Angora-kat in de schoorsteen

14-09-2008 19:22 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik pas op de kat van mijn schoonzusje. Toen hij net 2 minuten bij mij thuis was sprong hij in paniek in de schoorsteen.

Mijn man kon hem nog net pakken bij zijn staart.

Nou is/was het een witte angora, maar je zult begrijpen dat hij nu pikzwart is.

Hoe krijg ik dat beest weer schoon?

Ik ben bang, dat als ik het niet schoon krijg...hij dan gaat zitten likken en dat roet is natuurlijk giftig, en gaat hij nog dood ook.

Wat moet ik nou?
quote:pruttel schreef op 14 september 2008 @ 19:58:

Gewoon doen, in de wasbak zetten, bij zijn nekvel vasthouden is het makkelijkst. Pas op voor nagels. Met lauwwarm water natmaken, inzepen, heeeeeel goed uitspoelen en klaar prut kom je de volgende keer bij mij dit even voordoen
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Doe ik Its, heb jarenlang katten gewassen in een dierenpension.
Hoi! Wat erg en dan ook nog met de kat van een ander. Achteraf zul je er wellicht smakelijk om lachen, maar zover is het nog niet of wel?
Ik ben expert in katten wassen (had ooit een kat die zichzelf niet kon wassen) en heb een paar tips voor je:

- zet hem NIET in de wasbak, die is namelijk niet zo groot en dat betekent dat de kat houwvast heeft om weg te klimmen via de rand van de wasbak);

- zet hem dus, als je dat hebt, het liefst in bad (zijn pootjes zijn dan waarschijnlijk net te kort om over de rand te haken);

- zet hem eerst in een teiltje met lauwwarm water, dan schrikt minder af dan het geluid van de douche;

- zorg ervoor dat de shampoo al in het teiltje zit (zodat je dat niet nog eens op zijn vacht hoeft te gieten, want dat voelt koud aan en dus niet prettig en dus schrikken ze daar van);

- heb je meer shampoo nodig, doe het dan eerst op je hand en dan pas op de kat (ivm voornoemd schrikeffect);

- shampoo de kat helemaal in, voordat je de kraan gebruikt;

- Spoel uiteindelijk uit, maar doe de kraan het liefst onder water aan (zodat het nog niet klettert) en ga vandaar uit dicht op de huid van naar boven (zodat de stralen minder hard op de kat neerkletteren);

- Heel goed uitspoelen is heel belangrijk, let vooral ook op bij en "oksels" (ivm het oplikken na die tijd);

- En hou de kat gedurende de gehele ingreep in een houtgreep door zijn pootjes vast te houden op zo'n manier dat hij ze echt niet meer kan gebruiken (ik deed dat altijd met 1 hand en kruiste de voorpootjes dan onder zijn lijfje);

- Zorg dat je zelf WEL kleding draagt om je te beschermen in het onverhoopte geval dat de kat toch weet te ontsnappen (hij zal jou namelijk als een soort van brandladder proberen te gebruiken);

- Houdt de badkamerdeur op slot zodat, als de kat ontsnapt, niet je hele huis een klerezooi wordt en je hem makkelijk weer kunt vangen;

- Na het douchen de kat droogdeppen en vervolgens op een stapel handdoeken tot rust laten komen (probeer het niet met de haarphone, daar zijn de meeste katten bang voor).

Ik wens je veel succes!!!
anoniem_41160 wijzigde dit bericht op 14-09-2008 20:26
Reden: tikfout
% gewijzigd
@ Pruttel

In het asiel hadden ze zeker grote diepe wasbakken?
Haha, zat net mee te lezen.......

Hoe is het daar? Ik hoop voor jou dat je er zonder "kleerscheuren" vanaf bent gekomen.....?
En vooral niet met mandje en al onder de douche, want je krijgt hem/haar er nooit weer in (en das niet handig met het oog op dierenartsbezoek en terug naar huis).

Ik heb zelf angorakatten gehad, en mijn ervaring is dat ze zich alledrie redelijk lieten wassen. Ze waren er niet blij mee, maar het was ook niet zo erg als gevreesd, in tegenstelling tot alle 7 normale katten die we inmiddels hebben gehad.

Waarschijnlijk omdat ze gewend zijn om verzorgd te worden, kammen en borstelen is dagelijkse kost, dus ze zijn wat dat betreft veel meer gewend dan een gewone kat.

Als je de kat gaat wassen is het handig om een handdoek op de bodem van het bad te leggen, dan heeft poes het idee van houvast zonder dat ze echt gemakkelijk weg kan. Voor de rest sluit ik me aan bij nummer zoveel.

Als het verder echt niet lukt, dan zul je naar een poezekapsalon moeten gaan. Als de puntjes geknipt zijn is het ergste leed ook geleden.
En wellicht een stukje kippengaas voor de open haard....
Ovenwanten aan en poes onder de douche.
Heel lief van jullie al die tips, ik ga het even met manlief bespreken.....

Wij hadden net lekker op de Veluwe gefietst en op de terugweg poes dus opgehaald.

Hij zit nu in zijn eigen mandje te slapen....

Iedereen hier is doodmoe van de opwinding...we hebben zelf net gegeten....ik weet nog niet zo net of ik vanavond nog wat ga ondernemen.

De vorige keer dat ik op hem gepast heb hadden we hem in zijn eigen huis gelaten....daar had hij dan op een dag diarree gehad met het gevolg dat er drolletjes aan zijn kontje hingen.....die had hij dan weer wrijfend over de trap (beklede trap) eraf proberen te wrijven....dus toen hadden wij een kat onder de poep en de trap ook nog.

Schoonzus uit Portugal zei spoel maar af onder de kraan!

Ja hoor, tuurlijk....maar goed, ik durfde hem toen niet beet te pakken maar mijn man wel, dat is toen wel gelukt....maar dit is een nog veel grotere ravage....je houdt het goddomme niet voor mogelijk....want wij hadden speciaal gevraagd of ze zijn kont kaal wilden knippen.......Zucht!

Of we hier al gelachen hebben? Ja hoor, ik belde mijn moeder en die kwam niet meer bij.........vooral niet toen ze ook nog hoorde dat het een witte angora was!
@ toetyfroety

Ik vermoed dat de kat volgend jaar niet meer mag komen logeren? Het is wel heel erg grappig!!!
quote:mamalelie schreef op 14 september 2008 @ 20:38:

En wellicht een stukje kippengaas voor de open haard....

Nou er hoort dus een klep voor het gat te zitten, maar omdat het gisteren zo koud was hadden wij hem al even aangemaakt.....

Maar die klep zit er nou weer op hoor
Tja, zoals je al eerder schreef, die roet is natuurlijk niet gezond voor een poes die gaat likken. En dat doen ze nu eenmaal, zichzelf schoonlikken.

Kiezen op elkaar en in bad dus met poes.
hahahaha, je kan dit topic beter op entertainment neerzetten, whahaha!

En nu even zonder dollen, ik zou hem ook onder de douche doen. Heb je mss kleine kinderen, of een babybadje? Ik heb laatst onze kat in een lauwwarm babybadje gedaan, ivm vlooien. Hij vond het niet echt leuk, maar bleef wel zitten. Ik heb hem ingezeept en daarna met een beker schoongespoeld, en hij liet het gelaten toe. Veel succes, ben erg benieuwd hoe dit af gaat lopen, dus graag een vervolg!
En knip voor de zekerheid even het teenstuk van een sok af en doe dit over het koppie van de kat.

Dan word ie niet zo wild als zonder omdat ie dan niet ziet wat jij doet.

Bij de mijne werkt dat heel goed .

(wel weer dr af doen he )

Succes ermee want dat zul je nodig hebben.
Poezen houden niet van logeren. Doe de kat een plezier en stop hem na zijn badje in een kleine kamer met een kattenbak en wat voer. Zodat hij overzicht heeft wat er gebeurt. Dit is een paniekzaaier, dus hij kan in paniek ook lekker langs je benen naar buiten schieten, en een zwarte kat in het donker zieje niet hoor
quote:nummerzoveel schreef op 14 september 2008 @ 20:26:

@ Pruttel

In het asiel hadden ze zeker grote diepe wasbakken?

Haha, ja en van die handschoenen die ijzervlechters normaal aanhebben

Hoe is het nou met de kat?
Effe een update....

Gisteravond heeft mijn man toch nog talkpoeder gevonden, (gebruikt hij in de auto voor zijn rubber strippen), we hebben toen op een handdoek op het schoot van mijn man de kat bestrooid met wat poeder en hem uitgeborsteld met een zachte borstel....

Het ging beter dan verwacht en hij is nu weer redelijk schoon....

we hebben nu gewoon een kat met een grijs sluier.....we durfden hem gisteravond echt niet in bad te doen omdat het arme beest al zo erg overstuur was.....misschien kunnen we vanavond iets in die richting ondernemen. (Kan ik vandaag ook eerst rubberen handschoenen kopen).
hahahahaha wat een enorm grappig verhaal :D

Niet leuk voor jullie en niet leuk voor de poes natuurlijk... wel leuk voor ons *grijns*
Ik snap dat je het vervelend vindt hem te douchen, maar roet is gewoon slecht voor een kat (en voor een mens ook trouwens) en katten wassen zich nogal veel. Svp met spoed schoonmaken...
quote:tangerine schreef op 15 september 2008 @ 11:38:

Ik snap dat je het vervelend vindt hem te douchen, maar roet is gewoon slecht voor een kat (en voor een mens ook trouwens) en katten wassen zich nogal veel. Svp met spoed schoonmaken...Idd.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Ik dacht even dat Antonio weer een topic had geopend over zijn kat .

Ik zou hem gewoon even flink borstelen en als dat niet helpt naar een kattentrimster brengen. Die weet vast wel raad.
Mosterd sorry. Ik zie dat je hem al weer schoon hebt gekregen.
Update: We hebben hem in bad gestopt.

En het ging goed! We hebben allebei onze oogjes nog, en poes is weer een beetje schoner.

We hadden eerst nog een katten groomer opgebeld, maar die had zoveel vijven en zessen en zou hem dan pas woensdag schoonmaken.....

Dus dachten wij vooruit met de geit, als het niet gaat, gaat hij woensdag naar de groomer.

Maar hij liet zich zowaar best wel schoon maken, we durfden niet de douche aan te zetten maar hadden warm water in het bad gedaan en toen met shampoo een beetje gesopt. Hij krabbelde ons niet, probeerde wel steeds uit het bad te klimmen.

Daarna hebben we hem afgedroogd met handdoeken, we hadden er 3 nodig. En toen hij een beetje droog was steeds met een zachte borstel uitgekamd. Het gekke was, hij vond dat heerlijk! Hij ging zelfs op zijn rug liggen zodat ik ook zijn buik kon borstelen.

En nou is tie ook meteen mijn vriendje, komt steeds koppies geven, heeft net lekker gegeten en zit nou lief te slapen in zijn mandje.
quote:tangerine schreef op 15 september 2008 @ 11:38:

Ik snap dat je het vervelend vindt hem te douchen, maar roet is gewoon slecht voor een kat (en voor een mens ook trouwens) en katten wassen zich nogal veel. Svp met spoed schoonmaken...

Ja, dat dacht ik ook steeds, dat het zo slecht voor hem was....gelukkig stoken we alleen maar hout en geen kolen!

Het gekke was, dat hij helemaal niet zat te likken toen hij nog zo vies was, maar na de wasbeurt dus wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven