Gezondheid alle pijlers

Menstruatie

17-08-2015 19:03 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo.

Zijn er hier ook vrouwen tussen die zo ernstige menstruatie klachten hebben dat dat het hele leven lam legt? Ik heb vanaf mijn eerste menstruatie (40 jaar geleden) al enorme ellende van die maandelijkse terugkerende last. Het begon met zware pijn en daardoor overgeven, ernstig bloedverlies, niet kunnen lopen, later kwamen daar nog andere klachten bij. Zoals ernstige bloedarmoede. Ook de lengte van mijn menstruatie (10 dagen per maand, soms meer) is lastig.

Het gebruiken van tampons is onmogelijk. Deze klachten zijn zo erg dat ik nooit bij een baas heb kunnen werken. Ik heb dus ook geen pensioen opgebouwd. Af en toe wel geprobeerd, maar steeds liep het stuk op bovenstaande.

Zelf heb ik het ook enige tijd geprobeerd als zelfstandige. Dat is ook niet gelukt. Als je menstruatie niet 'op de klok gelijk' komt...is plannen moeilijk.

Ook vakanties zijn vaak onmogelijk te plannen.

Ik zit letterlijk te wachten op de menopauze nu. Hoop ECHT dat het binnenkort zover is...al is daar nog niets van te merken. Maar mijn vraag is: zijn hier vrouwen die dit herkennen ? Ik zou zo graag van anderen horen hoe ze hier mee omgaan. Want toen ik 12 was dacht ik ooit eens 'dit zal wel de enige keer zijn ...opstartproblemen of zo '. Maar toen ik 20 was dacht ik 'dit zal toch niet een leven lang duren?' . En nu denk ik als 50er : 'mag het aub een keertje afgelopen zijn???'

Ook dat ik geen pensioen heb, nooit ww zal ontvangen, geen uitkering heb, maakt mij afhankelijker dan ik feitelijk psychisch van nature ben. Ik haat dat. Het maakt me ook soort van bang voor mijn toekomst. AOW leeftijd...ooit...

Wel heb ik een tijdje hormonen gebruikt hiertegen. Daar kreeg ik weer andere problemen van die buiten het bereik van dit gegeven liggen.

Wie herkent zich hierin? En hoe gaan jullie hier dan mee om bij jezelf? Hoe stel je de toekomst voor jezelf veilig? (AOW)
quote:Rubber_Ducky schreef op 17 augustus 2015 @ 19:49:

Dat is goed nieuws voor TO De M-poli lijkt mij dan het meest geschikt.

TO , neem als het lukt iemand mee als je naar de huisarts gaat. Mocht je huisarts dan moeilijk doen over de doorverwijzing dan heb je nog iemand anders mee om je te steunen.Ik zou niet weten waarom een huisarts hier moeilijk over zou doen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 17 augustus 2015 @ 19:50:

[...]

Ik zou niet weten waarom een huisarts hier moeilijk over zou doen.Laten we hopen van niet!
Dilatatie & Curettage MyoSure

NovaSure Download brochure

De NovaSure-methode is een vorm van endometriumablatie. Het baarmoederslijmvlies (endometrium) dat elke menstruatiecyclus wordt opgebouwd, wordt met behulp van elektrische energie verwijderd (ablatie).

Hoe werkt NovaSure

De behandeling is eenmalig, kort en kan poliklinisch worden uitgevoerd. Tijdens een poliklinische behandeling wordt de baarmoederhals plaatselijk verdoofd. Soms wordt ook een kalmerend middel toegediend. Tijdens de behandeling kun je een hevige druk in je onderbuik voelen. Die pijn houdt maximaal 90 seconden aan. Afhankelijk van de dikte van het baarmoederslijmvlies kan dit ook korter zijn en de pijn neemt na de ingreep meestal snel af, waardoor je direct na de behandeling weer naar huis kunt. Het is ook mogelijk de behandeling onder volledige verdoving (ruggenprik) of narcose te ondergaan. Tijdens de behandeling voel je dan geen pijn, na afloop kun je wel last hebben van wat lichte krampen.

Het NovaSure effect

Het effect van de NovaSure-behandeling: een normale of lichte menstruatie of zelfs helemaal geen bloedingen meer, minder kan op menstruatiepijn, minder kans op PMS-verschijnselen en beduidend meer energie. Doordat het baarmoederslijmvlies wordt verwijderd en niet de baarmoeder zelf, blijft de hormoonhuishouding hetzelfde, waardoor je niet vervroegd in de overgang raakt. Voor meer informatie kun je hier de NovaSure-brochure downloaden.

De afgelopen tien jaar zijn wereldwijd meer dan twee miljoen vrouwen behandeld met deze innovatieve methode, die door het Amerikaanse bedrijf Hologic werd ontwikkeld. Onderaan deze pagina kun je ervaringen van vrouwen lezen welke de NovaSure behandeling hebben ondergaan.

Voordelen

Eenmalig

Veilig en efficiënt

Uitstekend slagingspercentage

Geen voorbehandeling nodig

Kan op elk moment van de menstruatiecyclus

Snel herstel

Het baarmoederslijmvlies wordt verwijderd, niet de baarmoeder zelf

Bloedingen verminderen of stoppen helemaal

Nadelen

Alleen geschikt voor vrouwen zonder kinderwens

Alleen geschikt voor vrouwen in de premenopauze

Vereist een plaatselijke of volledige verdoving

Kan niet ongedaan worden gemaakt

Anticonceptie blijft nodig
Kenmerken

BehandelingsduurMaximaal 2 minuten. De ingreep duurt gemiddeld 90 seconden

Kans van slagen97% Van de behandelde vrouwen zegt de methode bij andere vrouwen aan te bevelen

KinderwensNiet meer mogelijk

VerzekeringJa

RevalidatieduurDe meeste vrouwen ervaren geen hevige pijn, maar wel krampen van de baarmoeder tot enkele uren na de ingreep.

Over het algemeen kan iedereen de volgende dag weer normaal functioneren.
De procedure

Plaatselijke of volledige verdoving (ruggenprik of narcose)

Via de vagina en baarmoederhals wordt een dun buisje ingebracht om je baarmoeder op te meten.

De waaier van gaas wordt door een buisje geschoven, waarna het uitvouwt en de afmeting van de baarmoeder aanneemt.

In circa 90 seconden (maximaal 120 seconden) krijgt de baarmoeder radiofrequentie-energie toegediend en wordt de waaier heet

De waaier wordt teruggetrokken in het buisje en uit de baarmoeder verwijderd
Kijk ook eens op www.hevigbloedverlies.nl
Helaas niks nieuws gelezen tot nu toe. Wel goed dat je dit hebt geplaatst. Misschien hebben andere vrouwen er iets aan.

Zoals ik al schreef: ik heb hormonen gebruikt. Langere tijd. Daar is wel een diagnose aan voorafgegaan.

Voor andere vrouwen wil ik nog wat mogelijke oorzaken benoemen dan: endometriose, adenomyosis, PID (ontsteking) en dat soort zaken kunnen allemaal moeilijke dingen voor vrouwen veroorzaken.

In mijn geval waren hormonen de enige mogelijkheid. Nu ik die niet meer kan gebruiken, moet ik de rit 'uitzitten.'
NovaSure ???

DAT ga ik eens bespreken met mijn heren artsen....!!! DAT ken ik nog niet !
quote:Rubber_Ducky schreef op 17 augustus 2015 @ 19:51:

[...]

Laten we hopen van niet!

Joh. Ik heb de gekste dingen meegemaakt waar mijn artsen zich mee bemoeiden en beslissingen namen die rechtstreeks mijn leven negatief hebben beïnvloed. Ook tegen de wensen van mijn man en mijzelf in. Ik wilde bijvoorbeeld helemaal geen kinderen. Ik wilde gesteriliseerd worden. Al toen ik 18 was. Maar dat mocht niet. Ze vonden dat er eerst een compleet gezin moest komen.

Om maar één dingetje te noemen. Uit 40 jaar dokter bezoek. Breek me de 'b*k' niet open.
Zo te lezen kan het niet erger worden, waarom dan niet al vanalles geprobeerd? Als het dan weer terugkomt, probeer je toch wat anders! Ga op je strepen staan, eis kwaliteit van leven! Dit is toch te gek?
Jeetje, dat je dat zo lang al hebt... Ik heb twee jaar geleden, op mijn 32e mijn baarmoederslijmvlies laten verwijderen en dat was echt een verademing.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Wat voor problemen, behalve overgangsklachten heb je kans op als je je baarmoeder laat weg halen? Je eierstokken blijven gewoon in functie dan toch? Er zijn wel meer vrouwen die op jou leeftijd in de overgang gaan.

En daar naast, je hebt neem ik aan wel een uitkering om te kunnen overleven? En AOW krijg je ook gewoon. Met 67 jaar. Er zijn wel meer mensen die door ziekte niet kunnen werken. Heel vervelend uiteraard maar je bent zeker niet de enige daarmee.
quote:isolde55 schreef op 17 augustus 2015 @ 20:11:

Wat voor problemen, behalve overgangsklachten heb je kans op als je je baarmoeder laat weg halen? Je eierstokken blijven gewoon in functie dan toch? Er zijn wel meer vrouwen die op jou leeftijd in de overgang gaan.

En daar naast, je hebt neem ik aan wel een uitkering om te kunnen overleven? En AOW krijg je ook gewoon. Met 67 jaar. Er zijn wel meer mensen die door ziekte niet kunnen werken. Heel vervelend uiteraard maar je bent zeker niet de enige daarmee.

Nee ik heb geen uitkering. Ik heb een man die werkte. Die heeft nu AOW.

En laat even duidelijk zijn: IK HEB gevraagd om de baarmoeder weg te laten halen. De artsen willen daar niet aan. En ja in die 40 jaar heb ik VAN ALLES geprobeerd uiteraard. Daar ging mijn post ook niet over hoor. Die ging om de vraag of er andere vrouwen zijn hier die dit probleem ook hebben en hoe die zich daar doorheen slaan.
Met andere woorden: menstruatie gedraagt zich soms als chronische ziekte. Zonder dat de vrouwen die daar last van hebben daar erkenning voor krijgen. Want, zoals een arts mij dat eens zei: 'het is niet invaliderend'. Nee hoor. Ik zou hém wel eens willen zien dan als hij daar aan leed. Maar ja, dat kan niet he? Is geen vrouw.
quote:Adrientje schreef op 17 augustus 2015 @ 20:29:

Ik zou hém wel eens willen zien dan als hij daar aan leed. Maar ja, dat kan niet he? Is geen vrouw.Daarom werken er op zo'n m poli mensen die een andere mening zijn toe gedaan.
Maar als je nu in de 50 bent zal het ook niet lang meer duren.

Ik kreeg uit je OP de indruk dat je je ook nogal zorgen maakt over je financiële afhankelijkheid. Vandaar mijn opmerking over een uitkering en dergelijke. Gelukkig heb jij recht op AOW en het pensioen van je man.

Ik heb ook altijd heel erg last van mijn menstruatie gehad. Tampons + maandverband en dan nog doorlekken. Dag en nacht. Na de geboorte van mijn kinderen ging het iets beter. Mijn in de laatste fase werd het weer heel erg. Tot bloedarmoede aan toe. Vleesbomen volgens de HA En zinloos om daar iets aan te doen.

Nu ben ik in de overgang en mijn baarmoeder is verwijderd, heerlijk. Dus ik begrijp je wel.
quote:isolde55 schreef op 17 augustus 2015 @ 20:41:

Maar als je nu in de 50 bent zal het ook niet lang meer duren.

Ik kreeg uit je OP de indruk dat je je ook nogal zorgen maakt over je financiële afhankelijkheid. Vandaar mijn opmerking over een uitkering en dergelijke. Gelukkig heb jij recht op AOW en het pensioen van je man.

Ik heb ook altijd heel erg last van mijn menstruatie gehad. Tampons + maandverband en dan nog doorlekken. Dag en nacht. Na de geboorte van mijn kinderen ging het iets beter. Mijn in de laatste fase werd het weer heel erg. Tot bloedarmoede aan toe. Vleesbomen volgens de HA En zinloos om daar iets aan te doen.

Nu ben ik in de overgang en mijn baarmoeder is verwijderd, heerlijk. Dus ik begrijp je wel.Ja ik hoop dat ik binnenkort van alle ellende verlost ben. En ja, dat heb je goed gezien. Mijn financiële situatie zit me dwars. Er is altijd zoveel te doen over 'werkende vrouwen'. Vandaag nog in het nieuws. Maar de andere kant ...daar is nooit eens aandacht voor in datzelfde nieuws.
Ga je nou serieus wachten tot het - hopelijk - over gaat in de overgang als je door een ingreep van een paar minuten misschien jaren eerder van je ellende verlost kunt worden?
http://www.hevigbloedverl ... rlies/zoek-een-ziekenhuis

Ziekenhuizen waar ze NovaSure gebruiken. Ik zie werkgerelateerd deze behandeling regelmatig voorbij komen en hoor er inderdaad positieve geluiden over. En het is zo gebeurd.

Echt, ga weer in gesprek en ga niet weg voor er een plan is. Je loopt er nu al zo lang mee.
Onlangs novasure behandeling gehad, en wat een verademing nu. Behandeling was niet prettig, maar drie kwartier nadat ik de behandelkamer binnenstapte, stond ik al weer buiten.

Zag erg tegen de behandeling op omdat ik overal las dat dit onder narcose moet gebeuren, terwijl mijn gynaecologe vond dat plaatselijke verdoving wel kon, en een roesje was ook al geen optie. (Achteraf blij dat ze voet bij stuk hield, want ik vond dit niet narcosewaardig, denk dat je daar meer last van hebt achteraf)

De voorbereiding valt mee, verdovingsspuit 1 voel je, daarna gaan ze de boel oprekken, en het ding inbrengen,wat je niet voelt. Dan de daadwerkelijke behandeling, die doorgaans 90 seconden is, maar in mijn geval 120 tellen moest duren. Die waren naar, want pijnlijk, maar ze praten je er wel door heen (over 20 seconden duurt het nog maar 30 seconden... jahaaa).

Rest van de dag beetje bankgehangen, met wat paracetamollen binnen handbereik. Er werd gezegd dat je daarna een paar dagen minder lekker zou kunnen zijn, maar de volgende ochtend werd ik wakker en niks meer aan de hand, dus kon gewoon naar m'n werk.

Daarna eerst een paar maanden niet meer ongesteld geweest, paar weken geleden 1 ochtendje een beetje bloedverlies, waar 1 minitampon voldeed. Een aanrader vind ik het dus, en zo blij dat ik dit eindelijk heb gedaan, na jaren van gedoe en ijzertekort.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven