordat ik iets nieuw koop.
Interessant topic!

Ik denk dat ik mezelf/ons gezin niet echt onder 1 van deze categorieën kan plaatsen, maar bepaalde punten probeer ik toch wel op te letten. Uit noodzaak, maar ook omdat ik alle verspilling van tegenwoordig best zonde vind. Ik probeer altijd een goede balans te vinden tussen praktisch haalbaar en zuinig en milieubewust bezig zijn.

Zo gebruik ik om de tuin te gieten water uit de regenton, echter om het kinderzwembadje te vullen niet, want zoon drinkt er soms per ongeluk uit.

Ook heb ik herbruikbare luiers overwogen toen hij geboren werd, maar uit praktisch oogpunt toch niet gedaan. Uiteindelijk denk ik dat als je bewust met luiers omgaat (niet elk uur een schone) en de herbruikbare moet je allemaal wassen dat het niet eens veel scheelt qua mileukosten en geld.

Baby/kinder uitzet, speelgoed etc dan wel weer zo veel mogelijk tweedehands, al vindt ik dan wel weer dat je het qua kleding er niet vanaf mag zien dat het tweedehands is, wil wel dat zoon er netjes bij loopt en niet in verwassen kleding. Zoon krijgt nu bv een zijwielenfietsje voor zijn verjaardag wat ik tweedehands via mp gekocht heb. Paar gebruikerssporen, maar als hij er 1 keer mee zou vallen zou dat ook zo zijn.

Potjes olvarit waren er alleen om mee te nemen als er geen koelkast oid in de buurt was. Verder heb ik geïnvesteerd in een goede keukenmachine en werden alle prakjes zelf gemaakt, ingevroren en ontdooid zodra nodig, gewoon dag van tevoren in de koelkast zetten, en tegen de tijd dat het nodig is is het en ontdooid, en heeft je koelkast ook nog wat aan de kou gehad.

Aflossen op de hypotheek gaat voorlopig even niet lukken, maar wij hebben ons huis verbouwd (nokverhoging, dus verdieping erbij) zodat wij meer waarde in het huis zelf gecreëerd hebben. Ook indirect een manier van hypotheek aflossen, want huis is er meer waard door geworden. Tevens hebben wij gelijk het dak goed geïsoleerd zodat we minder verwarmingskosten zullen hebben. In de aanleg op zolder is gelijk de mogelijkheid meegenomen om zonnepanelen te instaleren. Voorlopig niet haalbaar ivm de aanschafkosten, maar als we dit in de toekomst willen realiseren, hoeven we niet weer te verbouwen

Verder let ik erop dat er geen elektriciteit en water verspild worden, en zoveel mogelijk ledverlichting/spaarlampen etc.
Ik pluk wild voor de leuk. Ik kan iedereen af raden om duur fruit te kopen in de winkel. Je kunt nu vol op bramen plukken, bosbessen en op korte termijn indien je een beetje handig bent ook pruimen, appels en peren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Misschien ook een leuke tip: http://www.buynothingnew.nl/. Oktober is buy nothing new maand, een maand waarin je - als je aan het initiatief mee doet - een maand lang niets nieuws koopt (niet voor jezelf maar ook niet voor anderen, dus ook geen cadeautjes voor verjaardagen ofzo). Ik heb twee jaar geleden hieraan mee gedaan en vond het best moeilijk, maar het zet je wel aan het denken en na een maand heb je ook nog eens veel geld overgehouden! Ik denk dat ik dit jaar weer mee ga doen. ps: nee, ik heb geen aandelen van buy nothing new
quote:NYC schreef op 04 augustus 2015 @ 15:19:

Wat knap, prik. Leven met minder spullen zou mij ook wel lukken, maar vind het vooral knap dat je op ruimte hebt ingeleverd. Dat zou ik meer missen dan spullen.

Dat dacht ik ook voor ik hier kwam wonen, maar dat is dus niet zo. Al die extra ruimte gebruikten we eigenlijk alleen maar om allerlei spullen op te slaan. Er stonden meubels van de hele familie bij ons op zolder, want 'zonde om weg te gooien'. Dus dan dump je het maar bij Prik op zolder, die heeft ruimte genoeg.

In de praktijk gebruikten we maar een paar ruimtes in huis écht: de woonkamer, keuken, slaapkamer, badkamer en toilet. In de andere vier slaapkamers en op de bovenste zolder kwamen we amper. Ook nu hebben we een woonkamer, keuken, slaapkamer, badkamer en toilet. En dan nog een extra kamertje met een grote kastenwand en een bureautje voor als ik thuiswerk. Meer hebben we niet nodig.

De tuin mis ik trouwens ook niet; we hebben een gigantisch balkon van bijna 30 m2 voor als we buiten willen zitten, en wonen vlakbij een natuurgebied waar we heerlijk kunnen wandelen. We zijn blij dat we van die tuin af zijn, want die kostte toch best een hoop tijd om te onderhouden. Ik mis de extra ruimte alleen wel eens als het regent en ik mijn was moet drogen. Ik heb een droger, maar gebruik die het liefst zo min mogelijk. Vroeger kon ik mijn was op zolder hangen en hing het niemand in de weg, al hing het er een week. Nu staan er rekjes in de (slaap)kamer, dat ziet er wat slordiger uit. Maar in de praktijk is er bijna altijd wel een paar uur dat het droog is en dat de was naar buiten kan.

Besparen op energie, televisie, telefoon en verzekeringen heb ik ook allemaal gedaan. Toen ik een aantal jaar geleden boventallig werd heb ik geprobeerd zoveel mogelijk te besparen op alles, en heb ik al dat soort dingen aangepast. Dat was ook de voornaamste reden om mijn hypotheek af te lossen; zekerheid. Ik wilde, ook als ik zonder werk zou zitten en misschien lange tijd geen inkomen zou hebben, zeker weten dat ik in mijn huis zou kunnen blijven wonen. Verder ben ik niet echt knieperig trouwens, ik geef met liefde duizenden euro's uit aan reizen. Maar dat is dan weer niet materialistisch natuurlijk.
quote:iusco schreef op 04 augustus 2015 @ 15:57:

Misschien ook een leuke tip: http://www.buynothingnew.nl/. Oktober is buy nothing new maand, een maand waarin je - als je aan het initiatief mee doet - een maand lang niets nieuws koopt (niet voor jezelf maar ook niet voor anderen, dus ook geen cadeautjes voor verjaardagen ofzo). Ik heb twee jaar geleden hieraan mee gedaan en vond het best moeilijk, maar het zet je wel aan het denken en na een maand heb je ook nog eens veel geld overgehouden! Ik denk dat ik dit jaar weer mee ga doen. ps: nee, ik heb geen aandelen van buy nothing new Ik schrijf mee in het topic een jaar geen kleding kopen. Dat is ook wel een uitdaging hoor! Ik heb met mezelf afgesproken dat ondergoed en sportkleding niet meetelt, omdat dat puur functioneel is, verder wil ik geen kleding kopen dit jaar. Op een paar nieuwe wandelschoenen en twee bh's na (ik ben flink afgevallen, dus die waren echt hard nodig) heb ik geen enkel kledingstuk gekocht sinds oktober vorig jaar. Maar juist omdat ik zoveel ben afgevallen moet ik behoorlijk creatief zijn nu. Ik had gelukkig nog wat oude kleding die te klein was en die ik nu weer pas, en verder maak ik dankbaar gebruik van riemen.
Ik koop ook meer tweedehands, en daarnaast ben ik begonnen met spullen verkopen die ik zelf niet meer gebruik. Babyspullen die niet meer nodig zijn, boeken, dvd's, sportapparatuur. De opbrengsten gebruiken we bij de verbouwing (waarbij we ook eerst kijken of we materialen bijvoorbeeld via Marktplaats kunnen vinden).
quote:prik schreef op 04 augustus 2015 @ 16:09:

[...]

Ik schrijf mee in het topic een jaar geen kleding kopen. Dat is ook wel een uitdaging hoor! Ik heb met mezelf afgesproken dat ondergoed en sportkleding niet meetelt, omdat dat puur functioneel is, verder wil ik geen kleding kopen dit jaar. Op een paar nieuwe wandelschoenen en twee bh's na (ik ben flink afgevallen, dus die waren echt hard nodig) heb ik geen enkel kledingstuk gekocht sinds oktober vorig jaar. Maar juist omdat ik zoveel ben afgevallen moet ik behoorlijk creatief zijn nu. Ik had gelukkig nog wat oude kleding die te klein was en die ik nu weer pas, en verder maak ik dankbaar gebruik van riemen. Pff, ik moet er niet aan denken. Een jaar is lang hoor! Ik heb zelden een slecht humeur maar als ik een jaar geen kleding koop dan zou ik denk wel chagrijnig worden. Ik word altijd zo blij van nieuwe kleren.
Zitten jullie hierin allemaal op één lijn met jullie partners? Mijn man is veeeel makkelijker met geld uitgeven dan ik, soms krijg ik daarvan een beetje vlekken in mijn nek.
Ik sluit mij hier ook bij aan: 'nu lekker leven' en 'straks geen zorgen'.

Ik doe ook nog genoeg leuke dingen. En ik wil niet to m´n 67ste ploeteren en daarna net kunnen rondkomen.

En partner en ik hebben wel hetzelfde doel voor ogen, alleen niet altijd hetzelfde idee over waar ons geld heen gaat. Tot nu toe nooit echt een discussie gehad, maar ik geniet van andere dingen dan hij doet.
Ik bezuinig eigenlijk nergens op. Ik leef graag comfortabel maar zal ook niets verspillen.

Vooral op voeding wil/ kan ik niet besparen. Een lekker stukje vlees/ vis wil ik echt wel op mijn bordje. Niet alleen gehakt, al kan dat ook wel eens smaken.

Ik ga uit van het volgende: er is nog nooit 1 mens geweest die zijn/haar geld meeneemt naar het hiernamaals.

Hetgeen ik bezit en waar ik dus hard voor moet werken besteed ik liever aan mijn gezin en tijdens mijn leven!
Leuk topic, even een terugvindpost :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven