Kat weekendje alleen?
donderdag 6 augustus 2015 om 23:04
Beste mensen,
Ik ga volgend weekend een weekendje weg.
Ik heb een vrij aanhankelijke kat die heel erg gewend is aan mij en liever niet bij vreemde mensen zit. Ze is heel bang voor het onbekende door haar verleden. Ze is wel telkens nieuwsgieriger naar andere mensen, zolang het maar in haar eigen vertrouwde omgeving is. Het is een binnenkat, komt niet buiten. Ze is nu al 2,5 jaar bij me, dus wel gewend aan mijn huisje. (Ongeveer 60m2).
Mijn vraag is nu dan ook:
Kan ik haar het beste thuis laten en het volgende doen:
-vrijdagavond: kennis
-zaterdagochtend: huisgenoot
-zaterdagmiddag +/-4 uurtjes: zus
-zaterdagavond: kennis/huisgenoot
-zondagochtend: huisgenoot
-zondagmiddag +/- 4 uurtjes: zus
-zondagavond: kennis
-maandagochtend: huisgenoot
Op deze momenten gaan ze even bij haar zitten en beetje spelen, water verversen(ochtend en avond), voerbak aanvullen (waar nodig) en de kattenbak schoonscheppen (alleen avond). Verder zal ze alleen zijn.
Een vriendinnetje van mij heeft ook aangeboden om de kat te laten logeren bij haar. Mijn kat is hier nog nooit geweest en heeft dat vriendinnetje een paar keer gezien. Ik ben heel erg bang dat dit veel te gestresst wordt voor mijn kat, maar ze is dan niet alleen.
Wat kan ik het beste doen?
ik vind het zo lastig om haar alleen te laten, maar ik wil wel het beste voor haar, ik ben vanaf vrijdagmiddag 14.00 uur tot en met maandag 12.00 uur ongeveer weg.
Wat raden jullie aan?
Ik ga volgend weekend een weekendje weg.
Ik heb een vrij aanhankelijke kat die heel erg gewend is aan mij en liever niet bij vreemde mensen zit. Ze is heel bang voor het onbekende door haar verleden. Ze is wel telkens nieuwsgieriger naar andere mensen, zolang het maar in haar eigen vertrouwde omgeving is. Het is een binnenkat, komt niet buiten. Ze is nu al 2,5 jaar bij me, dus wel gewend aan mijn huisje. (Ongeveer 60m2).
Mijn vraag is nu dan ook:
Kan ik haar het beste thuis laten en het volgende doen:
-vrijdagavond: kennis
-zaterdagochtend: huisgenoot
-zaterdagmiddag +/-4 uurtjes: zus
-zaterdagavond: kennis/huisgenoot
-zondagochtend: huisgenoot
-zondagmiddag +/- 4 uurtjes: zus
-zondagavond: kennis
-maandagochtend: huisgenoot
Op deze momenten gaan ze even bij haar zitten en beetje spelen, water verversen(ochtend en avond), voerbak aanvullen (waar nodig) en de kattenbak schoonscheppen (alleen avond). Verder zal ze alleen zijn.
Een vriendinnetje van mij heeft ook aangeboden om de kat te laten logeren bij haar. Mijn kat is hier nog nooit geweest en heeft dat vriendinnetje een paar keer gezien. Ik ben heel erg bang dat dit veel te gestresst wordt voor mijn kat, maar ze is dan niet alleen.
Wat kan ik het beste doen?
Wat raden jullie aan?
donderdag 6 augustus 2015 om 23:12
lief dat je zoveel voor je kat over hebt maar volgens mij draaf je een beetje door, met je oppasschema.
Net als met een kind moet je een huisdier af en toe kunnen loslaten. Als je op beide dagen zorgt dat er iemand vers eten en drinken komt geven en even met hem speelt dan is dat volgens mij een mooi gewenningsproces.
Net als met een kind moet je een huisdier af en toe kunnen loslaten. Als je op beide dagen zorgt dat er iemand vers eten en drinken komt geven en even met hem speelt dan is dat volgens mij een mooi gewenningsproces.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
donderdag 6 augustus 2015 om 23:13
donderdag 6 augustus 2015 om 23:22
Misschien ben ik een slechte baas...maar als ik een weekendje weg ga laat ik m'n 2 katten gewoon alleen thuis en komt er meestal niemand kijken...ik zorg voor (veel te veel) eten en verschillende bakjes water. En zet iets voor de deuren, zodat ze zich niet in kunnen sluiten.
Ze vermaken zich altijd prima volgens mij. Als ik langer weg ga, dan gaan ze uit logeren, maar dit levert veel stress en verstoppartijen op...
Ze vermaken zich altijd prima volgens mij. Als ik langer weg ga, dan gaan ze uit logeren, maar dit levert veel stress en verstoppartijen op...
donderdag 6 augustus 2015 om 23:25
quote:jiggles1980 schreef op 06 augustus 2015 @ 23:22:
Misschien ben ik een slechte baas...maar als ik een weekendje weg ga laat ik m'n 2 katten gewoon alleen thuis en komt er meestal niemand kijken...ik zorg voor (veel te veel) eten en verschillende bakjes water. En zet iets voor de deuren, zodat ze zich niet in kunnen sluiten.
Ze vermaken zich altijd prima volgens mij. Als ik langer weg ga, dan gaan ze uit logeren, maar dit levert veel stress en verstoppartijen op...+1
Ze vermaken zich altijd prima volgens mij. Als ik langer weg ga, dan gaan ze uit logeren, maar dit levert veel stress en verstoppartijen op...+1
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
donderdag 6 augustus 2015 om 23:27
Mijn katten kunnen goed tegen verandering, maar vinden het verschrikkelijk om uit logeren te gaan. 2x gedaan en geen succes. Sindsdien laat ik ze altijd thuis. Als ik langer dan 3 dagen weg ben laat ik iemand om de dag (of dagelijks als dat lukt) eten geven en even aaien. Gaat altijd goed, katten blij en ik blij. Soms logeert een familielid zelfs in mijn huis als ik echt langer dan 2 weken weg ben. Mijn punt is dus katten liever niet uit vertrouwde omgeving weghalen
donderdag 6 augustus 2015 om 23:52
donderdag 6 augustus 2015 om 23:52
Oooh ik ben ook zo'n harteloze die d'r katten een paar dagen alleen liet met brokjes en water. Ze waren dan wel met z'n allen, dat scheelt, hadden ze steun aan elkaar. Ze mochten door het hele huis rauzen en op bed slapen en vermaakten zich prima. Nu heb ik een ouwetje dat dagelijks medische zorg nodig heeft, dus die laten we niet alleen. We gaan dus ook niet op vakantie dit jaar. Maar een gezonde kat kan best wel even alleen zijn, vindt hij/zij helemaal niet erg. Leg iets neer waarvan je kat denkt dat 'ie er niet op mag liggen et voilà, hij/zij ligt er het hele weekend tevreden op te ronken en te verharen
donderdag 6 augustus 2015 om 23:54
quote:Hardstyle93 schreef op 06 augustus 2015 @ 23:52:
Oke! Dit is mijn eerste keer dat ik zolang weg ga, dus vandaar ik dacht dat dit wel Oke was. Maar blijkbaar dus een beetje overdreven...?
Ook met de achterliggende gedachte dat ze heel aanhankelijk is, kan dit weekendje alleen dus echt geen kwaad?Nee echt niet. Als er één keer per dag een blikopener langskomt voor vers voer en een aaitje, is je kat meer dan happy. Sterker nog, alleen laten kan dus ook. Laat huisgenoot een aai brengen een keer, heeft je kat aandacht en ben jij ook gerustgesteld, maar heel schema is écht niet nodig.
Oke! Dit is mijn eerste keer dat ik zolang weg ga, dus vandaar ik dacht dat dit wel Oke was. Maar blijkbaar dus een beetje overdreven...?
Ook met de achterliggende gedachte dat ze heel aanhankelijk is, kan dit weekendje alleen dus echt geen kwaad?Nee echt niet. Als er één keer per dag een blikopener langskomt voor vers voer en een aaitje, is je kat meer dan happy. Sterker nog, alleen laten kan dus ook. Laat huisgenoot een aai brengen een keer, heeft je kat aandacht en ben jij ook gerustgesteld, maar heel schema is écht niet nodig.
vrijdag 7 augustus 2015 om 00:32
Ik denk ook dat juist zoveel verschillende mensen, op zoveel momenten, extra stress brengt bij je kat. Ze is aanhankelijk naar jou, niet perse naar mensen of aaimomenten. Inderdaad gewoon zorgen voor vers voer/water en 1 keer per dag iemand langs dat is meer dan genoeg. Fijnste zou zijn als het steeds dezelfde persoon is, maar ook dat hoeft niet perse.